Dynojet naalden ZZR 600D

Silverarrow

MF noob
10 apr 2016
661
51
Omdat ik zelf meer aan m'n motor wil gaan sleutelen en over de techniek wil leren, leek het me interessant om de carburateurs van m'n motor (ZZR 600D) eens los te halen en de boel van binnen te inspecteren. Nu kon ik natuurlijk de carburateurs uit m'n eigen motor op de slachtbank leggen, maar het leek me veiliger om een setje carburateurs te pakken waar m'n motor niet direct van afhankelijk is (met dit weer wil ik ook nog wel eens een rondje kunnen rijden :] ).

Via marktplaats heb ik een setje carburateurs op de kop getikt en die heb ik gisterochtend vakkundig ontleed }) . Terwijl ik daarmee bezig was viel me op dat de naalden niet origineel waren, maar uit een dynojet kit afkomstig zijn. De (Keihin) hoofdsproeiers die erin zitten zijn kleiner dan origineel, 130 ipv 142. De clip op de naalden zat op positie 3 met twee vulringen (effectief dus positie 4 of 5).

Weet iemand waarom er kleinere sproeiers in zitten? Het lijkt me dat je met een Dynojet kit juist even grote of grotere sproeiers wil? Of hebben ze het armer lopen door de sproeiers geprobeerd te compenseren door de positie van de gasnaald te verhogen?

En de onvermijdbare vraag *O* : zijn deze naalden te gebruiken in m'n eigen carburateurs en valt daar, met wat afstelwerk, wat mee te behalen?
 
Voor dat eerste: geen idee, niet genoeg verstand van

Voor dat tweede: Dynojet maakt een heleboel setjes voor een heleboel specifieke modellen, raadpleeg hun site eens voor wat technische data over het setje voor je eigen motor en het setje van de motor van je andere carburateurs. Wie weet komen ze geheel overeen?
 
Dynojet maakt geen gebruik van Keihin of Mikuni sproeiers, maar heeft hun eigen lijn. ook de maten zijn niet absoluut. Als de originele Keihin 142 is vervangen door een Dynojet 130, dan is dit dus slechts een fractie kleiner. Deze maat speelt echter alleen op bij volgas. Voor deellast moet je juist kijken naar de gasnaalden, die zullen bijv. dunner zijn voor meer brandstof.

Als de hoofdsproeier daadwerkelijk een Keiin 130 is, dan kunnen regionale emissie-eisen een oorzaak zijn. Europese en Amerikaanse carbs zijn vrijwel altijd verschillend qua naald / sproeier.
 
De carburateurs die ik gekocht heb zijn ook voor een ZZR 600D (vergeten te vermelden).

Dat de maten niet absoluut zijn had ik inderdaad ook gevonden. Ik dacht dat het Keihins waren omdat ze een groef op de zijkant van de kop hebben, maar blijkbaar hebben die van Dynojet dat soms ook. In de stationair sproeiers staat duidelijk het logo van Keihin, in de hoofdsproeiers niet. In dat geval zou het kunnen kloppen, want Dynojet 130 = Keihin 140.
 
Dynojet maakt geen gebruik van Keihin of Mikuni sproeiers, maar heeft hun eigen lijn. ook de maten zijn niet absoluut. Als de originele Keihin 142 is vervangen door een Dynojet 130, dan is dit dus slechts een fractie kleiner. Deze maat speelt echter alleen op bij volgas. Voor deellast moet je juist kijken naar de gasnaalden, die zullen bijv. dunner zijn voor meer brandstof.

Als de hoofdsproeier daadwerkelijk een Keiin 130 is, dan kunnen regionale emissie-eisen een oorzaak zijn. Europese en Amerikaanse carbs zijn vrijwel altijd verschillend qua naald / sproeier.

Mwah..., ik denk dat er dan nog niet veel afgesteld hebt :+
 
Mwah..., ik denk dat er dan nog niet veel afgesteld hebt :+

Jij blijkbaar wel, dus als jij jouw licht op m'n vragen kan schijnen ben ik je zeer dankbaar!

Valt er wat mee te beginnen? Is het de moeite waard om deze naalden/sproeiers, ervan uitgaande dat ze corresponderen met een standaard set-up, in de carburateurs van m'n eigen ZZR te steken en de boel af te laten stellen?
 
Jij blijkbaar wel, dus als jij jouw licht op m'n vragen kan schijnen ben ik je zeer dankbaar!

Valt er wat mee te beginnen? Is het de moeite waard om deze naalden/sproeiers, ervan uitgaande dat ze corresponderen met een standaard set-up, in de carburateurs van m'n eigen ZZR te steken en de boel af te laten stellen?

Als je de zaak (goed) af wilt laten stellen, dan hoef je alleen maar met je motor naar een goede dynozaak te gaan en kun je je dyno naalden eventueel meenemen, voor de rest kun je zelf helemaal niets gokken of voorbereiden, elke motor van hetzelfde merk en type met dezelfde wijzigingen reageert anders op eenzelfde sproeier en naaldbezetting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan