Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Ik vind het niet zo'n rare vraag wat de prijs is. Je wilt toch weten of de prijs haalbaar voor je is voordat je in de auto stapt naar Maastricht.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het niet zo'n rare vraag wat de prijs is. Je wilt toch weten of de prijs haalbaar voor je is voordat je in de auto stapt naar Maastricht.

Daarvoor is de prijsstelling "bieden". Dan weet je vooraf of je het kunt betalen ....
Maar dan nog, in beide gevallen loop je het risico dat je dat hele stuk voor niets hebt gereden..
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor is de prijsstelling "bieden". Dan weet je vooraf of je het kunt betalen ....
Maar dan nog, in beide gevallen loop je het risico dat je dat hele stuk voor niets hebt gereden..

gewoon op ebay zetten met een minimum prijs erop...of mobile.de...
hier in NL verkoop je zo n ding niet (behalve als het voor weinig weg mag).. :N
ik bied al jaren niks van waarde meer aan in NL....zinloos...
troep voor een paar tientjes op speurders wil wel maar motoren of auto s waar je een eerlijke prijs voor wil is hopeloos...allemaal goudzoekers en opportunisten...verder niks....
 
Net dit plaatje in Marcels Kawasaki 70's-80's superbike topic gepost.
Het is een echte KZ1000 (geen Z1, Z900 of 2-takter deze keer), dus hij mag hier ook. *O*
Komt ie! Fijn weekend.
full
 
Laatst bewerkt:
aha dan mag deze ook!! ook een kz 1000 (was LTD) nu met 1170cc wiseco-set, voor het beter torque-werk!!!
Tuurlijk! Alles dat het luchtgekoelde z1000 blok bevat mag. *D
Welkom in het topic.
Vond je het originele stuur te laag ?
 
Laatst bewerkt:
Het was lekker frips buiten dus...Vandaag ben ik bezig geweest met de Z!

aangezien er openluchtfiltertjes op zitten werd mij ook aangeraden dat 't tijd was voor andere hoofdsproeiers
op Central Classics in Houten maar eens andere gehaald; maatje 125.

Het blok ziet er bij nadere inspectie niet zo mooi uit als die van Ton in het andere topic... Maar ach, die van mij is dan zo'n '100-meter'-fiets. Zo een die mooi is van een afstand :+

Weet nog steeds niet precies welke carbs er onder mijn Z zitten. maatje 28mm en makkelijk af te stellen omdat het slechts een luchtafstelschroef/stationairschroef heet ipv ook nog zo'n benzineschroefje vooraan...

piccies
full

full

full

full

full


Net ook even mee gereden; even stationair bijstellen, luchtschroefjes kwartslagje meer open en dat ging als een kanon. Eerste test zowaar geslaagd *O*
 
Ja, lekker weer voor zo'n klusje inderdaad ;)
Zo mooi als die van Ton zijn de Zeds van jou en mij inderdaad niet. Wat hij allemaal kan en doet is gewoon fenomenaal! Maar wij rijden meer op moeten we maar zeggen , en jij zeker!
Volgens mij heb je gewoon de originele carburateurs hoor, het typenummer staat in de manual. Ze zien er in elk geval van 100 m exact hetzelfde uit als die van mij :+ en dat zijn ook de originele 28 mm gasfabrieken.

Hoeveel slagen vanaf helemaal ingedraaid heb je de luchtschroeven nu geopend? 2,5 slag of iets in die buurt?
Ik heb nu zelf 2, en dat liep al goed, maar later las ik ergens dat je ze zover moet openen tot je geen hoger toerental meer waarneemt. Het zou kunnen zijn dat ik er met 2 slagen nog niet ben. Ik zal ergens in maart als ik 'm weer tot leven ga wekken wel even testen of het mooier kan (een rijker mengsel dus).

Heb je ook een filtertje op de carterontluchting? Dat S-slangetje dat normaal naar de onderkant van het luchtfilterhuis gaat? of is dat niet nodig ?
En zie ik het goed? mag er ook weer wat carterolie bij? ;)
 
Laatst bewerkt:
Goed gespot hoor! heb er inderdaad een halflitertje olie bij kunnen gieten

wat betreft dat type carbs, ik kreeg op de beurs te horen dat de carbs van een andere motor dan de z1000a2 waren, misschien Z1-R of Z1000MKII oid

die luchtstelschroeven zitten volgens mij wel iets van 2,75 eruit zo ondertussen... ik probeer ze juist zo 'arm' mogelijk af te stellen dat nog wel lekker rijdt, dan kom je nog ver op een tankje

die S-slang heb ik gewoon langer gemaakt tot onder mijn zadel, zodat er in ieder geval geen regen/spatwater inkomt. Die kan je gewoon 'los' laten, die zat op het luchtfilter aangesloten zodat de dampen uit je carter terug de carbs ingingen; iets met milieu ... O-)

voor de volledigheid :W manual
full
 
Z1000A2 heeft 26 mm carbs. De Z1R heeft 28mm.
Als die luchtfilters geen K&N zijn, zou ik ze vervangen door echte K&N's. Die zijn echt beter (en veel duurder).
 
Z1000A2 heeft 26 mm carbs.
Ja klopt. VM26SS volgens de service manual.
Ik dacht eigenlijk dat de A2 28 mm had, maar blijkbaar niet.
Voordeel van de kleinere carburateurs is wel dat ie onderin wat mooier oppakt, dus dat is dan weer mooi.

EDIT: nu weet ik waar mijn verwarring vandaan komt. De Z1, Z1-A en Z1-B hadden 28 mm carburateurs en vanaf de Z900-A4 zijn 26 mm carburateurs gemonteerd, als ik deze alinea in het Z1/Z900 modellenoverzicht van de Kawasakimerkclub goed interpreteer.
Z900-A4 /A5
Kenmerken. Geheel gewijzigde styling, waarbij uiteraard het basis ontwerp bewaard is gebleven. De uitlaten worden inwendig aangepast(meer demping). Voor het eerst wordt de Z900 standaard uitgerust met dubbele schijven in het voorwiel. De diameter van de carburateurs gaat van 28 naar 26 mm. Voor een betere wegligging wordt de wanddikte van de frame buizen van 1,8mm naar 2,3 mm gebracht.
Het zal vast anders zijn met 26 tov 28 mm, maar in de praktijk zullen beide voldoende bruikbaar vermogen voor lekker rijden op de openbare weg leveren, toch?
Zolang je geen Bullfrog heet dan ... :}

die luchtstelschroeven zitten volgens mij wel iets van 2,75 eruit zo ondertussen... ik probeer ze juist zo 'arm' mogelijk af te stellen dat nog wel lekker rijdt, dan kom je nog ver op een tankje
OK, da's een mooie richtlijn voor mij. ik heb ze inderdaad nog iets minder ver open, dus loont de moeite om te kijken of ie nog mooier kan lopen en iets gemakkelijker wilt starten met iets verder geopende luchtschroeven. Die van mij start nog steeds niet na de spreekwoordelijke 1 tot 2 keer kicken, dus er zou nog iets verbetering in kunnen zitten. Ik heb nooit verder open gedraaid dan de huidige 2 slagen, dus ik ga zeker nog kijken of het effect heeft.

Ik verwacht dat het voor het verbruik niet veel zal uitmaken. Je regelt de snelheid met het gas, dus de gasschuif. Als je stationarsproeiers meer leveren omdat ze rijker staan vraag je voor rijden met dezelfde snelheid iets minder van de hoofdsproeier om het totaal aan ingezogen benzine hetzelfde te hebben, of is dit te logisch gedacht? :?
't Is wel zo dat er dan wat minder lucht meekomt. Maar goed, we weten wat de bedoeling is en een te rijk stationair mengsel is inderdaad ook niet gewenst.

De bedoeling is dat je ze zover open draait tot je geen verhoging van het stationair toerental meer merkt.
Dan staan ze goed (in de stand waar je vandaan kwam).
Staat op mijn to-do lijstje voor als ik 'm uit de winterslaap ga halen.
 
Laatst bewerkt:
Het was lekker frips buiten dus...Vandaag ben ik bezig geweest met de Z!

aangezien er openluchtfiltertjes op zitten werd mij ook aangeraden dat 't tijd was voor andere hoofdsproeiers
op Central Classics in Houten maar eens andere gehaald; maatje 125.

Het blok ziet er bij nadere inspectie niet zo mooi uit als die van Ton in het andere topic... Maar ach, die van mij is dan zo'n '100-meter'-fiets. Zo een die mooi is van een afstand :+

Weet nog steeds niet precies welke carbs er onder mijn Z zitten. maatje 28mm en makkelijk af te stellen omdat het slechts een luchtafstelschroef/stationairschroef heet ipv ook nog zo'n benzineschroefje vooraan...

piccies
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Net ook even mee gereden; even stationair bijstellen, luchtschroefjes kwartslagje meer open en dat ging als een kanon. Eerste test zowaar geslaagd *O*

dat gaat mooi dus?
een tijdje terug was er een discussie over de sproeiermaat...
125 werd als te groot geopperd hoewel ik er vrij zeker van ben dat ik destijds 20000km heb gereden met 125 sproeiers en dat liep perfekt.
in combinatie met k&n, 4-1 sebring (open) en 1075 kit...het waren oem 26er z1000a1 carbs..

wat de blokken van ton aangaat, die man is goed bezig en maakt er iedere keer iets moois van maar vergeet niet dat hij zit op een schier onuitputtelijk magazijn met onderdelen en schijnbaar ook beschikt over een net zo onuitputtelijk budget...
daar wordt het een heel stuk makkelijker van....

maar nogmaals ik vind het mooi zoals ie bezig is :Y :Y geen brobbel of pruts werk met terugplaatsen van ouwe zuigers maar gewoon nieuw maken..
 
Laatst bewerkt:
Mooi, dan weet ik ook meteen welke carbs ik heb
Gelukkig staan die in de bijlage van hetzelfde handboek

wat betreft of het uitmaakt hoeveel je de luchtstelschroeven uit/indraait; op vakantie was een halve slag zomaar het verschil tussen 1/15 en 1/19 of in km: 160km naar de reservetank, of pas rond 220km...

-----------------------------------------------

Heb zojuist een op-en-neertje gedaan naar R'dam. 130 over de snelweg gekannoneerd en ik moet zeggen: dat ging prima! Soms even doorgetrokken naar 180 O-) en heb dan nog wel een idee dat ie wat te arm staat... Dus thuis even de schroefjes 1/8e slag naar binnen gedraaid. Zal de volgende keer wel merken of het beter gaat

Vlakbij huis even getankt, tussenstand: 1/15,06 l/km. Vond ik wel verrassend laag/OK voor wat ik dacht dat benzineslurpendgeweld was *D
 
Soms even doorgetrokken naar 180 O-) en heb dan nog wel een idee dat ie wat te arm staat... Dus thuis even de schroefjes 1/8e slag naar binnen gedraaid. Zal de volgende keer wel merken of het beter gaat
Dat is een flink verschil in verbruik inderdaad. Maar indraaien van de schroefjes maakt het mengsel juist armer.
Als de motor nu al te arm staat moet je ze juist uitdraaien, niet nog verder in.
Bij uitdraaien wordt het stationairmengsel rijker, want dan komt er een klein beetje extra lucht in, maar door het dunne kanaaltje veel meer Venturi-werking en daardoor in verhouding veel meer extra benzine, dus een rijker stationair mengsel.

Filmpje over een 1-cilinder motortje met een CV carburateur maar de plaats van de polit screw is aan de kant van de motor dus indraaien is armer mengsel, uitdraaien is rijker mengsel, net zoals bij die van ons. Ook het afstellen is hetzelfde . Afstellen met warme motor en net zolang uitdraaien tot je geen stijging van het toerental waarneemt. De voorlaatste stand was dan goed (want verder open draaien had immers geen zin meer...)


Maar als je merkt dat het op top wat te arm staat zou het ook aan de hoofdsproeiers of de naaldhoogte etc kunnen liggen. De bijdrage van de stationairsproeiers op volgas is er wel, maar draagt onder die gasschuifstand niet zoveel bij.

En kijk uit met een te arm mengsel, wordt veel heter, dus kans op thermische schade..
In geval van twijfel ga ik altijd liever iets te arm dan te rijk. Beetje benzine kost minder dan motorschade. :$
 
Laatst bewerkt:
ah, nu je het filmpje toont snap ik het; ik dacht eerder al van: dat klopt niet...
zoals ik al zei, mijn carb is dus van een later model, daar hebben ze em verplaatst :+

uitdraaien = armer
indraaien = rijker

ben er echt 100% zeker van; ook gezien het verbruik
zal wel zien/proberen of de naald standje hoger gezet moet worden :Y

full
 
Hallo iedereen,

Ik heb een kawasaki kz1000 J-2 en ben op zoek naar een 38mm voorvork van een KZ1000 J-2 of 3 uit '81-83. Liefst met luchtondersteuning.
Ik ben ook op zoek naar het onderste T stuk.

Moest iemand iets hebben liggen, laat gerust weten! Bedankt.

Groet,
 
ah, nu je het filmpje toont snap ik het; ik dacht eerder al van: dat klopt niet...
zoals ik al zei, mijn carb is dus van een later model, daar hebben ze em verplaatst :+

uitdraaien = armer
indraaien = rijker

ben er echt 100% zeker van; ook gezien het verbruik
zal wel zien/proberen of de naald standje hoger gezet moet worden :Y
Ja, we blijken allebei inderdaad een andere plaatsing van de luchtschroef te hebben en dan is het effect van in- of uitdraaien ook tegengesteld, zoals wordt uitgelegd in het filmpje.
Jij hebt de luchtschroef aan de luchtfilterkant. Daar is ie bij mij dicht (zie foto). Ik heb de luchtschroef aan de cilinderkant (in het midden onder aan de voorkant, net voor de inlaatrubbers), en daar heb jij waarschijnlijk niets.
Zoals in het filmpje ook al wordt gezegd is het resultaat van in- of uitdraaien van de stelschroeven omgekeerd.
Voor jou: indraaien is rijker.
Voor mij: indraaien is armer.

Succes met afstellen!! :] :]
full
 
Laatst bewerkt:
Ja, we blijken allebei inderdaad een andere plaatsing van de luchtschroef te hebben en dan is het effect van in- of uitdraaien ook tegengesteld, zoals wordt uitgelegd in het filmpje.
Jij hebt de luchtschroef aan de luchtfilterkant. Daar is ie bij mij dicht (zie foto). Ik heb de luchtschroef aan de cilinderkant (in het midden onder aan de voorkant, net voor de inlaatrubbers), en daar heb jij waarschijnlijk niets.
Zoals in het filmpje ook al wordt gezegd is het resultaat van in- of uitdraaien van de stelschroeven omgekeerd.
Voor jou: indraaien is rijker.
Voor mij: indraaien is armer.

Succes met afstellen!! :] :] [afbeelding]

Daarom begrijp ik zijn carburateurset ook niet :N

De carb´s van een Z1-R hebben beide schroeven. Mengselschroef aan de blokzijde, open draaien méér benzine, en een luchtregelschroef (rem-lucht) aan de luchtfilterzijde, open draaien méér lucht en dus minder benzine........ :? :? :? :?
 
Daarom begrijp ik zijn carburateurset ook niet :N

De carb´s van een Z1-R hebben beide schroeven. Mengselschroef aan de blokzijde, open draaien méér benzine, en een luchtregelschroef (rem-lucht) aan de luchtfilterzijde, open draaien méér lucht en dus minder benzine........ :? :? :? :?
Volgens mij waren die gelijk met mijn toenmalige Z1-R gasfabriekjes :?
 
Ik lees net dat Busso ook een replica uitlaat heeft voor de Z1000:

klik

prijs 700 euro + 100 euro vzk
 
Laatst bewerkt:
2017 CSBK

Classics

Voor de 6e editie van de ClassicSuperbikeMeeting keren we terug naar onze oude stek Motoport Uithoorn.
Eigenaar Mario Eikelenboom is samen met zijn zoon Jaivy zeer actief in de classic racesport. We zijn dan ook trots, dat Motoport Uithoorn wederom onze gastheer is.
Dit jaar zijn er nieuwe partners, die de Classic Superbikes een hart onder de riem steken, namelijk
het motorblad Kicxstart, Holland Motor Sports en Jaygui Racing.


Voor wie ?

Iedereen die in het bezit is van een motorfiets uit de jaren 70 of 80 met een race of sportief karakter is van harte welkom om deel te nemen aan de ClassicSuperbikeMeeting 2017.
Om een goed beeld te krijgen over welke motoren we het specifiek hebben, volgt hieronder een lijst van motoren, die mee kunnen doen aan de ClassicSuperbikeMeeting:

Kawasaki: type Z of GPZ, air cooled of liqued cooled
Uitvoering race, AMA of Endurance replica's

Suzuki: type GS, GSX of Katana air cooled
type GSXR 750/1100 eerste model oil cooled
Uitvoering race, AMA of Endurance replica’s

Yamaha: type FZ(R) 750/1000 eerste model liquid cooled
Uitvoering race, AMA of Endurance replica’s

Honda: type CB 750/900/1100 Bol d’Or
type CB 750 single camshafts
type VFR 750/1000
Uitvoering race, AMA of Endurance replica’s

Echter is een fraai gebouwde tweetaktracer, Ducati, Norton of Triumph ook welkom of twijfel je of jouw motor mee kan doen?
Stuur dan een mailtje.​
 
Ik lees net dat Busso ook een replica uitlaat heeft voor de Z1000:
prijs 700 euro + 100 euro vzk
Direct te zien dat het geen originele is, maar best een fraaie :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan