Motor zuipt koelvloeistof, warme motor = borrelend reservoir

Ras Bomeny

Rookie
5 okt 2015
12
0
Delft
Ha mede motorrijders,

Hierbij mijn eerste post, ik ben radeloos:

Ik rijd een naar SM omgebouwde Aprilia Pegaso die koelvloeistof zuipt, zo'n cm van het reservoir minder na 10km rijden.

  1. Ik heb het reservoir alleen bijgevuld, het reservoir is dikwijls leeg geweest (nu let ik er goed op). Het systeem is niet totaal ververst door de oude vloeistof eruit te laten lopen e.d.
  2. Het reservoir is licht troebel
  3. Als de motor koud is zie ik niks gebeuren in het reservoir, wanneer de motor warm is zie ik belletjes.
  4. Het reservoir ruikt niet heel fris maar ik kan mijn neus er ook niet helemaal in hangen. Je ruikt toch aan een motor, hoe schoon kan dat ruiken?
  5. Er komt geen witte rook uit de uitlaat
  6. Terwijl de motor warm is heb ik onder de motor gehangen en gezocht naar een lek maar ik kon geen lekkende vloeistof zien. Ik heb echt heel weinig kennis dus het kan zijn dat ik verkeerd heb gekeken.

Wat denken jullie bij het horen van deze informatie. Lekke koppakking of lekke leiding?

Mvg, Bas ter Haar Romenij
 
Oke, dit is al vrij unaniem. Hopelijk mag ik nog meer reacties ontvangen.

Hoeveel zou het kosten om dit bij een motorzaak te laten vervangen?
Wat is het resultaat van als ik de koppakking niet vervang en gewoon blijf aanvullen?
 
Pakking zelf is maar een paar tientjes, de reparatie zal wel iets duurder zijn.

Dit verschilt natuurlijk per bedrijf, dus als je het echt wilt weten dan moet je even in de telefoon kruipen, of je kan even langs gaan. Dan kunnen ze je ook vertellen of dit echt de diagnose is, dat is natuurlijk lastig te zeggen als je het niet met eigen ogen hebt gezien.

Dat kan verschillende gevolgen hebben die uiteindelijk meer gaan kosten dan die reparatie.

Shit happens ...
 
Of zo'n ding wel correct is afgevuld. Sommige motoren moet je onder vaccuum afvullen, anders blijft er lucht in het systeem achter.

Als je de motor lang laat draaien, wordt de gehele radiateur heet?
 
Of zo'n ding wel correct is afgevuld. Sommige motoren moet je onder vaccuum afvullen, anders blijft er lucht in het systeem achter.

Als je de motor lang laat draaien, wordt de gehele radiateur heet?

Hoe bedoel je, wordt de gehele radiateur heet? Kan ik dit zien aan de temp meter of bedoel je of ik kan voelen of vanaf elk deel hitte komt?
 
Ik zou het koelsysteem en de dop afpersen.

Eerst is het zaak om hem goed te vullen, als het reservoir al leeg is geweest is de kans groot dat er kvs bij de radiateur in moet. Dop controleren op afdichting. Kijken of de koelfan zijn werk wel doet en bij welke temperatuur je reservoir gaat borrelen.
 
Ik zou inderdaad gokken op een lekke koppakking. Stijgt je oliepeil toevallig ook? Je koelvloeistof blijft toch ergens;)

Ik hoop dat je iig geen schade hebt opgelopen in het blok..
 
Ik zou inderdaad gokken op een lekke koppakking. Stijgt je oliepeil toevallig ook? Je koelvloeistof blijft toch ergens;)

Ik hoop dat je iig geen schade hebt opgelopen in het blok..

De olie is mooi bruin van kleur. Heb vaak gekeken wanneer de motor warm was en vond hem toen wel wat dun maar ja ik heb eerder warme olie op viscositeit beoordeeld.

Enig idee hoe ik kan checken of het vermengd?
 
Olie mengt zich normaal gesproken niet met koelvloeistof (iig niet goed). Er zou dus een vloeistof op de olie moeten drijven.Hierdoor stijgt je oliepeil.

Ik zou er trouwens niet mee verder rijden voordat je het euvel hebt gevonden. Als het je koppakking is kan je blok in de soep lopen..
 
Als het reservoir snel leeg is kan het toch ook een lek lager/seal zijn van de waterpomp?

Ben zelf bezig deze te vervangen van me KLX 650 gezien mijn reservoir ook snel leeg was.

Zou nog eens goed kijken of die echt nergens lekt, gezien het bij mij ook erg lastig te zien was en ik het ook niet meteen zag.

Dit is wat ik bedoel:
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er wel een beetje van af hoe de koppakking lekt. Als het naar de cillinder lekt verdwijnt het met de uitlaatgassen. Het niet zo fijn, maar zolang er genoeg koeling overblijft ook niet perse slecht voor de motor. Ik heb een kennis die bij z'n peugeot 504 (ok, een automotor) een gaatje in de radiateur gemaakt had om de druk er een beetje af te laten, en er zo nog honderden kilometers mee gereden heeft.

Als het in de olie komt is het wat anders.
 
Als het reservoir snel leeg is kan het toch ook een lek lager/seal zijn van de waterpomp?

Ben zelf bezig deze te vervangen van me KLX 650 gezien mijn reservoir ook snel leeg was.

Zou nog eens goed kijken of die echt nergens lekt, gezien het bij mij ook erg lastig te zien was en ik het ook niet meteen zag.

Dit is wat ik bedoel:
[~[url="http://i1318.photobucket.com/albums/t649/Kevin_Scheper/Schermafdruk%202016-03-29%2013.32.03_zpsvkscm63f.png"]afbeelding~][/URL]

TS zegt dat het reservoir bubbelt. Dat kan twee oorzaken hebben;

- Het systeem komt niet op druk, en de koelvloeistof gaat dus gewoon rond de 100gr al koken. Als het systeem wel gewoon op druk komt kookt de koelvloeistof pas ver boven de temperatuur waarbij de fan aanslaat (+-105gr). Koelvloeistof gaat bij 1 bar overdruk pas rond de 120gr koken, en de meeste koelsystemen draaien nog wel iets hoger qua druk (1,1-1,6bar).

- De koppakking is lek, en er komt via de koppakking lucht in het koelsysteem.

Het een kan het ander ook veroorzaakt hebben. Als TS te lang door heeft gereden met een koelsysteem met te weinig vloeistof erin kan de koppakking er later ook de brui aan hebben gegeven. In ieder geval lijkt het me verstandiger om eerst de oorzaak te vinden en pas dan allemaal dingen te gaan vervangen, maar dat was natuurlijk al gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan