ontstekingsproblemen?

gjvz

MF'er
20 okt 2014
76
7
Mijn CB 400 loopt niet helemaal lekker. Ik heb met de stroboscoop de ontsteking gecontroleerd,
toen kwam ik er achter dat cilinder 2 netjes op de stroboscoop reageerde maar cilinder 1 niet.
Deze hapert wat, dus vonkt niet constant. Nu heb ik al verwisseld het cdi blok, de bobine, bougiedoppen, bougies, maar hij blijft hetzelfde probleem geven. het is naar mijn idee een ontstekingsprobleem maar waar moet ik het zoeken. Wat kan er aan de hand zijn?
Om het verhaal compleet te maken; ik heb de cilinder en de kop er af gehad, de cilinder lichtjes
gehoond, zuigerveren vernieuwd, kleppen opnieuw geslepen en klepafdichtingen vernieuwd.
Compressiemeting voor beide cilinders is 10.
Graag jullie mening.

Mvg. G.J.
 
Mijn CB 400 loopt niet helemaal lekker. Ik heb met de stroboscoop de ontsteking gecontroleerd,
toen kwam ik er achter dat cilinder 2 netjes op de stroboscoop reageerde maar cilinder 1 niet.
Deze hapert wat, dus vonkt niet constant. Nu heb ik al verwisseld het cdi blok, de bobine, bougiedoppen, bougies, maar hij blijft hetzelfde probleem geven. het is naar mijn idee een ontstekingsprobleem maar waar moet ik het zoeken. Wat kan er aan de hand zijn?
Om het verhaal compleet te maken; ik heb de cilinder en de kop er af gehad, de cilinder lichtjes
gehoond, zuigerveren vernieuwd, kleppen opnieuw geslepen en klepafdichtingen vernieuwd.
Compressiemeting voor beide cilinders is 10.
Graag jullie

Mvg. G.J.
Zo, nogal aan de slag geweest nav een soort strobometing.

Wat doen de bougies?
Loopt het wel beide op bijv remreiniger?
 
Hoe is de benzinefabriek?

Bedankt voor je snelle reactie.
Voor zover ik weet is deze in orde. Maar ik heb bij Keyster 2 revisie setjes besteld.
Maar waarom verdenk ik mijn ontsteking...omdat cilinder 2 netjes alle vonken doorgeeft op
de stroboscoop. En omdat cilinder 1 maar af en toe een signaal doorgeeft. Wil ik hem vervroegen
door gas te geven is het lichtsignaal helemaal weg.
Cilinder 2 loopt netjes na gas geven naar de vervroeging toe.
Misschien de pick-up of de puls unit?
 
Hallo.

Het cdi blok?? hebben we het hier niet over een Four uit de jaren 70?
Even kijken of je de puls unit kabeltjes om kan wisselen en dan kijken of het probleem dan omwisselt van cilinder.

Groeten en succes ermee.
 
gOucaTb.jpg


Het betreft, (zie foto) en CB400N 2 cilinder 1979.
De kabelverbindingen zijn allemaal met vaste originele stekkers dus daar kan
de fout niet zitten.
(Het betreft een elektronische ontsteking, vandaar de CDI)
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Leuke motor.

Ik bedoelde ook niet dat je de stekkers verkeerd om hebt aangesloten, maar als je ze omwisselt wissel je van pulsgever.
Als het probleem dan verplaatst van cilinder 1 naar cilinder 2 weet je dat de pulsgever kapot/niet goed meer is.

Je zult wel een beetje moeten stuntelen soms om de kabels aan te sluiten omdat het vaak mannetje>vrouwtje en vrouwtje>mannetje is.

Groeten en succes ermee.
 
Bedankt voor het meedenken!
De bobine is 2 uitgangskabels in 1 gegoten blok
Ik heb deze bobine verwisseld met een andere en dan blijf ik hetzelfde probleeem houden.
Dus er moet iets anders aan de hand zijn.
Er zitten nieuwe bougiekappen en nieuwe bougies in.
Dus naar mijn idee kan daar het probleem niet zitten.

Gijs.
 
Laatst bewerkt:
Zeker bij oude Honda's, want bij oude Honda's is het normaal dat alles gemoderniseerd is en er toch nog 36 jaar oude bougie kabels op zitten ;)

Even het volgende; Ik wist het eigenlijk al wel maar heb voor alle zekerheid bobine en bougie kabels
nog even goed gecontroleerd maar de kabels en de bobine zijn 1 geheel. Kunnen niet verwijderd worden.
Dus bougie kabels vernieuwen gaat niet lukken. Daarom heb ik ook een bobine uitgewisseld.
 
Hallo.

Leuke motor.

Ik bedoelde ook niet dat je de stekkers verkeerd om hebt aangesloten, maar als je ze omwisselt wissel je van pulsgever.
Als het probleem dan verplaatst van cilinder 1 naar cilinder 2 weet je dat de pulsgever kapot/niet goed meer is.

Je zult wel een beetje moeten stuntelen soms om de kabels aan te sluiten omdat het vaak mannetje>vrouwtje en vrouwtje>mannetje is.

Groeten en succes ermee.

Hallo Tom,

Bedoel je dat ik de bedrading van deze stekker om moet steken?




full
 
Carburateurs ultrasoon gereinigd en revisie setje besteld.
Ik weet niet of ik hier het probleem mee oplos maar het kan in ieder geval geen kwaad!
C4y2cx7.jpg


vkJvdcR.jpg


QygHUnn.jpg
 
Hallo.

Aan de hand van de foto die je eerder gepost hebt over het omsteken van de stekker.
Volgens mij is dat de stekker niet.

in een van de kabels komt 12 v naar de bobine die de bobine dan weer omzet in 1 miljard v ( grapje natuurlijk maar het voltage is wel heel hoog ) en de andere is de signaal kabel die van de pulsgever afkomt.

Maar ik ben nu aan het twijfelen of dat jouw motor wel 2 pulsgevers heeft.
Aangezien er ook maar 1 signaal kabel naar 1 bobine gaat, als je 2 pulsgevers zou hebben zou je minimaal 2 kabels voor het signaal moeten hebben toch?

Heb je de motor wel al weer kunnen proberen sinds het reinigen en reviseren van de carbs?

Groeten
 
Hallo Tom, ik heb nog niet alle revisie spullen voor de carburateur. Dus daar moet ik even op wachten.
Naar mijn idee heb ik een enkele pulsgever (pickup). Gezien het feit dat er ook maar 1 nok op het vliegwiel zit.
Gr. Gijs
vwCtMTl.jpg
 
Ik kan me vergissen , maar dit is een DIS ontsteking zoals Zot al omschrijft.
Vonk bij elke 360 krukas.
De cilinders vonken dus tegelijkertijd, bij begin arbeidsslag en einde uitlaatslag.

De electonen-stroom circuit secundair loopt dus van - Bobine > Bougie 2 (centraal elektrode), Massa bougie 2 > Blok > Massa Bougie 1 > Centrale elektrode Bougie 1 > + Bobine.

Wanneer je hier 1 item wegneemt/ verbreek is er geen circuit en doen beide niets meer.
Je hebt dus een sluiting van massa bougie 2 naar plus Bobine.
Meestal is dat de Bougie Cilinder 1 zelf. Kruipstromen langs de isolator.

Omdat het een 1 of 2 cilinder DIS is heeft omdraaien contacten pulsgever geen zin. Er is namelijk maar 1 ontstekingscircuit in de CDI of 1 Bobine.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan