Kawasaki GPZ600R. Maximaal 3500 toeren

Gijs87

MF'er
11 sep 2009
82
0
Vrienden,

Gister heb ik na een afwezigheid van 3,5 jaar weer een motorfiets gekocht. Gewoon iets ouds, goedkoops maar toch leuk.. Proefritje gereden en dat ging prima.. Op de aanhanger en thuis in de garage..

Vandaag; met de choke starten, tanken en rijden. Althans dat was de bedoeling. Nog geen 3 kilometer op de snelweg en de toerenteller schiet van 8000 tpm (was aan het inhalen) terug naar 2000 en het volledige vermogen was weg. Direct naar de vluchtstrook om te kijken wat er was. Viel direct stil maar kon hem ook direct weer starten. En vanaf dat moment was het maximaal aantal toeren, in elke versnelling, slechts.

Thuis aangekomen met een gangetje van 40 km/h en een max van 3500 toeren hem in de garage gezet, ik moest tenslotte eerst een beetje schelden en een kop koffie drinken! Een uurtje later op speurtocht, motor gestart en hij liep prima! Kon weer normaal gas geven en liep rustig, of nouja zoals de GPZ loopt. Beestje rustig laten lopen maar na een minuut of 7 tot 10 was het weer klaar. Weer maximaal 3500 toeren en constant uitvallen.

Ik heb het hele forum afgespeurd naar het probleem maar kon dit specifieke probleem niet vinden. Bij anders wil hij juist wel vanaf 4000 toeren lopen en daaronder minder. Bij mij loopt hij dus niet verder..

Wie o wie kan mij helpen met dit raadsel?
 
Mmm, bedankt! Eigenlijk was ik op zoek naar deze bevestiging! Zeker omdat het niet het carburateur probleem betreft wat een veel gehoorde klacht is.. :)
 
Op beide kan ik alleen maar Ja antwoorden.. Het is niet dat hij extreem ploft en knalt, maar hij ploft en knalt wel degelijk.. En het horten en stoten.. Zo ben ik naar huis gereden.. En soms leek het of hij wel eventjes wilde maar dan was het snel klaar..

Is er een manier om de bobine's door te meten of is dat geen werkje voor de huis, tuin en keuken klusser?
 
Vrienden,

Gister heb ik na een afwezigheid van 3,5 jaar weer een motorfiets gekocht. Gewoon iets ouds, goedkoops maar toch leuk.. Proefritje gereden en dat ging prima.. Op de aanhanger en thuis in de garage..

Vandaag; met de choke starten, tanken en rijden. Althans dat was de bedoeling. Nog geen 3 kilometer op de snelweg en de toerenteller schiet van 8000 tpm (was aan het inhalen) terug naar 2000 en het volledige vermogen was weg. Direct naar de vluchtstrook om te kijken wat er was. Viel direct stil maar kon hem ook direct weer starten. En vanaf dat moment was het maximaal aantal toeren, in elke versnelling, slechts.

Thuis aangekomen met een gangetje van 40 km/h en een max van 3500 toeren hem in de garage gezet, ik moest tenslotte eerst een beetje schelden en een kop koffie drinken! Een uurtje later op speurtocht, motor gestart en hij liep prima! Kon weer normaal gas geven en liep rustig, of nouja zoals de GPZ loopt. Beestje rustig laten lopen maar na een minuut of 7 tot 10 was het weer klaar. Weer maximaal 3500 toeren en constant uitvallen.

Ik heb het hele forum afgespeurd naar het probleem maar kon dit specifieke probleem niet vinden. Bij anders wil hij juist wel vanaf 4000 toeren lopen en daaronder minder. Bij mij loopt hij dus niet verder..

Wie o wie kan mij helpen met dit raadsel?
Benzineprobleem misschien? Wellicht door vacuüm trekken van de tank (beluchtingsslang verstopt).

Ff checken dus :)
 
Oké! Het is dus niet het vacuüm trekken van de tank..

Na het starten met de choke gaat hij na een minuut of 2 rustig lopen tussen de 2000-2500 toeren. De temperatuur loopt rustig op en na ongeveer 7 minuten en de temperatuur op een kwart begint het.. Gaat dan heel onregelmatig lopen en valt steeds bijna uit.. Heb toen de tankdop open gezet.. Vanaf dan is het max toeren 3500 en daar gaat hij hakend, stotend, ploffend en knallend naartoe..

Maakt het nog uit op welke stand het benzinekraantje staat?

Of toch de bobine? Komt morgen een andere binnen..
 
Het duurt natuurlijk wel even voordat de carbs weer gevuld zijn, helemaal met lopende motor.
Kraan moet op ON, of op RES, niet op PRI.

Ik denk zelf of elektrisch probleem dat zich pas voordoet bij warme motor (meer weerstand) of een véél te rijk mengsel.
 
Geen idee welk ontstekingssysteem.. Waar kan ik dat aan zien?

Thnx, is de bobine door te meten?
En het mengsel is te controleren dmv de kleur op de bougie toch? ☺️
Oké, nu meteen even de kraan controleren en op on zetten.. 🙊
 
Laatst bewerkt:
Bobine is door te meten maar dan meet je de 'koude' waardes..
Doorslaan doet hij pas als hij warm wordt moet werken.
Ik heb een bobine meegemaakt waarop een motor prima stationair wilde lopen, wil je wegrijden was het horten stoten en nix..
Dus, als je geen contactpunten en condensatoren hebt(indien ja, de laatste vervangen) benzine goed doorstroomt, vlotters niet blijven hangen zou'k eens naar de autosloop voor andere bobine(s)
 
Thnx Sammie! Ga er morgen gewoon mee aan de gang! Dan zal ik ook eens naar het ontstekingssysteem kijken 😂..

Vandaag weet ik even niets; auto-aanrijding gehad, 4 uur file en dit gezeur met de motor.. 😒
 
Ik heb eens gehad dat de afvoer van tankdop verstopt zat, waardoor regenwater in de tank liep. Het onderste gedeelte van de tank was dus gevuld met water en de benzine dreef erop. Ik was lekker aan het rijden tot de motor gelijke problemen vertoonde. Toen ik hem op reserve zette (waardoor alleen het onderste van de tank gebruikt werd gebruikt) deed ie niks meer. Heb dit opgelost door de tank leeg te laten lopen in een fles, uiteindelijk had ik een fles met een halveliter water en een halve liter bezine.
 
Mmmm, bobine vervangen en nog door gewisseld maar zonder resultaat.. Wat me wel opviel was dat bij cilinder 3 en 4 de vonken vooral te zien waar buiten de cilinder.. 😵
 
Ik zal het wat beter uitleggen;

Op het moment dat het probleem zich voordoet hoor ik het tikken.. Als ik dan langs de bougiedop kijk zie ik het daar vonken.. Het lijkt dus of hij dan de vonk niet kan overbrengen voor de ontbranding..
 
Nieuwe bougies er in.
Zou eigenlijk standaard moeten gebeuren als je een oude motor koopt. Even een onderhoudsbeurtje waarbij je olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en remolie vervangt.
Tenminste, dat zou ik toch doen.
 
bougie kabels en doppen vervangen. elektrische stroom neemt steeds de makkelijkste weg en als je kabels/doppen rot zijn, onstaat daar een nieuwe "makkelijkste weg" naar de massa ipv over de bougie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan