remweeeeeg

Ik kan met mijn 20 jaar oude GS500 mijn voorwiel ook gewoon laten blokkeren.

kan je dat ook als je de druk geleidelijk aan opbouwt ?

One more principle to learn. A tire's maximum traction potential will not be realized unless it is brought to that point gradually. This is true of just about everything dealing with frictional traction, and you experience it regularly in everyday occurrences.

TurnFast! Race Driving Techniques for Heel Toe Downshift, Driving Line, Cornering, Braking, and More • Traction

In principe is de wrijving tussen band en wegdek in droge toestand onafhankelijk van de snelheid van die oppervlakken tov elkaar. In de praktijk gaat dat niet op want dat slepen doet natuurlijk wel wat met je band en de wrijvingscoëfficiënt dus maximale remkracht inderdaad op het grensgebied van blokkeren of 0kg op het achterwiel (terwijl deze nog wel de grond raakt als we toch gaan pietlutten :+)


ook hier ben je fout.
stel we zitten op het punt dat jij zegt kwa rem kracht. als ik dan nog meer druk op de voorrem zet, gaat de motor nog meer vertragen, en het achterwiel van de grond komen. we kunnen de druk blijven opbouwen tot 1 welbepaald punt : the point of no return, nl wanneer de motor voorover zal slaan. pas net voor dat punt is dus de maximale remkracht bereikt.
 
Laatst bewerkt:
dat kan perfekt. tijdens hogeschool automechanika heeft een leraar wiskundig aangetoond dat als een koppeling 15% slipt, ze het meeste koppel doorgeeft. meer dan als er 0% slip is. Ik was indertijd goed in wiskunde, en daar was geen spelt tussen te krijgen. En nu mag jij op je kop gaan staan dat dat in de praktijk niet zo is, het IS wel zo.
de omgekeerde weg (zijnde remmen en krachten overbrengen tussen band en wegdek) is dus ook op net dezelfde manier te bewijzen.

trouwens : je wrijvingscoefficient is gewoon een ongekende varaibele die afhangt van de materialen, maar in een wiskundige formule/bewijs maakt dat geen zak uit. om maar een vb te geven : als je bewijst dat a*(b+c) = a*b + a*c maakt het ook niets uit wat a is, het geldt altijd. en dus geldt het ook in de diskussie hier voor iedere wrijvingscoefficient.

edit : TurnFast! Race Driving Techniques for Heel Toe Downshift, Driving Line, Cornering, Braking, and More • Traction

Nou Janbros, ik wacht met smart op dat prachtige wiskundige bewijs dat jij ons gaat voorleggen waaruit blijkt dat 15% slip optimaal is ongeacht de wrijvingscoëfficiënt en de materialen.

Mooie bron, nog opmerkingen over jouw universele wiskundige bewijs en deze tekst?
The amount of slippage required is different for each tire, but we're talking in the range of 4 to 10 percent


ook hier ben je fout.
stel we zitten op het punt dat jij zegt kwa rem kracht. als ik dan nog meer druk op de voorrem zet, gaat de motor nog meer vertragen, en het achterwiel van de grond komen. we kunnen de druk blijven opbouwen tot 1 welbepaald punt : the point of no return, nl wanneer de motor voorover zal slaan. pas net voor dat punt is dus de maximale remkracht bereikt.

Volgens mij zeg je nu gewoon hetzelfde als ik. Ik heb er nog een mooi tekeningetje bij gezet op pagina 1. Je kan remkracht opbouwen totdat er 0kg op het achterwiel zit. Daar bereik je de maximale remkracht. Wordt de hoek groter dan 0 graden dan neemt de maximale remkracht weer af. Er kunnen best motoren zijn waarbij je eerder de maximale wrijving overschrijdt dan dat je over de kop gaat. Is afhankelijk van het gewicht en plek van het zwaartepunt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan