'universeel'luchtfilter dat wel filtert.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
Dag mensen,
voordat terwijl ik het luchtfilterhuis van mijn 1991 jawa 350 twin 'aanpas'om een tussenrubber tussen het eerstgenoemde deel en de niet-originele carburateur (pasmaat 40mm)vroeg ik me af of er naast die powerfilters, 'dure'k&n's (zijn die echt zo duur?) ook andere, liefst papieren filters(die schijnen toch het best te filteren) die ik wellicht makkelijker op deze carb. kan aansluiten.
Ik ben wel van plan er een soort van behuizing omheen te frutten om het meeste vuil buiten te houden..

Hierover nadenkende kom ik op het idee van 'schuimfilters' die je met plakolie in moet dingesen..
ik kan me voorstellen dat die heel snel dicht gaan of juist naar verloop van tijd minder tegendruk geven doordat de olie er uit druipt?

Weer een topic ter uwer vermaeck en mijner leeringhe..

Sammie.
 
Dag mensen,
voordat terwijl ik het luchtfilterhuis van mijn 1991 jawa 350 twin 'aanpas'om een tussenrubber tussen het eerstgenoemde deel en de niet-originele carburateur (pasmaat 40mm)vroeg ik me af of er naast die powerfilters, 'dure'k&n's (zijn die echt zo duur?) ook andere, liefst papieren filters(die schijnen toch het best te filteren) die ik wellicht makkelijker op deze carb. kan aansluiten.
Ik ben wel van plan er een soort van behuizing omheen te frutten om het meeste vuil buiten te houden..

Hierover nadenkende kom ik op het idee van 'schuimfilters' die je met plakolie in moet dingesen..
ik kan me voorstellen dat die heel snel dicht gaan of juist naar verloop van tijd minder tegendruk geven doordat de olie er uit druipt?

Weer een topic ter uwer vermaeck en mijner leeringhe..

Sammie.
Ik zou voor een schuimfilter gaan. Die filteren heel goed, de olie druipt er niet uit omdat je het filter niet moet verzuipen in de olie, het moet vettig zijn zodat het kleeft.
Je kan het schuim los kopen en zelf een constructie van draad maken waar het in of om blijft zitten.
 
..Je bedoelt een gaasframe, schuim er omheen binden, in de speciale olie zetten en evt. een behuizing omheen maken?

Ik kan me voorstellen dat de olie er uit druipt, waardoor het filter minder goed filtert en/of minder weerstand gaat geven, is dat idee misplaatst?

En dit?
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent

Ik ben net op zolder geweest, ik heb nog zo'n klein powerfiltertje liggen waar ik foam omheen had geknoopt met elastiek..ik denk voor de enfield destijds..
Filterolie en elastiek gaan letterlijk in elkaar op.. :Y
 
Laatst bewerkt:

Je hebt gelijk;
Ik ben wat aan het blaten zonder duidelijke vraagstelling.. :$

Ehm, ik zoek dus een luchtfilter die ik meteen op de 40mm kelk van de carb. kan plempen(om later er een behuizing omheen te frutten, of liever meteen want het zal de carburatie wellicht beïnvloeden..)

Er zijn K&N filters, die nog een schuimkraag nodig zouden hebben?

Ik zag bij de brommerboer inderdaad wel eens van die rode foambolletjes liggen. of misschien voor de motorcross. Kan via google zo gauw niet iets vinden met afmetingen/merk/verkrijgbaarheid.

Ik heb een fles luchtfilterolie en dat is erg raar zeer kleverig spul. Ik kan me voorstelen dat 1 zandbriesje op een zomerdag het ding meteen vol zit, dus goede behuizing nodig?

Tenslotte nog hele coole van jvmotors met papieren element, maar geen idee hoeveel tegendruk die geven.( en het zou een beetje een vlag op een modderschuit zijn..)http://www.jvmotors.nl/a-43831634/luchtfilters-en-oliefilters/luchtfilter-voor-amal-389/ en hoever zou't met regen/nat weer het papier verzadigen?

Hier zitten vast mensen die zich veel met motorsport en tuning bezighouden en wellicht verschillende soorten lufi's door de handen hebben gehad.
Wat kan men me aanraden?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat er echt wat aan te raden is.
Omdat elk merk en model motor anders reageert op een "vaste constante" hoeveelheid lucht die een luchtfilter maximaal doorlaat.


Even een voorbeeldje van Honda. Een model uit 1987 van 700CC en exact hetzelfde model uit 1988 met 750CC.
Beide hebben exact hetzelfde luchtfilter. Ook zijn de specificaties op papier exact hetzelfde. Zelfde pk's, zelfde koppel en even snel op de 100m en topsnelheid is even hoog.
Van het bouwjaar 1988 zijn er niet veel van geproduceerd, maar 3000 omdat de motormarkt instorte. Van model 87 zijn er veeel meer geproduceerd.
K@n heeft dus een filter geproduceert voor deze beide jaartallen. Helaas bleek het filter alleen goed te functioneren op bouwjaar 88, bouwjaar 87 had een vette dip.
Na klachten van klanten dat de hele sproeierbezetting aangepast moest worden, heeft K@N besloten om een prefilter te maken. (en om de omzet te verhogen)
Een extra foampje bovenop het luchtfilter voor iets meer weerstand, dus minder lucht.

Dus Honda kon met 1 luchtfilter 50CC verschil opvangen, die van K@N niet.
Dus het lijkt me eigenlijk niet dat je zomaar een willekeurig luchtfilter kunt pakken. Eigenlijk moet je rejetten of je moet geluk hebben.
Soms maken de prestaties ook niet uit en gaat het alleen om de look..
 
Wat is het probleem met 're'-jetten' ofwel de carb opnieuw afstellen?
Dat moet zowieso gebeuren als je een ander luchtfilter plaatst..

De meeste mensen hebben daar geen zin in omdat ze denken dat ze dat zelf niet kunnen en omdat het daardoor centjes kost.

Ik had het trouwens over K&N's in combinatie met het standaard luchtfilterhuis en had al wel verwacht dat je met een weerwoord zou komen.
 
Oh, dank je voor je verwachting...Fijn om aan je wensen te voldoen. :Y
..wat ik niet snap gezien ik toch vermeld dat ik het std. luchtfilterhuis weghaal(..'aanpas')??
 
Laatst bewerkt:
..Je bedoelt een gaasframe, schuim er omheen binden, in de speciale olie zetten en evt. een behuizing omheen maken?

Ik kan me voorstellen dat de olie er uit druipt, waardoor het filter minder goed filtert en/of minder weerstand gaat geven, is dat idee misplaatst?
Ja, dat bedoel ik, maar zonder behuizing.
large-foam-air-filter-48mm-short-neck-for.jpg


En de olie druipt er echt niet uit. Je drenkt het schuim in de olie en knijpt het daarna uit tot er geen olie meer uit komt. De resterende olie kleeft voldoende om te blijven zitten en stof vast te houden.
 
Top, dank voor de info.
Ik heb wat op die dingen gezocht, zelfs op 40mm aansluiting kom je vrijwel alleen bij brommer/scootershops uit.
Dan vraag ik me af of die filters die daar worden aangeboden niet te klein zijn voor een 350cc motor?

Heeft een schuimfilter qua werking voordelen op de 'droge' K&N?
 
Gewoon bij een crossmotor zaak gaan kijken (of bij de 'tuning' scootershops).

Ik ben zelf fan van Twinair filters. Die hebben een heel breed assortiment aan filters waaronder erg veel universele met allerlei soorten aansluitingen. Ik weet 100% zeker dat ze filters hebben die aan jouw eisen voldoen :D
Mijn ervaring is dat ze niet eens perse geolied hoeven te worden, ligt een beetje aan de plaats waar ze zitten. (dus of er veel vuil bij kan komen)


Voorbeeldje:
twin-air-atv-filter-1.jpg


air_filter_bultaco_sherpa_twinair.jpg
 
Twinair was ik idd bij scooterzaken al tegengekomen.. wellicht wort het er zo 1.
De filterolie doe ik heb staan is zo kleverig, dat als je het aan je handen krijgt je spiderman-associaties krijgt.
Ik denk dat je het filter idd goed moet leegknijpen..
Hmm crossmotor zaak in de buurt.. geen idee, brommerzaak wel.. maar zijn die niet te klein voor de 350 twin?
 
Als die theorie klopt, dan zou je met de Jawa op dezelfde inlaatmaat een 400% groter filter nodig hebben dan een opgefokte (race) brommer.

Deze 2400cc 20 klepper zou bij 6000rpm dan volgens diezelfde theorie een filter ter grootte van een tuinkabouter moeten hebben, maar niets is minder waar:

Intake01.jpg
 
Sammie heeft het over een Jawa, een tweetakt twin.
Maar als je de originele luchtinlaat van de Jawa bekijkt denk ik dat het filter niet overdreven veel groter hoeft je zijn ten ozichte van een viertakt. Het aantal liters per minuut is groter, maar het heeft minder stop en go, de stroom is constanter.
Het filter hoeft alleen de pieken aan te kunnen.
 
Ik stop de filters in een plastic zakje. Scheutje olie er bij, even doormasseren en uitknijpen. Dan hou je schone handen.

Tssk, daar was ik zelf nooit oppgekomen.. :$
Ik zal vanmiddag eens bij een automaterialenzaak vragen, die hebben wellicht grotere dan die brommertoko's..






Dat komt omdat jij werkelijk overal met je handen aan/in/onder/op/tegenaan/er omheen wil zitten. ;)
Je ben gewoon teveel van de ouwe stempel; Jij wil altijd het gevoel van de materie ondervinden. 8-)
 
Allemaal bedankt voor de inbreng. je ziet inderdaad wel meer motorfietsen die ook geen idioot groot filter hebben.
Anyway, dit is de huidige situatie


en zonder filter(nix kunnen vinden bij div. zaken rondom mijn woonhuis) wat proefgereden.
Met dit weer zit er niet veel stof in de lucht..
 
Sammie heeft het over een Jawa, een tweetakt twin.
Maar als je de originele luchtinlaat van de Jawa bekijkt denk ik dat het filter niet overdreven veel groter hoeft je zijn ten ozichte van een viertakt. Het aantal liters per minuut is groter, maar het heeft minder stop en go, de stroom is constanter.
Het filter hoeft alleen de pieken aan te kunnen.


Wat is dat een 2 takt twin? Fucking awesome! *D


Dan neem ik het terug van dat 4-takt gebeuren :P Maar hoe goed moet je filter filteren? Moet echt ieder fijnstofje worden tegengehouden? Of alleen het grovere werk? Ik weet niet goed wat je eisen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan