ducati 1098 uitval probleem

Blue-954-Blade

Die hard MF'er
15 jan 2013
351
0
Ridderkerk
beste,

ik ben sinds een paar maanden trotse eigenaar van een ducati 1098 uit 2007.

nu heb ik er een km of 600 mee gereden en had ik last van slecht starten en uitvallen bij lage toeren (stapvoets rijden) en stationair draaien. nu is de fiets al 2x terug geweest naar de dealer. de 2e keer is hij afgesteld en is er een andere accu in gegaan. het slecht starten is verholpen, het uitvallen ook dachten we.

nu was het afgelopen zaterdag mooi weer dus tijd voor een ritje. nu is de motor weer een aantal keer uitgevallen voor het stoplicht en 1x in de bocht met stapvoets rijden. met tot gevolg dat ik bijna onderuit ging.

hij valt in 1x weg zonder hier enige aanleiding toe te geven. ik ben een beetje ten einde raad vandaar dat ik hier even een berichtje post.

graag zie ik uw reactie tegemoet.

gr sander
 
Hoi Sander,

Ik ben geen Ducati expert maar als je wat googled komt dit vaker voor bij 1098's. Voor zover ik kon vinden heeft Ducati zelf het probleem niet weten op te lossen, er zijn wel recalls geweest. het schijnt in de ECU te zitten.

Leesvoer:
Newly proposed solution for stalling 1098's

In dat topic worden diverse oplossingen aangedragen, met wisselend succes.


bedankt voor je reactie. lees inderdaad dat de software op de ecu voor problemen kan zorgen. ga dit bij de dealer even navragen. tegen mij werd gezegt dat het in de standaard mapping zit. en dat dit verholpen kan worden maar dat wel 250 euro kost. vind ik beetje bizar aangezien ik garantie erop heb. dus met andere woorden het kan verholpen worden maar tast even in je buidel
 
bedankt voor je reactie. lees inderdaad dat de software op de ecu voor problemen kan zorgen. ga dit bij de dealer even navragen. tegen mij werd gezegt dat het in de standaard mapping zit. en dat dit verholpen kan worden maar dat wel 250 euro kost. vind ik beetje bizar aangezien ik garantie erop heb. dus met andere woorden het kan verholpen worden maar tast even in je buidel

Dat is een oplossing waar ik zeker geen genoegen mee zou nemen. Je hebt nog geen 1000km gemaakt en ervaart al een behoorlijk irritant en potentieel gevaarlijk probleem. Tevens heb je geen garantie dat het probleem daarna is opgelost en ben je wel 250 euro lichter.

Het lijkt inderdaad de ECU te zijn die het uitvallen veroorzaakt, het valt mij op dat als ik de fora doorlees de problemen ontstaan wanneer er andere uitlaat/filter o.i.d. op geschroefd wordt.

Misschien een idee Biggelaar te bellen en je probleem voor te leggen, wellicht hebben zij hier vaker mee te maken gehad daar zij af en toe een Ducati in onderhoud hebben. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is een oplossing waar ik zeker geen genoegen mee zou nemen. Je hebt nog geen 1000km gemaakt en ervaart al een behoorlijk irritant en potentieel gevaarlijk probleem. Tevens heb je geen garantie dat het probleem daarna is opgelost en ben je wel 250 euro lichter.

Het lijkt inderdaad de ECU te zijn die het uitvallen veroorzaakt, het valt mij op dat als ik de fora doorlees de problemen ontstaan wanneer er andere uitlaat/filter o.i.d. op geschroefd wordt.

Misschien een idee Biggelaar te bellen en je probleem voor te leggen, wellicht hebben zij hier vaker mee te maken gehad daar zij af en toe een Ducati in onderhoud hebben. ;)


er zit inderdaad een slipon termi onder. de ducati komt bij affetto ducati vandaan. verder heb ik de service als fijn ervaren op dit na dan. aangezien ik er vanuit ging dat het opgelost was. ik ga wel even navragen hoe en wat
 
Ze lopen standaard al te arm. Dan nog open pijpen er op is nog armer met slechter lopen tot gevolg. Een goede mapping kan van je motor een totaal andere motor opleveren :)

weet niet of het te arm lopen het abrupt uitvallen kan veroorzaken. vandaag even contact gehad met biggelaar die denkt dat het misschien een relais is. zaterdag heb ik een afspraak en dan gaan ze er naar kijken
 
Zit er toevallig een (datatool) alarm op de motor? Met die systemen heb ik dit soort klachten ook al vaker meegemaakt, afhankelijk van de motorfiets bij verschillende toerentallen.....

Door motortrillingen die doorgegeven werden aan het alarm werd de brandstoftoevoer afgesloten.
 
Zit er toevallig een (datatool) alarm op de motor? Met die systemen heb ik dit soort klachten ook al vaker meegemaakt, afhankelijk van de motorfiets bij verschillende toerentallen.....

Door motortrillingen die doorgegeven werden aan het alarm werd de brandstoftoevoer afgesloten.

nee er zit geen alarm op. de datatool heb ik op me fireblade gehad. dat was drama zegmaar. dus nooit meer een datatool voor mij
 
Beste,

Excuses voor mijn late reactie. Ik ben bij BIggelaar geweest en die heeft enkele diagnose runs gedaan. Daar bleek dat hij bij hoge temperaturen uitviel, na de ecu te hebben uitgelezen hebben bleek hier al een aangepaste map in te zitten. Maar stonden sommige componenten nog aan zoals de lambdasensor. Deze icm een te arm mengsel zorgde voor de problemen van slecht starten en uitvallen. kortom de mapping die erin stond was een zooitje.

Nu heb ik tegen de monteur gezegt dat die het maar moet fiksen. die heeft er een mapping van zichzelf in geplaatst en deze op de bank afgesteld. Dit resulteerde in 158 pk en 132 nm koppel op het achterwiel. Het leek of ik met een andere fiets weg reed. in 1 woord topzaak daar werken mensen die er echt verstand van hebben.
 
Beste,

Excuses voor mijn late reactie. Ik ben bij BIggelaar geweest en die heeft enkele diagnose runs gedaan. Daar bleek dat hij bij hoge temperaturen uitviel, na de ecu te hebben uitgelezen hebben bleek hier al een aangepaste map in te zitten. Maar stonden sommige componenten nog aan zoals de lambdasensor. Deze icm een te arm mengsel zorgde voor de problemen van slecht starten en uitvallen. kortom de mapping die erin stond was een zooitje.

Nu heb ik tegen de monteur gezegt dat die het maar moet fiksen. die heeft er een mapping van zichzelf in geplaatst en deze op de bank afgesteld. Dit resulteerde in 158 pk en 132 nm koppel op het achterwiel. Het leek of ik met een andere fiets weg reed. in 1 woord topzaak daar werken mensen die er echt verstand van hebben.
Das niet mis zeg 8-)
 
full
 
Beste,

Excuses voor mijn late reactie. Ik ben bij BIggelaar geweest en die heeft enkele diagnose runs gedaan. Daar bleek dat hij bij hoge temperaturen uitviel, na de ecu te hebben uitgelezen hebben bleek hier al een aangepaste map in te zitten. Maar stonden sommige componenten nog aan zoals de lambdasensor. Deze icm een te arm mengsel zorgde voor de problemen van slecht starten en uitvallen. kortom de mapping die erin stond was een zooitje.

Nu heb ik tegen de monteur gezegt dat die het maar moet fiksen. die heeft er een mapping van zichzelf in geplaatst en deze op de bank afgesteld. Dit resulteerde in 158 pk en 132 nm koppel op het achterwiel. Het leek of ik met een andere fiets weg reed. in 1 woord topzaak daar werken mensen die er echt verstand van hebben.

Kolere...mooie waardes :Y Thanks voor je reply,hopen dat je nu verlost bent van het uitvalverschijnsel :]
 
Kolere...mooie waardes :Y Thanks voor je reply,hopen dat je nu verlost bent van het uitvalverschijnsel :]

ja heb er al paar ritjes mee gemaakt en nog geen last gehad van het uitvallen. maar op de bank viel die 3x uit met stationair draaien met de temp tegen de 100 gr. dus de monteur kon gelijk daarop inspringen zegmaar. daaruit bleek dat die onderin veel te weinig brandstof kreeg. met warme motor gebruikt die wat meer brandstof dus was het te weinig om op te draaien zegmaar.
 
Beste,

Excuses voor mijn late reactie. Ik ben bij BIggelaar geweest en die heeft enkele diagnose runs gedaan. Daar bleek dat hij bij hoge temperaturen uitviel, na de ecu te hebben uitgelezen hebben bleek hier al een aangepaste map in te zitten. Maar stonden sommige componenten nog aan zoals de lambdasensor. Deze icm een te arm mengsel zorgde voor de problemen van slecht starten en uitvallen. kortom de mapping die erin stond was een zooitje.

Nu heb ik tegen de monteur gezegt dat die het maar moet fiksen. die heeft er een mapping van zichzelf in geplaatst en deze op de bank afgesteld. Dit resulteerde in 158 pk en 132 nm koppel op het achterwiel. Het leek of ik met een andere fiets weg reed. in 1 woord topzaak daar werken mensen die er echt verstand van hebben.

Dan was je idd diegene na mij denk ik. Was je nog lang bezig?
 
Beste,

Excuses voor mijn late reactie. Ik ben bij BIggelaar geweest en die heeft enkele diagnose runs gedaan. Daar bleek dat hij bij hoge temperaturen uitviel, na de ecu te hebben uitgelezen hebben bleek hier al een aangepaste map in te zitten. Maar stonden sommige componenten nog aan zoals de lambdasensor. Deze icm een te arm mengsel zorgde voor de problemen van slecht starten en uitvallen. kortom de mapping die erin stond was een zooitje.

Nu heb ik tegen de monteur gezegt dat die het maar moet fiksen. die heeft er een mapping van zichzelf in geplaatst en deze op de bank afgesteld. Dit resulteerde in 158 pk en 132 nm koppel op het achterwiel. Het leek of ik met een andere fiets weg reed. in 1 woord topzaak daar werken mensen die er echt verstand van hebben.

Heel mooi, veel fun op de 1098 vanaf nu!
 
Bij mij was het ook een wereld van verschil na vervangen uitlaten door Termis en bijbehorende eprom.

Vooral bij lage toeren is hij veel 'lineairder' geworden, waar er standaard een duidelijke dip zat. Gek genoeg nog zuiniger ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan