Vlotterbak lekkage

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Sinds een maand merk ik dat als ik mijn motor heb afgetankt, deze de dag erna (dus een nacht op de jiffy) benzine heeft gelekt. Er is dan een groenachtig spoor te zien langs het motorblok. Als ik de carburateur zelf bekijk is de gehele buitenkant van de vlotterbak bedekt in deze groene afzetting, welke sterk naar benzine ruikt en een beetje olieachtige structuur heeft (niet zo schraal als benzine in ieder geval). Ik hoef maar 1 ritje te maken en het probleem is weer verholpen tot de volgende tankbeurt. Dit probleem heeft zich nooit eerder voor gedaan, de benzinelucht welke van mn motor komt als ik de hoes eraf doe is ook sterker geworden.

Ik heb zelf niks aan de motor veranderd, tank ook altijd dezelfde brandstof (V-power). Alle slangetjes van de carb zaten ook op hun plek, m.u.v. de slang welke aangesloten is op het aftapgedeelte van de vlotterbak, deze was losgeraakt en heb ik dus weer terug op zn plek geschoven. Ook merkte ik dat starten soepeler ging nadat het probleem zich begon voor te doen, ik heb nog wel choke nodig maar deze kan er veel sneller af en de startmotor hoeft minder rond te gaan.

Zelf verdenk ik de vlotterbakpakking of een niet afsluitende vlotternaald, echter wat is de beste aanpak voor dit? Eerst een flesje reiniger door het systeem laten lopen en daarna pas evt. verdere actie ondernemen? Dit is de eerste keer dat ik te maken heb met carburatie problemen, ik ben in het bezit van een WPH waarin precies beschreven staat hoe de boel te demonteren/inspecteren, echter ben ik bang dat ik daarmee mn afstelling kwijt raak (deze heeft de vorige eigenaar gedaan en heb daar zelf geen ervaring mee).

Betreft hier een Yamaha SZR660, welke voorzien is van 1 slide carb en 1 CV carb (verbonden aan de slide carb), de slide carb is in dit geval de boosdoener.

Wat is jullie advies hierop?

Alvast bedankt!
 
ik denk dat je probleem bio-ethanol heet.
oplossing zal zijn om je tank eens helemaal leeg te maken en schoon te maken (ook eventuele filters).
Je carbs zal je ook schoon moeten maken trouwens
Verder hen je benzine toevoegingen voor als hij lang stil staat.
 
Tank je toevallig dicht bij huis?

De laatste tankbeurt was inderdaad dichtbij huis, na de tankbeurt ongeveer 10km gereden voordat ik thuis was.

Denk eerder dat je tank overloopt.
Check daar de ontluchting eens van?

Ik tank altijd met de motor op jiffy en dan niet helemaal tot de rand, dus lijkt me sterk maar zal toch eens even checken!

ik denk dat je probleem bio-ethanol heet.
oplossing zal zijn om je tank eens helemaal leeg te maken en schoon te maken (ook eventuele filters).
Je carbs zal je ook schoon moeten maken trouwens
Verder hen je benzine toevoegingen voor als hij lang stil staat.

Motor heeft max 2 weken achtereen stil gestaan in de winter, reinigen is altijd een optie maar wil eerst precies weten waar t aan ligt.
 
De laatste tankbeurt was inderdaad dichtbij huis, na de tankbeurt ongeveer 10km gereden voordat ik thuis was.
Dan is er toch al weer een halve liter uit, dan zou het niet van het opwarmen van de versgetankte benzine komen. Als de benzine van de opslagtank in de koude grond naar de motortank in een relatief warme garage komt zet die namelijk uit. Bij een nokkie volle tank kan dat tot overlopen leiden.

Je zegt dat het na één rit weer over is. Ik zou zeggen, tank volgende keer 3/4 vol en kijk of je dan ook lekkage hebt. Zit de tank van de SZR in z'n geheel boven de carburateur of alleen de eerste liter(s)?
 
Hallo allemaal,

Sinds een maand merk ik dat als ik mijn motor heb afgetankt, deze de dag erna (dus een nacht op de jiffy) benzine heeft gelekt. Er is dan een groenachtig spoor te zien langs het motorblok. Als ik de carburateur zelf bekijk is de gehele buitenkant van de vlotterbak bedekt in deze groene afzetting, welke sterk naar benzine ruikt en een beetje olieachtige structuur heeft (niet zo schraal als benzine in ieder geval). Ik hoef maar 1 ritje te maken en het probleem is weer verholpen tot de volgende tankbeurt. Dit probleem heeft zich nooit eerder voor gedaan, de benzinelucht welke van mn motor komt als ik de hoes eraf doe is ook sterker geworden.

Ik heb zelf niks aan de motor veranderd, tank ook altijd dezelfde brandstof (V-power). Alle slangetjes van de carb zaten ook op hun plek, m.u.v. de slang welke aangesloten is op het aftapgedeelte van de vlotterbak, deze was losgeraakt en heb ik dus weer terug op zn plek geschoven. Ook merkte ik dat starten soepeler ging nadat het probleem zich begon voor te doen, ik heb nog wel choke nodig maar deze kan er veel sneller af en de startmotor hoeft minder rond te gaan.

Zelf verdenk ik de vlotterbakpakking of een niet afsluitende vlotternaald, echter wat is de beste aanpak voor dit? Eerst een flesje reiniger door het systeem laten lopen en daarna pas evt. verdere actie ondernemen? Dit is de eerste keer dat ik te maken heb met carburatie problemen, ik ben in het bezit van een WPH waarin precies beschreven staat hoe de boel te demonteren/inspecteren, echter ben ik bang dat ik daarmee mn afstelling kwijt raak (deze heeft de vorige eigenaar gedaan en heb daar zelf geen ervaring mee).

Betreft hier een Yamaha SZR660, welke voorzien is van 1 slide carb en 1 CV carb (verbonden aan de slide carb), de slide carb is in dit geval de boosdoener.

Wat is jullie advies hierop?

Alvast bedankt!


Dit vind ik wel raar. Kun je daar nog meer over vertellen?
 
Zelf verdenk ik de vlotterbakpakking of een niet afsluitende vlotternaald, echter wat is de beste aanpak voor dit? Ik ben in het bezit van een WPH waarin precies beschreven staat hoe de boel te demonteren/inspecteren, echter ben ik bang dat ik daarmee mn afstelling kwijt raak (deze heeft de vorige eigenaar gedaan en heb daar zelf geen ervaring mee).

Betreft hier een Yamaha SZR660, welke voorzien is van 1 slide carb en 1 CV carb (verbonden aan de slide carb), de slide carb is in dit geval de boosdoener.
Als eerste vind ik het vreemd dat er twee soorten carburateurs op je motor zitten.

Verder kan je een te volle tank vergeten, die zal via een slangetje buiten de carburateurs om zijn benzine lozen.

Ik vermoed dta de vlotter van de slidecarb de boosdoener is, lek of een te hoge afstelling.

Omdat jij tankt met de motor op de zijstandaard vermoed ik dat dat hij na het tanken ook op zijn zijstandaard weggezet wordt. De benzinedruk is na het tanken zo hoog dat de vlotter door de vlotterpen iets omlaag gedrukt wordt en het niveau in de vlotterkamer boven normaal komt te staan. Hij zou dan kunnen zweten door de vlotterbakpakking.

Maar ik geef dit advies totdat iemand anders een betere geeft :+
 
De carburateurs hebben maar 1 vlotterbak die op de linker (hoofdcarb) zit.
De szr heeft een vacuum benzinepomp dus de toestroom is 0 bij stilstaande motor.

Het gegeven dat hij alleen bij een volle tank lekt zit dus waarschijnlijk in de overloop van de tank.

Het is wel zo dat de rubberen vlotterbakpakking niet bestand is tegen die bio-ethanol.

Overigens snap ik niet waarom je V-power tankt.
 
omdat er in V-power geen ethanol zit lijkt mij die opmerking over pakkingen die niet tegen bio-ethanol kunnen een beetje overbodig. ethanol wordt alleen bijgemengd in euro 95.
omdat het alleen is met een hele volle tank zou het kunnen zijn dat de waterdrainageslang van de tankvulopening een lekje heeft bovenin of dat de aansluiting op de vulopening lekt. dan heb je alleen overloop als je tank helemaal vol zit.
 
ik ben niet bekend met waar de drainageslang bij jouw uitkomt maar vaak houd hij gewoon op ergens onder de tank en vanaf daar doet de zwaartekracht zijn werk. en het lekt dan niet over de slang maar door de slang (normaal komen hier alleen een paar druppels water door die het langs de tankdop maken nu zit er waarschijnlijk een opening in die er ook benzine uit de tank doet lekken). simpelste oplossing is tanken als je weggaat in plaats van voordat je thuiskomt dan parkeer je nooit met een volle tank.
dat groene vettige spul wat je aantreft op de buitenkant van de carb en motorblok is het restant van verdampende benzine laat je het te lang zitten dan vreet het je lak aan en krijg je vaak gele lakverkleuring die je niet meer weg kan poetsen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet bekend met waar de drainageslang bij jouw uitkomt maar vaak houd hij gewoon op ergens onder de tank en vanaf daar doet de zwaartekracht zijn werk. en het lekt dan niet over de slang maar door de slang (normaal komen hier alleen een paar druppels water door die het langs de tankdop maken nu zit er waarschijnlijk een opening in die er ook benzine uit de tank doet lekken). simpelste oplossing is tanken als je weggaat in plaats van voordat je thuiskomt dan parkeer je nooit met een volle tank.
dat groene vettige spul wat je aantreft op de buitenkant van de carb en motorblok is het restant van verdampende benzine laat je het te lang zitten dan vreet het je lak aan en krijg je vaak gele lakverkleuring die je niet meer weg kan poetsen.


Onee sorry, ik heb geen commentaar op jouw slangetje uitleg.
Je zei dat er bovenin de slang een scheurtje kon zitten. Maar dan is alleen de vraag waar de slang eindigt en waar de benzine erafdruppeld. Ik denk dan meestal aan het eind van de slang.
 
Laatst bewerkt:
of hij eindigt meteen waar hij aan de onderkant uit de tank komt of er zit nog een stukje slang aan maar in ieder geval kan je het beste beginnen met zoeken bij de onderkant van de tank. even tank lichten en je ziet het snel genoeg of er alleen een gaatje zit of dat er nog een slangetje aan zit
 
Dit vind ik wel raar. Kun je daar nog meer over vertellen?

Ik was gewend dat bij het starten de startmotor een aantal keer rond moest, toen de toeren langzaam aan naar 1500 schoten en pas daarna ineens opkwamen naar 3000. Nu slaat ie direct aan en schiet ie gelijk naar 3000.

of hij eindigt meteen waar hij aan de onderkant uit de tank komt of er zit nog een stukje slang aan maar in ieder geval kan je het beste beginnen met zoeken bij de onderkant van de tank. even tank lichten en je ziet het snel genoeg of er alleen een gaatje zit of dat er nog een slangetje aan zit

Tank nu demonteren zal niet lukken omdat deze nog vrij vol zit, echter de laatste keer dat ik keek zaten alle slangetjes onder de tank op hun juiste plek en aangedraaid.
 
Slangetjes bij de tank lijken in orde, ook kwam ik er achter dat t vannacht weer heeft lopen lekken, ditmaal met maar 1/4e tank (ca. 4L) erin. Heb een flesje Forté 1 gekocht en ga dat er morgen in mikken, begint er volgensmij toch op te lijken dat de vlotternaald niet goed afsluit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan