Hard rijden of je aan te regels houden?

Hard rijden of niet?

  • Ik rijd nooit te hard

    Stemmen: 16 6,0%
  • Ik rijd regelmatig te hard, maar nooit harder dan ... km/h b

    Stemmen: 181 67,5%
  • Ik rijd vaak te hard en ik gebruik een verklikker

    Stemmen: 16 6,0%
  • Ik rijd altijd te hard en ik zie wel of ik gepakt word

    Stemmen: 55 20,5%

  • Totaal aantal stemmers
    268

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Iedereen hier kent die momenten wel: het is prachtig weer, het is rustig op de weg, en je besluit de gashendel van je motor eens flink open te draaien. Heerlijk, maar voor dat je het weet rij je flink te hard. En als ik de prijslijsten van het OM eens bekijk, kan dat hardrijden een hele dure hobby worden. Hoe gaat motorrijdend Nederland hiermee om? Houden jullie je aan de regels, maken jullie gebruik van een verklikker zoals Flitsmeister, of gaat het gas er hoe dan ook op?

:]
 
Een enkele keer op de snelweg als het rustig is, meestal savonds/snachts kom ik boven de rijbewijs inname snelheid. Maar meestal zorg ik dat ik daaronder blijf.
Bebouwde kom altijd rustig aan zeker als je kinderen ziet. Buiten de bebouwde kom rij ik wel flink door maar bij fietsers en dergelijke op de weg passeer ik die met gepaste snelheid, wat dus ook gewoon onder de maximum snelheid kan zijn.

Verder de spiegels goed in de gaten houden. Goed anticiperen en bij twijfel gas los of remmen.

Op de momenten dat ik te hard rij is dat over het algemeen een bewuste keuze, word ik gepakt dan is dat zo. Part of the game.

In de auto wil ik flitsmeister wel eens gebruiken maar met goed opletten kom je ook een eind. Onopvalende politie autos tot nu toe altijd herkend aan de rijstijl of onderbuik gevoelens. Tenminste ik ben er nog nooit door aan de kant gezet en heb ze toch al wel een paar keer gespot.
 
ach structureel te hard rijden, ga nooit boven de 10-15km/h boven de limiet(algemeen 5-10km/u harder dan maximum), nooit aangehouden(4000km and counting) en rijd zelfs met die snelheid langs politie e.d. als je gewoon netjes rijdt is het niet altijd zo'n probleem, die paar km'tjes :] na de correctie blijft er dan 4-5km/u overtreding over, doen ze 99% van de tijd niet moeilijk over, en anders maar die ene boete een keer. Hoort er bij })
 
Tot een kilometer of 10 te hard doen ze niet moeilijk over inderdaad. Vrijdag nog een zwart golfje wat wel even naar binnen kwam kijken(was met de auto dus) maar vervolgens zijn weg weer vervolgde.

Op de motor een keer een laser gun gehad, was ook 10km/h. Dus ik zei als eerste reactie dat valt wel mee dus, krijg ik vervolgens een preek van die agent dat ik het mij wat meer aan moet trekken.
 
Ik rij soms hard wanneer de omstandigheden het toelaten.
d.w.z.:
- Geen flitsers in de buurt (ook geen mobiele flitspalen)
- Vrije baan (geen auto's of voetgangers)
- Goed overzicht (dus geen boompjes of zijweggetjes)
- Niemand in de spiegel

Anders vmax +10
 
Gang is alles!!!
Ik heb geen motor gekocht om lekker rustig overal volgens de regels te gaan rijden, dan was ik wel in de auto blijven zitten met de bijkomende comfort!!!
 
Tja, ik zag vandaag een in fluor-geklede BMW-meneer op vreemde wijze over zijn geparkeerde motor gebogen staan, dacht dat-ie een sigaar stond te roken... Vreemd, dacht ik: waarom zou je dat doen, op deze plek? Maar met de laagstaande zon was het allemaal wat lastig te onderscheiden. Beetje gas terug genomen, want ik moest toch de aanstormende afrit hebben. Vervolgens even duimpje opgestoken naar de laserende politie-motorrijder, want ik vind natuurlijk dat jullie allemaal te hard rijden: mag best een beetje op gecontroleerd worden, houdt iedereen scherp :+

I.r.t. de poll: ik reed sinds m'n negentiende nooit te hard, want nu al vele jaren 80% no-claim, maar - toegeven - meestal wel iets harder dan door borden-met-cijfers voorgeschreven, nog steeds, sorry. Meestal omdat ik (mede) daardoor veilige vrije ruimte kan creëeren (vooral snelwegen), of gewoon omdat het lekker voelt (stabiliteit in bochten b.v.). Ik pas mijn snelheid altijd aan aan de omstandigheden, zowel op- als neerwaarts, maar doe daarvoor ook weleens een cursusje, gewoon om mezelf in dat opzicht weer met beide beentjes op de grond te laten zetten.

[/wijsneus-modus-aan] Als je het voor elkaar krijgt om bekeurd te worden voor te hard rijden, dan heb je imo gewoon niet goed gekeken: in je spiegels en/of vooruit. En daarom reed je dus te hard. Want als je een flitspaal, lasergun of soortgelijk over het hoofd ziet, dan zie je net zo gemakkelijk een werkelijk naderend gevaar over het hoofd. Of je zag het wel, maar het interesseerde je niet, dat kan natuurlijk ook: foei ;) [/wijsneus-modus-uit]
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd veel in duitsland waar je, autoweg daargelaten, toch een leukere snelheid kan en mag rijden in de buitengebieden.
Doorrijden hou ik wel van, en ook af en toe forse snelheidsoverschrijdingen,

Hier in Nederland meestal wel binnen de perken maar as t ff kan... : )
 
[/wijsneus-modus-aan] Als je het voor elkaar krijgt om bekeurd te worden voor te hard rijden, dan heb je imo gewoon niet goed gekeken: in je spiegels en/of vooruit. En daarom reed je dus te hard. Want als je een flitspaal, lasergun of soortgelijk over het hoofd ziet, dan zie je net zo gemakkelijk een werkelijk naderend gevaar over het hoofd. Of je zag het wel, maar het interesseerde je niet, dat kan natuurlijk ook: foei ;) [/wijsneus-modus-uit]

Zo heb ik er (als beginnende motorrijder) nog niet over nagedacht, maar dit klinkt heel logisch! :Y
 
Cruise control op de maximum snelheid instellen en vervolgens lekker ontspannen, zonder op flitsers etc. te hoeven letten genieten van het motorrijden.
Als ik een keer hard wil ga ik wel naar Duitsland. Is ook een stuk veiliger, daar is men er op bedacht dat mensen wel eens het gas opentrekken.
 
[/wijsneus-modus-aan] Als je het voor elkaar krijgt om bekeurd te worden voor te hard rijden, dan heb je imo gewoon niet goed gekeken: in je spiegels en/of vooruit. En daarom reed je dus te hard. Want als je een flitspaal, lasergun of soortgelijk over het hoofd ziet, dan zie je net zo gemakkelijk een werkelijk naderend gevaar over het hoofd. Of je zag het wel, maar het interesseerde je niet, dat kan natuurlijk ook: foei ;) [/wijsneus-modus-uit]

Qua laseraars ben ik het wel met je eens, maar ik let toch liever op het overige verkeer dan dat ik naar elke lantaarnpaal kijk of er ook een flitskast in hangt, zeker met die digitale die toch aanzienlijk minder opvallen en al helemaal als ik in de stad rij, waar er genoeg belangrijker zaken zijn om op te letten.

M.b.t. de poll:
Bij stoplichten zorg ik eerst dat ik genoeg afstand tot de blikkers achter me heb en dan kijk ik wel weer hoe hard ik eigenlijk mocht (drukke situaties uitgezonderd, natuurlijk). Sowieso maak ik me in de stad drukker om de situatie dan om de snelheidslimiet, dus in een woonwijk of drukke straat met gemengd verkeer zal ik regelmaat onder de limiet blijven, maar op de doorgaande wegen met alleen gemotoriseerd verkeer trek ik m echt wel eens een beetje open, zeker als ik op die manier wat ruimte kan vinden.

Op plattelandsweggetjes in het open Groninger land geldt meestal 60=80 & 80=100, soms kan je zien dat er de komende 3 kilometer helemaal niets is of aankomt en dan geldt dat het ook erg leuk is om eens iets met je rechterpols te doen *O*
Wanneer ik door plattelandsdorpjes rijdt, probeer ik me heel braaf aan de limiet te houden (ook 30-zones) omdat ik snap hoe irritant het kan zijn wanneer je op een mooie route woont en al die "idioten" vegen met 60+ door je woonwijk zodra het boven de 12 graden is en de zon schijnt.
 
Ik rij regelmatig te hard. Maar liever ga ik in het buitenland rijden tegenwoordig. Ik rij woon-werk altijd rustig en vaak niet de max. Bij 130 neemt het verbruik enorm toe en bij 115 (beide op de GPS) valt het me. Dat scheelt me toch al gauw 10 liter per week.
In dorpjes/bij paarden/fietsers (mn bejaarden) gedraag ik me zoveel mogelijk.
Op de buitenwegen geldt de Mulder norm.
Ik krijg eigenlijk gemiddeld maar een prent per jaar.
De laatste was nieuwjaarsdag vorig jaar in Groningen. Stomme flitspaal waarvan ik ook nog wist dat hij er stond, maar ff niet scherp op nieuwjaarsmorgen om 7:00 op weg naar het werk, Begint je jaar meteen goed, was iets van €230.

Ook in buitenland rij ik voorzichtig in dorpjes. Ook in D zijn ze dol op laseren in dorpjes. Oostenrijk en Zwitserland ga ik zo min mogelijk heen, vooral in Zwitserland zijn de boetes waanzinnig. In de Scandinavische landen ook, maar boven de poolcirkel zijn er geen agenten, alleen rendieren als snelheidsbegrenzer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds een paar maanden m'n motor-rijbewijs en rij dus nog erg voorzichtig, maar merk nu al dat het verleidelijk is om te hard te rijden. Vooral na een paar mooie bochten samen met overzichtelijke polderwegen is het wel lekker (en heel makkelijk) om harder te rijden. In woonwijken, dorpjes etc rij ik overigens nooit harder dan de maximum snelheid. Ik heb er zelf ook een hekel aan als iemand met 60km/h of meer door een 30km-zone komt gevlogen.

Moet alleen erg oppassen, want ben vorig jaar januari met de auto staande gehouden door een laserende agent en heb dus een kruisje achter mijn naam (42km/h te hard, 37 gecorrigeerd). Ik let ook altijd goed op, maar deze had ik niet aan kunnen zien komen. Een meter of 500 na een viaduct stond onder een brug een agent met lasergun. Zodra ik het hoogste punt over was zag ik hem wel, maar dat rem je er niet uit en hebben ze je al vastgelegd. Het was ook al schemerig aan het worden, dus dan zie je ze al helemaal moeilijk staan onder een brug.
 
Ik rij over het algemeen rustig. dwz toegestane snelheid + 10 / 20
Sta ik een keer vooraan bij een stoplicht en de weg is leeg dan wil ik hem wel even doortrekken tot boven rijbewijs inname. Maar dat is dan ff 2 keer doorschakelen en weer terug laten zakken naar de toegestane snelheid ( + een beetje)
 
Snelweg en buiten de bebouwde kom doorgaans max + 20km . Ligt natuurlijk aan de situatie, als ik merk dat ik de baan rechts van me te snel inhaal dan neem ik gas terug. Binnen de bebouwde kom ligt het er ook aan. Als je een weg hebt met berm, overzichtelijk, geen auto's aan de kant etc, dan rijd ik hooguit 60 ipv 50. Als ik hier in Amsterdam rijd, rij ik eerder te langzaam dan te snel, vertrouw de auto's aan de zijkant niet. Zie té vaak mensen vanuit het niets tussen de auto's uit lopen.

Daarom rij ik niet veel binnen de bebouwde kom :]
 
In BBK: probeer in 2 te blijven.
Dan voel je aan de motor of je boven de innamegrens zit.

Over een dikke maand hoop ik weer lekker te toeren.
En in D gaat dan eindelijk weer eens het gas open.

Voor het overige: probeer ik de vreudgde van het rijden uit andere zaken dan snelheid te halen..
Filteren, of gewoon met leuke omweg naar huis (wel oppaseen voor flitsers...)

Maar het is op NL en B (snel)wegen voor mij lastig om op 120 of 130 te blijven.
En in NL heb je als bijkomend nog dat de Vmax om de haverklap veranderd... 100, 120, 130,
of 30-50-60-80...

Ik krijg regelmatig een 6km-te-snel brief, recent weer enkele van de trajectcontrole A12 DHg...
Werkt niet rustgevend...
Ook het constant opletten en soms schrikken van stilstaande autos onder viaducten of rare kastjes langs de weg...
Vermoeiend.


(de politicus die hier iets aan kan doen krijgt mijn stem, popi of niet...)
 
Ik rij over het algemeen rustig. dwz toegestane snelheid + 10 / 20
Sta ik een keer vooraan bij een stoplicht en de weg is leeg dan wil ik hem wel even doortrekken tot boven rijbewijs inname. Maar dat is dan ff 2 keer doorschakelen en weer terug laten zakken naar de toegestane snelheid ( + een beetje)


Oppassen met opentrekken..
Vorig jaar rondweg den haag en hubertustunnel (sound!).
Een flets corsaatje dat achteraan kwam en ook even hinderlijk bleef duwen.
bleek gevuld met 2 triomfantelijke agentjes: 51km te snel, en 2 maanden niet rijden.
 
Ik wil wel eens lekker "hard" door een bocht gaan als die daarvoor uitnodigt. Dan rij ik al gauw te hard.

Laatst deed ik dat op de snelweg met een onopvallende politie auto achter mij (er reed geen 1 auto en die ene die aankwam in mijn spiegels was er dan precies zo 1 B| ). Ik denk dat ik geen bon krijg (ben niet staande gehouden) omdat het stukje te kort was voor een meting.
Voor de bocht ging het gas er op en na de bocht er weer af. Een korte blik op de teller gaf toch een snelheid aan die bij een laser controle \ flits voor problemen zou hebben gezorgd.

Nu reden ze door, vermoedelijk, omdat ik gewoon netjes rond de 110 op de teller reed de hele tijd (dat zal bij hen wel rond de 100 km\h zijn geweest). Zowel voor als na de bocht.

Rechtdoor gas open doe ik eigenlijk bijna nooit meer.
 
Laatst bewerkt:
In BBK: probeer in 2 te blijven.
Dan voel je aan de motor of je boven de innamegrens zit.

Over een dikke maand hoop ik weer lekker te toeren.
En in D gaat dan eindelijk weer eens het gas open.

Voor het overige: probeer ik de vreudgde van het rijden uit andere zaken dan snelheid te halen..
Filteren, of gewoon met leuke omweg naar huis (wel oppaseen voor flitsers...)

Maar het is op NL en B (snel)wegen voor mij lastig om op 120 of 130 te blijven.
En in NL heb je als bijkomend nog dat de Vmax om de haverklap veranderd... 100, 120, 130,
of 30-50-60-80...

Ik krijg regelmatig een 6km-te-snel brief, recent weer enkele van de trajectcontrole A12 DHg...
Werkt niet rustgevend...
Ook het constant opletten en soms schrikken van stilstaande autos onder viaducten of rare kastjes langs de weg...
Vermoeiend.


(de politicus die hier iets aan kan doen krijgt mijn stem, popi of niet...)
Hier bij Almelo is een knooppunt (azelo volgens mij) waar ze regelmatig staan.
Soms schrikken mensen zodanig dat ze gewoon een noodstop maken met de daar soms bijhorende gevolgen :X :X .
 
hou mij in principe aan de snelheid, 1 a 2 meer met GPS,
vergeet alleen dat ik hier in Suisse bij een bordje met snelheid verandering op de rem moet gaan staan
en er is er weer één onderweg, weer uit laten rollen, zoals ik NL altijd heb gedaan.
Inmiddels alweer een kleine 3000chf geïnvesteerd in de politie kas,
daar had ik als bij betaling weer nieuw voor kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan