Hulp nodig bij aankoop Royalstar (1999)

MMeekel

Rookie
31 mrt 2016
4
0
Hoofddorp
Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om een Royalstar aan te kopen. Nu heb ik alleen het probleem dat ik weinig verstand van motoren heb en wil hierbij graag wat hulp troepen inroepen.

Gisteren een mooie Royalstar gezien. Even een proefrit gemaakt en hij rijd heerlijk.

Nu kwam ik een aantal punten tegen waarvan de eigenaar van de motor (ook te weinig kennis) niet wist wat dit betekende. Ik worstel met de volgende vragen;

Wat zijn de aandachtspunten waar ik echt op moet letten?

Foto 1
full


Vraag: Achter het stuur zit een vloeistof reservoir (zie foto hierboven). Deze ziet er leeg uit en heeft waarschijnlijk met de achterrem te maken. Is dit ernstig? Kan dit simpel worden bijgevuld? Is dit een bekend probleem? Veiligheid vind ik belangrijk (zoals iedereen) en wil dis graag veilig de weg op.

Foto 2
full


Vraag: Misschien een redelijke stomme vraag maar onder de zitting (zie bovenstaande foto), zit ook een vloeistof reservoir die er leeg uitziet. De eigenaar wist mij ook niet te vertellen waarvoor dit reservoir was. Kan iemand mij verstellen waarvoor dit dient en welke risico’s er zijn als hier niets inzit?

Foto 3
full


Vraag: Ik kwam wat ouder slangen tegen (zie foto hierboven). Gaan deze nog even mee of moeten die vervangen worden? Zo ja, wat zijn dan ongeveer kosten waar ik rekening mee kan houden en hebben jullie adviezen of tips?

De laatste vraag: Is er iemand in de buurt van Arnhem die met mij mee zou willen om de motor te bekijken?

Alvast hartelijk dan voor jullie reacties,

M.vr.Gr.

Marco
 
Foto 1 is je remvloeistof van je achterrem. Dit niveau moet tussen upper en lower staan. Als er te weinig in zit krijg je lucht in je remsysteem en dat wil je niet. Even dat chromen kapje eraf halen en kijken of er nog wat in zit. Zit er te weinig in dan is het soms een kwestie van gewoon bijvullen en klaar maar het kan ook zijn dat er ergens vloeistof lekt en dan moet je het lek gaan zoeken. Als de slang lekt is het zo opgelost maar als het lekt bij je remklauw dan moet die waarschijnlijk gereviseerd worden. Vanaf een foto kan ik niet precies zien wat er aan de hand is.

De tweede foto is je expansievat van je koelvloeistof. Deze hoort niet leeg te zijn. Is ie wel leeg kan dat ook weer verschillende oorzaken hebben. Er kan gewoon te weinig vloeistof in je systeem zitten maar er kan ook en lekkage ergens zijn. Zelfs een lekke koppakking kan de oorzaak zijn dat je vloeistof niveau daalt. En ook hier geldt dat je dat niet precies kunt zien aan de hand van de foto.

Foto 3, poreuze slangen zou ik vervangen en dat kostje de kop niet.

Dus ik denk dat je zelf al een goede conclusie getrokken hebt door iemand met kennis van zaken mee te vragen om er naar te kijken. En je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een aankoopkeuring te laten doen. Het lijkt er in ieder geval niet op dat deze motor technisch gezien tip-top onderhouden is.
Succes!
 
als de potjes van de remreserviors een laag vloeistofpeil hebben, dan is dat niet direct een reden tot alarm.
meestal betekent dat, dat de remblokken versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
@ Erik99,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn zorgen zijn dus redelijk terecht. Geen vloeistof kan dus in beide situaties ernstige gevolgen hebben. Ik zal eens kijken voor een aankoopkeuring, goede tip. Tnx

@Lepenszeur,
Nuttige info, ik ga even kijken. Heb je ervaringen met Erik?

@Bikaktus,
Ik denk dat de aankoopkeuring hier wel wat duidelijkheid in kan geven denk je niet? Het is immers geen nieuwe motor en mijn budget is ook beperkt.

@bananeman100,
Volgens de eigenaar zijn er vorig jaar nieuwe banden en blokken opgezet. De banden heb ik gezien, de blokken ben ik vergeten te controleren. Bedankt voor je feedback en geruststellende reactie mbt alarm.
 
@Bikaktus,
Ik denk dat de aankoopkeuring hier wel wat duidelijkheid in kan geven denk je niet? Het is immers geen nieuwe motor en mijn budget is ook beperkt.

Een aankoopkeuring zal zich ook beperken tot de zichtbare gebreken en minder zichtbare gebreken. Het biedt meer zekerheid, maar geen absolute zekerheid.
Een aankoopkeuring betekent niet dat de motor uit elkaar wordt gehaald en alles wordt gecontroleerd.

Nu zul je nooit absolute zekerheid krijgen, maar als zelfs de basale dingen als remvloeistof en koelvloeistof niet op orde zijn zou ik gauw verder kijken naar een andere motor.
 
:^

maar ik zie nog steeds niks op de 3 foto's wat niet in orde zou zijn.

ik zie wel 2 keer de opmerking 'Ziet er leeg uit' in de openingspost.

er is niks zichtbaar volgens mij, het remvloeistof kan wel boven het zwarte van dat 'sierkapje' staan en zit je dus tegen de vloeistof aan te kijken.
 
Hallo, Meekel. Op vraag 1, geen probleem, ik zou dat niet zien als probleem. Als ik deze motor zou kopen gingen toch meteen alle vloeistoffen vernieuwd worden. Zo ook je remvloeistof, voor en achter. Voor de kosten hoef je het niet te laten en dat kan je makkelijk zelf.
Vraag twee is zeer waarschijnlijk je overflow van het koelsysteem. Daar zit aan de zijkant, achter het deksel een niveaumeting met indicator streepjes. Moet ook niet vol zijn, maar leeg is ook niet goed.
Vraag drie gaat waarschijnlijk over de haarscheurtjes in de aanzuigrubbers. Ook dat hebben ze allemaal, maar het binnenwerk is van aluminium, dus ook dat kan geen kwaad. Rijden is in eerste instantie de eerste en beste referentie, in combinatie met een goede prijs. Voor de rest kan je er toch niet in kijken. Staat van de banden, leeftijd van de banden, de remblokken voor zover je die kunt zien zitten, olieniveau en de kleur van de olie zou iets kunnen vertellen of je aan een beurt toe bent.
Royal star kan, net zo als de overige Star motoren nogal wat hebben. Wat oudere, maar wek erg degelijke techniek. Een ton op de teller zonder al te veel problemen is zeker geen uitzondering.
En er rijden er bij de WSFH inderdaad een aantal probleemloos rond.
 
Bedankt voor de antwoorden knutselsmurf2 en aanvullingen van eerdere antwoorden.

Ik heb inmiddels Erik van Lent gesproken en hier een goed gevoel van gekregen. Hij gaat de motor keuren en koppelt zijn bevindingen terug. Fijn te lezen dat de Royalstar wat kan hebben. Ik heb niet de illusie dat ik voor mijn beperkte budget een perfecte motor zal kopen. De verhouding moet alleen wel goed zijn.

Ik hoop echt dat er weinig uit de keuring komt. Het mooie weer is in aantocht ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan