€500 Challenge 2017: Borisz en de Venture Royale '87

Wel, ik zou best panieken/op slot staan bij zoveel draadjes en electronica..
maar je pakt gewoon door..
Super! *O*

Draadjes en electronica vallen best wel mee hoor, het vergt alleen een bepaalde mindset om ermee te werken!

BTW: Zit jij volgende week ook op het Oostbloktreffen?
 
Is de kuip toevallig gemaakt van ABS?
Ik heb zelf goede ervaring met het repareren van scheuren (in ABS) met behulp van MEK.


Hey Mous, dat ziet er uit als een goede tip! Maar ik ben niet zo thuis in de kunststoffenwereld. Ik zal dus eerst een uit moeten vissen of het kuipwerk van ABS is.
 
Draadjes en electronica vallen best wel mee hoor, het vergt alleen een bepaalde mindset om ermee te werken!

BTW: Zit jij volgende week ook op het Oostbloktreffen?
Misschien.. heel misschien..
- m0et oppas voor de beesten regelen.
- en.. vorig jaar was de opkomst erg laag, en zonder dat de oldtimer 11stedentocht toer langs reed zou't dodelijk saai geweest zijn..
 
Hey Mous, dat ziet er uit als een goede tip! Maar ik ben niet zo thuis in de kunststoffenwereld. Ik zal dus eerst een uit moeten vissen of het kuipwerk van ABS is.

Mocht het ABS zijn dan is de techniek vrij simpel.
Je maakt de scheur goed schoon met terpentine oid en vervolgens strijk je met een penseel de 2 randen van de scheur in met MEK waarna je de delen stevig tegen elkaar aangedrukt houdt. De randen worden vrij snel week van de ingewerkte MEK waardoor je ze letterlijk aan elkaar smelt. Ik heb deze werkwijze gevonden op een forum van modelbouwers.
Bij een aantal schadekappen van mijn motor werkte het prima. :]
 
Mocht het ABS zijn dan is de techniek vrij simpel.
Je maakt de scheur goed schoon met terpentine oid en vervolgens strijk je met een penseel de 2 randen van de scheur in met MEK waarna je de delen stevig tegen elkaar aangedrukt houdt. De randen worden vrij snel week van de ingewerkte MEK waardoor je ze letterlijk aan elkaar smelt. Ik heb deze werkwijze gevonden op een forum van modelbouwers.
Bij een aantal schadekappen van mijn motor werkte het prima. :]


Goh, ik ben nu al enthousiast!!!!
 
Helaas, nog geen MEK kunnen vinden in Leeuwarden. Maandag nog even een onderdelenhandel in automaterialen proberen!!

Vandaag wel verder gegaan met het terugbouwen van de voorvorkpoten en bij gebrek aan progressieve vering heb ik maar eens een oude indianentruc uit de kast gehaald.

Men nemen een buis en zaakgt daar 3cm vanaf
full





Vervolgens ziet men de originele situatie met afdekdop en sluitmoer
full





En zie hier, de nieuwe situatie met de buis tussen 2 ringen (onm het alu afdekdop/sluitmoer te beschermen). De vering wordt nu iets meer ingedrukt waardoor het hopelijk net iets minder slap wordt.
full
 
MEK wordt veel door schilders gebruikt voor ontvetten. Ik heb het via de bouwmarkt gehaald (multimate). Die moesten het wel bestellen. Kost weinig, paar euro voor een liter. Wel ventileren, het spul is nogal vluchtig.
Wel goede ervaring mee, ik heb er met wat ABS stokjes een lijm van gemaakt zoals beschreven in de howto. Werkt bijzonder goed! Is net zo sterk of nog sterker als het origineel.
 
Laatst bewerkt:
MEK wordt veel door schilders gebruikt voor ontvetten. Ik heb het via de bouwmarkt gehaald (multimate). Die moesten het wel bestellen. Kost weinig, paar euro voor een liter. Wel ventileren, het spul is nogal vluchtig.
Wel goede ervaring mee, ik heb er met wat ABS stokjes een lijm van gemaakt zoals beschreven in de howto. Werkt bijzonder goed! Is net zo sterk of nog sterker als het origineel.

Mocht je geen ABS stokjes hebben, met lego wil het ook! :Y
 
Op het allerlaatste moment nog een klein beetje MEK kunnen bemachtigen. Helaas had ik het grootste deel van de kuip al met iets anders kunnen plakken.

Ik moet nu ook melden dat ik niet binnen budget kon blijven. De kosten voor deze motor zijn te hoog geworden doordat er een paar dure onderdelen aangeschaft moesten worden (gaskabel, membramen). Gelukkig heb ik er nu een 800km op gereden en ik moet zeggen dat het niet tegenviel. Het is een lomp apparaat maar best wel comfortabel. De laatste klus die gedaan is : voorvorkkeerringen vervangen. Hier is de motor enorm van opgeknapt. Op de terugweg van het testweekend was het een enorme zwabberbak op de snelweg en de vork sloeg bij elke hobbel door, de motor lag zo laag aan de voorkant dat hij niet meer op te bokken was. Nu de veren onder iets meer spanning staan (busje geplaatst) staat de motor net iets hoger waardoor hij makkelijker iets minder moeilijk opbokt.

Nu de cijfers:

Aanschaf Yamaha XVZ13TD Venture Royale €300,-

Sleutelbudget €150 + €200 (500-300=200) = €350

Vacuumrubbers €119,60
Gaskabel € 61,15
Bougies € 18,-
Oliefilter € 5,-
Olie € 28,-
Accu € 78,18
CLASS paneel € 23,47
Flush €8
Voorvorkkeeringen € 12,50
Voorvork circlips €7,-
Voorvorkolie € 12,-
Extra set carbs €50,-
Thermo switch €30,-
Klein materiaal zoals bouten/moeren/verf/lijm en dergelijke €25

Totaal €477,90

Aanschaf + kosten binnen budget € 777,90

Conclusie: €127,90 boven budget. Duidelijk teveel, maar voor een motor van dit formaat vind ik het allemaal nog wel meevallen.

Buiten het budget vallen de dingen als remmen en dergelijke
Remblokken €56,
Remvloeistof €5,

Totaal €61,-

Totale kosten:
Aanschaf motor XVZ1300: €300
Kosten binnen budget: €477,90
Kosten buiten budget: €61


Hieruit volgt dat deze motorfiets compleet rijklaar is voor de 500 Euro Challenge voor het totale bedrag van €838,90. Voornamelijk de dure onderdelen als de membramen en de gaskabel hebben me genekt bij dit monster.

Boven budget helaas en derhalve is er voor de Challengers vlaai en koffie op mijn kosten bij "De Nachtegaal"!!!
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud zijn je banden ? Denk even terug aan Erik in de Dolomieten.

Want je bankstel was bij aanvang zichtbaar oud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan