trillend stuur bij hard remmen

Eendenreetx

MF'er
31 aug 2012
203
5
Sinds kort heb ik zo'n 53.000 km erop zitten op mn tbr 600r 03.
Bij de grote beurt hebben ze de speling in het balhoofdlager verholpen maar mijn stuur trilt nog steeds bij hard remmen.
Zijn mijn schijven dan per definitie krom? Of kan het ook verholpen worden door nieuwe remblokken?
 
Ik ken de specifieke motor niet ( geen idee of het iets aparts is met zwevende schijven of ander exoot )

Je kan het vaak horen.

Zet je motor op de midden bok , indien aanwezig, en zorg dat je voorwiel vrij hangt.
Geef je voorwiel een slinger, en luister goed.. als het goed is hoor je een "slepend geluid" ( een beetje )
Als je voorzichtig bent, kan je het geluid iets harder maken door héél klein beetje remdruk te geven.
.. Uiteraard word het op de hand rond draaien dan wel wat lastiger :) ...

Nou, word dit geluid anders op bepaalde punten op de schijf, kan je er relatief veilig van uit gaan dat ie krom is.
( voor de purist, kan ook zijn dat je een lager hoort, maar laten we wel wezen, die kans is vele male kleiner :) )

In principe heeft je remblok hier geen invloed op , aangezien die "sleept" op hetzelfde punt.
Nee, een kromme schijf kan je niet redden door nieuwe blokjes te steken.


Eventueel kan je het ook meten met een meetklok, maar ik ga er even voor het gemak van uit
dat de "gemiddelde" die niet in z'n gereedschap kar heeft liggen.
 
Laatst bewerkt:
Het kan van alles zijn.....inderdaad de remschijven of remblokken. Maar het kan ook uit de voorvork (meestal een dempingskwestie), wiellagers of voorband komen.

Als de motor toch bij een motorzaak staat, waarom last je er daar niet meteen nasr kijken? Het is op een forum ook alleen maar gokken op afstand & mogelijke oorzaken aandragen....
 
Heb hetzelfde probleem met mn motor.
Aangezien zwevende schijven niet te klokken zijn of ze krom zijn heb ik deze gedemonteerd en op een 3d meetmachine op mn werk op 3 punten opgelegd en zo de vlakheid gemeten. Deze was iets van 0.04/0.05mm.

Volgens verschillende monteurs zou dit niet het heftige trillen mogen veroorzaken.
Het enige wat het in mijn geval nog kan zijn is harde plekken in de schijf.

Heb dit met de auto ook eens aan de hand gehad, was met zo goed als nieuwe schijven.
 
Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde probleem met mn motor.
Aangezien zwevende schijven niet te klokken zijn of ze krom zijn heb ik deze gedemonteerd en op een 3d meetmachine op mn werk op 3 punten opgelegd en zo de vlakheid gemeten. Deze was iets van 0.04/0.05mm.

Volgens verschillende monteurs zou dit niet het heftige trillen mogen veroorzaken.
Het enige wat het in mijn geval nog kan zijn is harde plekken in de schijf.

Heb dit met de auto ook eens aan de hand gehad, was met zo goed als nieuwe schijven.


Ik heb er gelukkig maar 1 weekje in het jaar een beetje last van, met de vakantie in Italia
:+

Het is net of het hele cockpitje begint te vibreren, bergaf en hard remmen (ABS grijpt dus niet in). Voor de rest heb ik er nooit last van.
 
Laatst bewerkt:
Zou je kromme schijven niet ook moeten merken bij zacht of normaal remmen?

(Semi)zwevende schijven kunnen iets zijwaarts bewegen
als je dan ook nog axiale remklauwen hebt kunnen die ook nog iets zijwaarts bewegen

Heel simpel te visualiseren zoals een auto over zo'n testbaan met hobbels rijd
zodra de auto rustig rijd word de 'deining' opgevangen en houden de banden contact met het oppervlak
maar boven een bepaalde snelheid kan de vering het niet bijhouden en beginnen de wielen te stuiteren'

In dit geval is de schijf het wegdek, je blokken de banden en de hydraulische druk, de zwevende montage van de schijven/klauw de demping

Beste om na te kijken is voorwiel vrij in de lucht, stuur vastzetten
iets VLAK langs de schijf zetten dat je er nog NET tussendoor kan kijken
(alles kan,.. zolang het maar op z'n plaats blijft: Krat bier, potlood in een soldeerklem)
en dan terwijl heel rustig draaiend aan het wiel kijken of de schijf van en/of naar het 'meetpunt' beweegt
 
Veel mensen zeggen dat ze krom zijn, dit is echter niet helemaal waar.
Wanneer je zwevende remschijven hebt gaan de floaters vast zitten.
Dit geeft een zelfde resultaat. Check even of je floaters allemaal loszitten.
Onderstaande filmpje laat zien hoe je ze schoon kan maken, dit is ook de beste manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan