Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

De vorkpoten van de Z650 zijn toch wat korter dan die van de Z900/Z1000? (correct me if I'm wrong)
Als dat zo is heb je daardoor een steilere balhoofdhoek, minder naloop. Hierdoor ook meer gewicht (van motor en bestuurder) op het voorwiel dat direct merkbaar is in een strakker stuurgedrag. Mijn voorpoten zijn nu doorgestoken tot ze niet verder konden Tot tegen het stuur aan, ik schat zo'n 15 mm, en de achterkant staat door langere schokkers wat hoger, maar meer is zeker mogelijk. Als ik geen 'recht M-stuur' kan vinden wil ik iets met clipons boven de kroonplaat gaan proberen. De Fehling clipons hebben 35 mm hoge clampen, dus zou best wel eens een leuke doorsteek en verbetering van geometrie kunnen opleveren.

Klopt natuurlijk, maar die tip ging puur om het omzetten van de 650 kroonplaat en t stuk.
 
Is ook wel leuk om t ding een beetje op z n neus te zetten,
maar pas wel op met hogere snelheid ,stabieler wordt tie er niet van :X
 
De ELR van 'Yorbol' is toch te koop gegaan ....
https://www.marktplaats.nl/a/motore...0e0388e6d92801da23b01cd75831b&previousPage=lr

full


:}
 
Laatst bewerkt:
Nou, heb de offset even gemeten bij mijn z1000, die zit op 60mm.... Huh? Dat hoort dan ca. 45mm te zijn? _O- Het is maar goed dat ik de Z niet gekocht heb voor z'n uitmuntende stuureigenschappen.

Veel onderdelen van mijn Z zijn trouwens van een Z1R, maar kan me niet voorstellen dat daar veel verschillen in zit met een Z1000.

Wat de offset op deze Z is weet ik niet, maar voor 5500 is het (in vergelijking met wat men tegenwoordig durft te vragen) een mooie prijs. Gisteren tegengekomen.
Doch maar één foto, en ook nog best klein... Maar het is een mooie-foto-motor :+
full



Prachtige motor die Z1100R trouwens, maar hoeveel is bieden naar waarde daarvoor?
 
Klopt natuurlijk, maar die tip ging puur om het omzetten van de 650 kroonplaat en t stuk.

Na navraag bij Ton Turbo het verlossende antwoord.

Z1-900 t/m Z1000-A2 T-stuk met 60mm offset origineel. Z650 idd 45mm en toepasbaar in de 900 en 1000 serie (vanaf Z900-A4, ivm de tellerbevestiging)
Je hebt natuurlijk ook de boven kroonplaat van de Z650 nodig.

Mijn fiets (Z900-A4) heeft al een 45mm setje en stuurt zeker in de vele haarspeldbochtjes hier lichter en makkelijker in dan toen ik hier een paar honderd kilometer gereden heb met mijn broers Z1-B.
Dacht toen dat het kwam door de banden, hij had Conti´s en ik de Brugsteentjes, maar dat was het dus niet.
 
Na navraag bij Ton Turbo het verlossende antwoord.

Z1-900 t/m Z1000-A2 T-stuk met 60mm offset origineel. Z650 idd 45mm en toepasbaar in de 900 en 1000 serie (vanaf Z900-A4, ivm de tellerbevestiging)
Je hebt natuurlijk ook de boven kroonplaat van de Z650 nodig.

gewoon de vork van een zrx erin en je offset problemen zijn opgelost ;)
 
Na navraag bij Ton Turbo het verlossende antwoord.

Z1-900 t/m Z1000-A2 T-stuk met 60mm offset origineel. Z650 idd 45mm en toepasbaar in de 900 en 1000 serie (vanaf Z900-A4, ivm de tellerbevestiging)
Je hebt natuurlijk ook de boven kroonplaat van de Z650 nodig.

Mijn fiets (Z900-A4) heeft al een 45mm setje en stuurt zeker in de vele haarspeldbochtjes hier lichter en makkelijker in dan toen ik hier een paar honderd kilometer gereden heb met mijn broers Z1-B.
Dacht toen dat het kwam door de banden, hij had Conti´s en ik de Brugsteentjes, maar dat was het dus niet.

:t
Wat ik eergister gegeten heb weet ik niet meer, maar die tip die ik ruim 20 jaar geleden kreeg heb ik nog kunnen onthouden _O-

In mijn geval staat de z900 al op kleinere 17" wielen en dus wat voorover.
 
Tja ik heb zelfs verzaakt om te klussen vanwege de kou... en er moet nog het een en ander gebeuren. Maar zodra de pekel een beetje weg geregend is kan ik rijden hoor.

is er al iets voor een z1000 dag verzonnen trouwens, dat moet er ook wel aankomen toch?

Die beugel zie je trouwens niet vaak, replica's vind je alleen van de z900 beugel. Past ook hoor, die heb ik namelijk :+
 
is er al iets voor een z1000 dag verzonnen trouwens, dat moet er ook wel aankomen toch?
Nee nog niet, maar vorig jaar kreeg ik niet de indruk dat Premium Motors de Z old and new - meet and greet met toen als thema '40 jaar Z1000' een eenmalig evenement wilt laten. De meeting was vorig jaar ergens begin april, en de voorbereidingen waren op dit moment al in volle gang. Ik zal eens contact opnemen en vragen naar de plannen voor 2018.
Voor dit jaar heeft Kawa immers de walgelijk mooie Z900RS die optisch dichter dan ooit bij de echte Z1 op wielen gezet.
Daar moet weer wat mee te doen zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Tja ik heb zelfs verzaakt om te klussen vanwege de kou... en er moet nog het een en ander gebeuren. Maar zodra de pekel een beetje weg geregend is kan ik rijden hoor.

is er al iets voor een z1000 dag verzonnen trouwens, dat moet er ook wel aankomen toch?

Die beugel zie je trouwens niet vaak, replica's vind je alleen van de z900 beugel. Past ook hoor, die heb ik namelijk :+

Ik heb nog zo‘n beugel liggen met flaporen, chroom is niet meer helemaal mooi, wat krasjes. Kan weg voor 10 euro als iemand inetresse heeft..

And .... its gone!
 
Laatst bewerkt:
Hier maar eens wat piccies plaatsen van de voortgang van de fiets van mijn maat, voorheen een Z1000ST. In het verre verleden hebben we deze al eens omgebouwd naar eenzitter , andere lampjes, tellertje, bredere en verstevigde achterbrug en brede wielen..:





Ondertussen is al heel wat spul weer verkocht maar als iemand nog interesse heeft in dit voorwiel (3,5x18) en 320mm remschijven eventueel met remklauwen op adapters, laat maar wat horen!



Door middel van het uitwisselen van versnellingsbak en koppelings onderdelen werd het blok omgebouwd van cardan naar ketting:







Daarna waren zuigers, cylinder en kop aan de beurt… die zagen slecht uit.. Het rijden met open kelken heeft het blok duidelijk niet goed gedaan, ondanks relatief weinig kilometer na de vorige revisie:







Die spullen werden uitbesteed aan de firma Scheuerlein in Duitsland, niet de goedkoopste maar zeker niet de duurste. Ze hebben een grote werkplaats en verkopen goede onderdelen. Ze hebben hun eigen overmaat zuigers, zelfs in afwijkende maten die ook tussen de standaard overmaten zitten.



De kop werd ook maar gelijk gevlakt:



De carburateurs werden in de kundige handen van een van onze forumvrienden weer tot nieuwstaat getoverd:





Een van de verrassingen die we (ik) tegenkwamen was deze zelfbouw kabelboom. Dat moet dus opnieuw gemaakt worden!



Er zou een enkelzijdige swingarm inkomen en voor en achterwiel moesten driespaaks worden. Duidelijk dus dat er een Triumph achterwiel in moest maar de achterbrug? Hij had er drie in huis, de Triumph brug zou teveel werk worden:



De VFR750 brug paste beter en was minder werk, de naaf van het Triumph wiel past daarin dus we konden de centrale moer aanhouden waarmee het wiel vastzit..



Helaas is het linksysteem van de VFR ruk omdat het over een heel korte afstand werkt met een heel sterke veer, dus maar een ander (verstelbaar) linksysteem gemaakt van draadogen en verstelbare B-King dogbones om de ZX10R shock enigszins netjes te laten werken.. eerste poging ..



tweede poging:





Zo ziet het er uit van de andere kant:



En de ZX10R shock in beeld:



wordt vervolgd ...
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat een inderukwekkende big Zed worden.
Heel veel succes met verder bouwen en uiteraard volgen we het hier graag.
 
Mathh,
Citeer; Door middel van het uitwisselen van versnellingsbak en koppelings onderdelen werd het blok omgebouwd van cardan naar ketting:

Heb jij daar ook een reportage van !....welke onderdelen heb jij gebruikt en welke problemen ?
 
Mooi project Mathh!
Zo kom je nog eens leuke uitdagingen tegen...
Donderdag haal ik mijn Zed ook weer op, carburateurs zijn nu afgesteld. 87,4pk op het achterwiel. Door het afstellen op de testbank hebben ze nog 7pk gevonden.
 
Mathh,
Citeer; Door middel van het uitwisselen van versnellingsbak en koppelings onderdelen werd het blok omgebouwd van cardan naar ketting:

Heb jij daar ook een reportage van !....welke onderdelen heb jij gebruikt en welke problemen ?

Tsjah, je vindt vanalles op internet, het is alleen nooit compleet. En dat komt door de verschillende bouwjaren waardoor diameters van uitgaande assen en bijbehorende lagers, dichtringen en blokdeksels ook meeveranderen. Theoretisch heb je bij de 79er een langere uitgaande as nodig als je naar ketting wil, dus een versnellingsbak van een z1 komt in aanmerking. Een hele bak want de tandwielen zijn op elkaar ingelopen. Echter ... er zitten nogal wat verschillende onderdelen over de jaren gemonteerd. Veertje van het schakelpedaal, schakelpedaal zelf, blokdeksel, schakelwals met bijbehorende vork en veer zijn aandachtpunten. Ik heb twee ST‘s tegelijk omgebouwd en wat ik me ervan kan herinneren hebben we in deze ST geprobeerd de eigen koppeling te laten zitten, wel de tandwielen verwisseld van de ene as naar de andere. Schakelwals staat nu nog verkeerd (neutraalpositie / neutraalschakelaar) en hij schakelt nu erg stroef dus dit blok gaat nog eens open, maar dat moest toch nog gebeuren. Het andere blok waar wel alles is omgewisseld is goed. Daar had ik alleen een ander blokdeksel en pakking nodig.
Het is te doen maar het helpt als je een paar bakken met onderdelen hebt liggen ;)
 
Laatst bewerkt:
is er al iets voor een z1000 dag verzonnen trouwens, dat moet er ook wel aankomen toch?
Zondag 15 april is de Kawasaki-dag bij Premium Motors.
Niet specifiek Z en al helemaal niet specifiek de oude Zeds, dus ook geen 'officiële' Zed-street. -O-

De nadruk komt deze keer te liggen op de jonge bestuurders, lees: de A2 motoren, 35 kW.
Met flink lekke zuigerveren kunnen die van ons daar best voor in aanmerking komen, maar onze Zeds zijn niet opgenomen in het programma deze keer. Het is geen probleem om met een aantal oudjes bij elkaar te komen op die dag, want Kawa is Kawa, maar dan moeten we dat zelf even organiseren.

Ik ga er wel even kijken hoor, dus als er meer liefhebbers zijn even via dit topic of PB iets afstemmen.
 
Laatst bewerkt:
Top, ik ga ook alleen als ik geen week nodig heb de Z weer toonbaar te krijgen.
Tegen die tijd PB-en we even!
 
Terug
Bovenaan Onderaan