Fazer 600 linker cilinder

alclemenso

Die hard MF'er
9 sep 2003
447
22
Dordrecht
Hoi
Pas een Fazer uit 2003 gekocht. Motor had een jaar stil gestaan onder een afdekzijl. De vorige eigenaar wilde de uitlaatbocht vervangen en is ermee opgehouden toen wat tapeinden afgebroken waren.

Uitlaatbocht is inmiddels vervangen en gemonteerd.
Ik heb echter een gek probleem met de linker cilinder, die doet niet meer mee.
Carburateurs heb ik een paar keer afgetapt er kwam wel urft / water uit. Bougie vervangen en deze vonkt ook mooi als ik m tegen het frame hou.
Met draaiende motor komt er ook vloeistof via de uitlaatpoort naar buiten. Het lijkt op benzine, het ruikt ongeveer zo en verdampt ook na een tijdje.
Geen idee waar ik het nu moet zoeken. De overige cilinders lijken redelijk ok te lopen.

Zie ook
 
Ik had heel even de neiging om te checken of het benzine was, door er even een aansteker bij te houden.
Bij nader inzien wilde ik mijn motor toch houden :X :X

ik denk dan maar dat het probleem toch in de carburateur zit, dat er teveel benzine de cilinder inloopt. Wordt weer een leuk klusje om ze er tussen uit te halen.
 
Ik denk idd dat de benzine in het lange door de carburateur loopt, doordat de vlotternaald blijft steken.

Dit. Die carburateur werkt niet lekker en gooit grote hoeveelheden benzine in die cylinder. Hierdoor is onmiddelijk je bougie zeiknat en ontsteekt die niets meer.

Daarnaast lekt de pakking op je uitlaatbocht, want daar pist de onverbrande benzine tussendoor. Dat hoort niet.
ik denk dan maar dat het probleem toch in de carburateur zit, dat er teveel benzine de cilinder inloopt. Wordt weer een leuk klusje om ze er tussen uit te halen.
Valt toch wel mee? Leuk klusje joh!

Ik had heel even de neiging om te checken of het benzine was, door er even een aansteker bij te houden.
Bij nader inzien wilde ik mijn motor toch houden :X :X
Rare hobby :X
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die pakking wel vervangen, maar ik durf de bouten niet te hard aan te draaien.

de buitenste tapbout is al ±1 cm korter. Ik heb een M6 koppelmoer een stuk afgedraaid naar Ø8.2 en de flens opgeboord. Deze tip zag ik hier op het forum langskomen en dat lijkt aardig te werken.
 
Ik heb die pakking wel vervangen, maar ik durf de bouten niet te hard aan te draaien.

de buitenste tapbout is al ±1 cm korter. Ik heb een M6 koppelmoer een stuk afgedraaid naar Ø8.2 en de flens opgeboord. Deze tip zag ik hier op het forum langskomen en dat lijkt aardig te werken.

Dan zou ik kijken of je dat ook nog wat beter kunt oplossen, want als ie nu vloeistof lekt, lekt ie straks ook uitlaatgassen.
 
Zo, vanavond de carburateur een stuk losgemaakt en opzij geschoven. Ik kon dan net het vlotterbakje van de linkse loshalen. Wat blijkt 1 van de sproeiers lag onderin het bakje. Niet zo gek dat die cilinder niet wilde lopen en dat de benzine eruit zeek.

Alles gemonteerd en gestart, de linkse uitlaat werd in het begin niet warm, maar na een tijdje wel.
Morgen maar weer verder. Ik heb de vorige eigenaar een sms gestuurd om te vragen of hij er waf vanaf wist. Een sproeier loopt toch niet zomaar los?
 
in principe niet nee..... zou de carburateurs er even tussenuit halen en volledig nalopen / schoonmaken. liever één keer goed.
Lijkt me een prima plan.

Zeker gezien het lossen van een sproeier, en het stil staan.

Indien ok, zijn het motoren waar je probleemloos heel lang plezier van kunt hebben.
 
Zo, vanavond even de carburateurs losgemaakt. Ze waren eigenlijk verassend schoon vanbinnen. Sproeiers etc waren ook gewoon schoon.
Toen ik de boel weer in elkaar had gezet , merkte ik dt het rubbertje voor het vacuum van de scotoiler kapot was. Vinger erop en de motor draaide weer soepel......
 
Terug
Bovenaan Onderaan