€500 Challenge 2017: Borisz en de Venture Royale '87

De motor heeft bij mij een weekje in de regen gestaan en was dus redelijk schoon gespoeld. Alles wat je nu ziet aan rotzooi zat allemaal onder het plastic kuipwerk verstopt.
 
Gisteren in s de spaarzame vrije uren toch maar naar de werkplaats gereden om verder te gaan met het ontmantelen van de Venture verder te gaan. Bij het loshalen van de topkoffer ontdekte is dat er een alarminstallatie aan boord is.

Dit vreemde kastje trok mijn aandacht. En dan wordt het draadjes volgen,...........
full



..........en dan vind ik zomaar twee gele draden ,.....................
full


.........en dan iets verderop een toeter,........................
full


.......bij de accu zijn is er 1 losse draad en 1 losse weerstand die nergens naartoe leiden,.......
full


.....en een draad die naar de -pool van de accu gaat.
full



Al met al lijkt me dat het alarm al buiten werking gesteld is. Morgen maar eens de hele zooi uit de motorfiets halen.
 
Gisteren de Venture weer verder uit elkaar getrokken. Allereerst de alarminstallatie gedemonteerd. Dat scheelt al gauw weer een kilo!

full



Nu de alarminstallatie uit de weg is kon eindelijk het topkofferrek verwijderd worden. Die ziet er wel een stuk minder uit dan de zijkofferrekken. Het chroom is op veel plaatsen verdwenen. Gelukkig zit dit rek niet echt in het zicht. Nu maar eens kijken in hoeverre ik met poetsen het rek kan redden. Als ik de zichtbare delen van het rek nu eens zou kunnen redden.........

De onzichtbare delen schuur ik op en zet in in de primer+zwarte lak.

full
 
Gistermiddag na het ontwaken uit de nachtdienst toch maar eens naar de werkplaats GEFIETST. Waarom? Omdat het eigenlijk te donker was om me met het ontroesten bezig te houden en omdat een Harley-Trapson nou ook eenmaal onderhoud nodig heeft.

Aansluitend heb ik met Mitkah ook nog een aantal tarwesmoothies genuttigd. Mancave rules bigtime!!!

full
 
Tarwesmoothies en fietsen repareren...en ik maar denken dat een mancave voor motoren, bier en voetbalsport was...
 
Zo, eindelijk de gaskabel binnen! Morgen monteren en de Venture weer opbouwen. En hopelijk nog een ritje maken voordat de winterstop ophokplicht donderdag ingaat!

full


Best een mooi prijsje voor een kabel. En een schadepost voor de verkoper die de eerste kabel die zoekgeraakt is in de post.


full
 
Laatst bewerkt:
Ach je moet maar bedenken had hij het maar beter moeten verpakken.

Alleen jammer voor jouw is het verlies van tijd. Hier ligt er weer veel zout op de weg.... En dat is vast niet lekker voor een fiets met al wat roest.
Zeker niet als je probeert de fiets weer goede staat te krijgen.
 
Ik zal nog even moeten oefenen voor die wheely.
En ik heb ondertussen wel weer veel zin in moederdag!!!!

full
 
Laatst bewerkt:
"Of je moet Royale willen rijden omdat je zo'n eenzaam leven lijdt dat je het leuk vindt om halverwege de morgen automobilisten die al vanaf 6 uur 's morgens in de file staan moed in te spreken."

_O- _O- _O-

Het is te hopen dat we weinig file, smalle straatjes en soortgelijke tegen komen op de challenge :P
 
Gelukkig zijn er in de streek waar ik woon geen files!!

Trouwens, het al je verbazen, maar hij is denk ik niet veel breder dan de ouwe K100LT waar ik doorgaans op rij. Ik zal het straks eens meten. Met die K knal ik ook tussen de files door!
 
Laatst bewerkt:
Zo hé, na alle decemberwaanzin was er de afgelopen dagen eindelijk eens tijd om aan de venture te sleutelen.
2 Weken geleden heeft Kawastefan ook een Venture aangeschaft om de challenge mee te gaan rijden. Deze liep niet, maar na enig aandringen hadden we deze al snel aan de praat.

Toen verder met mijn eigen Super-Sofa. Starten, starten en nog eens starten. Maar dat ging niet zo soepel want er gebeurde helemaal niks toe ik de startknop indrukte. Geen klip, helemaal niks. Geen nood, even de aansluitingen van het startrelais overbruggen met sleutel 13 en hup. Daar gaat de startmotor al rond. Beetje remreiniger in de luchtinlaat, een korte opleving en dan weer niks. Nog een paar keer proeren maar verder dan een remreinigerrochel komt het niet.

Gisteren pas weer tijd gevonden om er eens serieus naar te kijken. Het feit dat er niks gebeurde leek erop te wijzen dat er geen brandstof aangevoerd werd. dus de brandstofpomp maar eens gedemonteerd en rechtreeks aan de accu gehangen, die doet het. Nu eens checken of de leidinge wel brandstof doorlaten. de aanoerleiding van de tank naar de pomp laat door, de pomp doet het niet als die gemonteerd zit in de motor. Ik laat het er even bij en richt mee weer op de startknop.

Na enig zoeken zie ik een afgebroken mini-kabelschoentje hangen. Dat moet haast we de pulsdraad zijn van de startknop naar het startrelais. Nieuw kabelschoentje eraan en op de startknop gedrukt.........en daar gaat de startmotor in werking, die doet het weer. Als ik de knop loslaat hoor ik de benzinepomp nog doorlopen, die doet het su ook weer. Dat is lekker. Nog een paar keer op de startknop drukken en de carbs vullen zich.

Na 3x drukken zie ik de benzine eruitsijpelen. Na enig zoeken bleek dat de aftapschroeven open stonden. Die dus maar dichtgedraaid en nog maar eens starten, helaas......accu leeg. De accu maar eens aan de Optimate en dan morgen nog eens weer kijken!

Startrelais met afgebroken kabelschoentje
full


Startrelais gefixed
full


En de beruchte benzinepomp die toch blijkt te werken
full



Morgen maar weer eens kijken of het bankstel aan de praat krijg!!!!!
 
Je hebt in ieder geval een goed bankstel om een pilsje op te drinken terwijl je wacht tot de batterij weer vol is ;) Komt goed zo te lezen, het ene probleem na het andere oplossen en voor je het weet cruisen we naar het zuiden! (Of die richting lijkt het momenteel toch uit te gaan..) :t
 
Laatst bewerkt:
Ja Theredone, ik verheug me er al helemaal op dat ik straks op de camping lekker op de bank naar mijn favoriete serie kan gaan kijken. Dat moet toch lukken met dit bankstel!

Ondertussen klus ik rustig aan verder met mijn Venture. Vandaag maar eens met de remmen bezig. De Venture liep nogal zwaar. Dus eerst maar eens de remklauwen gedemonteerd.

Op zich ziet het er allemaal netjes uit, ik ben wel iets anders gewend qua corrosie en vastzittende onderdelen. De Remklauw linksvoor was mooi schoon en gangbaar. Dit is de remklauw van de rechter voorkant. Op zich mooi schoon, maar de rem sleepte aan. Twee cups deden hun werk niet goed. Met een beetje beleid en schoonmaakwerk loopt alles weer zoals het hoort!

full



De remklauw van de achterkant zag er iets minder mooi uit. Nog steeds geen probleem, maar de rem liep wel erg aan. Bij het verwijderen van de blokken zag ik dat er slechts 1 van de 4 remcups zijn werk deed.

Gelukkig was deze klauw ook weer snel gangbaar. De schijf was errug roestig. Dat moet er dus af worden geremd. Dat ga ik doen met deze oude blokken. De nieuwe blokken worden daarna pas gemonteerd.

De remvloeistof word samen met de nieuwe blokken ververst. Als het goed is heb ik daar dan een vacuümpomp voor liggen.

full



Kawastefan doet hier erg zijn best om de kunst van het Japans Meubelmaken onder de knie te krijgen.
Bijkomend voordeel is dat het vloeken en schelden in het Japans met dezelfde woorden gaat als in het Nederlands.
Dat scheelt weer een investering in een basiscursus "Vloeken voor Japanners"!

full
 
Baka = idioot in het japans. Misschien eens nodig ;)

Ziet er nog goed uit die remmen. Valt mee.
 
Baka = idioot in het japans. Misschien eens nodig ;)

Ziet er nog goed uit die remmen. Valt mee.

Ja, gelukkig wel. Vandaag moest ik met een vriend naar Sommelsdijk om een ZZR1100 op te halen. Op de terugweg bij Roukama aan en meteen de remblokken gehaald. Asap monteren dus!
 
Eergisteren het zwikkie weer in elkaar gebouwd om het bankstel eens te starten. Accu is wel wat slap en met de startkabels aan de auto gaat de startmotor ook maar moeilijk rond. Dus de startmotor moet ook maar eens gereinigd/aangepast worden binnnenkort.

full


De Venture startte wel, maar de brandstofpomp lijkt het nu weer niet te doen. Alles weer gedemonteerd en de brandstofpomp rechtstreeks aan een volle accu gehangen, de benzine spoot een meter of 3 weg. Die doet het dus wel. Ondertussen werd er op Facebook al het een en ander geopperd waarbij een goede vriend wel heel serieus inging op het begrip "omvalschakelaar" (KLIK HIER voor de hilariteit)

Eenmaal het WPHB bestudeerd kwam ik erachter dat de werking van de benzinepomp van nogal wat factoren afhangt. Ik denk dat ik de grootste kans heb om de storing op te lossen een nieuwe accu zal zijn.

Ow ja, nog een heeeeel kort filmpje van de werking van de benzinepomp.
 
Laatst bewerkt:
Ja Theredone, ik verheug me er al helemaal op dat ik straks op de camping lekker op de bank naar mijn favoriete serie kan gaan kijken. Dat moet toch lukken met dit bankstel!

Ondertussen klus ik rustig aan verder met mijn Venture. Vandaag maar eens met de remmen bezig. De Venture liep nogal zwaar. Dus eerst maar eens de remklauwen gedemonteerd.

Op zich ziet het er allemaal netjes uit, ik ben wel iets anders gewend qua corrosie en vastzittende onderdelen. De Remklauw linksvoor was mooi schoon en gangbaar. Dit is de remklauw van de rechter voorkant. Op zich mooi schoon, maar de rem sleepte aan. Twee cups deden hun werk niet goed. Met een beetje beleid en schoonmaakwerk loopt alles weer zoals het hoort!

[afbeelding]


De remklauw van de achterkant zag er iets minder mooi uit. Nog steeds geen probleem, maar de rem liep wel erg aan. Bij het verwijderen van de blokken zag ik dat er slechts 1 van de 4 remcups zijn werk deed.

Gelukkig was deze klauw ook weer snel gangbaar. De schijf was errug roestig. Dat moet er dus af worden geremd. Dat ga ik doen met deze oude blokken. De nieuwe blokken worden daarna pas gemonteerd.

De remvloeistof word samen met de nieuwe blokken ververst. Als het goed is heb ik daar dan een vacuümpomp voor liggen.

[afbeelding]


Kawastefan doet hier erg zijn best om de kunst van het Japans Meubelmaken onder de knie te krijgen.
Bijkomend voordeel is dat het vloeken en schelden in het Japans met dezelfde woorden gaat als in het Nederlands.
Dat scheelt weer een investering in een basiscursus "Vloeken voor Japanners"!

[afbeelding]
Vergeet beide rempompen niet schoon te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan