Speling versnellingsbak GSX-R 600

Isard

Die hard MF'er
17 mei 2007
318
0
Nieuwe Tonge
Hoi,

Ik heb na een paar jaar zonder, weer eens een motor gekocht. Het begon toch weer te kriebelen. :Y

De motor is een 97-er GSX-R600, net als mijn vorige. Dat type reed lekker naar mijn zin, dus het leek me slim dezelfde te kopen.

Deze geeft alleen klappen bij gas geven en gas los. Ik ging er vanuit dat dit veroorzaakt werd door een te slappe ketting en transmissiedempers, maar het probleem zit wat verder.
Als de bak in een versnelling staat kan je het achterwiel verdraaien (als hij op de paddockstand staat natuurlijk ;) )
Dit varieert van ongeveer 1 kettingschakel, tot zelf 1,5 in bepaalde versnellingen. Ik verwachtte eigenlijk dat speling groter zou worden, bij elke hogere versnelling. Maar dat is dus niet zo. De speling is juist in 3+4 het grootst.

Heeft iemand een idee wat dit precies veroorzaakt? Ik zou het zonde vinden om de versnellingsbak te vervangen om er dan achter te komen dat het wat anders is :/
 
Aangezien de speling (ongeveer) hetzelfde blijft, ongeacht de ingeschakelde versnelling, verdenk ik toch de transmissiedemper van het hebben van speling of te hard rubber. Hierbij wel uitgaand van een goed vast zittend voor- en achterkettingwiel.
 
Hoi Jaap, dat rubber kan uitgesloten worden. Ik zie echt het voorste kettingwiel draaien, niet het wiel tov het achterste wiel.
Als ik de koppeling inknijp voel ik dezelfde speling, voordat de internals mee beginnen te draaien.
 
Hmm, dan ga ik toch eerst eens andere transmissie dempers plaatsen. Als ik aan het wiel draai en wat kracht zet zit er echter maar een graad of 5 spel op.

Bedankt in ieder geval, voor de reacties
 
Zo, ik heb nieuwe rubbers gemonteerd. Het voelt al wel wat beter, maar blijft nog een schok bij elke keer gas geven.
Inmiddels heb ik ook met de cbr600 van een collega gereden. Die heeft ook wel een licht schokje, maar echt een stuk minder dan bij de mijne.
Nu vraag ik mij af in hoeverre de gasrespons er nog iets mee van doen kan hebben. Mijn motor heeft een caburatiesetje van Tovami. En een tijd stilgestaan, misschien dat hij daardoor wat bokkiger loopt en dit ook wat schokkiger gedrag geeft?
 
Mijn motor heeft een caburatiesetje van Tovami. En een tijd stilgestaan, misschien dat hij daardoor wat bokkiger loopt en dit ook wat schokkiger gedrag geeft?

Ja dat kan.

Beetje vuil in de sproeiers , niet helemaal lekker afgesteld.
Of je voelt gewoon alles omdat je een tijdje niet hebt gereden.

Laat eens iemand anders rijden en luister eens wat hij er van vind.
 
Kijk en vergelijk dat is het juiste antwoord

Dadelijk wil je iets repareren wat niet te repareren is.
Rij eens langs een motor zaak bedoel wat kost een half uurtje diagnose .

Dan weet je gelijk waar je aan toe bent
 
Terug
Bovenaan Onderaan