Olie lampje begint te branden na tijdje rijden

maaa17

Die hard MF'er
10 sep 2011
521
0
den haag
Goededag,

Ik heb een gilera runner vxr 200 uit 2005. Na een tijdje rijden 20 - 30 minuten begint het motorolie lampje te branden terwijl er voldoende olie in zit. In het begin brandt het lampje niet en ik vroeg mij af wat dit kan zijn?


Bedankt
 
Verkeerde olie erin is het eerste wat ik zou checken. Als de juiste viscositeit er al in zit, is het waarschijnlijk slijtage. Warme olie is dunner dan koude, en na 20 min is de olie op bedrijfstemperatuur.
 
Bedankt voor de reacties

Ik heb zelf de olie al ververst en het zeefje schoongemaakt. Ik heb een repair manuel van Hayness en liet aan de scooterzaak zien welke olie ik nodig had. Ik neem aan dat ik de goede olie er in heb gedaan. Na dit gebeurde het nog steeds. De olie die er in zit is 5w40 4 takt.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of er een fatsoenlijk oliefilter in jouw blok zit (lijkt me wel), dan deze vernieuwen.
5W40 is echt heeeel erg dun als het heet is, je zou dan nog 10W40 of 50 kunnen proberen en probeer nog wat andere ervaringen van mensen met een soortgelijk model te achterhalen.
Hoeveel km. heeft het motortje eigenlijk gedraaid?
Is erg belangrijk want het blok kan al gewoon aan revisie toe zijn.
 
Ik denk ook aan ruime passingen (slijtage).
Mik er eens dikkere olie in, dit zal het probleem een aantal maanden uitstellen zodat je kunt sparen voor nieuwe lagers of een vervangend motorblok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan