Zelf gemaakte boordcomputer! ARDUINO?

Luckieluuk

Rookie
19 feb 2016
8
0
Beste MF'ers!

Ik ben op het gestoorde idee gekomen om mijn motor (BMW F650) uit '94 een boordcomputer te geven. :')

Lijkt me erg leuk/handig om een systeem erin te hebben wat de volgende dingen logt en doorstuurt naar mijn telefoon/tablet (Bluetooth) of zelf opslaat op een SD kaartje.

- Toerental
- Temperatuur
- Accu (laad)spanning
- Snelheid
- Versnelling
- Acceleratie en hoe schuin de motor is.

De eerste twee/drie vind ik echter het belangrijkste.

Ik zat zelf te denken dit met een arduino te regelen.

Temperatuur zou ik zelf kunnen uitvogelen
Maar het toerental vraag ik me het een en ander over af. :?

Kan ik de draad tussen CDI en Bobine plukken en meten, of een zelfgemaakte spoel om de bougiekabel wikkelen en wat zal de orde grote van meetbare spanning/stroom zijn?

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet of dit te doen is of gewoon gekken werk? :+
 
Dat is in principe haalbaar met een Arduino. Je hebt volgens mij twee opties:

- Elke parameter zelf meten met sensoren.
- Verbinding maken met de CDI en via het diagnostic protocol informatie opvragen.

Het laatste geval is mij gelukt met een Arduino en mijn Z750 2004. M'n Kawasaki communiceert via het Kawasaki Diagnostic System (KDS) dat bedoeld is om de motor uit te lezen e.d.. Door de datasheets te lezen kun je het protocol leren begrijpen, en de communicatie nabootsen. Als je dit onder de knie hebt, dan kun je bepaalde adressen uit het geheugen opvragen waar sensor (of andere) informatie wordt opgeslagen. Mij ging het om het zelf maken van een gear indicator, wat hiermee goed lukt. Verder dan een breadboard versie ben ik nog niet gekomen helaas. Maar het principe is universeel (als je motor een soortgelijk diagnose systeem heeft).

Als het je is gelukt om de data uit te lezen dan is het een kwestie van een goede bluetooth module kopen (HC-05 is een goede), en een android/ios app maken die communiceert met de Arduino.
 
full



:? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Vind het een geinig idee, met name als het te koop zou zijn voor een nice price.

Waarom, zelf maken ligt met SMD gewoon boven mijn kunnen.

Maarheb op m'n XL 6 volt ( hey, dat was toen normaal )
Daar zou zo'n ding toch ook wel op moeten draaien ?

Maar zat met het idee te spelen om een ( oudere ) gsm te gebruiken, met gps..
Dus dan heb je al snelheid..
En hier een temperatuur sensor , en met name een RPM sensor bij zetten.. dan zou je
dus redelijk eenvoudig een ( daadwerkelijk ) dashboard op de XL kunnen hebben.
 
Vind het een geinig idee, met name als het te koop zou zijn voor een nice price.

Waarom, zelf maken ligt met SMD gewoon boven mijn kunnen.

Maarheb op m'n XL 6 volt ( hey, dat was toen normaal )
Daar zou zo'n ding toch ook wel op moeten draaien ?

Maar zat met het idee te spelen om een ( oudere ) gsm te gebruiken, met gps..
Dus dan heb je al snelheid..
En hier een temperatuur sensor , en met name een RPM sensor bij zetten.. dan zou je
dus redelijk eenvoudig een ( daadwerkelijk ) dashboard op de XL kunnen hebben.

Kan je beter een magneet sensor gebruiken bij je wiel met een magneetje op je velg of iets dergelijks, bijvoorbeeld een fiets km-teller slopen en die sensor ervan gebruiken. Hang je dat signaal aan 1 van je interrupts en klaar ben je. Vergeet je variabelen die je dan update niet op volatile te zetten dan :+

Moet je hem alleen een keertje ijken. Met de bestaande km-teller ofzo. Of het berekenen, a.d.v. van de omtrek van je wiel.
 
Laatst bewerkt:
Leuk, ik ben iets soortgelijks van plan en heb dat eergister nog in het GS500 topic gezet.
In het kort:
Normale GS500 cockpit:
2RD02_062_03_$%7B09380599%7D.jpg.1681856.jpg


Concept:
30aq8mc.jpg


Voor mezelf is vooral de toevoeging van een olie temperatuur sensor belangrijk en toen heb ik er maar wat extra dingen bij bedacht.
Een van de doelen is het makkelijk kunnen digitaliseren van de analoge tellers. Nieuwe GS500 tellers zijn onbetaalbaar, oude gaan stuk en tweedehands hebben ook niet het eeuwige leven. Het zou leuk zijn als je de mechaniek eruit kan trekken en simpelweg een microstepper achter de wijzerplaat kan plakken (van die dingen die je ook in auto-dashboards aantreft) en die aanstuurt met de Arduino.



Gaat niet leesbaar zijn in fel zonlicht omdat de backlight daar nooit tegen op kan. Je hebt een transflective scherm nodig of iets dat daar op lijkt.


Kan ik de draad tussen CDI en Bobine plukken en meten, of een zelfgemaakte spoel om de bougiekabel wikkelen en wat zal de orde grote van meetbare spanning/stroom zijn?

Vind ik zelf ook nog een erg interessante vraag. Ik heb al het een en ander geprobeerd te googlen. Draadje wikkelen om de bougiekabel zou in principe kunnen maar waarschijnlijk moet je wel uit kijken dat de spanning niet te hoog wordt en je pin stuk gaat. Ik las ergens nog een idee met een zener diode om de spanning te verlagen maar ik ben verder nog niet echt thuis in deze materie dus ik heb geen idee :+
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je eenvoudig het toerental uit kunnen lezen door het tellen van de pulsen.
Alleen ff kijken hoe dat ook alweer zit met wasted spark, anders heb je wel eens kans dat je toerental het dubbele aangeeft.
 
Heb een tijdje terug ook zitten denken om zelf een dashboardje in elkaar te sleutelen en misschien ga ik dat alsnog doen :). Er zijn genoeg grafische displays voor Arduino, vraag is alleen of ze het goed gaan doen in de zon en weersbestendig zijn of te maken zijn. Daarnaast heb ik nog weinig ervaring met het opslaan van data, zoals tellerstand enzo.

voor nu heb ik zo'n digitaal dashboardje gekocht, die meet met behulp van magneetjes bij de remschijf het aantal omwentelingen. In het dashboard sla je de omtrek van de band op en hij kan de snelheid en gereden afstand meten. De toeren pakt ie van een kabeltje wat naar het originele dashboard ging. Zou alleen niet durven zeggen wat voor soort signaal dat is, misschien gewoon puljes per seconde?
 
De kosten van een Arduino zijn erg laag. Voor iets van 5 euro heb je er al een. Dus waarom zou je?

Een GPS module + een fatsoenlijk schermpje kost al een stukje meer.
Dus als je iets met navigatie erbij wil, geen gek idee. Zeker om fatsoenlijk nav software op een arduino te schrijven gaat je niet lukken.

Kortom, als amtwoord op je vraag,.. gps navigatie...

Maar idd, Voor alleen uitlezen van data van de motor heb je alleen die arduino nodig... de rest is ovewrkill
Maar mischien wel leuk om de data via USB uit te kunnen lezen via een ander device, die ook de GPS info weer terug geeft. Zit er eigenlijk al bijna in..
 
Laatst bewerkt:
Kan je beter een magneet sensor gebruiken bij je wiel met een magneetje op je velg of iets dergelijks, bijvoorbeeld een fiets km-teller slopen en die sensor ervan gebruiken. Hang je dat signaal aan 1 van je interrupts en klaar ben je. Vergeet je variabelen die je dan update niet op volatile te zetten dan :+

Moet je hem alleen een keertje ijken. Met de bestaande km-teller ofzo. Of het berekenen, a.d.v. van de omtrek van je wiel.


Kan je een HAL Sensor voor gebruiken.. Die krengen kosten niks, en kunnen behoorlijk hoog toerental aan.
 
Laatst bewerkt:
Als we zo door gaan, komen we langzaam aan wel tot een universeel MF boordcomputertje.

Universeel lijkt me wat lastig maar op zich zou het toch wel mogelijk moeten zijn wat standaard principes uit te vogelen zoals het uitlezen van het toerental mbv de onsteking.


Kun je beter een Nextion kopen, tft met touchscreen welke je onafhankelijk van je arduino programmeert, is goedkoper ook.

Zo'n TFT schermpje zie je geen reet meer van als de zon erop staat. Tenzij je nooit rijdt met goed weer is dat echt geen goede optie.


Kan ik de draad tussen CDI en Bobine plukken en meten, of een zelfgemaakte spoel om de bougiekabel wikkelen en wat zal de orde grote van meetbare spanning/stroom zijn?

Om hierop terug te komen, ik vond hier een schemaatje en heb die bij mijn GS500 systeem getekend:

wl4t3t.png


Kan het niet voor je testen want mijn Arduino is nog onderweg :P

Als ik het goed begreep pak je het signaal van de negatieve kant van de primaire winding van een van de bobines en daar bedien je dan een optocoupler mee. De andere kant van de optocoupler hangt aan je Arduino en die registreert dan een beschaafd signaal met minder storing omdat je met een optocoupler een galvanische scheiding hebt tussen ontsteking en Arduino.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar ook mee bezig. De elektronica en software is grotendeels klaar, het mechanische deel zoals de behuizing etc. moet nog.

Voor de toerenteller gebruik ik een zener en een mosfet om het signaal naar 5V te conditioneren. Vervolgens zit er een NE555 in monostable configuratie, op die manier is er altijd een strakke puls op de input van de arduino. Je kan een hall sensor op de krukas gebruiken, een spoel om een bougiekabel of gewoon de pickup coil van je onsteking. Ik zal het schema morgen posten!

De pulsen kun je het best tellen dmv interrupts.
 
Een GPS module + een fatsoenlijk schermpje kost al een stukje meer.
Dus als je iets met navigatie erbij wil, geen gek idee. Zeker om fatsoenlijk nav software op een arduino te schrijven gaat je niet lukken.

Kortom, als amtwoord op je vraag,.. gps navigatie...

Maar idd, Voor alleen uitlezen van data van de motor heb je alleen die arduino nodig... de rest is ovewrkill
Maar mischien wel leuk om de data via USB uit te kunnen lezen via een ander device, die ook de GPS info weer terug geeft. Zit er eigenlijk al bijna in..


Je zou een raspberry kunnen gebruiken, die kan wat meer aan en daar is al navigatie software voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan