KTM lc4 620

LuMen

MF'er
21 mrt 2016
34
2
Uitgeest
Hallo,

Ik heb zins kort een KTM LC4 620, ik heb er nu zelf +-100km mee gereden en het bevalt me prima :]

Maar vandaag dacht ik eens even een stukje te gaan rijden, maar moest eerst de voorvork na kijken wat er ratelde wat in me rechter poot. Na even kloten had ik dat probleem opgelost, dus ik een test rondje rijden, na ongeveer 1 kilometer rijden begon me motor te sputteren en blokkeerde me achterwiel en viel uit. Daarna nog geprobeerd de motor weer aan te kicken maar er zat geen beweging meer in de kickstart. Ik naar huis gelopen (was gelukkig redelijk in de buurt '( )

Thuis heb ik de ''kleppendeksel'' eraf gehaald waarna ik gelukkig de kickstart weer kon bewegen en ik weer compressie hoorde.
Maar nu me vraag;

Het onderdeel in de rode cirkel zit compleet los op de nokkenas, wat is dit en hoe hoort dit vast te zitten?

En in de blauwe cirkel licht een C-ring los ik neem aan dat deze in die groef hoort die ernaast zit? en is het normaal dat dit zomaar los komt?

1DtqlaM.jpg
 
Dat ding in de rode cirkel is de automatische kleppenlichter (decompressor)en zit inderdaad vrij los op de nokkenas. In de groef bij het nokkenaslager hoor een ring te zitten die voorkomt dat het lager en nokkenas gaan schuiven.
 
Dan is dus die ring die nu los om de nokkenas hangt van het lager. En die kleppenlichter kan ik gewoon vrij om de nokkenas heendraaien. Zowel horizontaal en verticaal. Dat lijkt me toch niet de bedoeling :9

Ik ga vamiddag even kijken of ik de hele nokkenas eruit krijg zonder alles uit elkaar te halen.
 
Ik zie geen ring op de foto. Er hoort een soort van seegering voor het lager in de groef te zitten.
Als je de waterpomp er uit pakt en het nokkenaskettingwiel van de nokkenas haalt kan je de nokkenas er uit halen. Zorg dat je kettingwiel en ketting niet naar beneden dondert. Let op de timing bij het terug zetten. Je kan de krukas blokkeren op bdp dmv. de bout voor onder in het karter. je moet dan die dikke ring er af halen, de bout valt dan in een uitsparing in de krukwang.
De kleppenlichter zit met erg veel speling met een klein veertje op de nokkenas. je kan deze enkele mm's bewegen maar slechts een klein stukje draaien.
 
Die ring is ook niet te zien op de foto maar het is inderdaad een soort van seegerring alleen dan zonder de oogjes. Ik ben dan bang dat er iets van de nokkenas is afgebroken waardoor de nokkenas geblokkeerd werdt door de kleppenlichter. Want de kleppenlichter is echt compleet los van de nokkenas.
 
Nou, ik heb zojuist de nokkenas eruit gehaald, ik kan nou niet gelijk zien wat het probleem is/was.

De decompressor zit inderdaad gewoon vast zoals het hoort.
De lagers zien er gewoon goed uit zonder veel slijtage en draaien vrij.
En die seegerring lijkt me ook gewoon goed tenzij er oogjes aan moeten zitten, maar van wat ik op internet kon vinden hoort dit niet.


Nu vond ik wel her en der kleine stukjes plastic? Vooral op het draad van de bout waarmee de nokkenaswiel mee vast zit. Ik heb geen idee waar dit vandaan moet zijn gekomen. Het zat zegmaar achter de ring die gelijk vooraan op de moer zit.


Hier nog wat foto's, die bout die ik bedoel staat er ook op

Wat lijkt jullie de beste volgende stap? :/
 
Laatst bewerkt:
dat is geen seegering maar een circlip en dus zonder oogjes.

Circlip wil met de kop eraf halen er nog wel eens afkomen, los hangend aan je tandwiel blijft het niet lang heel.

volgende stap?? heb je olie al gedraind en bekeken? en voor de timing te checken kun je de linker zijkant van het blok (koppelingszijde) loshalen (na olie drainen).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de olie gedraind en zag er niks speciaals aan, daarna de koppelingsdeksel eraf gehaald. Daar zag ik ook niet heel veel spannends.

Het enige wat ik overal in het blok vind zijn kleine stukjes ?plastic?
Hier twee foto's eraf, niet heel duidelijk maar kreeg het er niet beter op :+

Is er iemand die deze stukjes herkend? Het is een beetje koper kleurig.
JQm7A33.jpg

7Ijm9no.jpg
 
Laatst bewerkt:
pfff tis zo lastig met die "internet problemen" , maar het is dus niet magnetisch dat spul

er heeft iets denk ik even je bak geblokkeerd, en verpulverd.. Maar dat "spul" ligt niet bovenin bij de nokkenas? Want dan is de kans groot dat het uit een lager beneden komt of iets dergelijks..
 
Het is inderdaad altijd een beetje behelpen zo over het internet.

Het is inderdaad niet magnetisch, het lag ook niet bij de nokkenas alleen bij het nokkenas tandwiel, maar dat klopt natuurlijk dan ook wel.

Ik zal vamiddag de koppelingsplaten ect. gaan demonteren want ik vermoed dat het daar achter ergens niet helemaal lekker meer zit.
 
Nou, de koppeling demonteren ging niet helemaal vanzelf. Maar ik heb het geheel eraf en gelijk een andere besteld, want er was wat gesneuveld tijdens het demonteren |( .

Verder zijn alle lagers goed en zit nergens speling op. Ik ben bang dat het dan toch de cilinder zelf is. Is er nog een goede manier om dit te controleren zonder de hele cilinder eraf te halen?
 
cilinder eraf halen is toch geen werk?

misschien is het een stuk pakking of iets dergelijks van de cilinderkop. 4 boutjes en je kan het wat beter bekijken, nu blijft het gissen.

Wat heb je dan gesloopt bij je koppeling?? Is toch allemaal vrij degelijk daar op wat borg pennen en plaatjes na misschien?
 
Nee opzich zou dat niet veel werk moeten wezen, alleen is de vorige eigenaar zo vriendelijk geweest om de 2 moeren aan de onderkant/zijkant van de cilinder dol te draaien :/ dus heb weer wat te doen.

Maar in het koppelings plaat houder zegmaar waar de platen in gaan was al gescheurd, en ik had geen slagmoersleutel tot mij beschikking dus ik zette me koppelings sleutel erop z'n universele en met dopsleutel verlengt met een pijp. Maar het zat zo vast dat alles afbrak -O-. Maarja gelijk een nieuwe is altijd beter :9

Klopt het trouwens als de kleppendeksel eraf is dat je gelijk een stuk minder compressie heb?
 
Ik heb geen flauw idee, waterpomp was goed en de olie pomp ook.. En ik neem aan dat als de waterpomp stil staat er eerst koelvloeistof uit het reservoir komt? Dus ik ben er nog niet achter wat het veroorzaakt heeft. |(
 
damn, dat ziet er lekker uit, is dat oxidatie of metaal aan de zuiger ? (zit op een kut pc die niet vergroot zoals ik wil :+ )

Was de pakking wel gewoon heel?


Klopt het trouwens als de kleppendeksel eraf is dat je gelijk een stuk minder compressie heb?
- eeeh ik zou niet weten waarom? de bovenkant van de cilinder is nog "intact" toch? en je bak/blok ventileerd mbv slangen altijd, alleen is nu de opening groter :)
 
Natuurlijk heb je minder compressie als je de kleppendeksel eraf haalt.
Je kleppen blijven dan dicht en hij kan daardoor geen lucht aanzuigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan