Schade na glijder

Hatsjoe

MF'er
11 jul 2014
149
0
Hoorn
Hallo allen,

Ik ben helaas gaan glijden, ging met +- 15km/u onderuit op me linkerkant in een bocht, ikzelf gelukkig in orde, maar de motor helaas niet.

Door de glijder de normale schade, stuurgewicht, koppelinghendel, voetsteun, schakel pedaal, kappen en helaas me radiator. De radiator was krom (en daardoor lek) getrokken door een kap die er op vast geschroefd was.

Heb alle bovenstaande schade inmiddels gemaakt, en de motor rijdt in principe weer. Toch zit me iets niet lekker, en dat is het volgende: de motor rookt nu abnormaal veel uit de uitlaat. Iets wat ie voorheen nooit deed. Het is witte rook, welke dikker wordt met revven. Tevens heb ik een beige aanslag op me motorolie raampje, wat voor het ongeluk ook niet zo was. De olie zelf is nog wel bruin, maar heb dan ook nog niet gereden (enkel 5 minuten warm laten draaien om te kijken of ie goed koelde).

zJODFTLh.jpg


Zelf ben ik bang voor een lekke pakking ergens, maar zou niet weten waar. Of zou ik zelfs moeten gaan vrezen voor een scheur / gat in me blok? Tips hoe ik het beste opzoek kan gaan naar de oorzaak?
 
Hallo allen,

Ik ben helaas gaan glijden, ging met +- 15km/u onderuit op me linkerkant in een bocht, ikzelf gelukkig in orde, maar de motor helaas niet.

Door de glijder de normale schade, stuurgewicht, koppelinghendel, voetsteun, schakel pedaal, kappen en helaas me radiator. De radiator was krom (en daardoor lek) getrokken door een kap die er op vast geschroefd was.

Heb alle bovenstaande schade inmiddels gemaakt, en de motor rijdt in principe weer. Toch zit me iets niet lekker, en dat is het volgende: de motor rookt nu abnormaal veel uit de uitlaat. Iets wat ie voorheen nooit deed. Het is witte rook, welke dikker wordt met revven. Tevens heb ik een beige aanslag op me motorolie raampje, wat voor het ongeluk ook niet zo was. De olie zelf is nog wel bruin, maar heb dan ook nog niet gereden (enkel 5 minuten warm laten draaien om te kijken of ie goed koelde).

[afbeelding]

Zelf ben ik bang voor een lekke pakking ergens, maar zou niet weten waar. Of zou ik zelfs moeten gaan vrezen voor een scheur / gat in me blok? Tips hoe ik het beste opzoek kan gaan naar de oorzaak?
Kan het niet zijn dat door de val olie en koelvloeistof gemengd zijn?
 
Het kan allemaal meevallen en het gevolg zijn van vele koude starts en daarna niet rijden of slechts een paar honderd meter.
Heb je dat niet gedaan en regulier gereden dan is die witte rook waarschijnlijk het gevolg van een lekke pakking/scheurtje van de koelvloeistofmantel naar de cilinder.
Die smurrie kan veroorzaakt worden door een lekke pakking/scheurtje van de koelvloestofmantel naar je blok, mogelijk ook nog een lekke oliekoeler. (dan mengt de olie zich met koelvloeistof). Check niet alleen je olie maar ook je koelvloeistof.
 
Hallo allen,

Ik ben helaas gaan glijden, ging met +- 15km/u onderuit op me linkerkant in een bocht, ikzelf gelukkig in orde, maar de motor helaas niet.

Door de glijder de normale schade, stuurgewicht, koppelinghendel, voetsteun, schakel pedaal, kappen en helaas me radiator. De radiator was krom (en daardoor lek) getrokken door een kap die er op vast geschroefd was.

Heb alle bovenstaande schade inmiddels gemaakt, en de motor rijdt in principe weer. Toch zit me iets niet lekker, en dat is het volgende: de motor rookt nu abnormaal veel uit de uitlaat. Iets wat ie voorheen nooit deed. Het is witte rook, welke dikker wordt met revven. Tevens heb ik een beige aanslag op me motorolie raampje, wat voor het ongeluk ook niet zo was. De olie zelf is nog wel bruin, maar heb dan ook nog niet gereden (enkel 5 minuten warm laten draaien om te kijken of ie goed koelde).

[afbeelding]

Zelf ben ik bang voor een lekke pakking ergens, maar zou niet weten waar. Of zou ik zelfs moeten gaan vrezen voor een scheur / gat in me blok? Tips hoe ik het beste opzoek kan gaan naar de oorzaak?
Kan het niet zijn dat door de val olie en koelvloeistof gemengd zijn?

Zou niet weten hoe dit kan zonder dat er daadwerkelijk schade in of aan het blok is.

Het kan allemaal meevallen en het gevolg zijn van vele koude starts en daarna niet rijden of slechts een paar honderd meter.
Heb je dat niet gedaan en regulier gereden dan is die witte rook waarschijnlijk het gevolg van een lekke pakking/scheurtje van de koelvloeistofmantel naar de cilinder.
Die smurrie kan veroorzaakt worden door een lekke pakking/scheurtje van de koelvloestofmantel naar je blok, mogelijk ook nog een lekke oliekoeler. (dan mengt de olie zich met koelvloeistof). Check niet alleen je olie maar ook je koelvloeistof.

Klinkt ook aannemelijk, en had dit idd ook al ergens gelezen. Mocht het toch wel een lekke pakking zijn, kan het dan schadelijk zijn om toch een aardig stuk te rijden, om wat jij zij uit te sluiten? Uiteraard zal ik tijdens de rit de temperatuur in de gaten houden etc..
 
Hou je tenperatuur en hoeveelheid koelvloeistof in de gaten, en ga er eens een stuk mee rijden (>20km). Dan moet het blokkie wel op temperatuur zijn geweest en eventuele witte sludge wel weg zijn.

Ik ook zo snel niet in waardoor er koelvloeistof in de olie kan komen na een schuivertje, tenzij er echt scheuren in je kop zijn onstaan of in het carter zelf door die val.
 
Zijn olie en koelvloeistof nog op peil of is de één minder geworden en de ander juist meer?
Aftappen olie en koelvloeistof en checken of je rare dingen ziet. Dus is de olie wel zuivere olie en is de koelvloeistof alleen maar koelvloeistof?
Geen rare ontdekkingen gedaan? Nieuwe oliefilter en nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof. Rijd een kilometer of 30 tot 50 en zorg dat je dan weer thuis bent. Nog steeds witte rook?
Controleer olie, dat controlevenster en koelvloeistof op afwijkingen in hoeveelheid en samenstelling.
 
Zou niet weten hoe dit kan zonder dat er daadwerkelijk schade in of aan het blok is.Klinkt ook aannemelijk, en had dit idd ook al ergens gelezen. Mocht het toch wel een lekke pakking zijn, kan het dan schadelijk zijn om toch een aardig stuk te rijden, om wat jij zij uit te sluiten? Uiteraard zal ik tijdens de rit de temperatuur in de gaten houden etc..

Als de olie nog redelijk goed is behoud hij zijn smerende werking en als je de temperatuur in de gaten houdt is het geen probleem om 10-20-30km te rijden. Rij voor de zekerheid een paar rondjes rond het dorp en ga niet te ver weg :P
Check daarna je koelvloeistof, olie, oliekoeler en de zones waar de pakking zit. Vaak is het zo dat als een pakking lek is naar de binnenzijde (water-blok, water-cilinder) deze ook aan de buitenkant lekt (water-buitenkant). Ergens op het blok zul je dan nattigheid zien.

Mocht je na bovenstaande actie niks vinden dan kan een dealer altijd nog het koelvloeistofsysteem afpersen. Het wordt echter klote als het een lek is naar de binnenkant toe en niet naar de buitenkant ..... hopelijk is het dat niet.
(en vergeet de oliekoeler niet, dat zijn gevoelige dingen)
 
Laatst bewerkt:
Als de olie nog redelijk goed is behoud hij zijn smerende werking en als je de temperatuur in de gaten houdt is het geen probleem om 10-20-30km te rijden. Rij voor de zekerheid een paar rondjes rond het dorp en ga niet te ver weg :P
Check daarna je koelvloeistof, olie, oliekoeler en de zones waar de pakking zit. Vaak is het zo dat als een pakking lek is naar de binnenzijde (water-blok, water-cilinder) deze ook aan de buitenkant lekt (water-buitenkant). Ergens op het blok zul je dan nattigheid zien.

Mocht je na bovenstaande actie niks vinden dan kan een dealer altijd nog het koelvloeistofsysteem afpersen. Het wordt echter klote als het een lek is naar de binnenkant toe en niet naar de buitenkant ..... hopelijk is het dat niet.
(en vergeet de oliekoeler niet, dat zijn gevoelige dingen)

Hoezo is het echt klote als het lek naar binnen toe is, en niet naar buiten? Omdat je dan niet makkelijk kunt zien welke pakking het is?

Heb nog even verder nagedacht over wat de oorzaak zou kunnen zijn.. Vlak na het ongeluk had ik geen witte rook uit me uitlaat. Na het ongeluk heb ik de radiator gedemonteerd, en zo heeft de motor een dag of 5 gestaan, zonder vloeistof in het koelcircuit. Kan dit een bepaalde pakking uitgedroogd hebben?

Kan helaas nog niet rijden, om de testen of het door meerdere koude starts achter elkaar komt omdat ik nu wacht op me voorvork. Heb helaas ook een lekke stofring, welke nu vervangen wordt bij de motorzaak.
 
Vandaag een mooi rondje gereden, en de witte rook was snel weg, ook koelde de motor goed, en zag de olie er weer goed uit. De paar koude starts waren dus de oorzaak, gelukkig!

Ben nu toch wel benieuwd of iemand een uitleg heeft hoe een paar koude starts deze symptomen kunnen veroorzaken?
 
Wanneer de choke er op staat, wordt er gewoon overdadig veel brandstof naar binnen gezogen en kán het gebeuren. hoeft niet.

Het is mij ook wel eens gebeurd toen ik zonder na te denken de warme auto startte met de (hand)choke voluit, vroem..... pruttel pruttel plof.

Sta je dan in 2015 de bougies van een auto droog te pompen.
 
Vandaag een mooi rondje gereden, en de witte rook was snel weg, ook koelde de motor goed, en zag de olie er weer goed uit. De paar koude starts waren dus de oorzaak, gelukkig!

Ben nu toch wel benieuwd of iemand een uitleg heeft hoe een paar koude starts deze symptomen kunnen veroorzaken?

Als een motor, en dus ook de uitlaat, niet goed warm worden dan ontstaat er condens in de uitlaat. Die zal verdampen zodra de uitlaat weer een beetje warm wordt. Zeker bij droge koude buitenlucht zul je dan al snel een witte wolk uit de uitlaat zien komen. Als de uitlaat dan weer niet goed warm wordt zal zich dat de volgende keer weer herhalen.
Ook in de motor kan zich condens afzetten die zich gaat mengen met de olie. Dat vormt dan een cremekleurige aanslag. Ook hier verdampt het water als de motor eenmaal goed warm is.
 
Als een motor, en dus ook de uitlaat, niet goed warm worden dan ontstaat er condens in de uitlaat. Die zal verdampen zodra de uitlaat weer een beetje warm wordt. Zeker bij droge koude buitenlucht zul je dan al snel een witte wolk uit de uitlaat zien komen. Als de uitlaat dan weer niet goed warm wordt zal zich dat de volgende keer weer herhalen.
Ook in de motor kan zich condens afzetten die zich gaat mengen met de olie. Dat vormt dan een cremekleurige aanslag. Ook hier verdampt het water als de motor eenmaal goed warm is.

Klinkt eigenlijk ook wel heel logisch haha.

Bedankt allen met het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan