Benzine in luchtfilterhuis?

kost1965

MF'er
27 okt 2014
57
0
Maassluis
Mogge allemaal,

Ik heb een vraag over benzine in mijn luchtfilterhuis.
Het gaat over een Suzuki Bandit 1200S uit 2004 met vacuumcarburateurs.
Kan de oorzaak van benzine in het luchtfilterhuis, een benzinekraan zijn die op de on positie door blijft lopen? In deze stand hoort hij dit niet te doen, dus ik heb hier al een revisie set voor besteld.
Zou dit dan de enige oorzaak zijn, of moet ik het ook in hangende vlotternaalden zoeken?
 
Vlotternaald sluit niet goed af in de vlotternaald zitting. Kan komen door slijtage of wat vuiligheid.
De vlotternaaldzitting kan ook niet goed zijn, in die zin dat er dan langs die zitting benzine kan stromen, terwijl de naald goed zijn werk doet. Daar zit een pakkinkje dat stuk kan zijn.

Vlotter zelf kan lek zijn, waardoor vlotternaald niet in de zitting wordt geduwd. Komt niet vaak voor.

Bij een vacuümkraan kan er iets stuk gaan, of versleten zijn, waardoor benzine ook zonder vacuüm door de kraan kan blijven gaan. Maar als de vlotternaaldjes goed werken, zou dat 0,0 probleem moeten zijn.

Er is dus een combi.


Zie opmerking Zot: controleer aub voordat je ook maar iets gaat doen, of er benzine bij de olie is gekomen (en ook in de cilinders).
 
jij zal wel weer net sneller op enter gedrukt hebben ;)

als er een laag benzine in je luchtfilterhuis staat zou ik zeker de 1e tip ter harte nemen.
als je kraan lekt zouden je vlotters de stroom van benzine moeten tegenhouden, maar dit stroom kan bij je vacuumkraan ook op een andere manier doorlopen en komt het (ook) in je olie terecht.
als je de bovenkan van het olie peil niet meer kan zien ook al kantel je de motorfiets, dan zit het blok vol benzine.
gebruik dan een ERG grote olieopvangbak....
 
Laatst bewerkt:
~
Kan de oorzaak van benzine in het luchtfilterhuis, een benzinekraan zijn die op de on positie door blijft lopen? In deze stand hoort hij dit niet te doen, dus ik heb hier al een revisie set voor besteld.



Ik zou eerst de oorzaak zoeken voordat je revisie sets gaat bestellen. Straks zijn het je vlotternaalden en heb je voor niks een revisie set voor je benzinekraan besteld.
 
Wat natuurlijk wel een beetje relatief is. Er gaat echt geen 20 liter uit komen hoor. En in het geval dat de opvangbak toch te klein blijkt te zijn kun je natuurlijk de stop er nog even terug in draaien.
Maar inderdaad, er kan wel wat meer uit komen als de standaard carterinhoud...
Kan snel gaan, mocht er idd benzine doorheen zitten. Letterlijk.
 
Wat natuurlijk wel een beetje relatief is. Er gaat echt geen 20 liter uit komen hoor. En in het geval dat de opvangbak toch te klein blijkt te zijn kun je natuurlijk de stop er nog even terug in draaien.
Maar inderdaad, er kan wel wat meer uit komen als de standaard carterinhoud...

Heb je daar een filmpje van , de aftapbout terug draaien zonder VEEL te knoeien ?
vooral als het 95% benzine is..
(het moment dat ik er achter kom dat ik een enorme knoeipot ben hoor... :/ )
 
Nog 1 keer voor iedereen die het nog steeds niet weet.

Een vacuum bediende benzinekraan is er niet voor bedoeld om het benzine niveau in je vlotterkamers te regelen. Dat doen de vlotternaalden en deze moeten ten alle tijden de benzine stroom stoppen. Niet alleen als de motor loopt maar ook als hij uit is en ja dus ook dagen, weken, maanden.

Een vacuum bediende benzinekraan kan dus NOOIT de oorzaak zijn van overstromende carbs en/of met benzine vollopende carters.
Behalve als het membraan in de kraan zelf gescheurd is om het simpel te houden :P
 
Laatst bewerkt:
Nog 1 keer voor iedereen die het nog steeds niet weet.

Een vacuum bediende benzinekraan is er niet voor bedoeld om het benzine niveau in je vlotterkamers te regelen. Dat doen de vlotternaalden en deze moeten ten alle tijden de benzine stroom stoppen. Niet alleen als de motor loopt maar ook als hij uit is en ja dus ook dagen, weken, maanden.

Een vacuum bediende benzinekraan kan dus NOOIT de oorzaak zijn van overstromende carbs en/of met benzine vollopende carters.
Behalve als het membraan in de kraan zelf gescheurd is om het simpel te houden :P


Idd, dan stroomt de benzine via het vacuümslangetje het inlaatspruitstuk in om via je kleppen / cilinders uiteindelijk in het carter terecht te komen.
TS heeft het geluk gehad dat toevallig de inlaatklep gesloten was waardoor het inlaatspruitstuk en de carburateur (alleen de carb waarop het vacuümslangetje aangesloten is)) vol liep met benzine waardoor het luchtfilter zich met benzine vulde.
 
Denk toch echt dat het membraan van de kraan op zich nog wel heel is maar dat 1 of meerdere vlotternaalden niet af sluiten. Membraan van de kraan gaat niet zo heel vaak lek namelijk en aangezien ik nergens heb gelezen dat TS benzine ziet komen uit het vacuum slangetje van de kraan gok ik toch echt op de naalden.
 
Denk toch echt dat het membraan van de kraan op zich nog wel heel is maar dat 1 of meerdere vlotternaalden niet af sluiten. Membraan van de kraan gaat niet zo heel vaak lek namelijk en aangezien ik nergens heb gelezen dat TS benzine ziet komen uit het vacuum slangetje van de kraan gok ik toch echt op de naalden.

Kan je ook uitleggen hoe de benzine langs een niet kapotte benzinekraan kan komen?
 
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en het carburateur blok gedemonteerd en opengemaakt. Het ziet er allemaal heel schoon en goed uit, maar om verdere ellende nu of onderweg te voorkomen, heb ik revisiesetjes voor de carbs besteld. Het is een motor uit 2004 en slijtage van de vlotternaalden en zittingen is niet uitgesloten. Als dit in combinatie met het revisiesetje voor de carburateur vervangen is, ga ik er van uit dat het overloopprobleem opgelost is.

Bedankt allemaal voor jullie meedenken en adviezen.
 
Kan je ook uitleggen hoe de benzine langs een niet kapotte benzinekraan kan komen?

Zo'n vacuum bediende benzine kraan nog nooit open gemaakt zeker?

Het membraan wordt aangezogen als de motor loopt. Hierdoor wordt er een alu busje wat aan het membraan vast zit met daar aan een rubber afdicht ringetje ook ter afdichting van zijn zitting getrokken waardoor de benzine kan stromen. Deze ringetjes gaan vaak stuk/beschadigen en daardoor dicht het hele zakie niet meer af op de zitting. Zit ook maar een heel klein licht veertje in wat voor de benodigde afdicht druk moet zorgen.
 
Zo'n vacuum bediende benzine kraan nog nooit open gemaakt zeker?

Het membraan wordt aangezogen als de motor loopt. Hierdoor wordt er een alu busje wat aan het membraan vast zit met daar aan een rubber afdicht ringetje ook ter afdichting van zijn zitting getrokken waardoor de benzine kan stromen. Deze ringetjes gaan vaak stuk/beschadigen en daardoor dicht het hele zakie niet meer af op de zitting. Zit ook maar een heel klein licht veertje in wat voor de benodigde afdicht druk moet zorgen.
Jawel, maar kan je dan ook uitleggen hoe er benzine in het luchtfilter komt als het kraantje perfect werkt?

Als de kraan goed afsluit dan is de benzinetoevoer gestopt, hoe kan het dan alsnog in het luchtfilter terecht komen?
 
De kraan kan goed af sluiten maar als het membraan gescheurd is loopt het via het vacuum slangetje tussen inlaatspruitstuk en kraan alsnog in de inlaat en uit de carb en in het luchtfilter.

Maar misschien is het handiger als je eerst het topic leest ipv lukraak vragen stellen?

En als alles perfect werkt dan kan er geen benzine in het luchtfilter komen maar helaas voor TS is dat dus niet het geval.
 
Denk toch echt dat het membraan van de kraan op zich nog wel heel is maar dat 1 of meerdere vlotternaalden niet af sluiten. Membraan van de kraan gaat niet zo heel vaak lek namelijk en aangezien ik nergens heb gelezen dat TS benzine ziet komen uit het vacuum slangetje van de kraan gok ik toch echt op de naalden.
Oke, heb je bovenstaande ook gelezen?
 
Zoals Martell al melde moet het probleem dieper liggen (carburateurs).
Vergelijk een kapotte vacuumkraan met een gewone die open staat, lopen je blok en luchtfilter ook niet vol mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan