Cilinder diameter meten door het bougiegat

El Snorro

MF veteraan
19 jun 2007
24.455
0
ik wil bij 2takt motoren waarbij de bougie recht in de kop zit (dus niet in een hoek) de diameter van de cilinder meten, zonder de kop eraf te halen.

Ik heb uiteraard al op google gezocht, en kwam hierbij op de tooltje uit
Bore Scissor Tool :: Tools :: Wahl Bros. Racing

16-541TN%20Bore%20Scissor%20Tool.jpg


Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit nauwkeurig? Het gaat om 50cc (kreidler etc) blokken met een diameter van +-40mm.
Afwijking tolerantie die gehanteerd wordt is 1%

Weet iemand of zo'n stukje gereedschap ook ergens in europa te koop is?

Of is er een andere betrouwbare manier?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je bij een 50cc niet voldoende zuigerslag hebt om dat tooltje er helemaal in te krijgen. + bij een luchtgekoelde kreidler zitten de koelvinnen op de kop nogal in de weg voor het gedeelte wat uit het bougiegat steekt.

En dat is lang niet nauwkeurig genoeg om de boring te meten voor een overmaatse zuiger oid.
 
Gewoon even kopje eraf halen? Zijn 4 moertjes en nieuw pakking kan je zo bestellen.
Soms heeft een fietsen/brommer maker er nog wel 1 liggen.
Kun je gelijk de boel ook even bekijken.
 
Gewoon even kopje eraf halen? Zijn 4 moertjes en nieuw pakking kan je zo bestellen.
Soms heeft een fietsen/brommer maker er nog wel 1 liggen.
Kun je gelijk de boel ook even bekijken.

Openingspost uberhaupt wel gelezen?
We willen het het liefst zonder de kop los te halen.
Op de bovenstaande manier doen we het nu al...

Ik denk dat je bij een 50cc niet voldoende zuigerslag hebt om dat tooltje er helemaal in te krijgen. + bij een luchtgekoelde kreidler zitten de koelvinnen op de kop nogal in de weg voor het gedeelte wat uit het bougiegat steekt.

En dat is lang niet nauwkeurig genoeg om de boring te meten voor een overmaatse zuiger oid.

slag is ook 40mm (als het in orde is ;) )

koelvinnen zou je inderdaad wel een punt kunnen hebben. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft.

Gaat er ook niet om voor de zuiger in te meten, maar of een brommer wel 'legaal' is. :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij worden deze ook al vrij veel gebruikt om "vals spelers" in andere 2-takt sectoren te betrappen. Koelribben kunnen wel eens roet in het eten gooien..
 
En iets van twee aluminium strips op elkaar, met een scharnierpunt in het midden? Beetje zoals een schaar.

Kan je zo smal en zo lang/kort maken als je zelf wil. Zorgen dat de breedte in de cilinder exact evenveel is als erbuiten. En dan de breedte van de armen buiten de cilinder meten.
 
Volgens mij worden deze ook al vrij veel gebruikt om "vals spelers" in andere 2-takt sectoren te betrappen. Koelribben kunnen wel eens roet in het eten gooien..

Goed teken, die koelribben zouden we gewoon eens moeten proberen denk ik hoe dat uit komt.

Nu nog een adres in de EU vinden als het even kan.. (heb jij geen connectie??)
 
Gaat vast om oldtimer cross in de 50cc klasse?
Dus de VHS, gebben en KVV en alle andere exemplaren.
Bij een kreidler staat normaal gesproken het bougiegat niet in lijn met de boring(bij geforceerde koeling tenminste)
Misschien anders iets met een schaarmechanisme?
 
Terug
Bovenaan Onderaan