dichting carterstop

3 aug 2009
42
0
Ga de olie verversen van mijn suzuki bandit 1250 , maar twijfel of ik de juiste dichting nog heb liggen.Ben diameter vergeten.
Weet iemand de binnendiameter van het koperen afdichtingsringetje op de carterplug onderaan ?
 
Laatst bewerkt:
Ga de olie verversen van mijn suzuki bandit 1250 , maar twijfel of ik de juiste dichting nog heb liggen.Ben diameter vergeten.
Weet iemand de binnendiameter van het koperen afdichtingsringetje op de carterplug onderaan ?
Je kan ook het bestaande ringetje uitgloeien en opnieuw gebruiken.

Uitgloeien is behoorlijk warm stoken en af laten koelen.
 
De juiste maat blijkt 14 mm te zijn .
Men vertelt mij aluminium ringetjes zijn te hergebruiken, koperen best elke keer vervangen ?
Weet niet meer wat er origineel opzat, motor gekocht in 2009....
 
Het woord klootzak laat ik voor jouw rekening....
Die " klootzak " zit op het bandit uk forum.

@teamheronsuzuki : ik heb ook nog gereden met een suzuki tweetakt...weliswaar een GT550 , in 1979 als eerste motor ;)
 
Laatst bewerkt:
Nouja aluminium ringen is het beste om deze niet weer te gebruiken.
Koperen ringen kun je, mocht je met je budget in de knoei zitten, warmstoken en laten afkoelen. Dan zijn ze weer 'zacht'.
Persoonlijk gebruik ik zowel koper als aluminium gewoon 2 keer en dan vervangen.
 
Nouja aluminium ringen is het beste om deze niet weer te gebruiken.
Koperen ringen kun je, mocht je met je budget in de knoei zitten, warmstoken en laten afkoelen. Dan zijn ze weer 'zacht'.
Persoonlijk gebruik ik zowel koper als aluminium gewoon 2 keer en dan vervangen.

Er is echt 0,0 reden om afdichtringen te gaan hergebruiken. Misschien dat het vroeger anders was, maar voor een tientje heb je een doos met 200 van die dingen...
 
Laatst bewerkt:
De discussie over het heetstoken van koperen ringen hebben we vaker gehad en dat het meer aan gas kost? Ik vind van niet en idd kosten die ringen geen drol.

Maar daar gaat het niet om. Je bent bezig en je wilt het klaar hebben en dan ga je niet ff naar een motorzaak of garage voor een enkel koperen ringetje. Dat vind ik raar, voor een ringetje van een paar dubbeltjes iemand lastig vallen. Bovendien kost het je een veelvoud aan benzine of diesel en je bent er tijd aan kwijt.

Dus zet ik een glas water naast het gas, hang het ringetje aan een stukje ijzerdraad, houd het in de vlam tot het zacht gloeit en flikker het in het water.

Het ringetje is daarmee lekker zacht en zelfs zachter dan een nieuwe.

En ik had al een gaatje van een mm door de plug geboord, waar een borgdraadje doorheen kan zodat die niet geheel onbelangrijke plug nooit er uit kan gaan rammelen.
 
Dichting warmstoken en uitgloeien ga ik echt niet aan beginnen.
Heb de raad gevolgd van Lepenszeur en naar Brezan een doosje gehaald.
Voor enkele euro's kan ik de rest van mijn motorleven verder. 8-).
 
Laatst bewerkt:
Tot het moment dat je op een zondag je carterplug er weer in wilt draaien met een vers ringetje uit je voorraad doosje en heb je de goede maat niet meer. Dan ben je blij dat je een gasfornuis hebt.

Als ik een nieuwe heb gaat er een nieuwe in, als ik de goede maat niet heb en de oude ziet er nog herbruikbaar uit dan stook ik hem op. Met de notitie van de maat voor de volgende keer. Als de oude niet meer herbruikbaar er uit ziet dan heb ik pech en ga ik per direct nieuwe halen of als de winkels open zijn/

db
 
Rij motor sinds 1978, dus heb al wel wat olieverversingen gedaan ( bij suzuki, bmw en harley ) . ;)
Ik wist alleen de juiste maat van ringetje even niet meer.
De truuk van het uitgloeien kende ik nog niet.
Alles ligt klaar voor vanavond :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan