Motor-Forum

Select Forum

Het grote Lidl/Aldi/Gamma/Action etc. topic deel 5

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
robber57 schreef op 08 december 2017 @ 19:27:

[...]

Eh, sowiezo nee, maar dat heeft verder niets met het probleem te maken waar ik het over heb.
Wel eens van rek-bouten gehoord?, die zitten bv soms in cilinderkoppen, je kunt ze maar 1 keer gebruiken en bij gebruik trek je ze zo vast aan dat ze fysiek vervormen en langer worden, als je ze na het aantrekken er weer uit haalt zul je zien dat de bout een, voorgeschreven, aantal mm is uitgerekt en kun je ze weggooien en weer nieuwe monteren, ze gaan maar 1 keer aantrekken mee.

Maar dat heeft weinig met dit probleem te maken, als je een bout/moer aantrekt kun je daar een diagrammetje van maken, het zogenaamde spannings-rek diagram.
[afbeelding]

Bij staal heeft dat diagram een sterk stijgende lijn met een kleine soort van dip ( de vloeigrens) waarna het moment door verharding vh materiaal weer verder toeneemt en daarna een duidelijke top, de maximale aantrekwaarde en daarna neemt het moment af, als je verder dan de vloeigrens trekt rekt de draad en treed bijvende vervorming op, normaliter blijf je dus bij gewone stalen bouten altijd voor de dip, bij rekbouten trek je door tot ongeveer het midden van de tweede stijgende lijn.
Dat heel sterk stijgende begin vh diagram is iig dusdanig sterk oplopend dat een (goedkopere) momentsleutel daar goed op kan schakelen en dan het liefst een fractie net voor de “dip” of bij rekbouten een heel stuk voorbij de dip maar nog wel net voor de top.

Bij een alu draad is de vorm vd curve erg flauw, maw, je trekt en trekt maar de bij staal duidelijk sterk stijgende lijn waarbij het moment snel oploopt en de vervorming minimaal is met daarna de typische “dip” van staal is er niet, aluminium begint bij belasting vrijwel meteen te vervormen, word vrijwel linear steeds harder tot het opgeeft en heeft dus ook niet die dip en blijft maar rekken en rekken:
[afbeelding]

Als je een bout in gangbaar alu probeert op moment aan te trekken is er een reŽel risico dat je het opgegeven moment nooit haalt en maar door trekt en trekt en rekt en rekt tot de draad er uit ligt.
Het heeft ook deels te maken met de constructie in de wat goedkopere sleutels, je moet het mechanisme over een knik heen trekken en de weerstand van die knik is bij de goedkopere sleutels afhankelijk van de snelheid waarmee je de sleutel aan trekt, trek je langzaam dan krijg je een hoger moment en trek je snel dan word het moment lager.
Trek je langzaam in aluminium dan is er een risico dat je heel langzaam en heel beheerst de draad er uit trekt.

Ook momentsleutels zijn niet altijd heilig en zaligmakend en in aluminium is aantrekken op hoekverdraaiing een betere methode.
Het was even zoeken naar de juiste afbeelding, staal en alu in 1 grafiek, het verschil tussen de stijl oplopende grafiek van constructiestaal tov de flauwe alu grafiek.
[afbeelding]

Probeer je nu je zojuist geleerde stof te etaleren of probeer je jezelf in de war te brengen? Bij normale bouten kom je niet in de elasticiteits modus. Kort gezegd, een bout is een veer, die moet je wel de ruimte geven om te kunnen rekken, niet overstrekken.
Als je wil, wij hebben hier een lab waar ze dit soort proeven doen, ik wil wel wat documentatie publiceren om je verder in verwarring te brengen.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Reg. datum:
10 apr. 2016
quote:
robber57 schreef op 08 december 2017 @ 19:27:
Het was even zoeken naar de juiste afbeelding, staal en alu in 1 grafiek, het verschil tussen de stijl oplopende grafiek van constructiestaal tov de flauwe alu grafiek.
http://1.bp.blogspot.com/_c5Om0obemf4/S9Cadyxf2gI/AAAAAAAAAAU/jVzzVrXkpTA/s1600/stap-graph-stress-strain2.gif

Ik zou nog even verder zoeken dan. Iemand die rek uitdrukt in [N/mm2] en spanningen dimensieloos maakt, heeft iets met een klok en een klepel :+ .

Bovendien lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat een voorgeschreven moment zo wordt gekozen, dat de spanningen in de schroefdraad in de buurt van het vloeipunt komen. Een constructeur die zo construeert is geen stuiver waard.

Overigens is dit ook de eerst keer dat ik van elastische modus hoor. Elasticiteitsmodulus.

Edit: En afgezien van de misplaatste grootheden op de assen van de grafiek, heb je, om het punt te maken dat je wilt maken, de slechtst mogelijke curves ooit gekozen O-) .
Silverarrow wijzigde dit bericht op woensdag 13 december 2017 21:10 (10%)

parttime ratbiker

Reg. datum:
25 jul. 2002
en ik maar denken dat ik in dit topic tips vind wanneer er leuk motorspul bij Lidl e.d. is :?
Blijkt het het zoveelste topic met wedstrijdje ver pissen
As I lay rubber down the street, I pray for traction I can keep. But if I spin and start to slide, please dear god, protect my ride

neem er gewoon 2

Reg. datum:
27 okt. 2008
quote:
halflive schreef op 13 december 2017 @ 12:23:
Bij normale bouten kom je niet in de elasticiteits modus

wat doe jij bij normale bouten wel dan, hem in de plastische modus trekken?

VTR1000f

Reg. datum:
16 jun. 2010
Denk dat ie de elasticiteitsgrens (vloeigrens) bedoelt misschien. Afijn..

quote:
magnamaniac schreef op 13 december 2017 @ 21:45:
en ik maar denken dat ik in dit topic tips vind wanneer er leuk motorspul bij Lidl e.d. is :?
Blijkt het het zoveelste topic met wedstrijdje ver pissen

Haha je bent niet de enige.

https://media.giphy.com/media/pUeXcg80cO8I8/giphy.gif
Suzuki GS500e '94 Honda VTR1000f '97 | It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Tuono Fluo Rosso

Reg. datum:
23 apr. 2003
Ennnn, nog leuke aanbiedingen binnenkort bij de LidlAldiGammaAction ??
Ik merk wel dat ik steeds meer bij HBM en lidl shop bestel O-)
Het HOLEC - Ridderkerk topic

Big Red

Reg. datum:
10 mei. 2005
Functie:
Big Red
quote:
Smit schreef op 14 december 2017 @ 11:22:

Lidlshop, dat niet direct. HBM? Zaterdag weer eens een ritje maken denk ik *D
Projecten:
Yamaha XS750E
Yamaha XJ750
Honda XL500R

Reg. datum:
11 apr. 2015
Ze hebben lekkere drop bij de Lidl.

Need 4 Speed, Food 4 Thought!

Reg. datum:
21 jun. 2004
quote:
Han S schreef op 14 december 2017 @ 12:29:
Ze hebben lekkere drop bij de Lidl.

En chocoladerepen met drop er in. Ook veel te lekker (ik ben verslaafd geloof ik....)
www.motorbanden.eu

*THE NAKED BIKER*

Reg. datum:
10 okt. 2002
quote:
Super Blackbird schreef op 14 december 2017 @ 12:45:
En chocoladerepen met drop er in. Ook veel te lekker (ik ben verslaafd geloof ik....)

Die zijn een paar keer in de aanbieding / opruiming geweest.
99 cent voor 200 gram en ik eet deze hoeveelheid even tussendoor. _O-
~ Baby Blade - klein - lief - zuinig - stuurt als een motor met ballen ~

Reg. datum:
01 jan. 2017
quote:
Smit schreef op 14 december 2017 @ 11:22:

Volgende week weer die magnetische schaaltjes. Moet die nou ook maar eens halen. Het zoeken naar gevallen schroefjes heeft me alles bij elkaar al heel wat uren gekost. :')

Versys 650

Reg. datum:
06 okt. 2016
Zijn hele fijne schaaltjes! Aanrader voor iedereen die met schroefjes e.d werkt.

Versys 650

Reg. datum:
04 mei. 2009
hebben ze bij de action geloof ik altijd ?
Greetz MP. __________ Zoals het toetsenbordje thuis tikt, tikt het nergens! __________ It's never enough..

Reg. datum:
03 sep. 2016
quote:
J vd Pal schreef op 14 december 2017 @ 14:40:
Zijn hele fijne schaaltjes! Aanrader voor iedereen die met schroefjes e.d werkt.

Bij welke winkel?

It's the Sjefman

Reg. datum:
22 mei. 2017
quote:
HCx schreef op 14 december 2017 @ 13:58:

[...]

Volgende week weer die magnetische schaaltjes. Moet die nou ook maar eens halen. Het zoeken naar gevallen schroefjes heeft me alles bij elkaar al heel wat uren gekost. :')

Mijn vriendin blijft ze pikken... Ze heeft ontdekt dat die dingen makkelijker zijn dan een speldenkussen.. :P

Action heeft ze zoals hierboven al gezegd standaard in het assortiment.
XJ900F '93 The Sjefman's Youtube kanaal

neem er gewoon 2

Reg. datum:
27 okt. 2008
Weet iemand hier nog een redelijke goedkope bankschroef te vinden? Ik zit al een tijdje te kijken naar de 125mm versie van HBM alleen die is al weken uitverkocht.

Reg. datum:
03 jun. 2009
€29,95.... bruikbaar.

Een fatsoenlijke 125mm bankschroef kost minimaal €70,- of een echt goede begint rond de €120,-. Topmodelletje €200,- +

Er zijn meer dan genoeg stunters die een basis ding kunnen leveren voor een paar tientjes. Hornbach heeft bijv. al iets betere dan HBM voor ietsje meer dan €30,-.
I strive to understand the inner-workings of my machine, from the most basic to the most complex. I will learn everything I can about my machine, so that I am reliant upon no one but myself for its health and wellbeing.

VTR1000f

Reg. datum:
16 jun. 2010
Kijk ook eens bij wat kringloopwinkels/vintage shops. Ik heb daar voor 35 euro dit bakbeest op de kop getikt. Loodzwaar en groot, waarschijnlijk ouder dan dat ik ben, maar nog klaar voor vele jaren van gebruik en misbruik. Denk dat dat ding mij gaat overleven zegmaar.. Loopt nog steeds super soepel.

https://s5.postimg.org/5ddxtlcw7/IMAG1505.jpg
-Floris- wijzigde dit bericht op zondag 17 december 2017 16:15 (0%)
Suzuki GS500e '94 Honda VTR1000f '97 | It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

neem er gewoon 2

Reg. datum:
27 okt. 2008
quote:
Mechanism schreef op 15 december 2017 @ 10:43:
€29,95.... bruikbaar.

Een fatsoenlijke 125mm bankschroef kost minimaal €70,- of een echt goede begint rond de €120,-. Topmodelletje €200,- +

Er zijn meer dan genoeg stunters die een basis ding kunnen leveren voor een paar tientjes. Hornbach heeft bijv. al iets betere dan HBM voor ietsje meer dan €30,-.

ik zal die van de Hornbach eens bekijken. Ik hoef er ook verder niks spannends mee te doen. Plaatje krom meppen, boutje afzagen en dat soort onzin. Beetje speling is niet erg en hij hoeft ook niet muurvast dicht.

Reg. datum:
19 apr. 2004
Dan heb ik of een leuke voor je. Oer degelijk, 140mm meen ik. Mocht je interesse hebben, ik woon in Castricum, gezien opsturen geen optie is.
F650 '97 - G650X-Challenge ī07 - CBF600SA '04

Versys 650

Reg. datum:
04 mei. 2009
quote:
kapiteinkoek schreef op 15 december 2017 @ 10:19:
Weet iemand hier nog een redelijke goedkope bankschroef te vinden? Ik zit al een tijdje te kijken naar de 125mm versie van HBM alleen die is al weken uitverkocht.

Ik heb er 1 van de bauhaus gehaald. Prima ding voor weinig geld.
Greetz MP. __________ Zoals het toetsenbordje thuis tikt, tikt het nergens! __________ It's never enough..

Reg. datum:
28 feb. 2013
quote:
Silverarrow schreef op 13 december 2017 @ 19:52:

[...]

Bovendien lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat een voorgeschreven moment zo wordt gekozen, dat de spanningen in de schroefdraad in de buurt van het vloeipunt komen. Een constructeur die zo construeert is geen stuiver waard.

Dat iets jou onwaarschijnlijk lijkt wil niet zeggen dat het waar is,
Idd iets met klok en klepel rond een wedstrijdje verpissen, https://www.peconl.nl/assortiment/rekbouten/

De eenheden in het laatste grafiekje zijn overigens gewoon verticaal aangebrachte kracht in n/mm2 tov horizontaal de rek in procenten, ik weet engelse woordjes zijn moeilijk maar je kunt ze gewoon opzoeken in een woordenboek, je weet wel zo’n tablet maar dan van papier waarin je zogenaamde “bladzijden” kunt swipen.

Ergo je probeert iemand die gewoon iets probeert uit te leggen in enigszins begrijpelijke termen voor lul te zetten maar je faalt miserabel.
De besproken karakteristieken heb ik 30 jaar geleden gewoon op school geleerd in mijn scheepswerktuigkundige opleiding evenals het probleem van ductiele materialen als alu aantrekken op moment.

Het probleem bestaat puur theoretisch idd niet, je stelt je sleutel op de juiste waarde in en bij het bereiken van de waarde knikt de sleutel, de praktijk: de goedkopere sleutels hebben een instelbaar moment dat afhankelijk is van de manier waarop je aan de sleutel trekt, trek je snel dan haal je de waarde niet , trek je langzaam dan ga je over de waarde heen.
Doordat de grafiek van alu vlakker is resulteerd een kleine afwijking in aantrekmoment in een grote verplaatsing in lengte, maw als je ook maar iets te vast aantrekt rek je de draad veel op, en dus trek je alu draad heel makkelijk aan pulp.
Met een duurdere constructie in de sleutel die veel minder/geen overgangsweerstand heeft bij de knik heb je het probleem niet.
Bij een “betere constructie” moet je denken aan naaldlagers ipv glijlagers op de rotatiepunten, hardere materialen die gladder gepolijst zijn en daardoor minder glij weerstand hebben en slimmere constructie met minder draaipunten en lagere schakel momenten ipv de standaard kniehevel uit gestampt staal.
Nog beter is zoals hierboven al opgemerkt de electronische sleutels die het moment electrisch meten mbv een torsie element en de sleutel ontkoppelt ( los laat) bij het bereiken van het ingestelde moment, maar die zijn prijzig.

Je kunt een gewone sleutel “tunen” en verbeteren voor gebruik in ductiele materialen door alle glijvlakken in de sleutel te polijsten zodat de invloed vd glijweerstand kleiner word tov het aangebrachte moment, nadeel is dat daarna de curve vd sleutel en moment niet meer kloppen en zal hij opnieuw geijkt moeten worden.
robber57 wijzigde dit bericht op zaterdag 16 december 2017 13:48 (80%)

Reg. datum:
21 nov. 2007
Hou nou op met dat ver plassen. Het gaat hier overtroep van bouwmarkten en B-winkels, niet over kleine geslachtsdelen.

Reg. datum:
23 jan. 2013
Invalzaag gescoord bij de Lidl, met de aluminium zaag-geleide-stukken ( 2x 70cm )

60 euro :) die verleng stukken van een b-merk kosten al meer per stuk.

Ding is normaal een stuk duurder, heb voor wat ik zaag toch geen pro materiaal nodig.

Ben verbaast hoe solide dat parkside ding gebouwd is
The devil did not make me do it, i did it !

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.