Is 2000 km met inrij olie heel erg schadelijk?

////////

Rookie
3 apr 2016
1
0
Hallo ik heb 3 weken geldeden een Yamaha wr125x gekocht en de verkoper zij dat als ik 1000 km op de teller had weer langs moest komen voor ze eerste beurt. Toen hij 1000 km op de teller had ben ik naar de zaak gegaan en heb gevraag waneer hij voor ze beurt kon (is niet de gunstigste tijd om een afspraak te maken dat weet ik) de 1000 km beurt staat gepland voor 6 april maar ik heb inmiddels al bijna 2000 km op de teller staan omdat ik er elke dag mee naar school en naar werk ben gegaan. nu vroeg ik mij af of dit echt dat je zegt super schadelijk is of dat je zegt nu zo min mogelijk op rijden en dan gewoon die beurt laten doen wat ik al van plan ben.
 
Dit soort marges zitten er echt wel in hoor.

Ik weet van een Yamaha motorscooter waarvan het motorblok bij 35.000km vast liep. De eigenaar bleek nooit olie te hebben gewisseld en ook nooit naar het peil gekeken te hebben. Ongelooflijk maar zulke berijders zijn er blijkbaar ook. Bij demontage bleek er haast geen olie in het blok te zitten. Dan zal het met jouw motor wel meevallen.

Bij het inrijden kan een motor iets olie gebruiken. Omdat er niet zo heel veel olie in zit (1,15 liter als ik het goed heb) zou ik wel even het oliepeil in de gaten houden voor zover je dat niet al doet.
 
Welkom op MF, waar de grappen blijven rollen :+

Als het om een nieuwe motor gaat dan zijn er altijd 'gewenste' procedures waarmee de motor zo goed mogelijk wordt ingereden. Echter zolang er genoeg olie in je motor zit kan je er gewoon mee rijden.

In short: nee, het is niet super schadelijk.
 
Hallo ik heb 3 weken geldeden een Yamaha wr125x gekocht en de verkoper zij dat als ik 1000 km op de teller had weer langs moest komen voor ze eerste beurt. Toen hij 1000 km op de teller had ben ik naar de zaak gegaan en heb gevraag waneer hij voor ze beurt kon (is niet de gunstigste tijd om een afspraak te maken dat weet ik) de 1000 km beurt staat gepland voor 6 april maar ik heb inmiddels al bijna 2000 km op de teller staan omdat ik er elke dag mee naar school en naar werk ben gegaan. nu vroeg ik mij af of dit echt dat je zegt super schadelijk is of dat je zegt nu zo min mogelijk op rijden en dan gewoon die beurt laten doen wat ik al van plan ben.

De reden van die eerste wissel na 1000km is dat een nieuw blok moet inlopen. Alle bewegende delen e.d. gaan zich naar elkaar zetten. Daarbij kan een beetje slijtage optreden. Met die eerste oliewissel verwijder je dat (wat er af slijt) uit je blok. Soms wordt er voor die eerste 1000km zelfs olie met een ander viscositeit gebruikt. Na die beurt stap je over op de reguliere olie.
 
Opmerkelijk, die jongen heeft net een nieuwe hobby en dit forum ontdekt. En dan krijgt hij uitgerekend van 2 moderatoren een flauw antwoord waar hij niets mee kan. Leuke 1e indruk van het forum..
 
Opmerkelijk, die jongen heeft net een nieuwe hobby en dit forum ontdekt. En dan krijgt hij uitgerekend van 2 moderatoren een flauw antwoord waar hij niets mee kan. Leuke 1e indruk van het forum..

Met deze reply zal ie zeker wel wat kunnen ?


Het antwoord van de eerste Mod is, naar mijn idee, een opmerking waar hij best wat mee kan.
Het is een opmerking van een Mod die zelf een motorzaak runt en er verstand van heeft en zegt dat hij die laatste dagen ook wel zal kunnen overbruggen. Ik zie niet wat daar flauw aan is.

De 2e reply... die is van Bolski.
Verder heb ik daar niets aan toe te voegen :+
 
Hallo ik heb 3 weken geldeden een Yamaha wr125x gekocht en de verkoper zij dat als ik 1000 km op de teller had weer langs moest komen voor ze eerste beurt. Toen hij 1000 km op de teller had ben ik naar de zaak gegaan en heb gevraag waneer hij voor ze beurt kon (is niet de gunstigste tijd om een afspraak te maken dat weet ik) de 1000 km beurt staat gepland voor 6 april maar ik heb inmiddels al bijna 2000 km op de teller staan omdat ik er elke dag mee naar school en naar werk ben gegaan. nu vroeg ik mij af of dit echt dat je zegt super schadelijk is of dat je zegt nu zo min mogelijk op rijden en dan gewoon die beurt laten doen wat ik al van plan ben.

Gewoon vanaf morgen op de fiets naar school en plak er nog wat jaartjes aan vast.

En anders ga je naar een andere dealer voor een beurt die wel tijd voor je heefd.

Nee ik ben geen moderator :+
 
Laatst bewerkt:
Wachten tot je op 1000 staat en dan pas afspraak maken is misschien niet heel slim, had je beter alvast iets eerder kunnen doen. Aan de andere kant, 1000 beurtje kost nog geen uur tijd, misschien had de dealer iets flexibeler kunnen zijn en kunnen proberen het even tussendoor te regelen. Je hebt daar tenslotte net een nieuwe motor gekocht dus een beetje behulpzaamheid mag ook wel.

Maar zoals gezegd, schadelijk zal het niet direct zijn.
 
Nee, het is niet schadelijk. Maar het is wel het verstandigste om gewoon zo snel mogelijk de oliewissel te doen. Je kan er best nog wel mee naar school blijven rijden. En het oliepeil moet je altijd in de gaten blijven houden. Probeer het toch zeker wel 1x in de week ff te checken, vooral als je de motor net hebt en hem nog niet helemaal kent :)

En vraag straks bij de onderhoudbeurt gerust iets meer informatie, hoe je de olie moet peilen. Dit verschilt ook per motor, soms moet de motor warm zijn om te peilen, en soms ook koud. Ook het type olie is heeeeel erg belangrijk. Gooi er altijd speciale olie in voor motoren, nooit voor auto's ! Maar vraag dit ook gewoon bij de dealer :)
 
Nee, het is niet schadelijk. Maar het is wel het verstandigste om gewoon zo snel mogelijk de oliewissel te doen. Je kan er best nog wel mee naar school blijven rijden. En het oliepeil moet je altijd in de gaten blijven houden. Probeer het toch zeker wel 1x in de week ff te checken, vooral als je de motor net hebt en hem nog niet helemaal kent :)

En vraag straks bij de onderhoudbeurt gerust iets meer informatie, hoe je de olie moet peilen. Dit verschilt ook per motor, soms moet de motor warm zijn om te peilen, en soms ook koud. Ook het type olie is heeeeel erg belangrijk. Gooi er altijd speciale olie in voor motoren, nooit voor auto's ! Maar vraag dit ook gewoon bij de dealer :)
Voor elke rit.
 
Het antwoord van de eerste Mod is, naar mijn idee, een opmerking waar hij best wat mee kan.
Het is een opmerking van een Mod die zelf een motorzaak runt en er verstand van heeft en zegt dat hij die laatste dagen ook wel zal kunnen overbruggen. Ik zie niet wat daar flauw aan is.

...
:^

Als je dan toch al er over heen zit, gaat de motor de laatste paar dagen op en neer naar school ook wel halen, ondanks de hogere km stand.
 
Meer het feit om het gemier tegen te gaan wat je kunt krijgen bij een garantie geval.
Het is dan makkelijk te zegen voor de verkopende partij tja meneer misschien heeft u er verkeerde olie in gedaan of niet genoeg.

Of...als het zo uitkomt: Geen garantie, want u heeft 2.000 km gereden ipv 1.000 voor u langskwam voor de controlebeurt.
 
:^

Als je dan toch al er over heen zit, gaat de motor de laatste paar dagen op en neer naar school ook wel halen, ondanks de hogere km stand.

Dit is al in combinatie met latere reacties al beter. TS weet natuurlijk niet dat Martell hier zijn brood mee verdient en versterkt met de andere vroege reacties had hij niet-echt antwoord op zijn vraag. Hij zal begrijpen dat de motor er niet op een bepaalde datum mee stopt maar hij zal bezorgd zijn of hij zijn nieuwe aanwinst schade heeft toegedaan door niet tijdig de 1e olie te wisselen. Hij heeft nu zijn antwoord iig

Edit: als hij dat nog lees dan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan