Budget voor motorfiets

Hoe betaal ik het?

  • Financiering

    Stemmen: 3 2,0%
  • Financiering + spaargeld

    Stemmen: 9 6,0%
  • Geduldig sparen

    Stemmen: 121 80,1%
  • Groot eigen vermogen

    Stemmen: 15 9,9%
  • Anders

    Stemmen: 3 2,0%

  • Totaal aantal stemmers
    151

Bernardkawa

Die hard MF'er
30 jul 2010
319
0
Hoorn
Het is denk ik meer een vrijdagonderwerp, maar goed. Wat ik mij afvraag is het volgende:

Zelf rijd ik een ZX6R uit 1996. Mijn zoveelste motor, allen van een bedrag wat ik altijd direct aftikte bij de verkoper als student zijnde. Dat komt omdat het bedragen zijn geweest van maximaal 2000 euro. Echter afgestudeerd en wel, voorzien van een baan ben ik weer vanouds naar motoren aan het speuren op het web. Wat mij opvalt is dat er ontzettend veel mensen zijn die motoren bezitten 5-, 10- en soms wel 20 duizend euro of meer.

Allemaal leuk en aardig, maar ik zou dan echt graag willen weten. Hoe betaalt iedereen dat? Zijn dat leningen, puur sparen of een andere bron van inkomsten? Wordt er dan bezuinigd op de auto in ruil voor een motorfiets van 25K?

Daarom lijkt het mij leuk om een poll te doen:
 
Meer dan 80 procent van de nieuwe auto's zijn gefinancierd (via lease of bank o.i.d.). Verwacht dus niet teveel anders bij motorrijders.
 
vind zelf dat ik niet meer uit moet geven dan 2500 voor een motorfiets.
Voor dat geld koop ik een prima fiets die ik zelf in de prak kan rijden en weer kan vervangen zonder dat ik er enorm voor moet krom liggen.
Tis maar net wat je verdiend icm vaste lasten, uit wil geven, je voorkeur enof smaak is, en wat je te besteden hebt, toekomstvisie ivm kinderen en studie en nog 1000 dingen.
Een auto... is gewoon een doos met 4 wielen voor me, maar die stoelverwarming climatcontrol en nog wat luxe opties voelen altijd wel prettig aan zodra ik erin stap.
Een lening moet je niet aan willen beginnen voor zoiets, doe je dat toch.. probeer dan zo goed mogelijk vooruit te kijken wat de toekomst je kan brengen.
Oftewel... niet lenen voor een motor
 
Wat mijn interessant lijkt, is een onderzoek naar het verband tussen hoeveel plezier je op een motor hebt en hoeveel je er voor betaald hebt. Ikzelf heb een Ducati 748S en een R6 uit 2006 samen goed voor iets minder dan 10.000 marktwaarde, maar ik heb eigenlijk net zoveel plezier op mijn lichtelijk verbouwde GS500 van 600,- euro :P
 
Laatst bewerkt:
Wat mijn interessant lijkt, is een onderzoek naar het verband tussen hoeveel plezier je op een motor hebt en hoeveel je er voor betaald hebt. Ikzelf heb een Ducati 748S en een R6 uit 2006 samen goed voor iets minder dan 10.000 marktwaarde, maar ik heb eigenlijk net zoveel plezier op mijn lichtelijk verbouwde GS500 van 600,- euro :P

Maak een nieuw topic met pol aan als het je interesseert
 
Goed betaalde baan en een scherp oog op vaste lasten..
Geen impuls aankopen doen zoals 'ff' een paar schoenen iedere maand helpt ook.
 
Als je van student naar modaal salaris gaat en je levensstijl niet al te veel aanpast, kun je makkelijk 500 euro/maand sparen. Dan is die motor van 5000+ al snel bereikbaar.
 
Als je van student naar modaal salaris gaat en je levensstijl niet al te veel aanpast, kun je makkelijk 500 euro/maand sparen. Dan is die motor van 5000+ al snel bereikbaar.

Dat is zeker waar, maar dan praat je ook al over een jaar lang dedicated sparen :9
 
Niet dat deze steekproef nu al representatief is, maar op dit moment is de aanschaf van een motor toch voornamelijk gebaseerd op geduldig sparen. Toch best verstandig die MF'ers :]
 
Wanneer je niet hoeft te sparen en ook geen financiering nodig hebt, voor de aanschaf van een motor van bijvoorbeeld 5- of 10K+.

Maak er dan "eigen vermogen" van en niet "groot eigen vermogen".
5-10k is namelijk geen groot vermogen. Voor privat banking bijvoorbeeld kom je pas in aanmerking vnaf ca. 100k€.
 
Ben op m'n 16e gaan sparen voor een motor en kon hierdoor op 22 jarige leeftijd mn droommotor (Ducati Monster 1100) kopen. Daartussen op een ER6N gereden als eerste motorfiets.

Waar een wil is is een weg :)
 
Maak er dan "eigen vermogen" van en niet "groot eigen vermogen".
5-10k is namelijk geen groot vermogen. Voor privat banking bijvoorbeeld kom je pas in aanmerking vnaf ca. 100k€.

Goed punt, 'groot' is een iets te relatief begrip in deze situatie. De poll nu nog wijzigen kan volgens mij niet.
 
Ben op m'n 16e gaan sparen voor een motor en kon hierdoor op 22 jarige leeftijd mn droommotor (Ducati Monster 1100) kopen. Daartussen op een ER6N gereden als eerste motorfiets.

Waar een wil is is een weg :)

Waar je het geduld vandaan haalt :9 Maar wel respect voor :}
 
denk na & wees spaarzaam
ps, doe die duivel en die engel op je schouders de groeten van me :W
 
Eigen vermogen zou beter zijn zonder "groot" ervoor.

Ik heb een kleine auto. Nou ja, het is een overdekte brommer: Opel Agila. Kost weinig!
Vwb de motor: Morgen koop ik een nieuwe (als ik dat wil), maar waarom? Op mijn FZ van 1985 rijd ik ook naar Sicilië, en bij de motorclub rijd ik in de voorste groep!

Misschien een kwestie van leeftijd, maar ik weet mijn koop-woede prima te beheersen. Op de motor-beurs zie je veel gasten die lopen te kwijlen om die nieuwe fietsen heen. Jazeker, ik zie ook wel dat het mooi is, en wellicht iets sneller en beter sturen als wat ik heb. Toch kan ik daar prima mee leven! Als ik soms wel eens occasions van hele dure fietsen zie staan waarvan de tank nog nauwelijks is leeg gereden, dan ga je begrijpen wat ik bedoel.
Kwestie van impuls-beheersing!!! Voor mij is het niet meer nodig om een net iets mooiere auto, of een net iets snellere motor te hebben als mijn buurman.
Ik zeg maar zo: Die van jou is mooier, maar deze is betaald!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan