Welk type carb. inlaatrubber?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Dag mensen,
voor een carburateur zoek ik een 'type mikuni' een aanzuigrubber met 2 'oortjes'.
Ik kan deze echter niet groter vinden dan met aangegeven binnendiameter van 35mm, en dat past net niet om de 40mm aansluiting op de carburateur.

Op ebay e.a. staan veel rubbers zonder maten erbij maar'voor dit en dat type motor'

Weet iemand welke motor zo'n recht inlaatrubber heeft, met 40mm aansluiting/binnendiameter?
 
HOE? is mijn vraag..
kom ik zo onduiudelijk over? het rubber hecht toch niet vanzelf aan het alu??


Zoek dat lekker zelf uit. Ik sta niet voor jouw brommer.

Ik vind alleen dat Jan Bros een goed plan heeft. Maar misschien kan het niet bij de jouwe. Het moet wel toevallig goed uitkomen en er moet ruimte zijn voor boutjes...
 
HOE? is mijn vraag..
kom ik zo onduiudelijk over? het rubber hecht toch niet vanzelf aan het alu??

het rubber is nooit "alleen" rubber (tenzij het dient om 2 alu 'buizen' te verbinden).

kijk nog eens goed naar de link die Jaap gegeven heeft. daarop staat een standaard inlaatrubber dat met hopen te vinden is bij afbraken.
dit wordt gewoon met 2 bouten vast gezet op een stuk alu (in dit geval op maat) en dat stuk alu wordt dan weer op je blok gevezen.

misschien een foto van je cylinder/carter ? dan snappen wij mss ook waarom jij het niet snapt ;)
 
Zoek dat lekker zelf uit. Ik sta niet voor jouw brommer.

Ik vind alleen dat Jan Bros een goed plan heeft. Maar misschien kan het niet bij de jouwe. Het moet wel toevallig goed uitkomen en er moet ruimte zijn voor boutjes...
okay, je snapt het denk ik zelf ook niet, jij ook vrolijk pasen. ;)
 
het rubber is nooit "alleen" rubber (tenzij het dient om 2 alu 'buizen' te verbinden).

kijk nog eens goed naar de link die Jaap gegeven heeft. daarop staat een standaard inlaatrubber dat met hopen te vinden is bij afbraken.
dit wordt gewoon met 2 bouten vast gezet op een stuk alu (in dit geval op maat) en dat stuk alu wordt dan weer op je blok gevezen.

misschien een foto van je cylinder/carter ? dan snappen wij mss ook waarom jij het niet snapt ;)

Rubber is nooit alleen rubber? :?
nee ik snap er echt niets van, maar ik merk dat er ergernissen gaan spelen hier en dat wil ik niet.
Ik heb bruikbare links voor een kant en klaar inlaatrubber gekregen dus ik kan aan de slag.
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp :Y :}
Ik ga't verder zelf wel redden..
(ben best benieuwd of deze andere carb verandering/verbetering gaat brengen)
 
Er is nog een punt waar je rekening mee moet houden, de rubbers voor bepaalde modellen zijn vaak gemaakt om precies aan te sluiten op een bepaalde setting op de kop.
Het aansluitgat zit niet altijd op dezelfde plaats, ( het gat zit niet altijd precies gecentreerd tussen de montage gaten), maar ook is de aansluiting op de kop vaak van een andere diameter, en dan kun je wervelingen krijgen van de gasstroom...
Ik weet dat b.v. van sommige modellen de buitenste rubbers anders zijn ( gevormd) dan de middelste.....
Dus ik zou een mal maken van je aansluitpunt op de kop, en daarmee naar een motorsloop rijden, en de juiste maat er bij zoeken
 
Is niet nodig, het gat is precies in het midden van de tapeinden, met een 'normaal recht'mikuni-type inlaatrubber gaat 't helemaal goed komen.
Ik moet alleen de ogen wat naar buiten uitkotteren om te passen.
(Maar, zijn wervelingen juist niet goed? voor homogeen mengsel enzo? Anders moet ik er een rubber 'verloopje'in maken voor een meer vloeiende overgang)
 
Laatst bewerkt:
Is niet nodig, het gat is precies in het midden van de tapeinden, met een 'normaal recht'mikuni-type inlaatrubber gaat 't helemaal goed komen.
Ik moet alleen de ogen wat naar buiten uitkotteren om te passen.
(Maar, zijn wervelingen juist niet goed? voor homogeen mengsel enzo? Anders moet ik er een rubber 'verloopje'in maken voor een meer vloeiende overgang)

Als er een ding is wat je niet kunt berekenen, is het de invloed van wervelingen, dit wordt niet voor niets met rookgeneratoren gedaan ...
Het kan goed uitpakken, maar ook verkeerd
 
Als er een ding is wat je niet kunt berekenen, is het de invloed van wervelingen, dit wordt niet voor niets met rookgeneratoren gedaan ...
Het kan goed uitpakken, maar ook verkeerd

Ah, maar mocht er een rand van het spruitstuk ca 3-4mm uitsteken(ik bedoel, stel dat het gat van het spruitstuk kleiner is dan het aanliggende gat van het inlaatrubber, en de 'rand 'is dan ca 4mm)
Wat zou jij dan doen.. laten zitten of deze 'drempel' wegwerken?
 
Rubber is nooit alleen rubber? :?
nee ik snap er echt niets van

blijkbaar :?

hoe moeilijk kan het zijn ?

252815008_1-suzuki-gs-450-l-carburator-inlaat-rubbers.jpg
 
blijkbaar :?

hoe moeilijk kan het zijn ?

[afbeelding]

Kijk, dit is een inlaatrubber met flens.. plug and play, net wat ik zoek indien goede maat.
Omdat jij het had over 'een rubber tegen een alu flens monteren, dacht ik dat je het vbb over een dik stuk waterslang had, of over een inlaatrubber zoals bij een goes, deze;


Dus mijn vraag was, hoe krijg je dat stevig in een zelfbouw alu flens gebakken?

Ik denk dat dit een typisch voorbeeld is van hoe makkelijk misverstanden hier kunnen ontstaan en tot ergernissen kunnen leiden.
Ik hoop dat we't nu getackled hebben.
 
daar zou ik niet aan beginnen.
zoek u gewoon een passend rubber met flens en bout dat op een alu plaat en je bent klaar.

Vandaar.. het leek me nogal een opgave.. maar 't kan veel makkelijker- kennelijk is mijn openingspost niet volledig/duidelijk genoeg.

Ik zocht dus een inlaatrubber-met flens- type mikuni (dat bedoelde ik er mee)die op de nieuwe carb past, en ik direct op 't spruitstuk(2 cylinder, 1 carb) kan frutten, zoals het mikuni spruitsuk er nu ook op zit.
( de originele carb. bevestiging vond ik een beetje gammel, dus had een mikuni-inlaatrubber gescoord die op de jikov(die ik nu dus ga uitwisselen) pastte.
Naast dat dit veel steviger zit, is het inlaattraject hiermee langer.. en dit geeft het effect- wist de theorie, maar had niet gedacht zo'n groot verschil te merken- dat hij onderin veel beter oppakt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan