Tomtomrider aan usb

21 feb 2016
105
7
Ik wil een usb (gsm)aansluiting op de tmax maken .
Ik heb een tt rider waar een aansteker plug aan zit.
Kan ik die eraf knippen en kan je daar een usb steker aan zetten ?
Of kom ik dan in de problemen omdat de org steker voor 12 volt is en usb 5 volt dacht ik .
Is dat zelf te doen want ik zie alleen maar aangegoten usb stekers
Zijn er hier mensen die dat ook hebben ?
 
Hadden we niet een topic van iemand die niet begreep waarom die k*t Tomtom's van hemzelf en die van een vriend in rook opgingen?

Moraal van dat verhaal: Inderdaad eerst de spanning omlaag naar 5VDC ;)
 
misschien was ik niet duidelijk genoeg .
Hollender die aansluiting ga ik er wel opmaken .
Die zet 12 voltdan om naar 5 volt toch ?
alleen aan de tomtom houder zit een 12 volt sigaretten aansteker plug
kan je daar een usb steker aanzetten en zijn die zo te koop ?
altijd zijn het aangegoten stekers.
 
ik bedoel de houder waar de tt rider opgeklikt wordt .
dat is het deel wat op de motor blijft zitten .
daar zitten idd 2 draadjes aan + en -. met nu een bmw plug .
kan je daar een usb steker aan zetten en de bmw plug verwijderen
de 5 volt komt dan uit het usb stopcontactje dus dat is ok .
maar hoe krijg je dus een usb steker gemonteerd?
 
ik heb het met de garmin wel zo gedaan, was wel een gepruts om (netjes) te solderen en waterdicht te krijgen. De kabel vanaf de steun was een soort van coax kabel (weet niet of dit de juiste benaming is) en de USB draadjes zijn echt heel dun. Het is mij wel gelukt dus dan zou het toch moeten kunnen.

In dit album heb ik wat foto's staan waar je misschien wat aan hebt.
 
Laadt de TT wel op als er 5v op staat?

Is het niet makkelijker om een BMW/Hella aansluiting op de T-max te zetten en dan sigarettenaansteker -> USB plugje om de telefoon te laden? Zo'n ding gebruiken wij ook in de auto voor de telefoon.
 
Dat gaat niet goed.
Voor zover ik weet zit bij de TT rider de omvormer van 12=>5V in de mount. De aansluitkabels moet je dus echt aan de 12V hangen.
Hang je hem met een USB stekker aan de 5V, dan werkt je omvormer niet goed meer en krijgt de TT te weinig spanning
 
misschien moet ik dan maar en dubbele uitvoering plaatsen.
met een bmw 12 voltstopcontact en een usb aansluiting .
die zijn er wel maar dat wordt nog een uitdaging om dat in het dashboard van de tmax kwijt te raken .

Dutch :klopt maar dat is op de motor wat lastig waterbestendig te krijgen.
op die manier wordt mijn TT in de auto ook gevoed .

Jan Jaap als de rider aan de pc moet gaat wel weer op usb .
maar dan kan hij weer niet in de houder.
 
Ik zou het aansluiten met een AMP connector, waterdicht en gemakkelijk in en uit elkaar te klikken. 12V sigaretten plug is niet waterdicht :r

2_Way_Amp_Superseal_Connector.JPG
 
De bmw/hella aansluiting maak ik me geen zorgen over. Bij welke motor zit dat wel compleet droog? Maak me hooguit wat zorgen om de de omvormer. Maar ja, gebruik je je gsm met nat weer?

mnzb1439886197437.jpg


Of je pakt er één met snoer er al aan:

autolader_dc6.jpg


Ook wel handig als je wilt bellen en tomtommmen tegelijk:

usb-autolader-adapter-uitgangs-stroomsterkte-1000-ma.jpg


Wel even opletten uiteraard, de standaard "sigarettenaansteker" aansluiting is iets dikker dan een bmw/hella/triumph aansluiting.
 
De bmw/hella aansluiting maak ik me geen zorgen over. Bij welke motor zit dat wel compleet droog? Maak me hooguit wat zorgen om de de omvormer. Maar ja, gebruik je je gsm met nat weer?

[afbeelding]

Of je pakt er één met snoer er al aan:

[afbeelding]

Ook wel handig als je wilt bellen en tomtommmen tegelijk:

[afbeelding]

Wel even opletten uiteraard, de standaard "sigarettenaansteker" aansluiting is iets dikker dan een bmw/hella/triumph aansluiting.

Het probleem van zo'n auto sigaren aansluiting is dat hij bij elk viaduct of een verkeersdrempel de stekker er uit kotst.

usb-inbouwbus-2100ma-uitgaande-stroomsterkte-maximaal-2100ma.jpg


Met USB heb je daar geen last van. Bovendien is het kleiner, universeler, netter.
 
wil kunnen kiezen of de rider als nav of de samsung s 6 daar komt een waterdichte case voor op de markt t.z.t
De rider is eerste versie die destijds op de markt kwam dus zal niet het eeuwige leven hebben .
dan wil ik naadloos over kunnen stappen naar de samsung.
vandaar beide aansluitingen.
routes maken enz doe ik toch nooit dus dan is de gsm een goed optie.

fijn dat jullie meedenken TOP!
 
Heb ook een TomTom Rider5 en heb het nu zo aangesloten:
14wr5w.jpg

De twee losse draadjes van de mount dus aan een sigarettenplug gesoldeerd. Werkt prima.

Maar wat als ik ook m'n telefoon op wil laden?

Mijn oplossing is een modulaire USB A male plug bestellen (paar cent in china) en die er aan solderen. Het nieuwe schema:
256zghs.jpg


de eenvoudig te solderen usb:
dbdbs.jpg


En excuses voor mijn paint skills _O-
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een TomTom Rider5 en heb het nu zo aangesloten:
[afbeelding]
De twee losse draadjes van de mount dus aan een sigarettenplug gesoldeerd. Werkt prima.

Maar wat als ik ook m'n telefoon op wil laden?

Mijn oplossing is een modulaire USB A male plug bestellen (paar cent in china) en die er aan solderen. Het nieuwe schema:
[afbeelding]

de eenvoudig te solderen usb:
[afbeelding]

En excuses voor mijn paint skills _O-

Wel mooi overzichtelijk gemaakt hoor. Alleen die 2e opstelling heb ik mijn vragen bij. Op de USB vanaf de accu staat dus 12v en in de tomtom zit dus als ik het goed heb begrepen de omvormer in de steun dus dat zou goed gaan, maar als je de mobiel er aan hangt staat daar dus 12 V op. Denk dat ie dat niet zo fijn vindt.
 
Wel mooi overzichtelijk gemaakt hoor. Alleen die 2e opstelling heb ik mijn vragen bij. Op de USB vanaf de accu staat dus 12v en in de tomtom zit dus als ik het goed heb begrepen de omvormer in de steun dus dat zou goed gaan, maar als je de mobiel er aan hangt staat daar dus 12 V op. Denk dat ie dat niet zo fijn vindt.
Maar in de auto heb je ook 12v..en daar kan ik dezelfde usb-sigaretten plug erin steken en mijn telefoon opladen. Waar is de motor-situatie anders dan?
 
Daar maakt de plug er zelf al 5 volt van. Heb zelf ook een (5V) USB op de motor, maar dit is bij een Garmin daar wordt in de kabel naar de steun de 12 V al omgezet naar 5 V. Die heb ik er tussenuit gehaald en ook een USB aan gesoldeerd. Als in jouw tekening de USB plug ook omvormt naar 5 V dan zal het wel goed gaan met de mobiel, met de TomTom weet ik het dan ook niet of die dan nog 5 V krijgt (elektro is ook niet mijn sterkste vak :X )
 
Daar maakt de plug er zelf al 5 volt van. Heb zelf ook een (5V) USB op de motor, maar dit is bij een Garmin daar wordt in de kabel naar de steun de 12 V al omgezet naar 5 V. Die heb ik er tussenuit gehaald en ook een USB aan gesoldeerd. Als in jouw tekening de USB plug ook omvormt naar 5 V dan zal het wel goed gaan met de mobiel, met de TomTom weet ik het dan ook niet of die dan nog 5 V krijgt (elektro is ook niet mijn sterkste vak :X )

In de omvormer zitten 2 windingen met draad. 12V heeft de meeste windingen, 5V de minste.
5:2.5 zo ongeveer.
Kan wezen dat het tegenwoordig ook gewoon elektronisch is, dat weet ik niet.
 
Ik denk dat de tekening niet goed is, want waarom zou de TT mount aan de stroom hangen als de telefoon gebruikt wordt?

Dan krijg je dus de situatie die ik eerder beschreef
- tt direct in sigarettenaanstekeraansluiting (let op, klassiek is dikker dan bmw/hella)
- telefoon via usb omvormer in sigarettenaanstekeraansluiting.

An sich kan je via een usb omvormer wel tt én telefoon opladen omdat het ding op tekening twee uitgangen heeft, maar dan zit je met het punt dat schuurman92 schetst: heeft de tt genoeg aan 5v om bij te laden aangezien in de mount al een omvormer 12 -> 5v zit.
 
Laatst bewerkt:
met de TomTom weet ik het dan ook niet of die dan nog 5 V krijgt

Dat gaat niet werken, de mount heeft 12V nodig, 5V is te weinig.

In de omvormer zitten 2 windingen met draad. 12V heeft de meeste windingen, 5V de minste.
5:2.5 zo ongeveer.
Als een ouderwetse transformator, met twee spoelen? Nee, natuurlijk niet; dat werkt alleen met wisselspanning. Je motoraccu levert gelijkspanning... _O-
Het werkt geheel elektronisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan