€500 Challenge 2017: Borisz en de Venture Royale '87

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
4.308
698
Leeuwarden
Een dikke maand geleden, zolhalf februari, deed de gelegenheid zich voor om een dikke klassieke tourbuffel aan te schaffen. De verkoper was in eerste instantie moeilijk te contacteren en eigenlijk had ik de hoop al opgegeven. Toch is het gelukt om contact te leggen en de Venture, bijgenaamd "het orgel", is toch nog in mijn bezit gekomen. Op zich niet echt slecht, de verkoper had er nog een nieuwe accu ingezet (waarvoor mijn grote dank) en had hem even laten lopen. Het klink allemaal erg rommelig, met een lekke uitlaat en veel geknal. De eigenaar vertelde dat Het Orgel al een paar jaar stil stond vanwege tijdgebrek en veel werkbezoekjes naar het buitenland.
Mijn motormaat Tuowe, die ook nogal verzot is op brikken was uiteraard mee en heeft even proefgezeten en was meteen verkocht. "Zo een wil ik ook" sprak hij en zat al te dagdromen van Banksteltochten in het Friesche Land.
Nu wordt het zaak om het orgel goed rijdend te krijgen en dan eens gaan testen of het iets voor me is zo'n bankstel, want dat is het!! Als het orgel bevalt dan wordt hij helemaal weer opgeknapt en glimmend gepoetst, ik ben benieuwd!



Het is er toch van gekomen. Ofschoon ik het "Gouden Bankstel" niet echt voor de Challenge had gekocht ga ik toch proberen om de Challenge op dit lompe apparaat te gaan rijden. Op zich geen straf natuurlijk, want door de aanwezige Cruise-Control kan ik onderweg op de snelweg een tukje doen!

Maar nu de grootste uitdaging: ga ik het allemaal binnen het budget krijgen? Dat wordt nog wel een puntje! Tot nu toe heb ik uitgegeven:
Aanschaf Yamaha XVZ13TD Venture Royale €300,-

Sleutelbudget €150 + €200 (500-300=200) = €350

Vacuumrubbers €119,60
Gaskabel € 61,15
Bougies € 18,-
Oliefilter € 5,-
Accu € 78,18
CLASS paneel € 23,47,-

Totaal €305,40


Nog te besteden: € 44,60




En bij deze uiteraard wat bewijsmateriaal:

full
 
Laatst bewerkt:
De eerste week heb ik een klein ritje gemaakt naar de supermarkt. Niet echt slim, het orgel valt in de overgangsregeling. Dat had ik niet door, ik meende dat ik gewoon volle mep moest betalen. Gelukkig wees een vriend mij hierop. Het orgel liep trouwens beroerd: onregelmatig en steeds neiging tot afslaan en de remmen zijn niet jofel. Ik denk dat in elke remkleuw wellicht maar 1 cup zijn werk doet.

Tijd dus om het rijden even te laten voor wat het is en me eens te bekommeren om de electronica, want electronica is op zon orgel in ruime mate voorhanden. Sommige knoppen wekte niet meer en de radio is niet meer op een zender af te stemmen. Een schoonmaakbeurt kan dus geen kwaad.

full


Het radiogedeelte met het cassettedeck (autoreverse) zag er echt ranzig uit. alles uit elkaar gehaald, knopjes schoongemaakt en diverse drukknopjes op de print bewerkt met contactspray

full


Eenmaal weer in elkaar en flink gepoetst ziet het er weer redelijk toonbaar uit. De radio werkt weer!

full
 
Leuk.

Ik heb zelf jaren geleden korte tijd een 1200 gehad.
was een leuke fiets alleen toen was ik nog meer van de sportfietsen.
Ik meen dat de voorrem slechts 1 schijf bediende en de achterrem de andere schijf.
 
Nadat de electronica aan de linkerkant van de kuip was gerepareerd had ik nog een soortgelijk klusje aan de rechterkant. Aan de rechterkant zit het bedieningspaneel voor de compressor en de CB- installatie. Zoals bij de radio en het cassettedeck deden veel knoppen het niet en gaf de compressor een foutmelding. Het hele bedieningspaneel kwam van een natgeregende motor waardoor het ergste stof er al af gespoeld was.

full



Na alles gedemonteerd te hebben is alles weer gangbaar. Eenmaal ingebouwd in het bankstel zag ik dat de CB het weer deed en dat de compressor ook weer te bedienen was.

full


Nadat ik deze klusjes gedaan had, moest ik wachten tot mijn nieuwe klusruimte beschikbaar was. Daarna maar eens verder met de carbs dacht ik zo.
 
Wel in de sfeer he, of is het geen paas tafelkleed ;)

is daar tegenwoordig nog wat op te horen, op die cb? dan bedoel ik de zender, niet de motorfiets ;)
 
Laatst bewerkt:
Wel in de sfeer he, of is het geen paas tafelkleed ;)

is daar tegenwoordig nog wat op te horen, op die cb? dan bedoel ik de zender, niet de motorfiets ;)

Dat paastafelkleed wordt hier gewoon het hele jaar door gebruikt; het leven is immers een groot feest!
Of er nog wat te horen is weet ik niet, ik heb hem 10 minuten aangehad en helemaal niks gehoord. Het is natuurlijk wel een handig communicatiemiddel als je met een groep rijdt. Het heeft een groter bereik dan die standaard headsets die ik tot nu toe had. Ik moet nu alleen nog een gek vinden die ook een CB gebruikt. :? :?
 
Geweldig apparaat! Gaaf dat je meteen de handen uit de mouwen doet. Heel veel succes ermee, ben benieuwd naar hte voltooide bankstel :) .
 
Gisteren weer de tijd gehad om in de nieuwe (nog halfingerichte) sleutelruimte aan het Orgel te werken. Starten ging redelijk eenvoudig, maar slechts 2 cilinders deden een beetje hun best. Tijd om het een en ander te inspecteren dus.
De eerste stap in een dergelijk geval is de remreinigertest. Luchtfilter verwijderen, motor starten en als de motor loopt dan een voor een de carbs besproeien met een vleugje remmenreiniger. Luchtfilter verwijderen ging niet zo eenvoudig. Een schroef van het luchtfilterhuisdeksel zat zo enorm vast dat de boormachine er aan te pas moest komen, daarna kon ik gewoon verder. De remreinigertest leerde me dat alle 4 cilinders wel willen maar niet kunnen werken; het ontbreekt ze aan brandstof. Dat eordt dus demonteren en reinigen.

full


Het eerste probleem is op de foto al te zien. De gasschuif van de carb rechtsboven staat helemaal open. Bij nadere inspectie bleek linksboven heel stroef te gaan, rechtsonder zit vast en linksonder doet redelijk normaal zijn werk (wel wat stroef).
Dat wordt dus demonteren en inspecteren/schoonmaken. Het demonteren van de carbs is normaal gesproken een vrij gemakkelijk klusje.

full


Echter bij dit Orgel moer eerst een deel van de kuip worden weggehaald. Dat ging allemaal niet zo makkelijk aangezien bijna alle boutjes van de kuipbevestiging doorgerot zijn en dus allemaal moeten worden uitgeboord. Kunnen er straks weer mooi glimmende nieuwe exemplaren in! Nog even stoeien met de gaskabels en de choke en daar kwam het hele zwikkie onder de motor uit.

full


Het werk ligt nu weer even stil. Om de carbs te demonteren heb ik Torx bits met een gaatje in het midden nodig. Van de week maar eens kijken naar deze bits. Ondertussen alle schroeven maar eens lekker in de imal gezet zodat ze later van de week makkelijker lossen. Ik zal ook meteen maar imbusboutjes zoeken om de JIS-schroeven te vervangen zodat het later weer op een normale manier kan worden ge(de)monteerd. Al met al ziet het er allemaal maar ranzig uit, hier zit wel een paar uurtjes schoonmaakwerk in, niet alleen van de binnenkant, maar ook van de buitenkant!
 
Laatst bewerkt:
Een JIS schroevendraaier maakt het demonteren van dergelijke objecten stukken eenvoudiger (heb ik ontdek nu ik dergelijke schroevendraaiers heb aangeschaft :$ veel te laat dus :X )

Succes met het reinigen, je hoeft straks alvast niet te vragen waar je gebleven ben :P

Aanvullende vraag, heeft je "rijdende bankstel" een tijd buiten gestaan ? Gezien het uiterlijk vermoed ik wel.
Weet je iets van de geschiedenis van je "orgel" ?
 
Leuk.

Ik heb zelf jaren geleden korte tijd een 1200 gehad.
was een leuke fiets alleen toen was ik nog meer van de sportfietsen.
Ik meen dat de voorrem slechts 1 schijf bediende en de achterrem de andere schijf.


Dat klopt gedeeltelijk, de voorrem bediend 1 zuiger en de achterrem bediend de andere zuiger, een soort gecombineerd remsysteem. !!! Je moet altijd met voor en achterrem remmen wil je een beetje vertraging hebben. Mijn broer heeft er ook eentje gehad en toen ik er een keer een rondje op maakte, had ik bijna een schone onderbroek nodig, ik kneep gewoonte getrouw alleen in de voorrem en dat ene zuigertje deed niet echt veel. :o
 
Laatst bewerkt:
er staan meerdere sets overigens, ook met een bithouder, nu ik 2 sets JIS bits heb kom ik eigenlijk een bithouder te kort, maar dat komt omdat ik een ongeorganiseerde sloddervos ben ;)

mocht je nu ook..... ;)

die tr torx kunnen ook handig zijn als je een tps moet verzettten/stellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou al doodsbang zijn voor de electronica, maar ook weer een leuke uitdaging.
Hoe zijn deze dingen motorisch?
 
Dat is ook wat ik doe. Maar om JIS-schroeven los te krijgen (zonder nevenschade) zijn JIS-schroevedraaiers heel handig (helaas wat laat achtergekomen).

En blijft dit binnen het 500 Euro budget...
 
Ik zou al doodsbang zijn voor de electronica, maar ook weer een leuke uitdaging.
Hoe zijn deze dingen motorisch?


Zelfde blok als de Vmax, maar dan wat tammer gemaakt. Als het blok niet opgefokt is, gaat het lang mee.
 
Ik zou al doodsbang zijn voor de electronica, maar ook weer een leuke uitdaging.
Hoe zijn deze dingen motorisch?

Op zich valt het wel mee met de electronica van de Venture. Hetgeen ik gerepareerd heb is eigenlijk allemaal Spielerei. Je hebt het niet echt nodig. Enige electronica die je bij dit apparaat nodig hebt is de electronische ontsteking en het dashboard. Verder is het een relatief ouderwets apparaat. Ik wil wel een beetje met de tijd meegaan dus probeer ik ook hoogte te krijgen van de electronica van de motrfietsen tegenwoordig. Op zich is die electronica niet zo heel ingewikkeld.

Hoe deze dingen motorisch zijn..........
Ik heb eigenlijk geen idee, heb er nog niet meer dan 300 meter mee gereden. Ik lees eigenlijk relatief weinig problemen met deze blokken, ze zijn ook behoorlijk overgedimensioneerd. Het is een V-4 van dik 1300cc waar slechts een 100PK's uitgehaald worden. Met goed en regelmatig onderhoud denk ik dat zo'n blok het best lang volhoudt.
 
Ik vind rijdend bankstel overigens wat denigrerend voor deze fiets, die van m'n broer noemden we de boodschappen brommer. Er past een krat bier in de topkoffer. *O*
 
Dan combineer je Vessel J.I.S bitset, 3 delig met :

Om de carbs te demonteren heb ik Torx bits met een gaatje in het midden nodig.

Mannesmann Greenline S2 bitset

Drie maal raden wat de postbode vandaag bracht,...............................................................


full


Nu nog het volgende. De carbs van de venture zijn echt ranzig. Ofschoon ik ze nog niet open heb doet het vastzitten van de gasschuiven mij het ergste vermoeden. De carbs van mijn CB sevenfifty zijn ook ongelooflijk smerig.

Wat is nu wijsheid? Beide carbsets ultrasoon laten reinigen of zelf een ultrasoonreiniger aanschaffen?
2 Sets carbs zal het nodige kosten (ik heb geen idee van de prijs trouwens) om te laten reinigen. Wellicht is een investering in een ultrasoonreiniger een goede keus in dit geval. Wat vinden jullie hiervan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan