Mijn ervaring met een echt merk imi carburateur

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.230
Assen
..Samenvattend; na 70K wilde ik mijn 1991 jawa 350 twin wat licht 'tunen'. Er is een recept voor, simpel en zou een hoop uitmaken.

std recept; 1 bep. schotje uit de dempers halen, extra gat in lufi huis en dan zou je veel meer vermogen erbij hebben, genoeg voor een groter voortandwiel..

Hmm pakt wel beter op.. maar verder..( ja heb hoofdsproeier aangepast)

Ik wilde de originele jikov carb(gekke ding heeft 5 sproeiers) al langer vervangen voor iets anders, temeer omdat er geen andere naalden voor te krijgen zijn en je het onderin rijk, bovenin arm verschijnsel krijgt als je de ademhaling verbetert..

Daarnaast zijn er berichten geweest dat een mikuni of wat anders zo'n verbetering zou zijn..

Dus, blijft een experiment.. iemand uit de racerij tipte me op 'koso sunworld of motoforce' dit zouden betere imi's zijn van de pwk.

.. en betaalbaar voor een jawa -Xperimentje.
Dus ik zo'n ding scoren..
..op zich beter lopen.. ik vol goede moed..

onderin te rijk, bovenin te arm(vlgs bougie). van sproeier 100 naar 140 gegaan, in middenbereik en onderen bijna verzuipen, bovenin nog steeds te arm? Terwijl deze ook op crossers gebruikt worden met free-flow luchtfilter?
Andere naalden niet te krijgen tenzij in setjes van 10 en dan weet je nog nix?
Ohja, hij reageert ook amper op de luchtregelschroef.

Dus, my 2 cts..
ik kan het helaas niet aanraden.. ondanks de 90 euro die deze dingen kosten..

Zo, nu eens op zoek naar een 'echte'28mm 2 takt carb. :$
 
87c.gif
 
ik weet dat een bepaalde belg hier zich soms in 3 talen tegelijk uit en het al opgeschreven heeft voordat het in zn hoofd opkomt, maar dit zit aardig in de buurt.
[afbeelding]
Hier zit inderdaad een deel van het probleem. Gelukkig heb ik het Jawa topic meegelezen en kan ik het begrijpen.
Sammie is met meerdere variabelen aan het stoeien en krijgt niet goed vat op wat er gebeurt. Om dan in heldere bewoordingen aan een ander uit te leggen wat je denkt valt niet mee.
Ik zou niet direct de schuld bij de carburateur leggen maar in combinatie met een tekort aan kennis en meetwaarden kan ik me voorstellen dat Sammie er de brui aan geeft.
Een carburateur van scratch instellen zonder een doos sproeiers,naalden en schuiven is geen sinecure.
 
..Op zich valt dat wel mee.. heb ik vaker gedaan.. (echt waar)mijn 1 pitter opgeboorde jawa 250 naar 300 met open lufi had ik vlot en goed afgesteld en rijd er veel mee..

maar van waarde met dezelfde sproeier in dezelfde naaldstand van koffiebruin naar aswit isniegoed..- andere variabelen(hoe kom je er zo bij?) gelijk(!)
naar. .20 grotere sproeier, bovenin nog steeds te kort maar onderin verzuipen, op naald onderin, isniegoed.

zo veel speling tussen huis en schuif dat ik er de kont van mijn ex er tussen zou kunnen proppen, isniegoed..
 
Laatst bewerkt:
@ Halflive, ik sta nu idd voor een raadsel, ken het idee van een carb, de naald, de schuif, wisselwerking van uitlaat en tegenstand-inlaat..
Welke kennis kom ik tekort? ..wil graag leren..Ik heb nog nooiot meegemaakt dat een zelfde sproeier -met alle andere afsteldingen gelijk- zulk andere bougiekleur gaf..

Herhaalmodus; als er andere naalden beschikbaar waren met bekenden afmetingen zou'k graag weer proberen, maar dit lijkt niet het geval..

Dus wat is mijn plan, de onzekere factor(imi-carb) elimineren en een andere voor terugplekken.

(en nu wachten op de vraag; maar dan heb je de naald of lufi anders gezet? :( Nee!)
 
Laatst bewerkt:
..Op zich valt dat wel mee.. heb ik vaker gedaan.. (echt waar)mijn 1 pitter opgeboorde jawa 250 naar 300 met open lufi had ik vlot en goed afgesteld en rijd er veel mee..
Ik kan me voorstellen dat mensen die geen idee hebben hoe een carburateur werkt, een dergelijke reactie geven.

maar van waarde met dezelfde sproeier in dezelfde naaldstand van koffiebruin naar aswit isniegoed..- andere variabelen(hoe kom je er zo bij?) gelijk(!)
naar. .20 grotere sproeier, bovenin nog steeds te kort maar onderin verzuipen, op naald onderin, isniegoed.

zo veel speling tussen huis en schuif dat ik er de kont van mijn ex er tussen zou kunnen proppen, isniegoed..
 
Maar je bent dus van sproeier 100 naar 140 gegaan?
Dat is wel gigantisch veel in een keer.

In mijn 2 takt tijd ( eigenlijk nog niet zo heel lang geleden ) ging ik als hij echt slecht liep na monteren van een nieuwe uitlaat of iets dergelijks met sprongen van 4 of soms 6 omhoog.
Sproeier naalden heb ik nooit naar gekeken tenzij ze versleten waren.
Als hij dan bijna goed liep ging ik met de gasnaaldclipjes spelen en daarna pas de luchtschroef.

Als de motor niet reageert op de luchtschroef wil dat gewoon zeggen dat je hoofd sproeier nog niet de goede maat is.

Je krijgt je motor echt wel afgesteld met zulke carburateurs.
Je moet alleen een paar middagen ( als je niet zo bekend bent met afstellen van carburateurs ) uittrekken voor het afstellen.

Wat voor hittegraad bougie's zitten erin?
Je mag denk ik wel een of twee hoger gaan zitten.

Groeten en succes ermee.
 
@ Halflive, ik sta nu idd voor een raadsel, ken het idee van een carb, de naald, de schuif, wisselwerking van uitlaat en tegenstand-inlaat..
Welke kennis kom ik tekort? ..wil graag leren..Ik heb nog nooiot meegemaakt dat een zelfde sproeier -met alle andere afsteldingen gelijk- zulk andere bougiekleur gaf..

Herhaalmodus; als er andere naalden beschikbaar waren met bekenden afmetingen zou'k graag weer proberen, maar dit lijkt niet het geval..

Dus wat is mijn plan, de onzekere factor(imi-carb) elimineren en een andere voor terugplekken.

(en nu wachten op de vraag; maar dan heb je de naald of lufi anders gezet? :( Nee!)
Je mist tabellen en een doos met sproeiers en naalden.
opschrijven wat je hebt, naald/stand, stationair sproeier, hoofdsproeier, temperatuur, luchtvochtigheid. run maken.
een 1 ding aanpassen, niet meer run maken en bougie kijken. Weer het hele riedeltje noteren.
Wat er niet helpt is je open luchtfilter. Wind tegen, mee of opzij geeft al een andere lezing. Als het regent gebeuren er weer andere dingen.
Als je er uit wil komen is Excel je vriend.
 
Maar je bent dus van sproeier 100 naar 140 gegaan?
Dat is wel gigantisch veel in een keer.
klopt, ik ben in stappen van 120-130-135-140 gegaan(had ruimersetje mee onderweg)

In mijn 2 takt tijd ( eigenlijk nog niet zo heel lang geleden ) ging ik als hij echt slecht liep na monteren van een nieuwe uitlaat of iets dergelijks met sprongen van 4 of soms 6 omhoog.
Sproeier naalden heb ik nooit naar gekeken tenzij ze versleten waren.
Als hij dan bijna goed liep ging ik met de gasnaaldclipjes spelen en daarna pas de luchtschroef.

Als de motor niet reageert op de luchtschroef wil dat gewoon zeggen dat je hoofd sproeier nog niet de goede maat is.hoe verzin je het..kan vooral aan vlotterniveau of stat. sproier liggen..

Je krijgt je motor echt wel afgesteld met zulke carburateurs.makklijk gezegd..
Je moet alleen een paar middagen ( als je niet zo bekend bent met afstellen van carburateurs ) uittrekken voor het afstellen.
gedaan.

Wat voor hittegraad bougie's zitten erin?
Je mag denk ik wel een of twee hoger gaan zitten.Dat is niet de oplossing..

Groeten en succes ermee.
Dank.
 
Laatst bewerkt:
Je mist tabellen en een doos met sproeiers en naalden.
opschrijven wat je hebt, naald/stand, stationair sproeier, hoofdsproeier, temperatuur, luchtvochtigheid. run maken.
een 1 ding aanpassen, niet meer run maken en bougie kijken. Weer het hele riedeltje noteren.
Wat er niet helpt is je open luchtfilter. Wind tegen, mee of opzij geeft al een andere lezing. Als het regent gebeuren er weer andere dingen.
Als je er uit wil komen is Excel je vriend.

Wat dus kennelijk ik niet goed over heb laten komen.. zo ingewikkeld is het toch niet?
dat ALLE ANDERE afsteldingen gelijk, dus niet verandert zijn
dus om het super simpel te maken;
moment 1; bougie donkerbruin met vollast
moment 2 bougie wit met vollast.

Tijdens moment 1 en 2 zijn gelijk; de motor, de uitlaat, de uitlaatdempers,het binnenste van de uitlaatdempers, het luchtfilter, de carburator, de hoofdsproeier, de stat. sproeier, de stand van de luchtregelschroef, de positie van de sproeiernaald,
Dus; tussen moment 1 en 2 zijn er geen andere variabelen, waarvan werd gesproken, dat wil zeggen dat andere afstelmogelijkheden gelijk zijn, dus niet anders tussen beide momenten.

Samenvatting; en dan geef ik het op en mag men er van maken wat men zelf wil.
1 motorfiets
1 imi-carburator
1 set-up
geeft zeer verschillende mensgelresultaten.
 
Imi carb's zijn meestal troep en de kans is groot dat dat de reden is voor het niet afgesteld krijgen van je motor.

Koso was 'vroeger' (zo'n 10 jaar geleden) helemaal zo slecht nog niet. Ik heb op mijn sprintscooter toen der tijd weleens getest op een testbank om het verschil te meter tussen een 24mm Mikuni vlakschuif of een 28mm d-slide Koso. Liep met carb's perfect op ieder toerental.
Tegenwoordig is volgens mij zelfs Koso troep of het is een imitatie van een Koso imitatie (jaja, imitatie gaat erg ver tegenwoordig :D )


De enige 'imi' carbs die in mijn ogen wel goed zijn zijn die van Stage 6, maar weet niet of je dit nu echt imi kan noemen. Velen malen beter dan Koso / Oko etc. en veel beter afgewerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan