BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beterschap idd!

Voor posten van plaatjes gebruik ik dropbox maar per half maart is de public folder niet meer public. Heb de laatste plaatjes even omgezet naar links in Onedrive. Werkt gelukkig ook. De mogelijkheid van MF hou ik even achter de hand.
 
Beste RT rijders,

Ik lees hier al een tijdje mee en vind het leuk om jullie ervaringen te lezen. Ook ik rij al jeren op een RT. Ik heb momenteel de 1200 RT LC in de kleur blauw met het grijze frontje. Deze stamt uit oktober 2014 en is voorzien van alle opties behalve audio, dus keyless ride, schakelen zonder koppeling, centrale vergrendeling koffers, dynamic esa, cruise control, koplamp pro versie etc. Km stand is nu 42000. Geen pekelschade want in de winter staat die in de garage totdat het zout weer van de wegen gespoeld is. Maar ik ga m verkopen omdat ik overstap op de K1600 ☺. Is er hier iemand die voor 17000 euro deze mooie RT wil overnemen? ☺
 
Blauw is hier wel populair....maar zelf ben ik niet in de markt voor een RT. Bij mijn BMW club was ook iemand met een K1600, ook een 1200RT ingeruild (maar dan een luchtkoeler) en zijn vrouw (duo) vond het maar niets. Ze ging dan ook mee op weekend naar het Sauerland of de Eifel en ze reden dan in een groepje RT's mee. Ogenschijnlijk moest hij ook nog hard werken om die bij te houden op de kleine weggetjes en zij wilde weer een boxer. Ik wil maar zeggen, bezint eer ge begint en mocht je partner regelmatig meerijden, zorg dan dat je dat duo deel ook hebt kunnen ervaren/beoordelen.
Bij een grote test van allerlei motoren op geschiktheid voor bergrijden in de Dolomieten, waarbij er elke dag een aantal afvielen bleef de K1600 nog erg lang populair door zijn soepele loop en geweldige koppel onderuit. Uiteindelijk was een R1200GS de winnaar.
 
Blauw is mijn favoriete kleur! Heb N.B. mijn DOHC laten overspuiten (zonder dat ie schade had). Om 3 redenen ben ik niet in de markt voor een upgrade naar een waterkokeRT:
1. Eigenlijk vindt ik mijn DOHC mooier om te zien dan de LC. De LC heeft wel meer pit in zijn blok. Daarom heb ik er, voor het plezier bij mooi weer, een 2015 RS LC bij (die met 14.900 km op de teller met zijkoffers in kleur en nieuwe Roadsmart 3 bandjes €17.5k moest kosten).
2. Mijn DOHC is eigenlijk al te luxe voor pekel fiets (mijn auto heb ik afgestaan aan zoonlief, 's winters dus door het zout), jouw LC is te luxe in het kwadraat.
3. Eergister koopcontract getekend voor een kersverse Kuga voor Karin, de oude moest te veel gerepareerd krijgen om hem fatsoenlijk op de weg te krijgen.

Vast dat je je mooie fiets vlot kwijt zal raken zo aan het begin van het nieuwe seizoen. Je hebt overigens wel stevig gereden in 3 seizoenen (als ik mijn fiets 's winters aan de kant zou hebben, zou ik die kilometers niet hebben gehaald).
 
Ik weet nog niet zo best hoe dit programma werkt dus weet ook niet hoe ik ergens op kan reageren ☺. Maar Popopeter bedankt voor je advies. Jeroen, ik rij best veel woon werk hier in nederland maar zodra er weer pekel ligt zet ik de motor in de garage en neem de auto. De meeste kilometers zijn dan ook gewoon snelwegkilometers.
 
Ondanks het feit dat het maar iets meer dan een maandje terug is dat ik beide fietsen had gewassen, zag de RT er echt he-le-maal niet uit. Alsof ik de cameraman van Studio Sport achterop heb gehad bij het NK veldrijden (en het parcours was NIET droog)...
Tip gehad over Dasty, enfin, mooi moment om dat maar eens te testen.

Hier een plaatje van het voorwiel voor de Dasty behandeling (te krijgen in diverse smaken bij de Wibra, mocht u niet gestruikeld zijn over de vele reclame uitingen die momenteel in de media de ronde doen).
LenteWas01.jpg


En zo zag het voorwiel na de behandeling er dan uit:
LenteWas02.jpg


Meteen nog maar een beetje doorgezet:
LenteWas04.jpeg

LenteWas03.jpeg


Zijn er dan geen sporen te zien van het pekel gerij? Jazeker wel. De uitlaatbochtjes zien er heel verdrietig uit, ga die t.z.t. nog wel met Commandant 4 te lijf (foto's voor en na uiteraard).
Bij de olifant oren is te zien dat rijden door het zout niet fijn is en letterlijk "zout in de wonden", schaafwondje van mijn omkukel actie bij de ANWB anderhalf jaar terug is toch wat gaan roesten. Binnenkort maar eens met de lakstift er overheen. U ziet ook een stuk uitlaat in wat verdrietige staat...
LenteWas05.jpeg


Maar al met al kan ik zelf er weer met veel plezier naar kijken!

De RS zag er vele malen schoner uit. Die velgen zijn trouwens donkergrijs (af fabriek bedoel ik dan, niet na gebruik). Geen slechte keuze van meneer BMW...
 
Laatst bewerkt:
Zorg d'r wel voor dat je de Dasty niet te lang laat zitten en grondig na spoel met heul veel water en een lapje, anders krijg je van die vlekken die er niet meer uitgaan !
 
Lekker bezig Jeroen !

Hier ligt de kamer ook vol RT delen, inmiddels 2x in de was gezet aan de kleurzijde en de inwendige zijde met silcone olie gereinigd. Lekker voor de TV gedaan vanmiddag.

De dames Ootje klagen nu over een gladde huiskamer vloer. :$

Ook de niet zichtbare delen van de RT schoongemaakt (doe ik jaarlijks) en 2 nieuwe Led lampjes in de verstraleRTjes gezet.
De oude passen er nauwelijks in, de nieuwe wel, maar zijn een stuk minder fel. -O-

Morgen maar weer verder. :)


Weet iemand waar dat stekkeRTje boven de cruisecontrol unit voor is ?
 
Ow ja, en ook nog mijn "nieuwe" K&N luchtfilterelement gemonteerd.

waarbij mij de volgende vraag rees: rijdt er ook iemand rond met een soort grof filter voor de luchtinlaat pijp ?

Dit om te voorkomen dat eer miegen en vluggen door de RT worden binnengezogen.
Daar het K&N luchtfilter levenslang meegaat, hoef ik die niet te verwijderen indien ze levenloos voor het luchtfilter liggen.

Zelf zat ik te denken om mw.Ootje van een van haar kousen te beroven.
 
Thanks Jeroen en Wobbert!

Jeroen, mooi gewassen weer. Hoop de mijne komende week terug te krijgen met verse klauwen, schijven en veren. Zal dan ook eens een (de)-monteer actie beginnen. Iets wat bij de R1100RT normaal was, ga ik nu weer proberen op te pakken met de 1200.
En ook gelijk in de was van putoline, mooi dat gratis busje was op de beurs!

Leon, ik rij pas een jaar op de 1200, heb helaas geen interesse in deze.

Overigens ben ik wel aan het kijken voor een zomer speeltje en heb wat modellen op het oog.
Honda CBF 600, Yamaha Fazer, Suzuki Bandit of toch misschien een naakt model. Eis is in ieder geval dat het hoog moet zitten gezien de lengte en wind moet pakken. Al weer teveel zin om te rijden, het verstand heeft echter de overhand.
 
Ow ja, en ook nog mijn "nieuwe" K&N luchtfilterelement gemonteerd.

waarbij mij de volgende vraag rees: rijdt er ook iemand rond met een soort grof filter voor de luchtinlaat pijp ?

Dit om te voorkomen dat eer miegen en vluggen door de RT worden binnengezogen.
Daar het K&N luchtfilter levenslang meegaat, hoef ik die niet te verwijderen indien ze levenloos voor het luchtfilter liggen.

Zelf zat ik te denken om mw.Ootje van een van haar kousen te beroven.
Niet doen !

Had ooit diezelfde gedachte bij de grote carbon snuffelaar die ik aan de BoxerCup had geschroefd.

Maar..., het was helaas te simpel gedacht. Had er fijnmazig gaas voor geklust, maar blijkbaar verstoort dat de luchtstroom gigantisch, met als resultaat een matig lopende motor.

Dat fijnmazige gaas er weer voor weg, en het karretje liep weer als vanouds.
 
Laatst bewerkt:
Daarom dacht ik aan kous materiaal, per slot van rekening is het voor de insekten.
Ik weet dat een rooster altijd de luchtstroom verstoort.

Ik ga eerst effe lekker rijden met het K&N vernuft, daarna ter vergelijk eens experimenteren.

En deeltje 14 is ook al weer vol...

Nog 10 9 posts, en ik hield het al een tijdje in de gaten.

Zet je zo deeltje 15 weer op Bart?

Tuurlijk, heb ik broeder Wilddam beloofd.

Of niet en was dat de "Leon: ik pas ;) "???

Dat ging meer over de motorfiets die hij hier te koop aan biedt.
 
Laatst bewerkt:
Hm ......

De RT het koetshuijs uit gereden om de, als spiegels glanzende, bodyparts er weer op te schroeven en jawel hoor: het Nederlandse weer gooit weer roet in het eten.
En omdat ik geen roet (AKA regendruppels) op mijn pas gepoetste RT delen wil hebben, is de RT linea recta het koetshuijs weer in geduwd. :(

Nu maar hopen dat mw.Ootje goede zin heeft als ze vanmiddag weer thuis komt. :/
 
Ondanks het feit dat het maar iets meer dan een maandje terug is dat ik beide fietsen had gewassen, zag de RT er echt he-le-maal niet uit. Alsof ik de cameraman van Studio Sport achterop heb gehad bij het NK veldrijden (en het parcours was NIET droog)...
Tip gehad over Dasty, enfin, mooi moment om dat maar eens te testen.

Hier een plaatje van het voorwiel voor de Dasty behandeling (te krijgen in diverse smaken bij de Wibra, mocht u niet gestruikeld zijn over de vele reclame uitingen die momenteel in de media de ronde doen).
[afbeelding]

En zo zag het voorwiel na de behandeling er dan uit:
[afbeelding]

Meteen nog maar een beetje doorgezet:
[afbeelding]
[afbeelding]



Zijn er dan geen sporen te zien van het pekel gerij? Jazeker wel. De uitlaatbochtjes zien er heel verdrietig uit, ga die t.z.t. nog wel met Commandant 4 te lijf (foto's voor en na uiteraard).
Bij de olifant oren is te zien dat rijden door het zout niet fijn is en letterlijk "zout in de wonden", schaafwondje van mijn omkukel actie bij de ANWB anderhalf jaar terug is toch wat gaan roesten. Binnenkort maar eens met de lakstift er overheen. U ziet ook een stuk uitlaat in wat verdrietige staat...
[afbeelding]

Maar al met al kan ik zelf er weer met veel plezier naar kijken!

De RS zag er vele malen schoner uit. Die velgen zijn trouwens donkergrijs (af fabriek bedoel ik dan, niet na gebruik). Geen slechte keuze van meneer BMW...

Moet zeggen dat het erg goed schoon wordt.

Ik gebruik zelf motowash van S100 van Motoport.
Dit werkt erg goed, daarna met Valma autoshampoo.

Denk wel dat als je langer niet schoon maalt agressieve middelen zoals Dasty goed werken. Hoorde ook dat gootsteenontstopper met water goed werkt voor velgen. Maar dat zijn allemaal noodmiddeltjes. Bijhouden is erg belangrijk.

Kreeg op de motorbeurs goede service van Shoei, nieuw zonnevizier en nieuwste pinlock gratis.
 
Overigens is niet alleen het klimaat klote in NL.

Leg uit:

Voor de voorbereiding van de reis naar Noorwegen kreeg ik de nieuwe pro-motor toegestuurd. Daarin staat een advertentie waarin een nieuwe producent van een stekkermotor klanten zoekt.
Voor 5.999 Engelse pondjes kan je voorintekenen op een nieuwe Vigo motorfiets met duizelingwekkende specificaties: actieradius 600 km. en topsnelheid bijna 300km/u.
Leuk voor woon-werk verkeer; ben je snel weer thuis.
Kosten voor opladen: ca. 3 euro en dan kan je dus 600 km. voor E-biken.
Een electromotor in het achterwiel, dus geen ketting. Klinkt goed.

Dus ik op de site kijken of ze ook een ander model hebben als zo'n race ding, waarop je in je leren bodybag die duizeling wekkende snelheden kan halen. Helaas........ :/
Toch: het is een Engels bedrijf en wie weet welke kosten voor invoer, BPM. en kenteken er nog bijkomen.

Maar de nieuwsgierigheid was wel gewekt:

Dus op de site van Zero motorfietsen gekeken.
Die hebben wel leukere modellen, waarbij de FXS me wel leuk lijkt.
Volgens de site zou die vanaf 12.390 euro kosten. Hm. e.e.a. wordt alweer een stuk minder aantrekkelijk; voor ietsje meer heb je de RT van Leon.

Waar wat was nou de kern van het verhaal :?

Nou dit: In België en Nederland profiteren van belastingvoordeel op de aanschaf van een Zero motorfiets? lees meer

In België regelingen voor zowel particulieren als zakelijke rijders.
In Nederland hebben alleen de zakelijke rijders weer voordelen. :(

Helaas heb ik over dit soort zaken nog niks gelezen in de politieke campagnes, dus blijf ik nog maar even alleen op mijn euro 3 vervuilende R1200RT rijden of in het PicassOotje en niet op een milieuvriendelijke Zero FXS, op door zonnepanelen opgewekte stroom.

Stom politiek beleid. :(
 
Ondanks het feit dat het maar iets meer dan een maandje terug is dat ik beide fietsen had gewassen, zag de RT er echt he-le-maal niet uit. Alsof ik de cameraman van Studio Sport achterop heb gehad bij het NK veldrijden (en het parcours was NIET droog)...
Tip gehad over Dasty, enfin, mooi moment om dat maar eens te testen.

Volgende keer een keertje D-CON V3 proberen. Is eigenlijk een velgenreiniger maar werkt prima op alle vervuilde metalen. Werkt veel beter dan Dasty e.d.. Gebruik het hier ook en heb er bijna geen werk mee... Opspuiten, 10 minuten wachten en dan afspuiten. Kan geen andere motorreiniger tegenaan.

Ps; Ik gebruik het niet op kunststof...
 
Daarom dacht ik aan kous materiaal, per slot van rekening is het voor de insekten.
Ik weet dat een rooster altijd de luchtstroom verstoort.

Ik ga eerst effe lekker rijden met het K&N vernuft, daarna ter vergelijk eens experimenteren.

Kous hek ook geprobeerd. Dat was helemaal geen succes.
 
Dasty.

Is natuurlijk een stevige ontvetter. En daar gebruik ik ut ook voor.

Geen haar op mijn grote teen die er aan denkt om het spul als soort van auto- of motorshampoo te gebruiken.

Wil het nog wel gebruiken om de binnenkanten van bv wintervelgen (auto) te reinigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan