flip flop systeem voor richtingaanwijzers

Benprint

Rookie
30 mei 2011
12
0
Veendam
Goedemiddag,

Ik heb nieuwe spiegels met ingebouwde knippers gekocht.
deze aansluiten is totaal geen moeite.
maar ik wil de originele knippers op de kuip laten zitten en
de knippers dan heen en weer laten gaan. (zoals de ambulance en de ANWB)
nu heb ik mij laten vertellen dat er zogeheten flip flop schakelingen voor zijn maar daar
kom ik niet uit. misschien dat iemand van jullie weet hoe dit werkt en moet . evt een schema.
gr. Bennie
 
Zoiets?
2x maken, 1 links en 1 rechts
Zwart is bestaand en rood komt er bij.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met LEDs zal het goed werken, die werken al bij ca. 20 mA.

Wil je dit voor een motor geschikt maken, dan wordt er minimaal 1 A geschakeld en het IC kan dat niet. Je kan in plaats van de LED's wel printrelais toepassen. Dit is dus een schema voor één kant. Het zal dus dubbel uitgevoerd moeten worden voor iedere kant één schakeling.

Ook zal er in de draadboom wat veranderd moeten worden. Nu zit het knipperrelais voor de L-R-schakelaar en dat moet omgekeerd worden. De L-R-schakelaar moet dan één van beide schakelingen aansturen.
 
Deze schakeling heeft niks met een flipflop te maken. een flipflop is een bistabiele multivibrator (geheugenschakeling). Deze knipperschakeling is een astabiele multivibrator.
Deze schakeling kan je zo niet gebruiken omdat de belasting van raw's veel te groot is.
Je zal dan vermogenstransistoren moeten gebruiken.

Om terug te komen op mijn tekening met de relais. ik zie nog geen andere mogelijkheid dan om dit 2x uit te voeren met dus ook 2x een knipperrelais.
Misschien dat iemand anders nog een idee heeft.
 
Probeer eens bij Conrad iets te zoeken zoals een tijdvertraging relais. Zodra daar spanning op komt, kun je de vertraging instellen en die stel je dan precies zo in, zolang als je bestaande knipperlicht brandt.

Ik denk dat het idee op die manier nog enigszins gemakkelijk is te realiseren. 2e optie is ervoor te kiezen dat de oranje verlichting op je spiegels continu brandden en knipperen als je richting aangeeft, dan zou je het met een 5 polig relais wel kunnen flikken denk ik.
Is tegenwoordig modern ook. Zie soms nieuwe auto's (audi's etc.) die -wanneer er richting wordt aangegeven- het stadslicht laten doven en in de plaats daarvan knipperen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan