(Vermoedelijk) Verkeerde olie, platen vervangen maar nu?

Luckieluuk

Rookie
19 feb 2016
8
0
Beste MFers,

Begin februari mijn eerste eigen motor gekocht (BMW F650 Funduro '94).

Na een tijdje bleek de koppeling te gaan slippen vanaf 5000 toeren.
Bij de dealer te horen gekregen verkeerde olie in gegooid, moest de olie vervangen en dan zou het opgelost kunnen zijn.

Probleem echter niet weggegaan dus nieuwe platen erin. (Moet nog kijken of dit heeft geholpen ivm een andere reparatie die op zich laat wachten, maar ga er wel vanuit)

Maar, zijn die oude platen nog te redden? De bemating is volgens het serviceboek nog in-orde, maar ze zitten waarschijnlijk volgezogen met de verkeerde olie. Kan ik deze platen in ontvetter leggen en ze vervolgens opzij leggen en een volgende keer proberen te gebruiken oid?

Greetz,

Luckieluuk
 
Moet lukken..
Platen opmeten en vergelijken met de toleranties.
Er is door het slippen wel het e.a. aan afgeschaafd.

Wat is de verkeerde olie. :?
 
hoe ziet de dealer aan de oude olie dat het de verkeerde olie is?
dat de platen nog dik genoeg zijn volgens het boek, zegt helemaal niets over wel of niet slippen.
gooi de oude platen gewoon weg, niet meer gebruiken.
 
Het is bij mij onbekend welke olie erin is gegaan. De dealer weet dat ook niet, was een aanname die hij deed n.a.v. de klachten. Olie vervangen is namelijk goedkoper dan direct koppelingsplaten vervangen.

Betreft het afschaven, zodra ik een slippende koppeling opmerkte ging m'n gas natuurlijk iets dichter. Wat eraf is geschaafd zal niet veel zijn, in iedergeval niet meetbaar in vergelijking met de nieuwe platen.

De platen set kostte me iets teveel om direct zonder pardon weg te gooien. Ik doel dan meer op een nood setje. Nou heb ik geen idee hoe lang platen mee gaan. Bedenk me wel dat op deze manier de werkplaats natuurlijk in no-time vol ligt met onderdelen. (Voorzover die dat niet al is.)
 
Koppelingsplaten kunnen ook gaan slippen met de juiste olie. Ook als de dikte nog goed is.
Weggooien die zooi. "Natte" koppelingsplaten hebben geen vaste levensduur. Droge trouwens ook niet.
 
Welkom op Motor-forum :]

dan slipt je koppeling een keer, doe je de noodset er in en slipt hij nog/weer...

Dan word je er wel steeds handiger/sneller in ( platen wisselen) :Y
 
Laatst bewerkt:
Top!

Bedankt voor de reacties, nu alleen nog hopen dat deze platen wel goed gaan!

EDIT: Wordt er hier nog gedaan aan slotjes oid?
 
Laatst bewerkt:
Als de veren nog goed zijn wel.
En vergeet het resultaat niet te posten!

De motor moet mij naar mijn studie brengen en dus betrouwbaar zijn. Dus hierom ook de veren vervangen. Al vielen deze ook binnen de limieten.

Resultaat komt zsm! Moet alleen een moertje in de voorpoot uitboren, anders wil de wielspatkapding (kan der ff niet opkomen) niet meer op.
 
Top!

Bedankt voor de reacties, nu alleen nog hopen dat deze platen wel goed gaan!

EDIT: Wordt er hier nog gedaan aan slotjes oid?

full


naast ut potloodtjdtjeeeeeeuuuhh
 
Laatst bewerkt:
Het is bij mij onbekend welke olie erin is gegaan. De dealer weet dat ook niet, was een aanname die hij deed n.a.v. de klachten. Olie vervangen is namelijk goedkoper dan direct koppelingsplaten vervangen.
De relatie olie/slippende koppeling is mij niet helder, ik vermoed dat het een hoax is. Zelfs met de goedkoopste auto olie gaat je koppeling niet slippen. De dealer heeft je nu weer drie liter dure olie kunnen verkopen.
Bij de weg: wij hebben een Funduro waar eerst de goedkoopste Action olie in gezeten heeft, en nu Action vol syntheet en geen slippende koppeling.
 
De relatie olie/slippende koppeling is mij niet helder, ik vermoed dat het een hoax is. Zelfs met de goedkoopste auto olie gaat je koppeling niet slippen. De dealer heeft je nu weer drie liter dure olie kunnen verkopen.
Bij de weg: wij hebben een Funduro waar eerst de goedkoopste Action olie in gezeten heeft, en nu Action vol syntheet en geen slippende koppeling.


Van wat ik heb begrepen heeft de koppeling de verkeerde olie 'opgezogen' en zo een deel van zijn wrijving verloren. De oude koppeling zelf heeft ook geen zichtbare slijtage en valt volgens het service boek nog binnen alle maat specificaties. :Y

Het probleem trad op vanaf de 5 duizend toeren, het moment dat de motor volgensmij z'n hoogste koppel heeft. '(

Nu heb ik nul problemen met accelereren. :] Graag houdt ik het bij de olie die de dealer aanbeveelt omdat de koppeling niet goedkoop was (ze boden inderdaad een BMW olie aan maar ik had in de buurt olie gekocht die in een andere BMW van dezelfde dealer gaat.)

Ook weet ik vrijwel zeker dat de olie die erin zat niet goed was aangezien deze eruit SPOOT omdat deze zo dun was. De nieuwe olie piste rustig uit het blok en was WEL goed op te vangen |(
 
De relatie olie/slippende koppeling is mij niet helder, ik vermoed dat het een hoax is. Zelfs met de goedkoopste auto olie gaat je koppeling niet slippen.

het prijsverschil zit hem vooral in de additieven. motor-olie voor automotoren bevat veel meer en specifieke additieven (die niet geschikt zijn voor natte koppelingen) en het is daarop dat Action bespaart.

wil je je theorie eens testen, kap er degelijke auto-motorolie in van een topmerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan