Africa Twin na winterstop

25 jul 2014
12
0
Amsterdam
Beste lezer,

Zojuist de motor (honda xrv 750 '01) uit de schuur gehaald voor de zomer.
Hij heeft goede rustplek gehad en heb er ook weer op gereden.
Enkel kwam hij in het begin wat moeilijk opgang. De choke kon ik namelijk niet helemaal meer opentrekken. Na wat bijgassen starte hij wel.
Het is geen biggie maar ik vroeg me of het vaker kan voorkomen dat de choke vast komt te zitten? Lang stil staan kan zulke effecten hebben. Is het slim om te vervangen? Op internet zie ik voorbij komen dat de broer (transalp) hier bijvoorbeeld wel vaker last van heeft. Wie heeft hier ervaring mee.

Daarnaast had ik nog twee vragen:
2. In het begin van een rit heb ik vaak dat hij bij lage snelheid (onderin) wat schokkend rijdt (wat lijkt op late verbranding in carburateur). Iemand ervaring mee?
3. En de bandenspanning gaat naar mijn idee snel naar beneden. Na de winterstop (4 maande) bijvoorbeeld was de voorband 0,5 ipv 2,3.

Hoor graag naar ervaringen.

Groet,
 
Als de choke vast zit zou ik de kabel vervangen of smeren.
Hoe oud zijn je banden. Er staar een zes cijferige code op. Dat is het weeknummer gevolgt door het jaar. Ouder dan zeven jaar is vervangen. Check ook even je ventiel incl aansluiting op de velg met zeepsop. Bij een oude band die ook vervangen
 
Hoop niet dat je een verbranding hebt in je carburateur!! Het schokkend lopen heeft waarschijnlijk te maken met je zware choke. Als de plunjer in je carb niet goed afsluit rijdt je met een beetje choke, verkeerd mengsel.
Als het geheel dan warm wordt sluit hij mogelijk beter.
Choke-kabels er af, even smeren en ook de plunjers even uit de carb,s halen, schoonmaken en controleren of het geheel gangbaar is.
hevelchoke.jpg
 
Heb ik na de winter ook gehad, choke die niet meer helemaal openging. Bleef ook hangen bij het dichtzetten, waardoor de motor ook beroerder liep.

Even loshalen, kwak olie in de kabel en probleem opgelost.
 
Als de choke vast zit zou ik de kabel vervangen of smeren.
Hoe oud zijn je banden. Er staar een zes cijferige code op. Dat is het weeknummer gevolgt door het jaar. Ouder dan zeven jaar is vervangen. Check ook even je ventiel incl aansluiting op de velg met zeepsop. Bij een oude band die ook vervangen

Je denkt dat deze tubeless heeft?
:N
Eerst even het ventiel eruit en weer erin. En anders je binnenband vervangen.
 
Een TL ventiel heeft overigens nul komma niks met de leeftijd van de band te maken Hanzzzz

En de XRV heeft dus binnenbanden. Die kunnen van een wat mindere kwaliteit/oud zijn en dus simpelweg leeglopen. Rubberen banden blijven chemisch aktief en harden uit. Ze worden dus ook poreuzer door de tijd.
Mijn ervaring met binnenbanden is exact hetzelfde trouwens. Druk redelijk snel weg. Tip; koop in de toekomst in ieder geval Michelin binnenbanden en blijf consequent de bandendruk controleren. Een TT (Tube Type)loopt nou eenmaal sneller leeg dan een TL (Tubeless)

En ja, zoals Knutselsmurf2 al zei, die choke schuifjes kunnen vast gaan zitten door de tijd.
Wacht er niet te lang mee anders gaan ze vast zitten en trek je ze kapot als ze eruit moeten. Maar dat is worst case scenario. Dus, nu ze nog wel bewegen, eruit halen, schoonmaken en weer terug plaatsen. En netjes alles smeren, dus ook de kabels. Als je het netjes doet heb je geen nieuwe onderdelen nodig.
 
Een TL ventiel heeft overigens nul komma niks met de leeftijd van de band te maken Hanzzzz

Ja en nee.

Vaak kijkt een bandenwisselaar ook even naar het ventiel als je de band laat wisselen voor een euro zet hij er bij twijfel een nieuwe in. Dus als je band ouder is dan 7 jaar dan is het meestal verstandig om ook je ventiel te vervangen.
 
Ja en nee.

Vaak kijkt een bandenwisselaar ook even naar het ventiel als je de band laat wisselen voor een euro zet hij er bij twijfel een nieuwe in. Dus als je band ouder is dan 7 jaar dan is het meestal verstandig om ook je ventiel te vervangen.

Vroegah keek een bekwaam bandenmonteur inderdaad naar het ventiel/werd ie door een all in prijs gewoon vernieuwd ja.
Nu hebben we 99% budget kopers en zijkerds die gaan klagen om een ventiel van een paar Euro wat ineens op de rekening verschijnt na monteren van nieuwe banden. Vaak word er met een schijtprijs geadverteerd en daar komt vervolgens alles nog van bij. Wiel wisselen, de-montage band, ventiel, balanceren en afvoer oude band.
Dus nee, ventiel heeft niets met de leeftijd van de band te maken want bandenboeren vragen er niet eens meer naar ivm budgetbeperkingen. Voorbeeld: Lease maatschappijen verbieden tegenwoordig zelf om ze te vernieuwen!

Dat jij en ik het voor de hand liggend vinden dat ze fit en fris moeten zijn schaart ons in de 1% klasse 😉
 
Maar niet te lui om een verkeerd advies te geven?

Leeftijd van de band checken en het ventiel kan geen kwaad ook als dat de oorzaak niet is. Daarbij zitten we hier op een forum waarbij dit soort zaken zich zelf corrigeert.

Ik zie een forum dan ook als een gemeenschap die samen met een goed advies komt niet als een plaats waar het een wedstrijd is om als eerste het enige meest juiste antwoord te geven en dan alle anderen op hun fouten te wijzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan