dBs verminderen

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
16.078
11.229
Delft
Hee, MF, tijdje geleden dat ik hier actief was (dagelijkse beslommeringen)

Onderhand heb ik wat expertise nodig

Ik ga in augustus voor het eerst sinds jaren weer een circuitdagje doen, op Assen

Nou denk ik dat mijn fiets net niet de dB eisen gaat halen zoals die is
(of eigenlijk eerlijk toegegeven: Het kreng maakt meer herrie dan een straaljager)

Heb een dB Meter ter beschikking (op m'n werk, aangeschaft voor ARBO geluidsemissie regelement na te leven, vermoed dat deze wel volstaat)
Dus het word alleen een kwestie van de uitlaat zo dicht mogelijk proppen zodat ik onder onder de limiet kom
zonder hem zo dicht te smoren dat 0-100km/u me een uur gaat kosten

Wat ik kan vinden is dat de Max limiet op Assen 101dB Dynamisch is
Uiteraard word statisch gemeten voor aanvang van de dag wat je uitlaat doet

Nou vraag ik me dus in eerste plaats af of daar dezelfde waarde word aangehouden?
Is een motor dynamisch gemeten harder of zachter als statisch?
Dit om te voorkomen dat ik dalijk 100dB meet, en het blijkt statisch maar 95dB te mogen zijn (of nog minder)

en hoe de meting precies word genomen (45 graden? 1 meter afstand van achter? 'x' afstand zijwaarts?)


Alvast bedankt!
 
Er staat meetapparatuur langs de baan. Er wordt dus niet gemeten tijdens de keuring, maar tijdens het rijden. Maak je teveel geluid dan moet je eraf. Daarna mag je proberen je geluid te reduceren en volgende sessie weer starten. Weer teveel geluid = einde rijden die dag. Dus zeker handig om te zorgen dat je binnen de limiet zit!
 
Hmm,...

Dat maakt het niet echt makkelijker
Dan zou ik moeten hopen dat er iemand langs dit topic komt die precies weet wat z'n fiets aan max. dB maakt en nooit van het circuit gestuurd is
 
Heb je een complete sportuitlaat of heb je alleen een andere demper? In het tweede geval gewoon de originele demper terug zetten.

De uitgeschakelde SET-klep, K&N filter, Aluminium inlaatkelken en de M4 shorty uitlaat zullen inderdaad niet meehelpen
De uitlaat kan een dB-killer in, heb nog een restrictor ring van een Leovince liggen
en in het ergste geval kan ik zelfs de SET-klep dichtdraaien

Maar een standaard Soes Gsxr750 2006 is al gekeurd op 102dB @ 6500 toeren statisch

...ik zal hoe dan ook moeten gaan knijpen, dus dan kan ik het net zo goed doen met de dingen die er al op zitten (de kelken kan ik hoe dan ook niet meer vervangen)
 
ga er maar van uit dat dinamisch zeker 5 Db toevoegt aan windgeruis en bandengeluid. dus wil je redelijk veilig gaan zou ik statisch proberen onder de 95 Db uit te komen. dan heb je een goede kans om de hele dag te mogen rijden.
 
Er staat meetapparatuur langs de baan. Er wordt dus niet gemeten tijdens de keuring, maar tijdens het rijden. Maak je teveel geluid dan moet je eraf. Daarna mag je proberen je geluid te reduceren en volgende sessie weer starten. Weer teveel geluid = einde rijden die dag. Dus zeker handig om te zorgen dat je binnen de limiet zit!

Wat triest eigenlijk, dat ze zo erg lopen te zeiken over db's op een circuit!
 
Kijk eens op het typeplaatje wat de max db's zijn, dit is met originele uitlaat/filter. Waarschijnlijk zit je al dicht tegen de grens aan dan. Zeker omdat je op het circuit wel wat hoger in toeren rijdt dan het toerental waarmee de typegoedkeuring is gedaan.
Dus het enige wat zinnig lijkt is originele demper/luchtfilter.

Als je je gas los moet laten bij een meetpunt is het idee van circuit rijden een beetje weg natuurlijk.
 
Als je je gas los moet laten bij een meetpunt is het idee van circuit rijden een beetje weg natuurlijk.

los laten is zelden nodig, het volstaat om even niet te versnellen , gas dus een beetje toedraaien.

Op Zolder zijn er 2 vaste meetpunten, terwijl je daar toch serieuze "lawijt moto's" gewoon heelder dagen hun rondjes ziet draaien. wij Belgen (en ik ben er zeker van ook een hoop nederlanders) zijn dit al lang gewoon ;)

als ze bij jullie niet met vaste meetpunten werken, wordt het wel wat moeilijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan