powerbank of jumpstarter gebruiken als druppellader

jm188

MF'er
28 jan 2011
89
0
Hasselt (België)
Hallo,

ik rij al een paar jaar met een street triple van 2010.

ik ben recent verhuist en in mijn appartementsgebouw heb ik geen mogelijkheid om hem kort bij een stopcontact te parkeren. ik kan er dus niet gemakkelijk een druppellader aan hangen.
ook telkens de batterij er uit halen zie ik niet zitten. aangezien hij een alarm heeft trekt hij de batterij leeg op een week of 2-3 als ik er niet mee rij.

nu vraag ik me af of het mogelijk is hem af en toe bij te laden door gebruik te maken van een powerbank of jump starter ( zo iets zoals dit )

de motorbatterij is 8Ah dus mij lijk dat zo een powerbank meer dan krachtig genoeg is, maar ik zie nergens de mogelijkheid staan om ze te gebruiken als trickle charger.

heeft iemand hier ervaring mee? of andere suggesties?
 
nu vraag ik me af of het mogelijk is hem af en toe bij te laden door gebruik te maken van een powerbank of jump starter ( zo iets zoals
de motorbatterij is 8Ah dus mij lijk dat zo een powerbank meer dan krachtig genoeg is, maar ik zie nergens de mogelijkheid staan om ze te gebruiken als trickle charger.
Niet als druppellader maar wel als gewone lader. Dus na een paar uur weer loshalen. Komt er op neer dat je dus ééns in de twee weken even met je powerbank naar de motor moet.
 
Ik zou een paar euro investeren in een Imax B6 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html), deze kan gevoed worden met 12V en heeft uitgebreide programma's voor veel accusoorten, ook loodaccu's. Heeft ook een storage charge mode, die lijkt me wel geschikt voor jou doel, maar zelf even goed lezen of dat is wat je zoekt.
 
toevallig heb ik dat al, (voor rc heli), niet aan gedacht dat ik die mss ook met een batterij kan voeden. die heeft wel een input nodig van 11-18v dus een reguliere powerbank met usb is dan niet voldoende.


goedkoper is dan misschien wel de optie van een zonnepaneel

( zo iets dan? )

maar werkt dat echt?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een paar euro investeren in een Imax B6 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_50W_5A_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html), deze kan gevoed worden met 12V en heeft uitgebreide programma's voor veel accusoorten, ook loodaccu's. Heeft ook een storage charge mode, die lijkt me wel geschikt voor jou doel, maar zelf even goed lezen of dat is wat je zoekt.
Als ik de beschrijving lees is deze alleen voor kleine acuutjes (1,2 V, geen 12 V motoraccu's.
 
toevallig heb ik dat al, (voor rc heli), niet aan gedacht dat ik die mss ook met een batterij kan voeden. die heeft wel een input nodig van 11-18v dus een reguliere powerbank met usb is dan niet voldoende.
Zie mijn commentaar hierboven.
goedkoper is dan misschien wel de optie van een zonnepaneel

( zo iets dan? )

maar werkt dat echt?
Dat werkt :Y
 
toevallig heb ik dat al, (voor rc heli), niet aan gedacht dat ik die mss ook met een batterij kan voeden. die heeft wel een input nodig van 11-18v dus een reguliere powerbank met usb is dan niet voldoende.


goedkoper is dan misschien wel de optie van een zonnepaneel

( zo iets dan? )

maar werkt dat echt?
Voeden met een loodaccutje o.i.d. van 12V, er zijn ook 12V powerbanks op ebay en DX.com etc.
 
Dan lees je niet goed Jaap: "Pb Battery Voltage: 2~20v"

Dat laatste regeltje niet gelezen, maar afgeleid door dit:

"It features input voltage protection so as not to flatten your car battery at the field and will also storage charge you packs for when you are not using them. You can power it with any power supply delivering from 11~18V so it is very flexible. "
 
toevallig heb ik dat al, (voor rc heli), niet aan gedacht dat ik die mss ook met een batterij kan voeden. die heeft wel een input nodig van 11-18v dus een reguliere powerbank met usb is dan niet voldoende.


goedkoper is dan misschien wel de optie van een zonnepaneel

( zo iets dan? )

maar werkt dat echt?


De theorie zegt dat een accu 1% van zijn lading per dag verliest. Je hebt dus heel weinig nodig om dat te compenseren. Dus ja, een zonnepaneeltje zou dus moeten werken om jouw accu fit te houden.


JM188;
Dank je voor de tip! Ik heb meteen een 12V 10Watt exemplaar aangeschaft voor in m'n W8 te plaatsen.
Die staat regelmatig langer stil en heeft al verschillende keren met een lege accu gestaan (alarm wat stroom afneemt) wat een hoop ellende met zich meebrengt als ik weer eens in het buitenland zit en CBvriendin 'm nodig heeft. Dus binnenkort kan ik je vertellen of het werkt of niet. Ik ga er wel eerst wat mee testen op een losse accu met een Voltmeter erbij natuurlijk.
 
Dus toch maar eentje aanschaffen dan.

Bij het solarpaneeltje wat ik al heb besteld word vermeld het ding los te koppelen alvorens de auto te starten. Zou die controller een beveiliging hebben zodat dat geen kwaad meer kan?
Zo'n controller is ook beveiligd tegen verkeerdom aansluiten dus er zitten diodes in...
 
Terug
Bovenaan Onderaan