versleten remschijf na 30.000 KM

Dnereb

MF'er
7 mrt 2014
36
0
Dag allen,

Ik rij nu 2 jaar en 2 maanden een Yamaha fz8.
En hij heeft altijd op tijd zijn beurten gehad.
Inmiddels zijn de remblokken 1 keer vervangen bij 15.000 KM (banden wissel) en nu weer bij 30.000 km. Ze waren voor en achter elke keer evenveel afgesleten, en nooit te laat vervangen
En nu de rare dingen:
Na 30.000 km is mijn remschijf achter versleten. Ik vind dat meer dan bijzonder.

Vooral doordat ik voorheen een paar motoren vlakbij of over de 100.000 heb gereden, en nooit een remschijf moest vervangen, ik moet wel toegeven dat de schijven op de Honda CX500 wel flinke groeven hadden na 115.000km maar met rustig inremmen was dat geen probleem.

Is dit nu een garantie dingetje volgens jullie of tegenwoordig normaal, ik hoor graag van anderen die meer dan 30.000 KM op de teller staan van een redelijk jonge Jap hoe dat bij hen zit.
 
Dag allen,

Ik rij nu 2 jaar en 2 maanden een Yamaha fz8.
En hij heeft altijd op tijd zijn beurten gehad.
Inmiddels zijn de remblokken 1 keer vervangen bij 15.000 KM (banden wissel) en nu weer bij 30.000 km. Ze waren voor en achter elke keer evenveel afgesleten, en nooit te laat vervangen
En nu de rare dingen:
Na 30.000 km is mijn remschijf achter versleten. Ik vind dat meer dan bijzonder.

Vooral doordat ik voorheen een paar motoren vlakbij of over de 100.000 heb gereden, en nooit een remschijf moest vervangen, ik moet wel toegeven dat de schijven op de Honda CX500 wel flinke groeven hadden na 115.000km maar met rustig inremmen was dat geen probleem.

Is dit nu een garantie dingetje volgens jullie of tegenwoordig normaal, ik hoor graag van anderen die meer dan 30.000 KM op de teller staan van een redelijk jonge Jap hoe dat bij hen zit.
Is niet raar. En al helemaal geen garantie.

Wel + omdat je kennelijk je achterrem gebruikt :)
 
Hallo.

Als je bij een motorzaak aan komt zetten met flinke groeven in de remschijf zullen ze ook zeggen dat je die moet vervangen.
Als de schijf voorbij de minimale dikte is die de fabrikant opgeeft zal een motorzaak ook aangeven dat de schijf vervangen dient te worden.

Ik neem aan dat de motorzaak tegen je verteld heeft dat de schijf vervangen dient te worden ( staat namelijk niet in de beschrijving wie de vorige keren de blokken vervangen heeft en of de motor nu bij een motorzaak is geweest )

Zoja, even bellen en vragen waarom hun denken dat de schijf vervangen dient te worden.

Groeten en succes ermee.
 
De remklauw zou ik ook na (laten) kijken. Die willen (door de pekel) nog wel eens vast gaan zitten, als die niet goed terugkomt kunnen je remblokken gaan slepen.

Verder snap ik je wel. Slijtagedeel of niet (je kunt alles zo benoemen), ik vind 30k voor een remschijf ook snel. Het scheelt natuurlijk ook wat een nieuwe schijf kost. Van de originele schijf weet je nu dat die geen garantie geeft voor een lange levensduur.
 
Zat de remklauw vast zodat de remblokken zijn blijven hangen?

Dat is bij mij nog wel eens het probleem, vooral omdat ik de achterrem zelden gebruik. Alleen bij een noodstop trap ik (ook) op mijn rem-voet-pedaal. O ja, die gebruik ik ook als ik in de bergen op een helling ergens even iets langer stil sta. De blokken en schijf achter zouden in principe meer keer de klok rond kunnen.
 
hm,.. 73000 op m'n Soes k6je zitten met de orginele achterremschijf
toch wel in weer, wind en pekel mee gereden

Een schijf waar ik zelfs een keer te laat mee was blokken te vervangen
en plots ijzer op ijzer aan het schrapen was
(remt best goed moet ik zeggen)
 
Laatst bewerkt:
Hmm ook die van mij is af na 30.000 km. Maar dat is als ik hem opmeet. Hij is ook erg gegroefd door te laat vervangen e.d.

Dus nieuwe erop en weer gaan :]
 
hm,.. 73000 op m'n Soes k6je zitten met de orginele achterremschijf
toch wel in weer, wind en pekel mee gereden

Een schijf waar ik zelfs een keer te laat mee was blokken te vervangen
en plots ijzer op ijzer aan het schrapen was
(remt best goed moet ik zeggen)

Ja daarom, snap dat nieuwe motoren harder remmen...
..mijne zit er ook al 80000km op, en ik heb zelfs een enkele schijf voor.. en ja wordt goed gebruikt, elk jaar naar de bergen.
Deze winter nog opgemeten en is nog dik genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat de motorzaak tegen je verteld heeft dat de schijf vervangen dient te worden ( staat namelijk niet in de beschrijving wie de vorige keren de blokken vervangen heeft en of de motor nu bij een motorzaak is geweest )

Zoja, even bellen en vragen waarom hun denken dat de schijf vervangen dient te worden.

Groeten en succes ermee.

voor de duidelijkheid:
De remblokkenzijn altijd bij dit goedhartige bedrijf vervangen en alle beurten zijn op tijd bij ditzelfde bedrijf gedaan. Verder gaf ik deze keer aan dat er trillingen waren bij het remmen.
 
Als je "veel remt" is 30.000 niet zo vreemd, anders wel.

Kan dus ook aan slepende blokjes liggen, zie bv. de post van Mojave. Zachte remblokken kunnen eveneens een sterk verhoogde slijtage van de schijf geven. Kromme schijf--> trillingen?

Claim voor garantie is natuurlijk altijd te proberen.
 

:N beugelschroefmaat, met een schijfmaat meet je altijd het dikste randje.


Ik heb toevallig gisteren me achterschijf vervangen bij 99000km op me fz6, gebruik de achterrem er bij (file, even hard remmen, stabieler remmen)
30.000 is wel wat vlot maar als ik lees dat je al aan je tweede setje blokken bezig bent rem je flink met je achterrem of je remblokken achter zijn erg hard slijt de schijf ook sneller, ik wissel de achterblokken echt niet om de 15.000 en daar doe ik veel langer mee dat kan ook verklaren dat je schijf op is, veel intersief gebruikt waarschijnlijk
Ik heb nu een lucas trw remschijf er op gezet kost niet de hele wereld, owww bij nieuwe schijf nieuwe blokken monteren.
 
Heb je de FZ8 nieuw gekocht anders zou je bijna denken dat er gerommeld is met de km stand. (dit gebeurt namelijk enorm veel)

Mijn FZ1 heeft volgens mij dezelfde onderdelen als jouw FZ8. Remblokken voor gaan bij mij 20k km mee.

Zelfs met gesinterde blokken zijn de remschijven voor amper ingesleten.
De achterremblokken zijn bij een km stand van 45.000 nog origineel :P

Nu is het wel zo dat motorzaken (te) graag willen verkopen. Toen ik bij 20k navraag bij dealers ging doen wat een beurtje kost kreeg ik bij allen te horen dat de kleppen gecontroleerd moesten worden terwijl de service manual aangeeft dat klepcontrole pas bij 40k km hoeft plaats te vinden :r

Sindsdien doe ik het onderhoud wat ik zelf kan maar gewoon zelf. Werkplaatstarieven gaan tegenwoordig ook nergens meer over.
 
Laatst bewerkt:
beugelschroefmaat, met een schijfmaat meet je altijd het dikste randje.
Met een goede schuifmaat zou dat niet zo moeten zijn. Het randje valt in de uitsparing.
Schuifmaat-300x182.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan