KTM Duke 125 - Topsnelheid verhogen

Shodaw

Rookie
14 mrt 2016
7
0
Maassluis
Afgelopen weekend heb ik mijn eerste A1 motor gekocht, de KTM Duke 125 met ABS.
Aangezien ik deze motor ook als lesmotor heb gereden weet ik wat ik ervan kon verwachten.
Het is geen motor om snelweg mee te rijden maar het is wel mogelijk.
Tijdens mijn lessen lag de topsnelheid gemiddeld tussen de 120 en 130 kmh echter kom ik met mijn eigen motor met moeite en zonder wind iets boven de 105 uit.
De KTM is tweedehands gekocht, beschikt over een akrapovic systeem en is verder altijd dealer onderhouden geweest.
De originele banden zitten nog op de motor maar aangezien deze aan vervanging toe zijn ben ik van plan de Bridgestone S20 Evo's te bestellen.
Vandaag heb ik ook de dealer gecontact maar deze geeft aan dat er nooit vreemde dingen met de motor gebeurd zijn echter kon alleen de mapping na de nieuwe uitlaat niet aangepast zijn :? Lijkt me erg vreemd dat een dealer dit niet doet na het monteren..

Hebben jullie enig idee wat ik verder zou kunnen doen om de snelheid te verhogen?
Ik zat zelf te denken aan misschien een ander voortandwiel of een gedeelte van het Duke 200-blok over te zetten.
Toch vind ik het erg vreemd dat ik op 2 dukes heb gereden die allebei met flink wat wind tegen toch de 120+ aantikten en ik zelf niet eens in de buurt kom.

jqehfiqyldwkq.jpg
 
Laatst bewerkt:
gemakkelijkste mannier om de topsnelheid te verhogen = berg afrijden })

Ff zonder gekheid zeker met een fiets als deze luistert de afstelling zeer nauw.
Laat je fiets afstellen met deze uitlaat !!!!
 
je ziet regelmatig in uitlaat testen dat veel aftermarket uitlaten vermogen kosten of op z'n best het originele vermogen halen. en het gaat vaak maar om een paar PK en de testen worden gedaan met machines die eigenlijk voor normaal gebruik vermogen over hebben dus merk je die paar PK niet maar op 11KW er 2 of 3 missen door een andere uitlaat ga je wel degelijk merken. zet er eens een origine pijp op en kijk of je verbetering krijgt.
en verder kan het zijn dat die lesbrommers al wat verder ingelopen zijn en daar kan een blok ook beter van gaan presteren. hoeveel heeft jouw blokje nu gedraaid?
 
je ziet regelmatig in uitlaat testen dat veel aftermarket uitlaten vermogen kosten of op z'n best het originele vermogen halen. en het gaat vaak maar om een paar PK en de testen worden gedaan met machines die eigenlijk voor normaal gebruik vermogen over hebben dus merk je die paar PK niet maar op 11KW er 2 of 3 missen door een andere uitlaat ga je wel degelijk merken. zet er eens een origine pijp op en kijk of je verbetering krijgt.
en verder kan het zijn dat die lesbrommers al wat verder ingelopen zijn en daar kan een blok ook beter van gaan presteren. hoeveel heeft jouw blokje nu gedraaid?

Op dit moment +- 8000km. Ik zie inderdaad veel verschillende berichten over deze uitlaat in plaats van de originele maar toch overwegend positief op het gebied van snelheid.
Ook volgens de eigenaar ging hij er op snelheid zeker niet op achteruit. Het lijkt me sterk maar zo het uitmaken als ik de DB killer er terug inzet?
 
Db killer er terug in kan zeker schelen. Zorg nou eerst eens voor de juiste mapping voor je verder gaat kloten...
Dat de mapping niet juist is, is niet zeker. Volgens de dealer komt dit bij zijn eigen bedrijf (mulders motoren) eigenlijk niet voor aangezien ze die kosten verwerken bij het installeren van een nieuw systeem. Hij vond de snelheid alleen zeer merkwaardig waardoor hij dacht dat het mappen misschien wel eens vergeten zou kunnen zijn. Iets dat ik nogmaals er vreemd vind.
Echter startte ik dit topic om ook achter andere mogelijke oorzaken te komen waar ik nog niet aan heb gedacht.
 
Killer kan je proberen. het kan zomaar zijn dat je motor wat tegendruk mist. Gwn proberen. Werkt het niet dan moet je de fabriekspijp er weer op zetten of bereid om een aardig smak geld neer te leggen om de fiets af te stellen. je zult zeer wss een powercommander aan moeten schaffen ( prijzen zoek je zelf maar op) en dan nog een goeie tent vinden die de boel afstelt.

Enne ik ken jou noch de vorige eigenaar niet, maar op die 11 kw motoren spelen gewicht van de rijder ook een aanzienlijk rol :+

Ohwja, als iemand achteraf een nieuw systeem plaatst zegt niet dat de dealer ook direct de boel afstelt. Vergis je daar niet in.
 
Laatst bewerkt:
Killer kan je proberen. het kan zomaar zijn dat je motor wat tegendruk mist. Gwn proberen. Werkt het niet dan moet je de fabriekspijp er weer op zetten of bereid om een aardig smak geld neer te leggen om de fiets af te stellen. je zult zeer wss een powercommander aan moeten schaffen ( prijzen zoek je zelf maar op) en dan nog een goeie tent vinden die de boel afstelt.

Enne ik ken jou noch de vorige eigenaar niet, maar op die 11 kw motoren spelen gewicht van de rijder ook een aanzienlijk rol :+

Thanks voor de info, de killer ga ik zeker proberen. Op het gebied van gewicht weeg ik zelf een stuk minder dan de vorige eigenaar dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
 
Op dit moment +- 8000km. Ik zie inderdaad veel verschillende berichten over deze uitlaat in plaats van de originele maar toch overwegend positief op het gebied van snelheid.
Ook volgens de eigenaar ging hij er op snelheid zeker niet op achteruit. Het lijkt me sterk maar zo het uitmaken als ik de DB killer er terug inzet?
kan dus best zijn dat je een redelijk verse motor aan het vergelijken bent met een lesmotor die al veel meer gelopen heeft. en als je zelf de DB killer er uit hebt gehaald dan heeft dat ook invloed op het lopen van de motor. als er een nieuwe mapping is in gezet met DB killer dan is nu de tegendruk lager en dat kan de prestaties behoorlijk schaden.
ook zou ik hem eens een keertje een lange rit op snelheid geven. iets van een rondje ijsselmeer over de snelweg op vol gas maar mogelijk. je hebt best kans dat je al weer een aantal kilometers hebt teruggevonden ten opzichte van de lesmotor. sommige motoren hebben dat soort gebruik gewoon nodig om lekker los te komen.
 
je zult zeer wss een powercommander aan moeten schaffen ( prijzen zoek je zelf maar op) en dan nog een goeie tent vinden die de boel afstelt.

Er zal gewoon een fabrieksmapping zijn voor die uitlaat vanuit KTM hoor. 5 minuten aan de computer en klaar. Als je direct de ECU kunt mappen doen, en pas als allerlaatste redmiddel iets met 20 extra stekkers ertussen beunen zoals een powercommander.
 
Kijk, alweer wat goede stappen/tips gekregen in dit topic:
1. DB-killer er weer in
2. Controleren of die akra map er wel op zit
3. Testen met originele uitlaat

Volgorde mag je zelf uitmaken :). Ach, het houdt je even (een klein beetje) bezig :P
 
uit ervaring kan ik spreken:

snelweg met gemak boven de 110 ( wind tegen niet dan), en achter een sprinter heb ik met geluk de 130 aangetikt met mn vriendin achterop.

met wind tegen en binnendoor kom ik echter ook niet snel boven de 100/105. Dit is met een compleet originele duke. Mijn vader komt echter niet eens boven de 95 met zn dikke pens.

lijkt mij dat er niets vreemds aan de hand is, behalve dat het wel een gek verhaal is natuurlijk.
de akra zorgt toch maar voor 0.2 kw??

je kan er ook plat op gaan liggen
 
Op 11kw scheelt natuurlijk een klein beetje al veel .

Al aan gedacht dat er in de lesmoter een iets positievere teller zat ?
( of , kleinere voorband )
Als er net een kleiner diameter voorband op de lesfiets zat gemonteerd , geeft dat ook andere
resultaten ... op de teller.

Of iets andere tandwiel verhouding op 1 van de 2 gemonteerd.

( geen idee waar de km-aandrijving op zo'n motor zit )
 
Misschien wat ver gezocht, maar lopen allebei de remmen vrij?

Andere uitlaat kan ook zeker invloed hebben, zoals al aangegeven lever je met een aftermarket uilaat altijd wat in op vermogen.

Als dat niet is mapping (laten), compressie, bougies laten checken...

Succes!
 
Over het algemeen lever je met een Akra op een KTM geen vermogen in. Die uitlaten staan niet voor niets bij KTM in de Power Parts catalogus.
Over het algemeen lever je met kabaal uitlaten vermogen in. Vaak kan je dat met sproeiers, of mapping weer compenseren.
Als deze uitlaat zonder mengsel aanpassing gemonteerd is verbaast het me niets als hij 1,5kW kwijt is.
In de power parts catalogus staan ook stickers en een carbon cover, daar ga je toch ook niet harder van? KTM zegt dat deze uitlaat lichter is en netjes afgewerkt, niets over vermogenswinst.
 
Laatst bewerkt:
Over het algemeen lever je met kabaal uitlaten vermogen in. Vaak kan je dat met sproeiers, of mapping weer compenseren.
Als deze uitlaat zonder mengsel aanpassing gemonteerd is verbaast het me niets als hij 1,5kW kwijt is.
In de power parts catalogus staan ook stickers en een carbon cover, daar ga je toch ook niet harder van? KTM zegt dat deze uitlaat lichter is en netjes afgewerkt, niets over vermogenswinst.

Ik moet de eerste Akra nog tegenkomen bij KTM waarbij het vermogen afneemt. Tenzij je de mapping/carburatie niet aanpast, zoals je al aangeeft.
 
Kijk, alweer wat goede stappen/tips gekregen in dit topic:
1. DB-killer er weer in
2. Controleren of die akra map er wel op zit
3. Testen met originele uitlaat

Volgorde mag je zelf uitmaken :). Ach, het houdt je even (een klein beetje) bezig :P
Zeker weten, ik ga hier mee aan de slag en wil iedereen bedanken voor het advies.

Misschien wat ver gezocht, maar lopen allebei de remmen vrij?

Andere uitlaat kan ook zeker invloed hebben, zoals al aangegeven lever je met een aftermarket uilaat altijd wat in op vermogen.

Als dat niet is mapping (laten), compressie, bougies laten checken...

Succes!

Remmen lopen inderdaad allebei vrij, dus dat zou het niet moeten zijn.

De kettingwielen zijn nog origineel of zit er aan de voorzijde een kleinere of achter een grotere dan origineel?

Enige aanpassingen zijn de handkappen, akrapovic en valbeugels geweest dus verder is alles nog origineel.

Iedereen nogmaals bedankt en ik ga met de tips aan de slag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan