remweeeeeg

Wel een beetje te Frans voor mij. Voor iedereen die geen Frans kan en te lui is om het op te zoeken;

Als ik het goed begrijp gaat het artikel over de remweg van de motor en dat deze gemiddeld langer blijkt dan die van een auto.

infographie_freinage_500-12eec.jpg


Er is blijkbaar een onderzoek uitgevoerd door UTAC-CERAM op het circuit in Montlhéry in 2015 op het rechte eind bij goed weer. Yamaha MT07 vs een Renault Clio die voorzien werd van sensoren om synchroon te kunnen remmen. Reactietijd van motorrijder en automobilist kwam overeen (gemiddeld 0,45 sec). Auto bleek sterker te kunnen vertragen dan de motor.

Boodschap is dat je als motorrijder iets meer afstand moet houden.
 
Laatst bewerkt:
Dat leer je toch bij je rijopleiding, dat een auto veel sneller stopt dan een motor.

Ik heb dat nooit te horen gekregen dus voor mij is het nieuws. Ik was in de veronderstelling dat het gewoon ongeveer hetzelfde zou zijn.


Op zich is het ook logisch en heb je er helemaal geen test voor nodig. Er vanuit gaande dat het rubber van de banden vergelijkbaar zijn en dus ook de wrijvingscoëfficiënt; de auto is zwaarder, kan genereert hierdoor meer wrijving tussen band en de weg en kan dus ook een grotere remkracht ontwikkelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat nooit te horen gekregen dus voor mij is het nieuws. Ik was in de veronderstelling dat het gewoon ongeveer hetzelfde zou zijn.


Op zich is het ook logisch en heb je er helemaal geen test voor nodig. Er vanuit gaande dat het rubber van de banden vergelijkbaar zijn en dus ook de wrijvingscoëfficiënt; de auto is zwaarder, kan hierdoor meer wrijving genereren tussen band en de weg en dus ook een grotere remkracht ontwikkelen.

En vier banden en vier remmen. Een motor heeft er max 3 en soms minder (remmen dus).
 
Wel een beetje te Frans voor mij. Voor iedereen die geen Frans kan en te lui is om het op te zoeken;

Als ik het goed begrijp gaat het artikel over de remweg van de motor en dat deze gemiddeld langer blijkt dan die van een auto.

[afbeelding]

Er is blijkbaar een onderzoek uitgevoerd door UTAC-CERAM op het circuit in Montlhéry in 2015 op het rechte eind bij goed weer. Yamaha MT07 vs een Renault Clio die voorzien werd van sensoren om synchroon te kunnen remmen. Reactietijd van motorrijder en automobilist kwam overeen (gemiddeld 0,45 sec). Auto bleek sterker te kunnen vertragen dan de motor.

Boodschap is dat je als motorrijder iets meer afstand moet houden.

:^

En irl is je reactietijd echt het dubbele, als je snel reageert. 1 seconde is een normale reactietijd voor een gemiddeld mens.
Dat is dan de tijd tussen dat er 'iets' gebeurd en je dat waarneemt tot aan het moment dat de remwerking daadwerkelijk begint.
Als je dat bij 90km/u overkomt dan ben je dus al 25 verder gereden voor er uberhaupt iets van het remmen te merken is.

25 meter, bij slechts 90km/u.
35 meter, bij 120km/u.

Hoeveel mensen houden die afstand ?
En op dat moment BEGIN je pas te remmen. De grootste vertraging krijg je pas naarmate de snelheid afneemt.

Een goed geoefende motorrijder haalt een vertraging van 8m/s2
Bij 90km/u, reactieafstand + remafstand = 65 meter.
Als je 65 meter uitzet op een weg waar je regelmatig rijd met die snelheid is er grote kans dat je best schrikt van die afstaand.
 
En vier banden en vier remmen. Een motor heeft er max 3 en soms minder (remmen dus).

De hoeveelheid remmen is niet van belang. Ik kan met mijn 20 jaar oude GS500 mijn voorwiel ook gewoon laten blokkeren. Bij een motor is de maximale remkracht afhankelijk van de band en het wegdek (wrijvingscoëfficiënt), de snelheid, lengte van de wielbasis en de hoogte van het zwaartepunt. Je bereikt de maximale remkracht als je het voorwiel&achterwiel blokkeert of als het gewicht op de achterband 0kg is.



Motor belast het rubber zwaarder (meer gewicht per cm^2 rubber) dus is rubber van motor bandjes noodzakelijk harder, dus minder grip, dus langere remweg, denk ik zo.

Wrijving is niet afhankelijk van het oppervlak maar van de wrijvingscoëfficiënt en de normaalkracht op het oppervlak.
 
Laatst bewerkt:
En vier banden en vier remmen. Een motor heeft er max 3 en soms minder (remmen dus).

Met een auto ram je gewoon je pedaal tot op de bodem.

Een motorrijder zou dat ook kunnen doen, kans dat je onderuit gaat is bijzonder groot, motorrijders remmen dus ook gewoon minder krachtig, ook tijdens een noodremming.
Rem je toch zo krachtig dat je banden blokkeren, dan heb je nog minder remvertraging.

Doorsnee auto haalt een vertraging van 8m/s2
Doorsnee motorrijder haalt een vertraging van 6m/s2
 
Laatst bewerkt:
:^

En irl is je reactietijd echt het dubbele, als je snel reageert. 1 seconde is een normale reactietijd voor een gemiddeld mens.
Dat is dan de tijd tussen dat er 'iets' gebeurd en je dat waarneemt tot aan het moment dat de remwerking daadwerkelijk begint.
Als je dat bij 90km/u overkomt dan ben je dus al 25 verder gereden voor er uberhaupt iets van het remmen te merken is.

25 meter, bij slechts 90km/u.
35 meter, bij 120km/u.

Hoeveel mensen houden die afstand ?
En op dat moment BEGIN je pas te remmen. De grootste vertraging krijg je pas naarmate de snelheid afneemt.
o god, het standaard wouten verhaal :X

Zot mompelt heel zacht iets over reflexen, anders wassie allang kassiewijle
 
o god, het standaard wouten verhaal :X

Zot mompelt heel zacht iets over reflexen, anders wassie allang kassiewijle

Als ik zeker wist dat jij de enige lezer was in dit topic dan had ik een heel ander verhaal voor je gehad :P

Als je aanmerkingen hebt, uitgaande van een normale motorrijder, dan roep ze maar :)



Hebben we het al over target fixatie gehad ?
 
Als ik zeker wist dat jij de enige lezer was in dit topic dan had ik een heel ander verhaal voor je gehad :P
dat andere verhaal zou moeten zijn, niet remmen, maar gaatje zoeken.
Als je aanmerkingen hebt, uitgaande van een normale motorrijder, dan roep ze maar :)
leer rijden klooioos
Hebben we het al over target fixatie gehad ?
mijn target is het gaatje
 
Laatst bewerkt:
Je bereikt de maximale remkracht als je het voorwiel&achterwiel nog net niet blokkeert.

Als je wielen/banden blokkeren gaat je remkracht dramatisch omlaag.

In principe is de wrijving tussen band en wegdek in droge toestand onafhankelijk van de snelheid van die oppervlakken tov elkaar. In de praktijk gaat dat niet op want dat slepen doet natuurlijk wel wat met je band en de wrijvingscoëfficiënt dus maximale remkracht inderdaad op het grensgebied van blokkeren of 0kg op het achterwiel (terwijl deze nog wel de grond raakt als we toch gaan pietlutten :+)
 
dat andere verhaal zou moeten zijn, niet remmen, maar gaatje zoeken.leer rijden klooioosmijn target is het gaatje

Mee eens. Soms is er geen gaatje beschikbaar, dan zul je t toch moeten zien te halen met remmen.
Of beter nog, beiden beheersen :P



maximale remkracht inderdaad op het grensgebied van blokkeren of en 0kg op het achterwiel (terwijl deze nog wel de grond raakt als we toch gaan pietlutten :+)

Maar...als er nu 100kg druk op het achterwiel is...en hij nog net voor het blokkeren zit, dan remt ie ook behoorlijk mee, toch ?


Veel motoren, zeker supersports, zullen door hun bouw vrij snel hun achterwiel de lucht in gooien als je met je voorrem voluit durft te remmen wat een gewichtsverplaatsing naar het voorwiel betekend, meer gewicht meer remkracht.

Maar mocht je door de bouw van de motor het achterwiel wel op het asfalt houden, dan is gewicht daar helemaal niet zo erg, dan remt ie daar ook gewoon. Al zal het achterwiel altijd minder remkracht opleveren dan het voorwiel.

Volgens mij zijn er vroeger in de US zelfs een hele tijd motoren geweest die alleen maar een achterrem hadden.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens. Soms is er geen gaatje beschikbaar, dan zul je t toch moeten zien te halen met remmen.Maar...als er nu 100kg druk op het achterwiel is...en hij nog net voor het blokkeren zit, dan remt ie ook behoorlijk mee, toch ?


Ja dan remt hij mee, dat helpt alleen niet mee met de maximale remkracht. Je vergroot het contact oppervlak maar dat heeft in principe geen invloed op je remkracht.

Wat ik bedoel is dat als je remvertraging te groot wordt je over de klop slaat. Vanaf een bepaalde vertraging is het gewicht en plek van het zwaartepunt bepalend. De maximale remkracht is dan als er 0kg op het achterwiel staat maar deze de grond nog wel raakt. Ga je dan nog meer vertragen dan ga je over de kop.

op de achterkant van een excel-bierviltje;

wgw8ck.png


Uitgerekend voor een GS500 met bestuurder van 80kg en een inschatting van de wrijvingscoëfficiënt (0,9) en plek van het zwaartepunt. Met behulp van wrijving kan maximaal een remkracht van 2kN worden bereikt en dus een remvertraging van 9 m/s2. Rond de 1,95kN remkracht begint het gewicht en de plek van het zwaartepunt een beperking te worden en blijkt de maximale vertraging dus 8,7 m/s2 te zijn. Het probleem van het gewicht en de plek van het zwaartepunt wordt nog veel groter zodra het achterwiel van de grond begint te komen. Bij 0 graden is de maximale vertraging nog 8,7 m/s2, bij een hoek van 45 graden kan je de wrijvingskracht met het wegdek nog net maximaal benutten. Kom je boven de 45 graden en probeer je de wrijvingskracht maximaal te benutten sla je over de kop.

Als de wrijvingscoëfficiënt daalt (bijv nat wegdek) wordt de wrijving met het wegdek al snel maatgevend. Als je bij nat wegdek met een GS500 een stoppie probeert te doen heb je zo'n beetje de garantie dat je onderuit schuift.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan