Aluminium lijmen schetsplaat

Shandar

MF'er
8 jul 2013
36
0
Vandaag is mijn motor omgewaaid, hierdoor is de linker schetsplaat van mijn motor afgebroken.
Foto's:
2ag88jl.jpg


2i27lp3.jpg

Gezien dit onderdeel bijna niet te vinden is ben ik gaan zoeken naar een andere oplossing.
Ik lees op internet dat mensen aluminium lijmen met onder andere epoxy.

Gezien de schakelpook en de linker step ook aan dit onderdeel vastzitten komt er eigenlijk constant
druk op: Voet die er op steunt & schakelen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of mijn kan vertellen of dit kan werken / een goed / slecht idee is?
 
Laatst bewerkt:
Beunhaas remedie:
Gaten boren in het afgebroken gedeelte en dan met plaatjes er achter terug monteren op de bestaande gaten in het frame.

Je kan ook van een stuk dik alu zelf een nieuwe beugel fabrieken, maar makkelijkste en mooiste oplossing lijkt me toch een origineel gebruikt exemplaar zien op te snorren.

Zou niet met lijm oid in de weer gaan.....als dat stuk onder het rijden tussen je ketting slaat en/of tegen je been dan ben je gezien. '(
 
Bedankt voor de reacties!

Gezien ik nog wel eens op m'n pedalen sta lijkt het me inderdaad onverstandig.

Ik ga kijken of ik het onderdeel nieuw kan vinden.
 
Het is gietalu he?

Lassen gaat niet werken omdat het een poreuze bende is.
Gaat knetteren en smeren.

Lijmen gaat hier specifiek niet werken omdat je hechtingsoppervlakte erg klein is.
Eens!

Ik zou toch wel als eerste kijken naar wat een nieuwe kost en als me dat te duur is dan zou ik pas kijken naar een 2e handse. Maargoed wie ben ik :9
 
Orgineel of van de sloop kopen.

Je kunt aluminium inderdaad lijmen, maar je hebt een groot oppervlak nodig om voldoende sterkte te krijgen. Daarbij komt dat de plaats vd breuk ten opzichte van waar je de kracht uitoefent nogal rot is als je wil lijmen (als je trekt aan een lijmverbinding kan het relatief veel hebben, maar in je schetsplaat zit een moment en daar kan een lijmverbinding niet zo goed tegen).
 
Orgineel of van de sloop kopen.

Je kunt aluminium inderdaad lijmen, maar je hebt een groot oppervlak nodig om voldoende sterkte te krijgen. Daarbij komt dat de plaats vd breuk ten opzichte van waar je de kracht uitoefent nogal rot is als je wil lijmen (als je trekt aan een lijmverbinding kan het relatief veel hebben, maar in je schetsplaat zit een moment en daar kan een lijmverbinding niet zo goed tegen).

Deden ze bij Fokker op Schiphol ook.
Vleugels lamineren.
Met een soort van epoxy oplossing.
Maar een vleugel heeft een bijzonder groot oppervlak, waarbij de kracht heel erg verdeeld wordt.
Klein oppervlak gaat niet werken...
 
Deden ze bij Fokker op Schiphol ook.
Vleugels lamineren.
Met een soort van epoxy oplossing.
Maar een vleugel heeft een bijzonder groot oppervlak, waarbij de kracht heel erg verdeeld wordt.
Klein oppervlak gaat niet werken...

Moderne vliegtuigen hebben voor zover ik weet bijna allemaal een body die voor een groot gedeelte bestaat uit gelijmde delen.

Maar dat is een vak apart... :X
 
Dat is heel goed lasbaar, maar dan blijft het een zwak punt, rupsje rondom leggen is geen kunst, maar een 100 % inbranding krijg je daar niet in, het gehele vlak ben je n.l. nodig voor de kracht die erop komt. Uit veiligheids- oogpunt echt een nieuwe kopen of 1 van de sloop af.
 
Begrijp überhaupt niet waarom iemand er ook maar over zou denken om dit te gaan lijmen.Dat moet je gewoon niet willen.
Hoewel ik echt niet vies ben van waarom duur als het goedkoop kan,maar wel altijd met veiligheid op de eerste plaats.


Groet,Auke.
 
Begrijp überhaupt niet waarom iemand er ook maar over zou denken om dit te gaan lijmen.Dat moet je gewoon niet willen.
Hoewel ik echt niet vies ben van waarom duur als het goedkoop kan,maar wel altijd met veiligheid op de eerste plaats.


Groet,Auke.

Meh, hij vraagt ook of het kan, niet iedereen is volledig geïnformeerd over alle technische toepassingen van lijmtechnieken :)

db
 
Bedankt db voor de uitleg :)

Het onderdeel is nog nieuw te krijgen,
Stukje aluminium kost 87,- dus dat ga ik doen.

Kan een slotje op, dank aan de mensen die mee hebben gedacht !
 
Terug
Bovenaan Onderaan