Suïcide clutch op een Yamaha Royal star(hydraulische kopp.)

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik wil het een en ander aanpassen aan mijn Royal star trike en een van die dingen is dus een suïcide shifter.
Nu heb ik een paar mogelijkheden en hoop hier op een advies wat de beste manier is en hoe ik die kan (laten) uitvoeren.

Om te beginnen moeten jullie weten dat deze motor een hydraulische koppeling heeft.
1 van de opties is een voetclutch monteren, dit met een losse pomp en reservoir en dan een jockey shift.
Probleem is hierbij dat je een behoorlijke aanpassing moet maken aan je linker voetsteun omdat je die pomp moet plaatsen en goed bedient kan worden.
2e opties is de koppeling bij de schakelhendel, maar het punt hierbij is dat je dan het reservoir op zijn zij krijgt(hydraulisch weet je nog) en dus zal hiervoor een oplossing bedacht moeten worden.

Mogelijk zijn er nog andere oplossingen maar die hoor ik graag.
Zelf kom ik er niet zo goed uit welke weg het beste te bewandelen is.

Kant en klare sets kan ik online iig niet vinden, dit zou wel het prettigste zijn.
 
Alvast bedank voor de reacties.
Bananeman kan je mij eens uitleggen hoe je dit bedoelt?(of een voorbeeld)
Als ik mijn hendel gebruik of een voetrem intrap zal de pomp ingedrukt worden, hoe je dit dan voor elkaar krijgt met een kabel is mij niet helemaal duidelijk.

Superduc, ja met een voetkoppeling vind ik eigenlijk ook prima en heeft zelfs mijn voorkeur.
Maar het gaat hier om mijn Yamaha Royal star trike en niet om mijn Harley.
Anders was het vinden van een kant en klare set wel makkelijk.
Maar een kant en klare set voor de Royal star kan ik al niet vinden, en om een Harley kit aan te passen aan deze trike vind ik te veel gedoe en dan zal dat uiteindelijk veel meer gaan kosten(althans dat vermoeden heb ik).
 
Aan voetpedaal hrc achter hangen.
Jockey maken voor schakelen.
Dat klinkt als een auto koppeling. Een beetje eng, als je de koppeling loslaat omdat je bijvoorbeeld je evenwicht verliest schiet de motor er vandoor.
Ik zou liever een wip/wap koppeling hebben als op een oude Harlie. Die vrij blijft staan tot je hem inschakelt. Maar hoe je dat hydraulisch doet heb ik niet zo snel een beeld bij.
 
Dat klinkt als een auto koppeling. Een beetje eng, als je de koppeling loslaat omdat je bijvoorbeeld je evenwicht verliest schiet de motor er vandoor.
Ik zou liever een wip/wap koppeling hebben als op een oude Harlie. Die vrij blijft staan tot je hem inschakelt. Maar hoe je dat hydraulisch doet heb ik niet zo snel een beeld bij.
Tja :)

Hoe noemde ze het ook alweer? Suïcide clutch oid?

En het gaat om een trike, dat zal schelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
full
 
Nou op de trike is het idd niet zo eng denk ik.
Je kan niet omvallen, en je hoeft je voeten niet op de grond te zetten.
Dus je kan ten alle tijden je voet op die koppeling houden.
Op mijn Harley zou ik het ook absoluut niet doen, ik vind het op een motor te groot risico.

@bananeman: heel handig dat beugeltje nog nooit gezien.
Hebje toevallig ook een linkje waar ze zoiets hebben(of een benaming zodat ik kan googelen)
 
Heb ze gevonden.
Is een aardige optie.
Heb ook contact gehad met efm autoclutch.
Die leveren een semi automaat koppeling voor de Royal star(wel schakelen maar geen koppeling nodig)
Qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik aangezien alles gekocht zal moeten worden.
Dus even kijken welke het gaat worden.
Denk de autoclutch want is net wat veiliger denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan