Bouten mono veer.

Tempico

MF veteraan
31 mei 2003
3.926
0
Losser Overijssel
Vandaag maar eens een begin gemaakt met het vervangen van de mono veer.
Na 65000 km in weer en wind was dit wel nodig.
Dit was ook te merken aan de bouten.
Alles zat muurvast en zijn nu dus behoorlijk vernaggeld.
Nu maakt Honda standaard gebruik van flensbouten met een glad gedeelte en dan schroefdraad.
Kan ik deze verwisselen voor full schroefdraad bouten met platen en zelfborgende moeren?
Of gaat dit problemen opleveren?
De bouten gaan door busjes die in de naaldlagers zitten.
 
Ik zou er origineel in draaien. Met een lik grafietvet of lithium vet. of iets anders wat op MF wordt aangeraden maar wee je gebeente dat je geen kopervet gebruikt want dat is troep.
 
Vandaag maar eens een begin gemaakt met het vervangen van de mono veer.
Na 65000 km in weer en wind was dit wel nodig.
Dit was ook te merken aan de bouten.
Alles zat muurvast en zijn nu dus behoorlijk vernaggeld.
Nu maakt Honda standaard gebruik van flensbouten met een glad gedeelte en dan schroefdraad.
Kan ik deze verwisselen voor full schroefdraad bouten met platen en zelfborgende moeren?
Of gaat dit problemen opleveren?
De bouten gaan door busjes die in de naaldlagers zitten.

Ik neem aan dat het gedeelte zonder schroefdraad redelijk spelingsvrij door die busjes gaan?
Dan heb je eigenlijk al een antwoord op je vraag.
 
schroefdraad in het lager wordt nooit spelingsvrij. door de wisselende krachten die de veer/schokbreker er op uit gaat oefenen wordt die ruimte binnen de kortste keren groter en na een tijdje is zowel de bout als het oog van de schokbreker vernaggeld blijf je dan nog doorrijden is de kans groot dat de bout afbreekt door alle klappen die er op komen bij het wisselen van de krachten. dit zijn normaal ook geen borstbouten maar pasbouten en die moeten zuigend strak passen om te zorgen dat alle onderdelen heel blijven.
je hoeft niet naar de honda dealer maar je hebt wel een exacte kopie nodig.
 
schroefdraad in het lager wordt nooit spelingsvrij. door de wisselende krachten die de veer/schokbreker er op uit gaat oefenen wordt die ruimte binnen de kortste keren groter en na een tijdje is zowel de bout als het oog van de schokbreker vernaggeld blijf je dan nog doorrijden is de kans groot dat de bout afbreekt door alle klappen die er op komen bij het wisselen van de krachten. dit zijn normaal ook geen borstbouten maar pasbouten en die moeten zuigend strak passen om te zorgen dat alle onderdelen heel blijven.
je hoeft niet naar de honda dealer maar je hebt wel een exacte kopie nodig.

nietes :N

er komen maar in 1 richting zware klappen op, en dat is ingaand. en dus gaan beide delen niet konstant verschuiven tov elkaar.

of ken jij een situatie waarbij uitgaand zo'n harde klappen op de ophangingspunten van de veerpoot komen, waarbij de krachten groter zijn dan de schuifspanning tussen beide onderdelen :?
 
nietes :N

er komen maar in 1 richting zware klappen op, en dat is ingaand. en dus gaan beide delen niet konstant verschuiven tov elkaar.

of ken jij een situatie waarbij uitgaand zo'n harde klappen op de ophangingspunten van de veerpoot komen, waarbij de krachten groter zijn dan de schuifspanning tussen beide onderdelen :?


Als het zo is zoals jij zegt kan ik me niet voorstellen wat dat naaldlagertje dan voor zin heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan