Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Als ze d´r achter zitten heb je iets minder last van massatraagheid, maar of je dat nou merkt :?
OK, we hebben net tegelijk zitten typen. Als onafgeveerde massa wordt verward met massatraagheid snap ik hoe het is bedoeld. In dat geval is de bewering over het veranderen van de onafgeveerde massa dus niet waar.
 
hoe kom je er nu bij dat t a1 is?? :? alleen om dat t in de adv. staat ? kun je alleen maar vaststellen aan de hand van t frame nr.,zoals hij op de foto staat heeft hij alleen maar de kenmerken van een a2 ,en anders is t imo een verknipte a1
 
hoe kom je er nu bij dat t a1 is?? :? alleen om dat t in de adv. staat ? kun je alleen maar vaststellen aan de hand van t frame nr.,zoals hij op de foto staat heeft hij alleen maar de kenmerken van een a2 ,en anders is t imo een verknipte a1
De adverteerder heeft er A1 bijgezet, en de motor (het frame in elk geval) is in 1977 gekentekend. Wat dat laatste betreft zou het een A1 moeten zijn, maar verder heeft ie inderdaad alles van de A2.

Zoals Bullfrog eerder al schreef:
Het enige uitsluitsel geeft het framenummer: t/m 27500 is een A1. Verder zijn er nog productiedatums ingeslagen in de velgen en de achtervork en nog een paar onderdelen.
(Bijv. 8E is mei 1978)

In elk geval 3x onderzoek doen voor je 'm koopt, maar ik krijg niet de indruk dat dat iemand die nu al actief is op dit topic of het z1 topic gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Waar een als A2 vermomde Z1000 A1 al niet toe kan leiden.

Leuke discussie over remklauwen en de positie daarvan, maar dat van die onafgeveerde massa ??
Bij mijn weten is igv. de voorvork van een motorfiets alles dat beweegt tov het afgeveerde frame (dus letterlijk niet is afgeveerd) onafgeveerde massa. Heel simpel, voor een right-side-up voorvork zoals in de Z1000 de onderpoten en alles dat daaraan is bevestigd, dus ook de remklauwen, wáár ze dan ook tov de voorvork zijn gepositioneerd.
Nu kun je natuurlijk gaan muggenziften over de veren zelf, remleidingen, kmteller-kabel, waar dit maar ten dele voor opgaat, maar ook ik zie niet in waarom een remklauw aan de andere kant van de vork meer of minder zou meetellen.

Ik zeg hiermee niet dat je het verschil in massa niet zou kunnen merken.
Door massatraagheid en de positie tov de denkbeeldige stuur-as (die ook gebruikt wordt voor de balhoofdhoek en naloop) zal er zeker invloed zijn.
Wat ook mij echter een raadsel is is waarom remklauwen aan de andere kant van de vork niet of anders mee zouden tellen met het de onafgeveerde massa op zich.
Positie van de klauwen tov de stuur-as maakt uit in massatraagheid, dus stuurgedrag, en zal op een licht fietsje nog merkbaar zijn ook, maar het gewicht van de klauwen wordt niet anders, dus waarom de onafgeveerde massa dan wel??

Ach Roger, dat van die massatraagheid klopt (ook al zal je er niets van merken) dat met dat onafgeveerde gewicht is ook een beetje waar (maar dan ook maar een heel klein beetje) maar was toendertijd wel het verkoopargument en werdt zelfs door de pers zwaar ondersteund met allerlei theorieën van "Paul Klaver" (motorblad "Motor")

Het was toen, relatief, nieuw en zag er anders uit dan tot dan toe gewend ondanks dat bv Honda het al eerder had (GL1000, CX500 etc.)
 
Vraagje.

Waar bestellen jullie onderdelen voor de Z. Ik heb een pakking nodig voor het blokdeksel.

En wellicht nog andere kleine zaken, te denken aan rubbertjes e.d..

Stefan.
 
Ik zoek meestal met catalognummers op ebay.de of via classickawaparts. Willem staat meestal ook wel op de beursjes, zoals Central Classics beurs in Houten
 
Vraagje.

Waar bestellen jullie onderdelen voor de Z. Ik heb een pakking nodig voor het blokdeksel.

En wellicht nog andere kleine zaken, te denken aan rubbertjes e.d..

Stefan.
Ik haal zulk soort rubbertjes, pakkingen, doorvoertjes en kleinspul eigenlijk altijd bij Willem. (classickawaparts.nl). Kan het mogelijk wel ergens anders een paar centen goedkoper vinden, maar als je de verzendkosten meerekent kom je ws hetzelfde of zelfs duuder uit. Wat Willem levert is goed en ik vind het altijd een leuk ritje naar Aerdt. Als ik me niet vergis heeft ie me bij mijn laatste bezoekje verteld ook weer paraat te zijn op de Z dag aanstaande zaterdag.
Hij kàn eigenlijk ook niet anders..
 
Laatst bewerkt:
De weersverwachting is de afgelopen uren nog bijgesteld naar morgen de hele dag droog. :}
Als dat niet verandert morgen met de Z naar de Zed-dag :]
 
Laatst bewerkt:
Die had ik ook op m'n Kawa zitten. Mooi geluidje hoor!
Heel braaf <4000rpm, maar alles daarboven is getrompetteer!
 
Leuk ding dus.
Onder de 4 krpm is op een Z1000 nog enigszins te rijden, dus kun je nog zonder huilende kinderen van de buren van huis naar de snelweg komen, alwaar dan blijkt dat de wereld vergaat. :Y
Die oordoppen waren dus niet te voorbarig ;)
 
Laatst bewerkt:
Oordoppen heb ik meestal in als ik langer dan een kwartiertje onderweg ben. Is veel fijner voor het gehoor.

Ik heb geprobeerd een filmpje te maken van het geluid van de uitlaat. De GOPRO heeft vaak last van windruis, maar bij deze clip viel het wel mee. Je snapt in ieder geval dat bij het gas opentrekken de motor er pas echt zin in heeft :)

 
Mooi filmpje!
Voor zulk soort dingen is dit topic bedoeld.
De Z heeft er inderdaad zin in. Klinkt goed :Y.
Mooie Z1000 ook. Ben jij nou degene die met de Z naar Z-Frankrijk en Italië is geweest met
met wie ik afgelopen zaterdag op de Z-meeting heb staan praten? 't Moet haast wel zo zijn, zoveel zwarte Z1000 A2's met dan ook nog deze kenmerken (oa. de buddy, zwart blok) kom je niet tegen. Kan haast geen toeval zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel geinig, nu ik het begin van het topic bekijk zie ik het ook. Eigenaar van de groene Kawa met duitse pijpjes?
Ik vind de 4-4 uitlaten mooier staan, maar het geluid uit het laserpijpje vind ik eigenlijk misschien wel mooier :9 Als je het gas opentrekt dan. Op lagere toeren plopt de 4-4 lekkerder.
 
Japanse pijpen, maar wel bij de Oosterburen gehaald ;)
 
Over twee weken het MotoGP spektakel in Assen, maar aankomende zondag eerst nog de Classic TT in Elst. :Y
Ik ga ervan uit dat er ook wel weer op de Z1000 gebaseerde motoren te zien/horen.
Vorig jaar mn. zijspannen met de Z1000 als krachtbron gezien.
Erg gezellig ondanks dat het weer toen niet ècht overhield.
Hopelijk is dat dit jaar beter, en deze keer ga ik ook zeker wat langer bij het snellere stuk van het 'rechte eind' staan, al was het in de laatste bocht ook mooi vorig jaar.

Element42

En een week daarna de 'echte TT' waarbij zeker géén op de Z1000 gebaseerde fiets te zien zal zijn (op de baan -O- )
 
Laatst bewerkt:
De adverteerder heeft er A1 bijgezet, en de motor (het frame in elk geval) is in 1977 gekentekend. Wat dat laatste betreft zou het een A1 moeten zijn, maar verder heeft ie inderdaad alles van de A2.

Zoals Bullfrog eerder al schreef:In elk geval 3x onderzoek doen voor je 'm koopt, maar ik krijg niet de indruk dat dat iemand die nu al actief is op dit topic of het z1 topic gaat worden.

Goedenmorgen, Mijn naam is Ko (heb mij voorgesteld onder het kopje "nieuwe leden")

Heb vorige week de Kawa a1(2) gekocht van Evert...ik zal vanmiddag even kijken naar het framenr. ivm identificatie of het nu een a1 of een a2 betreft...vind het iig een prachtfiets die ik na een paar proefritten bij Evert heb aangeschaft...ook na aankomst bij mij thuis nog een ritje gemaakt en liep...ja..liep prima...helaas wou ik zondag een rit doen en was er wat mis met de startmotor en na starten met een duwtje een vervelend slepend geluid...pech, maar zoals ik begrepen heb op de technische afdeling op dit forum niet iets heel ernstigs...blijft een prachtfiets waar ik enorm blij mee ben :Y ...ik laat hem in zijn geheel even nakijken aangezien hij lang heeft stilgestaan...zal hier het verloop posten...oh ja...ivm kenteken...las iets over orgineel kenteken ophalen? Graag wat tips (er zit nu wel een blauw kenteken op met letters-cijfers-letters)
full
 
Hoi Ko,

Ook welkom op dit 'oude Z100' topic. Inderdaad een hele mooie motor en leuk dat we 'm hier op het forum nog tegen gaan komen.
Jammer dat ie het even niet doet, maar als het inderdaad een losgedraaide rotor in de dynamo is is het relatief simpel en goedkoop te verhelpen. De mannen van het Z1/Z900 topic gaat geen technische vraag te ver.
Dat van die A1 of A2 is al uitvoerig aan bod gekomen. Alles aan de buitenkant wijst op een A2, maar (forgive me if I'm wrong) die zijn voor zover ik weet pas in 78 op de markt gekomen , en niet in 77. Jouw Z is volgens de RDW wel in 77 gekentekend dus dat klopt dan niet helemaal. Maar inderdaad het framenummer controleren en je weet het. Ben benieuwd hoe het zit..

Het kenteken dat je nu hebt is niet het originele kenteken, het is van recentere datum (ergens jaren 80, weet het niet eens zeker).
Een voertuig krijgt een nieuw kenteken als het is ingevoerd of als een van de kentekenbewijzen (vroeger deel 1, 2, en 3) kwijt is geraakt. Vooral deel 3, later 'overschrijvingsbewijs' wilde nog wel eens zoek raken, want je moest het niet bij je motor bewaren, net zoals nu dat briefje waar je de code van het overschrijven van het postkantoor op moet invullen.
Aangezien jouw Z niet is ingevoerd, maar een origineel Nederlandse motor is (ook weer volgens de RDW) moet er een kentekendeel zijn kwijtgeraakt, waarna een nieuw kenteken is aangevraagd.

Jouw motor is van 77, dus heeft origineel een kenteken beginnend met X_ gevolgd door 2 keer twee cijfers, of Z_ gevolgd door 2 keer twee cijfers. Dat kenteken heeft destijds ook op een blauwe plaat gezeten. Als je een historisch kenteken voor jouw motor aanvraagt krijg je een kenteken uit 77 en mag je ook weer officieel, legaal een blauwe plaat voeren.
Rijdt er niet slechter door, maar net even leuk als er ook een kenteken uit het jaar van toelating op 's Heeren wegen op zit toch? :Y
Mijn Z is van na 1-1-78, en ondanks dat ik er eenblauwe plaat op het mag het officieel niet (maag zowat een agent die het weet, het nummer ziet er wel echt uit uit (ZL.--.--). Alles dat met een M begint herkennen ze waarschijnlijk wel als 'te nieuw.' Daarmee zou ik de gok van een blauwe plaat persoonlijk iets minder snel nemen..

Jo huidige 'jaren 80' kenteken mag dus ook niet op een blauwe plaat want het is van na 1-1-78.
Die datum is de magische grens voor de blauwe plaat maar ook voor het kúnnen aanvragen van een historisch kenteken bij de FEHAC.
Ik denk dat je gelijk alle info hiervoor vindt als je 'FEHAC historisch kenteken' googled.

Mijn auto uit 91 (jonkie ;) ) heeft zo'n vreselijk jaren 2014 kenteken want is ingevoerd, maar omdat die auto van na 1-1-78 is kán ik er helaas geen kenteken uit de 90's (Z_- 2 cijfers - twee letters) voor aanvragen. |(

Als ik een uitlaat tegenkom post ik 'm hier of stuur je een PB. Ik heb niets meer (of nog niets) van de MP adverteerder uit België gehoord op mijn vraag of ie de 4-2 nog heeft. Als er reactie komt hoor je het!!

Voor nu succes met het fixen van het huidige probleem en heel veel plezier, en fijne kilomters met je Z1000.
Hij ziet er prachtig uit!
 
Laatst bewerkt:
Goedenmorgen, Mijn naam is Ko (heb mij voorgesteld onder het kopje "nieuwe leden")

Heb vorige week de Kawa a1(2) gekocht van Evert...ik zal vanmiddag even kijken naar het framenr. ivm identificatie of het nu een a1 of een a2 betreft...vind het iig een prachtfiets die ik na een paar proefritten bij Evert heb aangeschaft...ook na aankomst bij mij thuis nog een ritje gemaakt en liep...ja..liep prima...helaas wou ik zondag een rit doen en was er wat mis met de startmotor en na starten met een duwtje een vervelend slepend geluid...pech, maar zoals ik begrepen heb op de technische afdeling op dit forum niet iets heel ernstigs...blijft een prachtfiets waar ik enorm blij mee ben :Y ...ik laat hem in zijn geheel even nakijken aangezien hij lang heeft stilgestaan...zal hier het verloop posten...oh ja...ivm kenteken...las iets over orgineel kenteken ophalen? Graag wat tips (er zit nu wel een blauw kenteken op met letters-cijfers-letters)[afbeelding]

Ok, het frame nr. is 024878 (A1 dus) motor nr. is KZT00AE06221 (A2) lijkt erop dat er op het A1 frame een A2 is gebouwd...jammer, maar dat maakt hem niet minder mooi...nog steeds heel blij mee en voor een goede prijs als ik het vergelijk met de machines die er te koop staan.

Ook ben ik in de history gedoken en heb bij de RDW de gegevens opgevraagd...en wat blijkt tot mijn verbazing...het kenteken is geschorst geweest vanaf iig 04-12-1999...verder gaan ze daarin niet terug...bijzonder gevalletje?

Ook de kentekenhouders even terug gekeken:
Kentekenhouders Periode
16-06-2016 t/m heden (ik dus 8-) )
06-04-2016 t/m 16-06-2016 (Evert)
07-11-2015 t/m 06-04-2016 (5 mnd)
17-09-1983 t/m 07-11-2015 (32jr.)

Ok, morgen (weer) op de trailer naar Horeon motor in Zwanenburg voor een complete check-up en reparatie.

Ik ga deze prachtige machine weer roadworthy krijgen :] :Y

full
 
Zelfs op het karretje ziet ie er prachtig uit.
Maar dus inderdaad toch iets 'eigenaardigs' mee 'aan de hand.'
Frame van de A1 en onderdelen A2. Hebben we het er toch niet voor niets over gehad eerder in dit topic.
Jouw kentekenzoektocht loopt terug tot 1983, dus dan lijkt me dat het jaar van afgifte van het vervangende kenteken.
Als je het kenteken (jouw huidige kenteken, MF-77-HK) intikt op de RDW site (RDM OVI) zul je zien dat de datum toelating en afgifte eerste kenteken is geweest op 8 juli 1977. Dat is voor 1-1-78, dus kun je voor jouw motor via de FEHAC een historisch kenteken aanvragen en dat op een blauwe plaat laten 'drukken'.
Maar eerst weer rijdend krijgen inderdaad. :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ko,

Ook welkom op dit 'oude Z100' topic. Inderdaad een hele mooie motor en leuk dat we 'm hier op het forum nog tegen gaan komen.
Jammer dat ie het even niet doet, maar als het inderdaad een losgedraaide rotor in de dynamo is is het relatief simpel en goedkoop te verhelpen. De mannen van het Z1/Z900 topic gaat geen technische vraag te ver.
Dat van die A1 of A2 is al uitvoerig aan bod gekomen. Alles aan de buitenkant wijst op een A2, maar (forgive me if I'm wrong) die zijn voor zover ik weet pas in 78 op de markt gekomen , en niet in 77. Jouw Z is volgens de RDW wel in 77 gekentekend dus dat klopt dan niet helemaal. Maar inderdaad het framenummer controleren en je weet het. Ben benieuwd hoe het zit..

Het kenteken dat je nu hebt is niet het originele kenteken, het is van recentere datum (ergens jaren 80, weet het niet eens zeker).
Een voertuig krijgt een nieuw kenteken als het is ingevoerd of als een van de kentekenbewijzen (vroeger deel 1, 2, en 3) kwijt is geraakt. Vooral deel 3, later 'overschrijvingsbewijs' wilde nog wel eens zoek raken, want je moest het niet bij je motor bewaren, net zoals nu dat briefje waar je de code van het overschrijven van het postkantoor op moet invullen.
Aangezien jouw Z niet is ingevoerd, maar een origineel Nederlandse motor is (ook weer volgens de RDW) moet er een kentekendeel zijn kwijtgeraakt, waarna een nieuw kenteken is aangevraagd.

Jouw motor is van 77, dus heeft origineel een kenteken beginnend met X_ gevolgd door 2 keer twee cijfers, of Z_ gevolgd door 2 keer twee cijfers. Dat kenteken heeft destijds ook op een blauwe plaat gezeten. Als je een historisch kenteken voor jouw motor aanvraagt krijg je een kenteken uit 77 en mag je ook weer officieel, legaal een blauwe plaat voeren.
Rijdt er niet slechter door, maar net even leuk als er ook een kenteken uit het jaar van toelating op 's Heeren wegen op zit toch? :Y
Mijn Z is van na 1-1-78, en ondanks dat ik er eenblauwe plaat op het mag het officieel niet (maag zowat een agent die het weet, het nummer ziet er wel echt uit uit (ZL.--.--). Alles dat met een M begint herkennen ze waarschijnlijk wel als 'te nieuw.' Daarmee zou ik de gok van een blauwe plaat persoonlijk iets minder snel nemen..

Jo huidige 'jaren 80' kenteken mag dus ook niet op een blauwe plaat want het is van na 1-1-78.
Die datum is de magische grens voor de blauwe plaat maar ook voor het kúnnen aanvragen van een historisch kenteken bij de FEHAC.
Ik denk dat je gelijk alle info hiervoor vindt als je 'FEHAC historisch kenteken' googled.

Mijn auto uit 91 (jonkie ;) ) heeft zo'n vreselijk jaren 2014 kenteken want is ingevoerd, maar omdat die auto van na 1-1-78 is kán ik er helaas geen kenteken uit de 90's (Z_- 2 cijfers - twee letters) voor aanvragen. |(

Als ik een uitlaat tegenkom post ik 'm hier of stuur je een PB. Ik heb niets meer (of nog niets) van de MP adverteerder uit België gehoord op mijn vraag of ie de 4-2 nog heeft. Als er reactie komt hoor je het!!

Voor nu succes met het fixen van het huidige probleem en heel veel plezier, en fijne kilomters met je Z1000.
Hij ziet er prachtig uit!

Hartstikke bedankt voor de (uitgebreide) post :)

Dat met het kenteken ga ik zeker doen...bedankt voor de tip..,heb net weer iets gepost en ben meer te weten gekomen over eerdere eigenaren enzo...de motor werkelijk heeeel lang de weg niet meer op geweest...iig niet vanaf 1999...laat hem helemaal nakijken bij Horeon motoren...die vinden het wel interessant *D , morgen gaat hij op de trailer erheen en dan maar afwachten...ik hou je (jullie) op de hoogte ;)

Oh ja...natuurlijk zeeer geïnteresseerd in de 4 in 2 uitlaten...dat zou toch prachtig zijn :}
 
op zich helemaal niet verkeerd dat de motor jááááren heeft stilgestaan.
Stilstaan is nooit heel goed voor een blok (al kun je het heel netjes doen, olie op de zuigers etc etc), maar slijten doet het slitstaand in elk geval niet
Momenteel is ie na als die jaren stilstaan waarschijnlijk 'beter' dan als er al die tijd op gereden zou zijn.
Helemaal (laten) nakijken kan zeker geen kwaad. Vertroetelen zo'n oudje! :Y
 
Ok, het frame nr. is 024878 (A1 dus) motor nr. is KZT00AE06221 (A2) lijkt erop dat er op het A1 frame een A2 is gebouwd...jammer, maar dat maakt hem niet minder mooi...nog steeds heel blij mee en voor een goede prijs als ik het vergelijk met de machines die er te koop staan.


[afbeelding]

Ook het motornummer (KZT00AE06221) wijst op een A1. Maar klopt dit wel? want dat moeten 6 cijfers zijn. Het motornummer t/m 042500 is een A1 en vanaf 042501 is en A2. Als het eerste cijfers een 5 is i.p.v. een 0, dan is de motor in de USA gefabriceerd.
 
Ook het motornummer (KZT00AE06221) wijst op een A1. Maar klopt dit wel? want dat moeten 6 cijfers zijn. Het motornummer t/m 042500 is een A1 en vanaf 042501 is en A2. Als het eerste cijfers een 5 is i.p.v. een 0, dan is de motor in de USA gefabriceerd.

Nou...als ik niet secuur ben is de discussie oneindig :) ok...komt hij weer het nr. Is KZT00AE062214...ben even wezen kijken...excuses.
 
Terug
Bovenaan Onderaan