Blok bout losmaken

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.527
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Ik heb een motorblok en hier zit een lange bout door waarmee je het blok aan het frame bevestigt. Alleen zowel bij het blok dat er in moet als bij het blok dat er nu in zit, zit bij beiden de bout vast, bij het donorblok zelfs muurvast bij het huidige blok kan de bout wel draaien maar komt er niet uit.

Nu schijnt het dat die bout gaat roesten tussen de 2 oren van het blok, daar waar de bout door een bus loopt.

Heeft er iemand tips hoe deze bout los te maken?

25rh4pv.jpg
 
zeg je er ook even bij dat het wel een beetje dikwandig materiaal mag zijn.

Als meneer een stukje CV pijp gebruikt knijpt ie het alsnog naar de gallemiezen..

just saying..
Daar ben ik niet bang voor.Als je een CV buis in de lengte in wil drukken moet je de bout met een waanzinnig moment vastzetten. Heb je wel eens gezien wat een gewicht je op een stom WC kokertje kunt zetten?
 
Ik denk dat je met een M12 bout (met fijne draad?) een 15mm dunwandige cv buis best een stukje korter kunt draaien.
Ik zou ook liever dikwandig pakken met wanddikte van 4mm oid. Het gat niet te krap maken en lekker invetten.
 
RVS en aluminium gaan niet samen.
Gewoon staal gebruiken, en goed invetten!

Technisch verhaal:
Er onstaat corrosie door kleine spanningsverschillen, Het potentiaalverschil tussen aluminium en RVS is behoorlijk.
In zoute omgeving wordt het nog een keer zo erg, één van de gevolgen kan zijn dat rvs bros wordt waardoor het spontaan afknapt.

Het kan best jaren goed gaan maar het is minder goed dan staal.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met een M12 bout (met fijne draad?) een 15mm dunwandige cv buis best een stukje korter kunt draaien.
Ik zou ook liever dikwandig pakken met wanddikte van 4mm oid. Het gat niet te krap maken en lekker invetten.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet buitensporig veel moment gebruiken om het voor elkaar te krijgen.
Blokbouten hebben normaal gesproken geen fijne draad en M12 zal het maximum zijn, de meeste Japanse blokken hangen in M10.
Ik ga er overigens van uit dat de TS gewoon een stukje gasbuis pakt. Ik zou zelf denk ik een verchroomd stukje stuur pakken. En inderdaad, lekker in het vet zetten.
 
Ik denk dat je met een M12 bout (met fijne draad?) een 15mm dunwandige cv buis best een stukje korter kunt draaien.
Ik zou ook liever dikwandig pakken met wanddikte van 4mm oid. Het gat niet te krap maken en lekker invetten.
Heb je die originele bussen wel eens ooit bekeken? Da's ook maar iets van 0.8-1.5 materiaal hoor. dat druk je bijna met je vingers plat. Maar in de lengterichting kan zoiets verdomd veel hebben.
 
Iedereen bedankt voor de tips ik ga het alu heetstoken en dan nog even in spuiten met imal, mocht dat niet baten dan gaat de slijptol erin. Inderdaad de originele bus is niet erg dik.

Maar die bus zit tussen de oren van het blok, dan komt de moer of de kop van de bout, dus voordat je hem fijn drukt moet je eerst de oren samendrukken...
 
Waarom niet slaan met een fatsoenlijk hamer op de bout en gelijktijdig draaien? Dan moet het gek wezen dat ie er niet uitkomt. Gewoon rustig slaan met een grote hamer en draaien, tot nu toe heb ik het meeste nog op deze manier losgekregen.
En anders inderdaad slijpen.
 
Waarom niet slaan met een fatsoenlijk hamer op de bout en gelijktijdig draaien? Dan moet het gek wezen dat ie er niet uitkomt. Gewoon rustig slaan met een grote hamer en draaien, tot nu toe heb ik het meeste nog op deze manier losgekregen.
En anders inderdaad slijpen.


Dan sla je het uiteinde van de bout dikker en komt die er nooit meer uit, bij dit soort acties altijd een stuk massief staal of messing tussen de hamer en de bout houden, door de massa van dat stuk massief hebben de klappen met de hamer ook veel meer effect.
 
Laatst bewerkt:
Dan sla je het uiteinde van de bout dikker en komt die er nooit meer uit, bij dit soort acties altijd een stuk massief staal of messing tussen de hamer en de bout houden, door de massa van dat stuk massief hebben de klappen met de hamer ook veel meer effect.


In dit geval zou ik hem doorslijpen, als je pech hebt mep je een oor van het blok af en ben je nog verder van huis.


~[edit] kut, weer mezelf gequote :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan