Suzuki GS500f - welke koplampen?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Hallo MF-ers,

Ik heb sinds 2 en halve maand mijn eerste motor, Suzuki GS500f (2005)

Jammer genoeg is het dimlicht erg slapjes, net alsof het een klein fietsje is.
Na zelf het kleiner lampje eruit proberen te wringen, ben ik bij een motorzaak geweest, die man keek ernaar en brak het gelijk af. Hij kon het niet repareren wat dat doet die zaak niet :(.

Kan ik hier een 'sterkere' lamp in zetten? Ik weet niks van aantal watts of volts, maar is dit mogelijk?

Mijn groot licht is te sterk om altijd aan te hebben staan, dan loopt iedere auto naar me te flitsen B|.

Een andere optie dan een beter dimlicht te hebben is om mijn groot licht te vervangen (die is ook kapot) naar een slapper lampje en altijd met groot licht aan te rijden.

Ik heb gekeken op motorcyclespareparts.eu, maar daar vroegen ze 70 euro voor het groot licht terwijl hetzelfde philips lampje 12 euro kost. Het kleiner lampje waar het om gaat heb ik daar niet kunnen vinden.

Wat zouden jullie doen? Wat voor klein lampje zou ik erin zetten? Het houdertje van dat lampje moet ik ook vinden, dat heeft hij ook afgebroken... :(
 
Je dimlicht is niet het kleine lampje.

Je hebt in één lamp zowel je dimlicht als je grootlicht zitten, H4.

Vervang die voor een goeie (geen action), en je hebt weer licht zat.
 
Idd gewoon een nieuwe H4 lamp erin. Ik zou er zo'n Philips motovision ding in stoppen maar een gewoon een auto lamp kan ook.

Wat betreft de stekker, ik heb zelf deze gebruikt toen die van mij kapot was.

En wellicht bedoelt hij met het 'kleine lampje' het w5w/T10 lampje dat erin zit (stadslicht/parkeerlicht?). Als de stekker daar van stuk is bestel je gewoon een nieuwe in China voor een paar dubbeltjes.

De totale schade hoeft niet meer dan €12 te zijn dus geen paniek :P


Kan ik hier een 'sterkere' lamp in zetten? Ik weet niks van aantal watts of volts,

H4 lamp: Ongeveer 60w
Kleine lampje; Officieel 5w, 10w mag ook wel gebeurt niks mee.
 
Laatst bewerkt:
erg fijn om te horen, maar dan heb ik nog een vraagje.

mijn groot licht deed het prima, maar waarom deed ie het niet als gewoon dimlicht? is het dus een elektrische storing? (kabeltje kapot?)

het groot licht is deze:
Philips 12342PRB1 H4 Premium 12V 60/55W per stuk | Winparts.be - Autolampen

Als ik het gewoon met het normale licht kan fixen, dan blijf ik van dat kleine ding af. (dat licht nu los in de lampkap zelf.. :( )
 
het is trouwens niet de stekker van het kleine lichtje, het is een rubber/plastic dingetje wat het licht op zijn plaats houdt. Dat ligt nu half afgebroken in de kap zelf samen met het licht.
 
erg fijn om te horen, maar dan heb ik nog een vraagje.

mijn groot licht deed het prima, maar waarom deed ie het niet als gewoon dimlicht? is het dus een elektrische storing? (kabeltje kapot?)

In de lamp zitten 2 draden, 1 draad is groot licht en 1 draad is dimlicht. De draad van je dimlicht is waarschijnlijk doorgebrand terwijl die van je groot licht nog gewoon heel is.

Ik zou dat lampje trouwens niet op internet bestellen want dan moet je verzendkosten betalen en ze verkopen die dingen op elke hoek van de straat (tankstation, gamma, willekeurige auto/motor garage of winkel, etc)


Mooiste zou zijn je koplamp er even af te halen en de rommel eruit te schudden. Lijkt dat stekkertje hierop? Of wellicht meer op deze.
 
Laatst bewerkt:
In de lamp zitten 2 draden, 1 draad is groot licht en 1 draad is dimlicht. De draad van je dimlicht is waarschijnlijk doorgebrand terwijl die van je groot licht nog gewoon heel is.

Ik zou dat lampje trouwens niet op internet bestellen want dan moet je verzendkosten betalen en ze verkopen die dingen op elke hoek van de straat (tankstation, gamma, willekeurige auto/motor garage of winkel, etc)

ah ok, goed om te weten, bedankt!

De lamp waar ik naar gelinkt heb, is die goed genoeg? 't is exact dezelfde als degene die ik nu wil vervangen.

Ik zal wel proberen te vinden waar de draad kapot is.

Als de waardes van de lamp (Volt, watt, ...) hetzelfde zijn, kan ik die dan ook gewoon erin zetten? Dan kan ik zoals je zelf zei, even naar een autoonderdelen zaak gaan om die daar te halen.

Heel erg bedankt voor je hulp.

Isaac
 
Mooiste zou zijn je koplamp er even af te halen en de rommel eruit te schudden. Lijkt dat stekkertje hierop? Of wellicht meer op deze.

Ik moet even wachten met de boel open te maken, want nu heb ik er het gereedschap niet voor.

In de toekomst zal ik dat kleine lichtje wel eruit halen en vervangen.

De elektrische connector is nog prima, het is alleen een rubbertje of plasticje wat afgebroken is.

Ik zal wel even een foto maken. Ben zo terug
 
Persoonlijk zou ik het lampje uit de koplamp proberen te vissen want het zou jammer zijn als hij bij het rondstuiteren de reflector beschadigt.

Als je er een nieuwe H4 lamp in stopt kan je in ieder geval veilig de straat op.
 
Jongens, ik heb vanmiddag bij de gamma hetzelfde lampje voor 5 euro kunnen kopen.

Ook al verwachtte ik het niet, het dimlicht werkt nu naar behoren. Even het lampje aan de connector gezet en ja, hij had 2 standen. Dimlicht en grootlicht.

Nu zit ik met het volgende. De lamp erin zetten is een enorme klus. Ik krijg het niet voor mekaar. Dus heb ik de hele voorkuip en zijkuipen eraf gehaald.

Het probleem nu is dat de voorkuip vastzit aan het lampsysteem. Er zijn 5 of 6 bevestigingen die ik al heb losgedraaid. Maar er blijven van die rubbers (met metalen buisjes waarin de schroef zat) die achterblijven en vermoedelijk zo de boel in plaats houden.

Hoe kan ik deze van mekaar scheiden?

Ik wil graag ook nog even mijn kleine stand/parkeerlicht fixen en een nieuw windscherm monteren, daarom dat ik dit deed/doe.

Foto's geven aan hoe het zit. Die post ik zometeen. (ik ga even de fotos in paint verduidelijken. geef me een uurtje dan zijn ze hier.)
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn de foto's:
Link not found

Foto 1: hier zie je het in zijn geheel. Kuipen zijn er vanaf gehaald. Zijkuipen, binnenkuip, en de voorkuip zit samen met het lampsysteem nog vastgeschroefd. Dit kan ik er ook af halen, maar de bedrading naar de pinkers houden dit nog vast.

Foto 2: foto zegt het, bevestiging #2 is zoals ik net heb uitgelegd, deze houden de kuip nog vast. Deze kan ik losdraaien, geen probleem, maar de pinkers houden hem vast.

Foto 3: foto is van boven genomen. 1 van de 5 of 6 rubberen dingen is hier te zien.

Foto 4: dezelfde maar dan met de schroef en ringetje gedeeltelijk erin geschroefd.

Alvast erg bedankt voor de hulp met het normale lampje. Hopelijk kan ik morgen de rest fixen.
 
Nog even een note: Ik heb geen probleem met het hele ding van het frame te krijgen. (behalve de pinkers..)
In foto 2 zie je de kuip, en tussen de kuip en het dashboard is dat hele plastic bakkie. Die wil ik van mekaar scheiden.
De bak zit vast via de bevestigingen #1
 
Ik heb de pinkers toch eraf kunnen halen, de kuip kwam dus in zijn geheel los samen met de lamp en al. Het afgebroken lampje heb ik eruit gekregen door de hele kuip ondersteboven te houden.

Nu nog vervang schroefjes en lampje vinden, dan kan die weer in mekaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan