Onderhouds beurten zelf doen?

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi, heb nu sinds 4 maand mijn eigen eerste brommert, wel altijd interesse gehad(en geleerd van mijn pa, die zelf ook altijd motoren had) in onderhoud en techniek van zo'n machine.

Nou kom ik tegen mijn 4000km aan binnenkort,rijd er bijna dagelijks mee dus onderhoud is voor mij zelf ook belangrijk, en zat te denken, wat ik zo zie en lees over het "onderhoud" dat ze doen waarvoor menig hem naar de dealer brengt, zou ik zelf(met wat hulp O-) ) best thuis zelf kunnen, gereedschap e.d. zijn er verder wel.

Nu is mijn vraag wat doet men allemaal bij zo'n beurt(kleppen stellen e.d. schat ik) en moet ik nog ergens bijhouden wat er allemaal aan gedaan is? Sinds ik hem niet naar de dealer breng en dus ook geen dealer onderhoud in het service boekje komt te staan(misch een probleem met verkoop??). Nog tips? zat zelf te denken aan bonnen van onderhouds middelen bewaren o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Onderhoud van mijn nieuwe motor laat ik door de merkdealer waar ik het bij heb aangeschaft doen aangezien de motor 2 jaar fabrieksgarantie heeft MITS ik het laat uitvoeren door een gecertificeerd Husqvarna dealer. Overigens ben ik zeer tevreden met die dealer en ik mag altijd erbij staan en observeren wat de monteur allemaal doet tijdens het onderhoud. Hij legt het dan ook uitgebreid uit zodat ik (in de toekomst) dit ook zelf kan doen. Je leert wel enorm veel tips en tricks door een uurtje erbij te staan, zo heb ik weer flink wat geïnvesteerd in nieuw specifiek gereedschap.

Bij alle oudere motoren die geen fabrieksgarantie meer hebben doe ik het onderhoud zelf. Goed gereedschap is wel een must. Vooral een momentsleutel, locktite en een goede doppen set zijn enorm belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan