Motor-Forum

Select Forum

Het grote Lidl/Aldi/Gamma/Action etc. topic deel 5

V4 NOZEM

Reg. datum:
24 mrt. 2003
Hier is het nog met pasje, maar de laatste keer, dat ik een vestiging bezocht, was een teleurstelling, nonfood gedeelte zo ongeveer gehalveerd. Een groot deel van de fun om een keer bij de makro te neuzen is weg. Ze doen meer online, omdat het bezoekersaantal terugliep.
Mijn motor leeft: Hij wipt, rook en hij zuipt.

Reg. datum:
17 apr. 2015
quote:
mean-machine schreef op 05 december 2017 @ 17:46:
En dat gezeik altijd over die pasjes bij de Makro.
Wat een ongelooflijk gezeur. Hoop gedoe om 2% van de Nederlanders buiten de deur te houden.

Doe gewoon de deur open net als overal elders.
Hoef ik ook niet meer mijn schoonmoeder mee te vragen! :X

De makro zou niets liever willen, maar dan mogen ze niet meer op die spotgoedkope locaties op industrieterreinen zitten...

Reg. datum:
10 apr. 2016
Ja het is nog steeds met een pasje bij Makro, maar iedereen mag deze aanvragen aan de balie dus eigenlijk is het vrij voor iedereen nu.
Ander nieuws voor de ge´nteresseerden, vandaag heb ik bij de Action in (B) een momentsleutel voor 15€ ??gescoord??. Dat moet nog blijken natuurlijk maar voor dat geld kan ik het toch eens proberen.

Big Red

Reg. datum:
10 mei. 2005
Functie:
Big Red
quote:
Merijnw schreef op 06 december 2017 @ 13:53:
Ja het is nog steeds met een pasje bij Makro, maar iedereen mag deze aanvragen aan de balie dus eigenlijk is het vrij voor iedereen nu.
Ander nieuws voor de ge´nteresseerden, vandaag heb ik bij de Action in (B) een momentsleutel voor 15€ ??gescoord??. Dat moet nog blijken natuurlijk maar voor dat geld kan ik het toch eens proberen.

Proberen kun je zeker, maar ik heb zo al een bout kapot gemaakt.. Momentsleutel tot 110Nm, bout moest op 95Nm vast. Mijn gevoel was dat ik in de buurt was, momentsleutel zei van niet. Et voila..

Momentsleutel wordt nu vervangen door een fatsoenlijke variant, dan ben ik meer op mijn gemak dat ik het juiste koppel heb :)
Projecten:
Yamaha XS750E
Yamaha XJ750
Honda XL500R

Reg. datum:
08 dec. 2010
vergeet niet dat een boud in een dicht gat de bodem raakt
je hem heel gemakkelijk kapot draait met vast draaien, probeer maar eens, zo maar een tip,
ik kwam daar achter bij een kennis die de boel kapot draaide,keer op keer,
en ik de boel weer los maken toen viel het kwartje,

Reg. datum:
01 jan. 2017
quote:
Merijnw schreef op 06 december 2017 @ 13:53:

Dat is denk ik alleen bij Makro in .be.

Big Red

Reg. datum:
10 mei. 2005
Functie:
Big Red
quote:
AGB schreef op 06 december 2017 @ 14:38:
vergeet niet dat een boud in een dicht gat de bodem raakt
je hem heel gemakkelijk kapot draait met vast draaien, probeer maar eens, zo maar een tip,
ik kwam daar achter bij een kennis die de boel kapot draaide,keer op keer,
en ik de boel weer los maken toen viel het kwartje,

Dit was een doorlopend gat, dus die vlieger gaat jammer genoeg niet op ;)
Projecten:
Yamaha XS750E
Yamaha XJ750
Honda XL500R

Reg. datum:
11 apr. 2015
quote:
theredone51 schreef op 06 december 2017 @ 14:13:

[...]

Proberen kun je zeker, maar ik heb zo al een bout kapot gemaakt.. Momentsleutel tot 110Nm, bout moest op 95Nm vast. Mijn gevoel was dat ik in de buurt was, momentsleutel zei van niet. Et voila..

Momentsleutel wordt nu vervangen door een fatsoenlijke variant, dan ben ik meer op mijn gemak dat ik het juiste koppel heb :)

Ik heb zo'n momentsleutel van de Lidl van geen twee tientjes en op een niet nader te noemen autoforum werd gesteld dat die dingen rotzooi zijn omdat ze veel zouden afwijken.

Dus stelde ik hem in op 100 Nm en zette hem vast in een zware bankschroef en zodanig dat hij daar horizontaal in vast zat.
Op 40 cm een stukje touw waar je iets aan kan hangen en in een emmer spullen zodat het totaalgewicht 25 kg was.

En ik hing dat gewicht aan de sleutel en wat denk je? Hij stond precies op het moment van de klik en is dus redelijk zuiver op 100 Nm, wat een koppel is dat ik vaak gebruik.

*THE NAKED BIKER*

Reg. datum:
10 okt. 2002
quote:
theredone51 schreef op 06 december 2017 @ 15:26:
Dit was een doorlopend gat, dus die vlieger gaat jammer genoeg niet op ;)

Maar hoeveel kracht is nodig om een bout die op 95 Nm vast moet kapot te draaien?
Toch heel wat meer dan die 110 Nm. :?

Ik heb ook twee goeiekope momentsleutels en nog nooit iets dolgedraaid. :?
~ Baby Blade - klein - lief - zuinig - stuurt als een motor met ballen ~

Reg. datum:
03 jun. 2009
quote:
Han S schreef op 06 december 2017 @ 16:04:

[...]

Ik heb zo'n momentsleutel van de Lidl van geen twee tientjes en op een niet nader te noemen autoforum werd gesteld dat die dingen rotzooi zijn omdat ze veel zouden afwijken.

Dus stelde ik hem in op 100 Nm en zette hem vast in een zware bankschroef en zodanig dat hij daar horizontaal in vast zat.
Op 40 cm een stukje touw waar je iets aan kan hangen en in een emmer spullen zodat het totaalgewicht 25 kg was.

En ik hing dat gewicht aan de sleutel en wat denk je? Hij stond precies op het moment van de klik en is dus redelijk zuiver op 100 Nm, wat een koppel is dat ik vaak gebruik.

Zijn maar een paar verschillen in:

Kwaliteit van de spiraalveer: Hoe beter die, is hoe langer de sleutel nauwkeurig blijft.
ISO kalibratie rapport? Zo nee, dan scheelt dat flink in productiekosten.
Grotere kans op een "lemon", alleen kom je daar meestal net te laat achter ;) .
I strive to understand the inner-workings of my machine, from the most basic to the most complex. I will learn everything I can about my machine, so that I am reliant upon no one but myself for its health and wellbeing.

Reg. datum:
11 apr. 2015
Je moet natuurlijk wel altijd na het gebruik de momentsleutel naar nul stellen zodat de veer ontspant.

BMW R65

Reg. datum:
11 aug. 2008
In een grote test in Duitsland van momentsleutels zat ook de LIDL momentsleutel.

De uitkomst was verrassend. Heel nauwkeurig en goed reproduceerbaar. Deed niet onder voor sleutels die 2 a 3 keer duurder waren.
gehad: Honda CB250RS, Kawasaki 305Ltd, Honda CX500, Kawasaki GT550, nu: BMW R65

Niet meer motorloos

Reg. datum:
17 jul. 2009
quote:
Han S schreef op 06 december 2017 @ 16:04:

[...]

Die van de Lidl is inderdaad vrij goed, staat ook een testje van hier op motorshopper:

http://motorshopper.nl/downloaden/7341/84787fd216385766119dba01cb584f23/large
Motorshopper: Test: Powerfix 28-210 Nm momentsleutel a.k.a. Lidl momentsleutel door VTR Jeroen - Foto's
CBR600F '95 Verkocht; Aprilia SL1000 Falco '00 kapot Gefixt!

Reg. datum:
03 aug. 2014
https://www.lidl.de/de/bosch-autolampe-h4-plus-90/p14235
Laat ik nu een zus in Duitsland hebben wonen.En een broer die even voorbij ging.
Bleek LIDL/of m'n broer niet snel genoeg:
https://www.ebay.com/itm/...AAOSwA3dYb0j5&vxp=mtr
wat een bak licht

Reg. datum:
10 apr. 2016
quote:
HCx schreef op 06 december 2017 @ 15:09:

[...]

Dat is denk ik alleen bij Makro in .be.

In Belgie idd, nederland geen weet van.

Reg. datum:
28 feb. 2013
momentsleutels zijn lastig met een stalen bout in een alu huis/moer.
Aluminium heeft een erg flauwe knik in de elastische modus en daar kunnen de wat goedkopere niet goed op schakelen en dus draai je ze vaak te vast.

In lekentaal: alu schroefdraad gedraagt zich als dikke stopverf en is lastig op moment aan te trekken.
De snelheid waarmee je de sleutel laat knikken is dan dus van invloed, trek je snel dan is ie te los en trek je heel langzaam dan trek je heel langzaam je draad aan gort.
robber57 wijzigde dit bericht op donderdag 07 december 2017 15:20 (23%)

Brikkenrijder

Reg. datum:
28 mrt. 2006
Ik trek doorgaans de bout altijd heel rustig aan. Dus in zo'n geval een lager moment instellen?
1977 Honda CB750F2 Four SuperSport
1985 Kawasaki ZN1100LTD met velorex 592 bak (ombouw door EHE)
1986 Kawasaki KZ750LTD
1991 Suzuki VX800 met velorex 700 bak
1996 Yamaha YZF600R Thundercat

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
robber57 schreef op 07 december 2017 @ 13:03:
momentsleutels zijn lastig met een stalen bout in een alu huis/moer.
Aluminium heeft een erg flauwe knik in de elastische modus en daar kunnen de wat goedkopere niet goed op schakelen en dus draai je ze vaak te vast.

In lekentaal: alu schroefdraad gedraagt zich als dikke stopverf en is lastig op moment aan te trekken.
De snelheid waarmee je de sleutel laat knikken is dan dus van invloed, trek je snel dan is ie te los en trek je heel langzaam dan trek je heel langzaam je draad aan gort.

Als je voorbij het rekmoment in metaal komt, welk metaal dan ook ben je te ver, momentsleutel of niet. Je blijft altijd in de elastische modus.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

▄berprutser.

Reg. datum:
27 mrt. 2008
quote:
Haakie schreef op 08 december 2017 @ 10:29:
Ik trek doorgaans de bout altijd heel rustig aan. Dus in zo'n geval een lager moment instellen?

Nee. De voorgeschreven momentwaarde gaat er al vanuit dat je de bout rustig aandraait.

Ga je dingen aantrekken door er rukjes aan te geven dan zal je zien dat je meestal niet de voorgeschreven waarde haalt. Probeer maar eens uit op een boutje ergens, draai even helemaal los en vervolgens met rukjes aan de momentsleutel weer vast. Je sleutel zal klikken op de door jou ingestelde waarde. Probeer vervolgens eens heel rustig verder te draaien, je zal zien dat je nog een stukje verder kan tot de sleutel weer klikt. (Als je dit wil proberen, probeer het dan op een iets lager moment dan de bout normaal heeft, voordat er iets afbreekt... ;) )

Wil je het goed doen, dan gewoon doen zoals het bedoeld is. Geen rare bewegingen maar gewoon rustig draaien. Hetzelfde voor smeermiddelen gebruiken. Doe je dat op plaatsen waar het niet is voorgeschreven, hou er dan rekening mee dat door de smering de bout minder weerstand heeft bij het draaien. Blijf je dan draaien tot de voorgeschreven momentwaarde heb je de bout eigenlijk al verder gedraaid dan de fabrikant bedoeld heeft.
KTM 525 (540) EXC supermotard ...Grote klappen, snel thuis.

Reg. datum:
03 jun. 2009
quote:
Lankho09 schreef op 08 december 2017 @ 12:36:

[...]

Nee. De voorgeschreven momentwaarde gaat er al vanuit dat je de bout rustig aandraait.

Ga je dingen aantrekken door er rukjes aan te geven dan zal je zien dat je meestal niet de voorgeschreven waarde haalt. Probeer maar eens uit op een boutje ergens, draai even helemaal los en vervolgens met rukjes aan de momentsleutel weer vast. Je sleutel zal klikken op de door jou ingestelde waarde. Probeer vervolgens eens heel rustig verder te draaien, je zal zien dat je nog een stukje verder kan tot de sleutel weer klikt. (Als je dit wil proberen, probeer het dan op een iets lager moment dan de bout normaal heeft, voordat er iets afbreekt... ;) )

Wil je het goed doen, dan gewoon doen zoals het bedoeld is. Geen rare bewegingen maar gewoon rustig draaien. Hetzelfde voor smeermiddelen gebruiken. Doe je dat op plaatsen waar het niet is voorgeschreven, hou er dan rekening mee dat door de smering de bout minder weerstand heeft bij het draaien. Blijf je dan draaien tot de voorgeschreven momentwaarde heb je de bout eigenlijk al verder gedraaid dan de fabrikant bedoeld heeft.

En daarom gebruikt o.a Airbus momentschroevendraaiers die in vrijloop gaan als het aanhaalmoment bereikt is. Dan kan je iedere Boquito zo'n ding geven, zit tˇch alles exact even vast.
I strive to understand the inner-workings of my machine, from the most basic to the most complex. I will learn everything I can about my machine, so that I am reliant upon no one but myself for its health and wellbeing.

Reg. datum:
28 feb. 2013
quote:
halflive schreef op 08 december 2017 @ 11:41:

[...]

Als je voorbij het rekmoment in metaal komt, welk metaal dan ook ben je te ver, momentsleutel of niet. Je blijft altijd in de elastische modus.

Eh, sowiezo nee, maar dat heeft verder niets met het probleem te maken waar ik het over heb.
Wel eens van rek-bouten gehoord?, die zitten bv soms in cilinderkoppen, je kunt ze maar 1 keer gebruiken en bij gebruik trek je ze zo vast aan dat ze fysiek vervormen en langer worden, als je ze na het aantrekken er weer uit haalt zul je zien dat de bout een, voorgeschreven, aantal mm is uitgerekt en kun je ze weggooien en weer nieuwe monteren, ze gaan maar 1 keer aantrekken mee.

Maar dat heeft weinig met dit probleem te maken, als je een bout/moer aantrekt kun je daar een diagrammetje van maken, het zogenaamde spannings-rek diagram.
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpge/elasticiteitsmodulus_4_prof_ir_h_h_snijder_www_tue_nl.jpg

Bij staal heeft dat diagram een sterk stijgende lijn met een kleine soort van dip ( de vloeigrens) waarna het moment door verharding vh materiaal weer verder toeneemt en daarna een duidelijke top, de maximale aantrekwaarde en daarna neemt het moment af, als je verder dan de vloeigrens trekt rekt de draad en treed bijvende vervorming op, normaliter blijf je dus bij gewone stalen bouten altijd voor de dip, bij rekbouten trek je door tot ongeveer het midden van de tweede stijgende lijn.
Dat heel sterk stijgende begin vh diagram is iig dusdanig sterk oplopend dat een (goedkopere) momentsleutel daar goed op kan schakelen en dan het liefst een fractie net voor de “dip” of bij rekbouten een heel stuk voorbij de dip maar nog wel net voor de top.

Bij een alu draad is de vorm vd curve erg flauw, maw, je trekt en trekt maar de bij staal duidelijk sterk stijgende lijn waarbij het moment snel oploopt en de vervorming minimaal is met daarna de typische “dip” van staal is er niet, aluminium begint bij belasting vrijwel meteen te vervormen, word vrijwel linear steeds harder tot het opgeeft en heeft dus ook niet die dip en blijft maar rekken en rekken:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/Metal_yield.svg/2560px-Metal_yield.svg.png

Als je een bout in gangbaar alu probeert op moment aan te trekken is er een reŰel risico dat je het opgegeven moment nooit haalt en maar door trekt en trekt en rekt en rekt tot de draad er uit ligt.
Het heeft ook deels te maken met de constructie in de wat goedkopere sleutels, je moet het mechanisme over een knik heen trekken en de weerstand van die knik is bij de goedkopere sleutels afhankelijk van de snelheid waarmee je de sleutel aan trekt, trek je langzaam dan krijg je een hoger moment en trek je snel dan word het moment lager.
Trek je langzaam in aluminium dan is er een risico dat je heel langzaam en heel beheerst de draad er uit trekt.

Ook momentsleutels zijn niet altijd heilig en zaligmakend en in aluminium is aantrekken op hoekverdraaiing een betere methode.
Het was even zoeken naar de juiste afbeelding, staal en alu in 1 grafiek, het verschil tussen de stijl oplopende grafiek van constructiestaal tov de flauwe alu grafiek.
http://1.bp.blogspot.com/_c5Om0obemf4/S9Cadyxf2gI/AAAAAAAAAAU/jVzzVrXkpTA/s1600/stap-graph-stress-strain2.gif
robber57 wijzigde dit bericht op vrijdag 08 december 2017 20:07 (26%)

Reg. datum:
28 feb. 2013
.
robber57 wijzigde dit bericht op vrijdag 08 december 2017 19:58 (99%)

Sportster

Reg. datum:
13 nov. 2005
Ja

Reg. datum:
06 mrt. 2004
Heb afgelopen jaar alleen een momentsleutel gebruikt om de wiel bouten van mijn ultra leggera's te kontroleren
En de cilinderkop van mijn shovel vast te maken
De rest doe ik , vast is vast , niks kapot getrokken , alles hangt nog op zijn plek

Poetsen, huh?

Reg. datum:
25 mei. 2012
robber57: Ik snap het niet.

Ik snap de grafieken, denk ik. Ik snap wat je zegt over hoe het materiaal zich gedraagt. Maar ik snap niet wat dat met een momentsleutel te maken heeft.
Mijn momensleutel zet ik op een bepaalde kracht. Dat is een waarde op de vertikale schaal in jouw grafieken. Er vanuit gaande dat ik geen rekbout heb, ga ik er vanuit dat die waarde wordt opgegeven op een plek (ruim) voor ik de vloeisterkte bereik.

Hoe stijl de lijnen zijn, hoe die knik eruit ziet, maakt niet uit. Ik kom er niet. Ik snap wel dat als je de instelling ten opzichte van het vloeipunt wil bepalen als fabrikant zijnde, dat dat in aluminium veel moeilijker te meten is. Maar als gebruiker stel ik een kracht in die als het goed is voor dat punt zit. En mijn momentsleutel bepaalt de kracht, niet of de materiaaleigenschappen veranderen.
Mijn "input" is op de vertikale schaal, niet op de horizontale.

Of snel/langzaam aanhalen iets uit maakt, zou kunnen als het vloeipunt in hoogte verandert afhankelijk van de snelheid. Er zijn materialen waarbij dat gebeurt, maar dat zie ik niet terug in die grafieken.

Dus: Ik snap het niet.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.