Brandstofkraan open laten staan?

elwinverveer

Rookie
13 apr 2016
1
0
Goedemiddag,

Ik weet niet 100% zeker of dit het forum is om deze vraag te stellen, maar alle andere fora die specifiek te maken met scooters en/of snorfietsen waren compleet uitgestorven. Vandaar dit topic.

Ik heb sinds een paar dagen een Tomos Flexer snorfiets uit bouwjaar 2006 in mijn bezit. Hij heeft een blauw kenteken, maar loopt ongeveer 45 km/h.

Zelf heb ik mijn autorijbewijs al ruim twee jaar. De Tomos heb ik gekocht om in de zomer gemakkelijk kleine stukjes naar mijn vrienden toe te kunnen rijden. Mijn technisch verstand- en kennisniveau van deze snorfietsjes is echter praktisch nul, omdat ik me er nooit in heb verdiept.

Bij aanschaf werd mij verteld dat er een brandstofkraantje aanwezig was op de Tomos. "Zodra je klaar bent met rijden en hem wegzet, moet je de brandstofkraan dichtdraaien." Instrueerde hij me.

Nu heb ik me geprobeerd in te lezen, maar hier werd ik echter niet veel wijzer van. Op het ene forum stond dat het niets uit zou moeten maken als je de brandstofkraan overnacht open laat staan, terwijl op het andere forum staat dat je hem altijd dicht moet draaien als je klaar bent met rijden.

Nu is mijn vraag (waarschijnlijk nu al duidelijk): 'moet je de brandstofkraan dichtdoen/uitzetten zodra je stopt met rijden?'.

Toen ik de Tomos namelijk ophaalde startte hij meteen, en de keren hierna heb ik ook geen enkele problemen ondervonden met het starten. Nu was ik gisteren bij een maat, en je raad het al: ik had de brandstofkraan open laten staan terwijl ik daar was. Ik ben ongeveer 10 minuten bezig geweest met kicken (hij heeft alleen een kickstart), waarna hij weer normaal startte en goed liep (ben naar huis gereden zonder enkele problemen).

Ik kan het kraantje op drie verschillende standen zetten:

  • Naar boven: open. (op deze stand start hij meteen en kan ik er zo ver mee rijden als ik wil. Althans; tot de benzine op is ;) )
  • Naar voren: dicht. (op deze stand start hij meteen, maar valt hij na een tijdje uit)
  • Naar beneden: reserve? (op deze stand start hij meteen, maar valt hij ook na een tijdje uit. op de reserve zou je toch nog wat moeten kunnen rijden?)

Nu heb ik gelezen dat je tijdens het tanken de brandstofkraan op reserve moet zetten zodat de reserve vol wordt gegooid. Na het tanken gewoon weer op open zetten, en als je tank leeg is zou je de reserve wél kunnen gebruiken. Klopt dit?

Excuses voor het lange bericht, maar ik hoop dat ik mijn probleem zo een beetje duidelijk heb kunnen maken.

- E.

Ik heb een afbeelding toegevoegd met een foto van de brandstofkraan. Tevens kan ik een hendeltje omhoog en omlaag zetten (aangegeven met de groene pijl).
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan