Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Nee, ik ga wel naar België, naar de classic motorsprint in Eeklo.
Sluit inderdaad wat beter aan bij jouw Z. ;)
Ik ga niet naar de Z-meeting, teveel andere dingen te doen en ik wist niet dat het was. Mogelijk een optie voor volgend jaar. Veel plezier bij de classic motorsprint, en z1000King bij de Z-meeting neem ik aan.

Vandaag na een leermoment van het Z1 topic de tank van de Z ontdaan van 95 oktaan benzine en gevuld met ethanol-vrije BP Ultimate. Elke Z-tankvulling die dit jaar nog komt doen met ethanolvrije benzine en het snufje ethanol dat er nu nog in zal zitten zal tegen de tijd dat de Z echt de winterslaap in gaat in arbeid zijn omgezet. Verder is ook de rempedaal aangepast, dus mijn Z is nu eindelijk klaar *O* . Enige is dat ik nog een keer wil gaan meten/testen aan het startrelais.

Uit het Z1-topic, waarvoor dank:
De ethanol in de 95 oktaan benzine schijnt water aan te trekken waardoor je tijdens de winterslaap ondanks dat de tank vol is als je 'm wegzet tòch water en dus roest in de tank kunt krijgen. BP Ultimate (98) of Shell V-Power (95) zijn vrij van ethanol.
 
Laatst bewerkt:
Eerste plaats bij de Classic motorsprint in Eeklo. De 2 snelsten waren allebei Z1000's, maar die andere Z1000 van Corné Beekers uit Breda schakelde zichzelf uit in de halve finale met een kettingbreuk. Mijn motor had veruit de meeste peekaas, dus het was eem makkie zou je denken. Ik had al 12 jaar geen wedstrijd meer gereden en mijn achterband (Pirelli Diablo Corsa) was waardeloos. Korte of lange burnout maakte niet uit: ik had elke run steeds de eerste 30 meter wielspin, waardoor het leek alsof de motor niet goed vooruit kwam. Eenmaal overgeschakeld naar de volgende versnelling en de motor begon serieus te accelereren. De tijden vielen dus tegen, maar de eindsnelheid was goed.
Helaas heb ik nog geen foto's. Zelf heb ik dan geen tijd om foto's te maken.
 
Eerste plaats bij de Classic motorsprint in Eeklo. De 2 snelsten waren allebei Z1000's, maar die andere Z1000 van Corné Beekers uit Breda schakelde zichzelf uit in de halve finale met een kettingbreuk. Mijn motor had veruit de meeste peekaas, dus het was eem makkie zou je denken. Ik had al 12 jaar geen wedstrijd meer gereden en mijn achterband (Pirelli Diablo Corsa) was waardeloos. Korte of lange burnout maakte niet uit: ik had elke run steeds de eerste 30 meter wielspin, waardoor het leek alsof de motor niet goed vooruit kwam. Eenmaal overgeschakeld naar de volgende versnelling en de motor begon serieus te accelereren. De tijden vielen dus tegen, maar de eindsnelheid was goed.
Helaas heb ik nog geen foto's. Zelf heb ik dan geen tijd om foto's te maken.

Gefeliciteerd!
 
Gefeliciteerd!!
Juist als je nog wint met zo'n suboptimale band is de voldoening nog groter.
 
Gefeliciteerd!!
Juist als je nog wint met zo'n suboptimale band is de voldoening nog groter.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik natuurlijk de motor met de meeste pk's had. Verder een langere achtervork en een airshifter.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden was ik al begonnen met wat rondrijden en informeren naar een locatie voor het organiseren van de de 40-jaar Z1000 meeting. Vandaag ben ik daarmee verder gegaan en heb ik een Kawa-dealer getroffen die het leuk vindt de '40-years-Z1000-celebration' bij hem te organiseren.

Het is best een zoektochtje geweest, want niet elke dealer heeft iets met de oudjes of houdt simpelweg niet van mee-organiseren van dergelijke activiteiten. Soms vond ik de motorzaak een erg druk volgepropte showroom of klein parkeerplaatsje hebben, waardoor ik het persoonlijk wat minder geschikt vond voor het organiseren van een meeting.

Maar voor Premium Motors in Apeldoorn geldt dat alles niet.
Premium Motors | motor occasions | Kawasaki | KTM | Hyperpro | Bagster
Een mooie, grote, ruim opgezette motorzaak waar je met gemak een uurtje rond kunt lopen voor je alles hebt gezien.
Officieel Kawasaki en KTM dealerschap, veel nieuwe en gebruikte motoren, kleding- en accessoire-shop, een coffee corner en meer dan voldoende parkeergelegenheid.

En dat alles schitterend gelegen op de Veluwe.
Die locatie lijkt mij helemaal OK.
Als het weer dan ook een beetje doet wat het vandaag deed gaat het helemaal goed komen.. 8-)

full

Het duurt nog minstens een half jaar, maar bij deze de locatie alvast.
De meeting zou kunnen op een zaterdag of op de eerste zondag van de maand in het mooiweerrijders-seizoen (april-sept). De datum prikken we nog, en communicatie vindt van mijn kant plaats via dit topic. Misschien ook wel via de kanalen die Premium Motors heeft, maar daar ga ik niet over.
Ik zal ook één keer een advertentie in het Z1/900 topic plaatsen , want de voorlopers van onze Duuzends mogen toch zeker niet ontbreken.
:}

Dat was 't voor nu wat betreft de update over de 70's-80's-Z1000 meeting.
Volgend jaar verder.
Voor nu naar buiten met die Z's! Het kan nog!! :] :]
 
Laatst bewerkt:
Mooi initiatief hoor Roger !

Ben je ook bij Nol Bikker geweest ? Die is van de oudjes en is in het verleden al vaker het toneel geweest van jubileum feestjes van oude Kawa's.... :]
 
Laatst bewerkt:
Ben je ook bij Nol Bikker geweest ? Die is van de oudjes en is in het verleden al vaker het toneel geweest van jubileum feestjes van oude Kawa's.... :]
Ja, dat weet ik zeker. Heeft een leuke collectie staan! Aangezien hij eigenlijk elk jaar al een Z-dag organiseert waar ook best wel wat oudjes naartoe komen lijkt het mij juist leuk het een keer ergens anders te doen, dus ook in een ander gedeelte van het land. Als ik helemaal niemand zou hebben kunnen vinden bij wie het had gekund zou het een mogelijkheid zijn geweest hoor, maar om bovengenoemde reden niet mijn eerste keuze deze keer.

En 't is een mooi ritje ernaartoe. De doorgaande wegen op de Veluwe zijn geen bochtencircus, maar ondanks dat is een ritje over de Veluwe ook niet het meest onaantrekkelijke dat je kunt doen.
Wel binnendoor komen dan, niet over de A1/A50. 8-)
 
Laatst bewerkt:
@ Roger,

Leuk idee een Z1000 (maar ook "Z" dag) bij een ander adres dan Nol Bikker.

Lijkt me leuk er bij te zijn maar is me nèt ff te ver weg :+

Hou ons op de hoogte, ik ben heel benieuwd naar de opkomst.

Succes en groet,
Marcel vanuit een heet Oostenrijk 8-)
 
Staat nu al op € 2000,00, ben benieuwd of we deze ooit tegen gaan komen :+
Ik ook, en als dat zo is bij deze het bewijs dat we 'm al eens hebben gespot ;).
2000 Euro is geboden door een handelaar aan de naam van de bieder te zien.
En dan te bedenken dat de verkoper er maar 1 Euro voor vroeg.....

Dat je niet bij de 40-years-Z1000 meeting komt valt me toch wel een beetje van je tegen. _O-
Maar uiteraard zal er tzt een (foto)-verslagje volgen.

Geniet van het prachtige weer en de bochten in Oostenrijk!! :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn rechter spiegel verloopt af en toe tijdens het rijden door de trillingen.
Je kunt er niet bij om het iets strakker te draaien. Heeft iemand van jullie dit wel eens gehad en verholpen?
Ik denk aan iets 'diks' op het kogelgewrichtje spuiten waardoor het een beetje als borgvloeistof gaat werken.
Iets dat echt hard wordt lijkt me te definitief. Tectyl erin en de overmaat er weer uitgieten?
Iemand zoiets wel eens gedaan met goede ervaring?

De andere spiegel rammelt een beetje tegen het kapje. Alleen een vervelend geluid, maar zal met een stukje tochtstrip erachter/tussen proppen al wel opgelost zijn.
Kan natuurlijk ook aan de andere kant, in principe zit ie dan klem in de behuizing en kan ie ook niet meer verlopen.

Andere openstaande dingetje:

Starten op de startmotor gaat 'm niet meer worden.
Startrelais doorgemeten en dat is zo goed als kapot.
Af en toe laat het spanning door en gaat de startmotor draaien, maar meestal hoor ik 'm alleen klikken zonder spanning te geven. Als dit alles was zou het gemakkelijk te maken zijn, maar zelfs met de startmotor rechtstreeks aangesloten op de accu van de motor (12,4 V) of op die van een auto (12,9 V) draait de startmotor alleen zonder iets mee te nemen.
Kabel geïnspecteerd en het aansluitpunt schoongemaakt en ingevet met vuurvrije vaseline mocht niet baten.
Met wat ik nu heb gedaan weet ik dat de sm elektrisch genoeg krijgt, maar dat het aan de sm op de startkoppeling moet liggen. Een 'halve verbouwing' heb ik geen zin in/tijde voor, dus zolang de kickstarter het goed blijft doen is dat de manier.
Jammer, maar het is niet anders.
 
Laatst bewerkt:
Al loctite geprobeerd? Uiteraard de spiegel dan wel goed afstellen

Enneh... de Kawa trilt toch niet zo?
 
Al loctite geprobeerd? Uiteraard de spiegel dan wel goed afstellen
Enneh... de Kawa trilt toch niet zo?
Dat kun je toch niet in het kogelgewrichtje' krijgen?
Zou het er alleen van de zijkant ingieten, en als vastlijmen het doel is heb ik daarvoor goedkopere alternatieven.
Denk dat ik het eerst maar met een paar stukje schuimrubber ga proberen als de gouden tip niet gaat komen. Heel simpel er tussen te proppen en als het niet werkt ook weer vrij eenvoudig eruit te halen om iets anders te proberen.
Hard trillen doet ie niet, maar blijkbaar genoeg voor mijn gemakkelijkst te verstellen spiegel..
 
Laatst bewerkt:
Hier de volgende Z1000 op Marktplaats.
Niet helemaal origineel (en niet alleen de uitlaat zoals de verkoper doet vermoeden), maar zeker een nette.
80.000 km is wel redelijk veel. Zal waarschijnlijk een heel eind tegen blokrevisie aanzitten, dus of de vraagprijs van 5.250 keiharde Euro's dan gerechtvaardigd is ...... Maar nogmaals een nette is het zeker

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...e6d92801da23b01cd75831b&previousPage=lr&pos=6

full


Vandaag zelf ook weer met de Z bezig geweest. Helemaal afgesopt en vervolgend lekker droog gereden. Mijn mooiweer-seizoen eindigt vroeg dit jaar voor de Z. Hij staat nu af te koelen in de garage, dus de komende avonden eens even de restanten 'vetzooi' verwijderen, alles eens even mooi in de was zetten, blanke delen in de olie, accu eruit, tank aftoppen met ethanolvrije brandstof, banden van de grond en een hoes tegen het stof erover, en dan lekker slapen. :z :z

Mijn Z heeft nu 45.000 km op de klok en ik heb nu voor de tweede keer dit jaar gemerkt dat ie nu toch wel wat olie verbruikt. Aan het olieniveau in het peilglas, maar ook een rook uit de uitlaten zodra de motor echt warm is. Eerst was dat overwegend uit één uitlaat, maar nu toch wel duidelijk zichtbaar uit allemaal.
Olie kost geen kapitaal en een rampzalig verbruik is het echt niet. Maar zolang er voldoende olie inzit kan het blok er niet kapot aan gaan en ik rijd geen 10.000 km per jaar op de Z, dus ik ga er niets aan doen anders dan olie bijvullen.

En de medeweggebruikers achter me laten genieten van zo'n heerlijke nostalgische geur :P .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan